Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägare stannar o avlivar trafikrådjur!

Featured Replies

Publicerat

Ja vad skriver man? ska jag gå till mig själv när jag kommer fram till olycksplats så är första steget att få bort åskådare

Att ställa sig brevid skadat vilt som blir stressad får mitt blodtryck att stiga!

Att männniskor även jägare har okunskap vet jag,, men kör man på vilt som ligger som här vid vägen så se till att skingra folk-

O dess nyfikenhet,, vet inte ni får komma med åsikter o ni har några? jägaren i klippet gorde väl inget fel annars vad jag kan se

klippet" [media=]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hovXuNEh3Tk[/media]

Publicerat

Kanske inte den smidigaste avfångning man kan tänka sig men så kan det kanske bli om man är ovan och blir stressad. Däremot så pekar han med halvautomaten mot alla som står och tittar på, det är inte ok. Att folk runt omkring är för närgående, filmar och tjafsar får man nog bara räkna med.

Publicerat

Måste vara lånad bössa, inte en chans att det var hans egen. Tror Linkis snackat om detta tidigare... finns mobilkameror över allt, gäller att sköta sig när man är ute! Denna snubbe var trist att se med skyttet och vapenhanteringen.

Mvh!

Publicerat

Vad säger man :sick:

Publicerat

Ja vad skriver man? ska jag gå till mig själv när jag kommer fram till olycksplats så är första steget att få bort åskådare

Att ställa sig brevid skadat vilt som blir stressad får mitt blodtryck att stiga!

Att männniskor även jägare har okunskap vet jag,, men kör man på vilt som ligger som här vid vägen så se till att skingra folk-

O dess nyfikenhet,, vet inte ni får komma med åsikter o ni har några?

klippet" [media=]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hovXuNEh3Tk[/media]

Kan bara svara för hur jag skulle agera, om jag själv kört på ett djur och ser det vara oförmöget att gå undan som just detta. Ringer polisen och sitter kvar i bilen, för att inte stressa djuret. Jag anser det själv vara bäst..efter att ha kikat på hur det sett ut..om jag kunnat givetvis som dessa personer.

Som jägaren här på filmen gör skjuter 3skott. det var jag själv med om efter en olycka med en dovkalv i vintras, min far körde på en...Man stressas som jägare kanske har folk på sig som filmar pratar osv..det gör nog sitt att man glömmer att det är kort håll mot vad vapnet är inskjutet på..det skiljer sig givetvis, eller?

Då hade det kanske varit bäst o gå fram närmre? för o få första skottet till att ta..sen kommentaren som djurvännen ger..(du skadesköt den alltså? )..det skulle jag efteråt förklara att man bara kan göra vid jakt och inte vid trafikolyckor...nä nu blir det kaffe.

Publicerat

Hade gärna läst lusen fetknoppen i keps förövrigt..

Publicerat

Det var så mycket tråkigheter i det klippet att jag var tvungen att hoppa över en del sekvenser...

Hur fan kan man gå fram till ett skadat djur om man uppenbarligen märker att den försöker ta sig därifrån av stressen? Det är vilda djur och inte grannens hund det handlar om! Folk måste fatta att de blir stressade och har man inte för avsikt att avliva djuret så går man därifrån!

Skytten är uppenbarligen ovan, stressad och har ett lånat vapen och jag gissar att han enbart har skjutit mot lerduvor innan men det skall jag låta vara osagt.

Sen har vi liraren i keps som jag faktiskt inte orkade lyssna på... Rikspucko!

Världen ser inte ut som Bambi, den är inte vacker...

Publicerat

Förutom vapenhanteringen så kan jag inte se nått större fel. Jag skulle förmodligen inte ens använt bössan...

Vanligt fel vi ofta gör är att stå för nära när vi avlivar med hagelvapen. Kärven är knapp större än loppets diameter.

Mycket lätt att sätta den kärven något fel, speciellt när vi "siktar" med ett vapen anpassat för att det helt enkelt ska ligga rätt vid flyktskytte ofta med lite luft under kornet, alltså man ser spången fram till kornet.

