Publicerat Augusti 31, 201213 yr Åsså tillbaks efter en veckas jakt i AC skogarna och det verkar som vi dragit en vinstlott när vi valde vilken dunge vi skulle jaga i. Inte för att vi haft mkt fågel men har då haft fågel varje pass, men just inga kullar och av de som vi funnit har antal kycklingar varit max 3st, men vi har då fått skjuta lite och vi har fått fälla någe nåt för alla tre jyckar vi jagat med och en av dagarna fyllde vi den statliga baglimiten
Publicerat Augusti 31, 201213 yr 4 dagars jakt runt Byske älvdal c:a 5.5 mil uppströms Byske. En (1) enda orrkull samt en del gammelfågel, men låååååångt mellan dom. Funderar på att lägga ner för i år, det löns ju inte skjuta på de få fåglar man sett (förutom den tupp som redan hamnat i frysen). Vad kan man säga som beskriver situationen? Jo, jag tycker synd om hundarna som trots lysande arbete inte fick fler kontakter. Mötte en person som indianjagade, Han hade gått i 8 timmar utan att stöta en endaste fågel......tröstlöst..... Vars blir 5,5 mil uppöver själv bor jag och jagar i en by som heter selet som ligger före fällfors Och ja de verkar vara dåligt om fågel var ute förra helgen och där de brukar finnas flera stora kullar fanns endast en orrtupp och nån höna :/
Publicerat September 1, 201213 yr Idag hade jag en mycket fin jaktdag med riktigt mycket fågel och en totalt felfri hund (och husse med 100% skytte ) Fick med mig både orre, ripa och järpe och hade det inte varit så otroligt tätt där tjädern låg så hade det blivit en norrländsk "big four" dvs. alla fyra skogshöns på samma jakttur. Till min glädje hittade jag en ripkull med 5-6 fåglar i och en otroligt stor orrkull med minst 8 fåglar. Troligtvis två kullar som satt tillsammans. Jag sköt hur som helst bara en fågel från varje kull då vi var relativt nära områdesgränsen och jag inte ville riskera att de lämnar marken. Fantastisk dag som gav stort hopp om kommande år.
Publicerat September 2, 201213 yr Härligt- Där jag var tryckte fåglarna knappt för hunden o än mindre när vi försökte komma upp till hunden. Hade vä sisådär 4-5arbeten igår o 1 idag. Sköt en morkulla o hade 100%bom på en självklar orrdubble för jycken idag,.
Publicerat September 4, 201213 yr Kommer troligen alltid finnas goda jaktområden trots dåliga år. Det luriga blir ju nu att göra någon adekvat skattning av ex tjäderns beståndsförändringar, med tanke på de nya inventeringsmetoderna som givit en helt ny siffra på uppskattat antal tjädrar. "Totalt felfri hund" - imponerande... Jag hade också en fantastisk jaktdag härom dagen men felfri var han knappast, vovsegull!
Publicerat September 10, 201213 yr Var ut i söndags på min första jaktsväng för i år. Inga förväntningar alls med tanke på vad man hört om fågeltillgången i år. Men döm av min förvåning när jag summerade 5 timmars jakt när jag kommit till bilen...2 tjäderkullar och 6 olika gammelfåglar på det lilla området! Då blir man lycklig och förväntansfull inför nästa sväng! . Hundens jobb då? Totalt ringrostig och en aning för dålig kondition. Blev 3 felmarkeringar och 3 bortsmygningar pga detta!
Publicerat September 10, 201213 yr 0an spräckt iaf. Blev en orre på spelmyren idag! Grattis! Här är inte nollan spräckt ännu för hunden löper.
Publicerat September 10, 201213 yr Spräckte oxo 0an idag.jagade halvdag älg så hann med 3,5 m hundarna. Hade 1 orrhöna för unghunden men på tok för tätt. Har tvivlat lite på den äldre då hon inte presenterat en enda jaktbar situation sen jakten började menar nu insett att det bara är oflyt att hon gått tom på fågel för idag visade hon hur tjädern ska tas 2 ggr om där jag bommade ena men förvaltade det andra