Publicerat Juni 6, 201213 yr Vad tror ni om årets kullar? Har våren varit för kall og våt? âr det mycket smågnagare?
Publicerat Juni 7, 201213 yr Stammarna av sork och lämmel har kraschat och ornitologerna på jobbet pratar om lappugglor som är långt ner i Sverige och letar mat, och för några veckor sedan hade vi en lappuggla på sommarstugan i skärgården i norrra roslagen..känns som dåliga förutsättningar men du vet hoppet..och människan
Publicerat Juni 7, 201213 yr Författare Ja hadde det inte varit för hoppet så hadde man väl gjort nått annat än att jaga , har det varit mycket rovvilt i tillägg senaste sesongerna?
Publicerat Juni 8, 201213 yr Ja hadde det inte varit för hoppet så hadde man väl gjort nått annat än att jaga , har det varit mycket rovvilt i tillägg senaste sesongerna? De har varit på tok för mkt av bl.a räv norrut, tittar i Jaktjournalen(?) så är det flera som skjutit sjukt mkt mickel..+70....Nils(gällivare) här på sidan sköt 20talet, de flesta de sista veckorna på lovlig tid tror jag.
Publicerat Juni 8, 201213 yr Verkar vara dåligt med gnagare där vi brukar gå jag o fröken röd så har det tidigare varit en massa hål och hon har gått då med öronen på skafft och trippat fram. men iår nada. HAr inte varit ut i skogen än för det är rätt så blött. Men ska ut längre fram o kolla lite om man ser nå fågel.
Publicerat Juni 8, 201213 yr Här har det nog varit för kallt och blött under våren, vi hade några varma helvetesdagar i Maj så jag hoppas på en tidig kläckning annars är dom nog kläckta i duggregn och 5+. Insekterna har kläckts nu under senaste veckorna så käk finns till dom som klarat sig iallafall, gnagare finns här alltid, det är jag mån om att se till.
Publicerat Juni 8, 201213 yr Räv i överflöd, såg 13 olika på 3 dagar sköt 5 sista lovliga helgen. Såg nyss nästa års "morot" springa över gården här i stugan, en nästan helsvart räv
Publicerat Juni 11, 201213 yr Författare Om det är så som ni säger så kan det väl i värsta fall dröja väldigt lång tid innan bestånden kommer upp på ett vettigt nivå igjen.
Publicerat Juni 11, 201213 yr Är det fjäll eller skog du tänker på ? Det ser nog som alltid olika ut i landet, gäller som vanligt att reka, fråga och luska bästa man kan
Publicerat Juni 11, 201213 yr Författare Jag tänkte mest skog, gillar fjällena med, men det finns inget som att röra sej rundt i skogen och vänta på tjäder som lättar, slå sej ner och tända en brasa, dricka kaffe og höra bäcken sildra. Brukar jaga några veckor i kring Orsa og Vilhelmina.
Publicerat Juni 20, 201213 yr Jag har varit och inventerat (i jobbet) i både västerbottens inland och i piteåtrakten. Det jag kan säga är att just nu finns det fågel men den kommande tiden är risken stor för en nergång i stammarna då antalet smågnagare är minimalt. På 100 timmar ute i fält såg jag inte en enda sork eller lämmel. Allt hänger på när gnagarna kraschade. Gjorde de det tidigt i vintras så kan många rävar dött under vintern men om kraschen kom senare så är läget mycket värre. Jag befarar tyvärr det senare. Men som sagt, hyfsat med fågel just nu och även rätt ok med hare.. Vi får hålla tummarna och sedan lägga in en extra växel i rävjakten när arten åter är lovlig. Glöm inte bort mårdfällorna i höst och inte heller kråkfåglarna.
Publicerat Juni 20, 201213 yr Ungrävarna är lovliga redan nu. Så håll ögonen öppna då ni är ute i skogen. Här har vi en hel del vuxen fågel och mycket duva. Men fortfarande ont om gnagare och gott om räv.
Publicerat Juni 20, 201213 yr vi har då sett bra med fågel i byn till och med. en skogspromenad på en halvtimma slutade med 2 tjädrar hönor 3 orrar olika sort och en järpe som jag hörde
Publicerat Juni 29, 201213 yr Spikade fågelveckan idag och det blir att testa skogarna runt Lycksele, nämare bestämt Hornmyr. Då fars "nya" tant är därifrån så tillbringande vi många somrar i bygden som ung och det ska bli lite kul å se om man känner igen sig någe. Peter en kille som vi lekte med då är numera byns björnjägare och har +10 nallar på sitt samvete, kan bli kul att uppdatera sig lite där. Var tydligen ett hyfsat år där ifjol men våren/försommar har tyvärr detta året har varit rätt usel, men vi ger det en chans. Får sambon plats så blir det att delta i Ladycup i Arvidsjaur innan vi far hem. Har vi nå Lyckselebor med omnejd här på sidan ?
Publicerat Juni 30, 201213 yr 7 Mil N om Lycksele Ok trevligt, ser ut som på din avatar att du förmodligen har lite koll på fågeltillgången i området ?Var förra året helt ok och hur har det sett ut längs grusvägarna denna vår ?
Publicerat Juli 3, 201213 yr Kallt och mkt snö hela juni i Tåssåsen och inga kusar, verkar obra för kycklingar..snabla schit
Publicerat Juli 3, 201213 yr Spikade fågelveckan idag och det blir att testa skogarna runt Lycksele, nämare bestämt Hornmyr. Då fars "nya" tant är därifrån så tillbringande vi många somrar i bygden som ung och det ska bli lite kul å se om man känner igen sig någe. Peter en kille som vi lekte med då är numera byns björnjägare och har +10 nallar på sitt samvete, kan bli kul att uppdatera sig lite där. Var tydligen ett hyfsat år där ifjol men våren/försommar har tyvärr detta året har varit rätt usel, men vi ger det en chans. Får sambon plats så blir det att delta i Ladycup i Arvidsjaur innan vi far hem. Har vi nå Lyckselebor med omnejd här på sidan ? Hornmyr ligger inte så långt ifrån mina marker norr om fredrika. Vi har haft bra med fågel i princip varje år under de senaste 8-9 åren så chansen finns att ni får en bra vecka trots årets försommar.
Publicerat Juli 3, 201213 yr Låter förhoppningsfullt det Almeson, vi blir förmodligen själva på marken så på de tusentals hektaren som finns att tillgå skall väl hittas nån fågel, ung eller gammal. Slipper jag trängas med övriga EU-medborgare så är jag nöjd med det lilla. sverige ut ur EU...va hörde jag nått ??
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Snart så rullar man iväg för några dagars jakt som alltid denna tid på året. Hunden har börjat att fatta att nått är på g när hon ser ryggan, vanligväska o husse som springer runt och söker prylar som vanligt.
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Imorgon smäller det, vi är många fågeljägare på marken så lär bli lite halvtrång på mina 800 ha men ngt ska väl iaf ramla.
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Premiären blev ingen succé. Gick 1,1 mil och stötte 1 orrhöna på hela den sträckan! Ser inte lovande ut!
Publicerat Augusti 25, 201213 yr 2 orrtuppar 1 höna 2 kycklingar o en tjäder såg ja idag. 1 tupp fick följa hem.