Siktar man så inte spången syns så tar det fel..

Killen stannar för att hjälpa till och har vapen med jag skulle gjort likaledes, det skulle varenda jägare göra och har rätt till det oxå.

Fast är det inte min mark så skulle jag då inte lägga bocken i min bil...

Resten av idioterna som befann sig där kan jag räkna upp en hel del idiotiskt..

Stå ute i vägbanan med ryggen mot trafiken och snacka i telefon...

Stressa upp bocken med sin blotta närvaro...

Köra upp kameran och stressa djuret ännu mer...

Direkt "hoppa" på "samariten" som löste djurets lidande...

Att de inte vet va de kört på annat än att det är ett rådjur kan man ju skita i...

Det bevisar bara att de inte fattar ett skit och tror att maten växer i kyldiskarna på ICA...

Sen gör de ju bara bort sig med o skicka filmen till uppdrag granskning :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Joo jägaren var ovarsam med bössan,, kan ju vara stressad av sitationen i försig vad vet man,,

Har kommit på några olycksplatser som här bilister stannar för att titta!! står brevid viltet som på filmen blir -

stressad,, blir förbannad när man står o filmar eller pratat med mobil vid viltet som blir mer o mer stressad

Publicerat

Mannen i kepa hade ju fått en syltnäsa som hade ekat ner till sydöstra Spanien.

Publicerat

NS.. ett tips i all välmening..

Hamnar du i samma sits så använd för fan inte kniv utan skjut! Tänk dej filmen på dej i brottningsmatch innan du får till rätt stick.. och om du sen sticker i hjärtat så ska bocken segna ned och slockna. Man måste vara rejält insatt och van för att förstå då.

Minns klippet på Torkel som hjärtsticker en gris.. helt klockrent agerande men ändå ett jävla liv. Film är grymt, alla blir världsmästare och proffstyckare som bråkar och ifrågasätter.

När det gäller detta klippet så är faktiskt vapenhanteringen helt genomusel.. och skyttet likaså. Hepp, nu är jag igång och proffstycker med :wallbash:

Mvh!

Publicerat

NS.. ett tips i all välmening..

Hamnar du i samma sits så använd för fan inte kniv utan skjut! Tänk dej filmen på dej i brottningsmatch innan du får till rätt stick.. och om du sen sticker i hjärtat så ska bocken segna ned och slockna. Man måste vara rejält insatt och van för att förstå då.

Minns klippet på Torkel som hjärtsticker en gris.. helt klockrent agerande men ändå ett jävla liv. Film är grymt, alla blir världsmästare och proffstyckare som bråkar och ifrågasätter.

När det gäller detta klippet så är faktiskt vapenhanteringen helt genomusel.. och skyttet likaså. Hepp, nu är jag igång och proffstycker med :wallbash:

Mvh!

He, he..

nä hä då..

den bocken skulle jag tagit av daga med ett nackstick och följ upp med hjärt/lungstick fortare än killen hunnit få skott i loppet eller ens kamera killen hunnit med o filma :happy: Allt handlar ju om kunskap och erfarenhet i sysslan.

Har gjort likande några ggr... bla mitt i samhället på ett kid som satt fast med brutet ben i ett staket. 8 pers stod o glodde oförmögna att göra nått.

Hälsade och informeade att jag skulle avliva.

Innan de ens han att vända på klacken och gå så va kiddet dött. Förklarade givet efteråt att döden är ögonblicklig och att det är riskabelt att skjuta i samhället.

Om det va rätt vet jag inte.... men att korta djurets lidande är för mig prio ett.

Skiter fullkommligt i vad resten av befolkningen tycker om det.

Men så bor och verkar jag i en mindre ort där betydligt fler personer än i storstan... är infröstådda med hur det fungerar i verkligheten.

Jag tror inte på att linda in saker och ting för att ta hänsyn till ditten o datten...

Hade alla gjort likaledes sen hedenhös så skulle vi inte stått där vi är idag med alla aktivister på alla håll o kanter...

