Publicerat Juni 3, 201213 yr Jupp frågan är befogad och iofs hanterad i Hippens jaktdagbok som häromdagen. Nåja, förutsättningarna är att jag var ensam på jaktmarken i helgen, praktiskt sett min sista med det jaktlaget och jag ville njuta o hinna med så mycket som möjligt, har förresten sett ett kid som inte var mer än timmar gammalt, har även haft chansen att hålla ett öga på vetet som nu börjar att komma upp, vildsvinen har börjat visa ett stort intresse och det sköts en galt i 80 kilos klassen för två veckors sedan. Nåväl efter en stund på pass, road av en ung pinnbock, så såg jag en skugga på andra sidan vetefältet , iofs resonerade jag att det var en ren synvilla. Men en kvart senare kom det två vuxna grisar rakt ut på vetet och med kurs mot mig, en av dem kom att bli kvar på plats, Fyra klövar i vädret i skottet, just det de var båda galtar. Premiärviltet med 308:an som Robban byggt. Nåväl, det var en ok gris, 70 kilo kanske inte vet jag, med 500 meter att släpa så insåg jag att jag hade en del arbete framför mig. Medan jag står där med röven upp o donar med att lägga rem för att dra ut den så kom resten av familjen ut för att dinera, 8 vuxna grisar och 12-15 brödrostar. Det är här som man, läs jag borde tänkt till men det gjorde jag inte, eller i varje fall inte tillräckligt, en av de 8 vuxna var lite mindre än den mindre av de två suggorna och det var en galt, så när den gav mig en bred sida så tände jag på. Gris nr två ligger på plats, 130 meter ut i ett lerigt vete. Nåja, det tog lite tid och var lite småjobbigt men till slut hängde båda, lite så där temporärt o urtagna. Nåväl insikten jag har kommit till, en gris i taget, skjut den minsta av två och framför allt, om någon erbjuder sig att komma o hjälpa till, så är det ok att låta dem göra det. Just det, jag har haft tillfället, nöjet och glädjen att jaga med ett otroligt fint gäng under det gångna jaktåret, tack till er alla, vi har bidragit till en jaktklubb som kommer att blomstra länge och väl. /Christian
Publicerat Juni 3, 201213 yr Underbart avslut i ett jaktlag med underbara observationer och med en till synes väldigt trevlig och genomtänkt bössa! Släpa gris är dock inget man vill pyssla med regelbundet!
Publicerat Juni 4, 201213 yr Stort grattis! Gissar att du inte behövde motionera nåt mer den dagen....
Publicerat Juni 4, 201213 yr Författare Tack alla, tja det blir ett grillprojekt på midsommar, det är klart. /Christian
Publicerat Juni 4, 201213 yr Trevligt skrivet och ett bevis för vad en väl genomtänkt rigg för ens behov kan åstadkomma! Hatten av!
Publicerat Juni 4, 201213 yr Grattis Christian till doublén! Håller dock inte med om att du är någon idiot. Du förvaltade två lägen och finns underlaget ser jag inget problem. Resten handlar om motion. Kan tillägga att min Lärling gjorde samma sak igårkväll. Två galtar, uppskattade till 60 och 80kg. Då han ringde och bad om hjälp satt jag på tåget De går bra nu! /M
Publicerat Juni 4, 201213 yr Man får gratulera til dubblén. Fast nu så kommer du nog tänka dig för lite extra innan andra skottet går när läge dyker upp. Om du inte är som min jaktkamrat som aldrig lär sig, nu för tiden så flinar vi bara när han får släpa och frusta.
Publicerat Juni 4, 201213 yr praktiskt sett min sista med det jaktlaget och jag ville njuta o hinna med så mycket som möjligt, - Nåväl insikten jag har kommit till, en gris i taget, skjut den minsta av två och framför allt, om någon erbjuder sig att komma o hjälpa till, så är det ok att låta dem göra det. - Just det, jag har haft tillfället, nöjet och glädjen att jaga med ett otroligt fint gäng under det gångna jaktåret, tack till er alla, vi har bidragit till en jaktklubb som kommer att blomstra länge och väl. Först av allt stort grattis igen! Sedan tror jag att det var långt i från sista gången du jagade hos oss, det blir fler gånger, kommer du inte frivilligt så.... Jag frågade dig om jag skulle komma Och jag vet att jag talar för de andra när jag säger ett STORT tack för din medverkan i klubben! Vi kommer att sakna dig
Publicerat Juni 4, 201213 yr Författare Tja man kan dock säga att vi har fått ett bra gensvar från en överlycklig markägare på avskjutningen, det är tre grisar på tre veckor nu. Med lite tur har vi mindre skador i år än förra året. Just det, tack alla... /Christian
Publicerat Juni 4, 201213 yr Idiot?? Allt annat än Rätt kille på rätt plats med rätt utrustning genererar maximal effektivitet. Förutom jakttilfället så fanns även ett syfte att rädda nysådden och det tarvar tunga insatser. /Mike
Publicerat Juni 4, 201213 yr Learning by doing Grattis din jävel! Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat Juni 4, 201213 yr Gratulerar till grisarna men fy fasiken så fula de är. Har gjort något liknande själv när jag sköt 7 bävrar samma kväll och skaffade mig jobb hela dagen efter. Ibland får man ångra att man lider av parkinsson i högra pekfingret. Du behöver inte köpa griskött det här året i allafall och att jämföra vildsvin med tamgris är nästan straffbart med tanke på skillnaden i smak och mörhet om mam får möra köttet själv.
Publicerat Juni 4, 201213 yr Författare Peter- Det är 144 grain och vad som återstår av en 178 grains A-max. satt under skinnet på utgångssidan, hög träff i bogen och två skulderblad senare. Jag anser helt klart att det är en mycket effektiv kula som inte slår sönder uppseendeväckande mycket. /Christian
Publicerat Juni 4, 201213 yr Jupp frågan är befogad och iofs hanterad i Hippens jaktdagbok som häromdagen. Nåja, förutsättningarna är att jag var ensam på jaktmarken i helgen, praktiskt sett min sista med det jaktlaget och jag ville njuta o hinna med så mycket som möjligt, har förresten sett ett kid som inte var mer än timmar gammalt, har även haft chansen att hålla ett öga på vetet som nu börjar att komma upp, vildsvinen har börjat visa ett stort intresse och det sköts en galt i 80 kilos klassen för två veckors sedan. Nåväl efter en stund på pass, road av en ung pinnbock, så såg jag en skugga på andra sidan vetefältet , iofs resonerade jag att det var en ren synvilla. Men en kvart senare kom det två vuxna grisar rakt ut på vetet och med kurs mot mig, en av dem kom att bli kvar på plats, Fyra klövar i vädret i skottet, just det de var båda galtar. Premiärviltet med 308:an som Robban byggt. Nåväl, det var en ok gris, 70 kilo kanske inte vet jag, med 500 meter att släpa så insåg jag att jag hade en del arbete framför mig. Medan jag står där med röven upp o donar med att lägga rem för att dra ut den så kom resten av familjen ut för att dinera, 8 vuxna grisar och 12-15 brödrostar. Det är här som man, läs jag borde tänkt till men det gjorde jag inte, eller i varje fall inte tillräckligt, en av de 8 vuxna var lite mindre än den mindre av de två suggorna och det var en galt, så när den gav mig en bred sida så tände jag på. Gris nr två ligger på plats, 130 meter ut i ett lerigt vete. Nåja, det tog lite tid och var lite småjobbigt men till slut hängde båda, lite så där temporärt o urtagna. Nåväl insikten jag har kommit till, en gris i taget, skjut den minsta av två och framför allt, om någon erbjuder sig att komma o hjälpa till, så är det ok att låta dem göra det. Just det, jag har haft tillfället, nöjet och glädjen att jaga med ett otroligt fint gäng under det gångna jaktåret, tack till er alla, vi har bidragit till en jaktklubb som kommer att blomstra länge och väl. /Christian Nää men så trevligt grattis! 2på samma kväll ..hur långt är vetet gånget? våra grisar på markerna skyggar än för att gå ut och dra i sig det söta där ute, grattis ännu en gång