Och hade vi inte haft disneyfieringen så skulle världen se mycket vettigare ut än va den gör idag...

Publicerat

Då har vi sett filmen med flanellbuken som innehar världsrekordet i "Hur långsamt kan man ladda en halvautomat".

Varför laddar han ett skott i taget?

Varför skjuter han mot halsen? Ville han ha trofén månne?

Kan väl sammanfatta min uppfattning med;

Bra gjort, men dåligt utfört.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat

Min första tanke var: är skytten full eller???

Det är bäst att låta skadade djur var i fred i den möjligaste mån som går. Att stå och filma så nära och samtidigt någon som babblar som en yr höna gör inte saken bättre. Den personen som vankar av och an med "nallen"kunde nog gjort det på ett bättre avstånd.

Hur långt är en människa beredd att gå för att få en film att visa upp???

Publicerat
  • Författare

Du har rätt i det du skriver Lecha vart en jäkla soppa av denna avlivning :yes:

Publicerat

Lätt att sitta i studion i efterhand och berätta hur det skulle gjorts, jag är såklart sugen på att hjälpa till. Men han fick jobbet gjort, sen får det väl ta hur många skott det vill.

Men det är tråkigt att filmas och ännu tråkigare att det läggs ut på nätet. Det är nog inte så jävla kul att höra varenda förståsigpåare peka ut detaljer i sitt eget agerande som man själv säkert är pinsamt medveten om.

Publicerat

Du har rätt i det du skriver Lecha vart en jäkla soppa av denna avlivning :yes:

Det blev ju bara så fel :sad: I all välmening, tror jag..
Publicerat

Tycker det är kul att polisen undrade varför det krävdes tre skott då vi i andra trådar här läst om hur polisen använder betydligt fler själva för att göra jobbet!

Publicerat

Om någon ifrågasätter antalet skott så har de enbart bevisat sin egen inkompetens!

Det handlar enbart om AVLIVNING och inget annat!

Jag har mer än en gång skjutit mer skott än det troligtvis behövdes vid avlivning men det är för att säkerställa att de slutar lida på en gång!

När någon av mina fåglar blir sjuka och jag inte tror att de kommer att reda ut det utan att lida allt för mycket så skjuter jag alltid två skott med hagel.

Det blir inte ett skit kvar men jag har säkerställt att det är godnatt på en gång och det är min förbannade skyldighet som djurägare.

På eftersök eller avlivning vid vägkanten så handlar det först om att avliva, sen kan man titta på om det går att ta vara på något kött.

De som gör detta flera gånger i veckan och året runt, t ex NS, så behöver de sällan mer än ett skott eller stick med kniv men då har de sjuk erfarenhet som vi andra inte har.

Jag skjuter gärna ett skott extra för att vara på den säkra sidan vid avlivning och om någon tycker det är fel så har de skitit i det blå skåpet för de har FEL!

Publicerat

Ha vad ska man säga. Behövs det en genomgång hur man ska fånga av elr. Fick nog det när han viftade lite xtra med bössan.

För jävligt enligt mig, i med en plugg fram o fånga av. Fan tänk er själva ha tio personer runt en när man ligger påkörd stressad till max. Kan iaf gå ifrån lite.

Publicerat

Sorglig vapenhantering, sorglig situation.

Skytten var nog på god väg att sätta pipan i munnen på bocken... Mest trist är att se pipan riktad mot kameran...

Publicerat

Nu var vapnet oladdat och till viss del vinklat mot marken vad jag kunde bedömma när han vände sig mot filmaren.

Jaaaaaa, man ska alltid betrakta vapnet som laddat, jag vet.

Men liknande vapenhantering (ofta värre) sker nog mer eller mindre dagligen i de flesta sammankomster på skjutbanan eller i skogen. Då med laddat vapen...

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat

Jag reagerar mer på de totalt oförstående människorna runt omkring än jägarens fumlighet.

Publicerat

Nu är klippet borttaget men ni säger att han sköt alla tre skott och de beror nog på att han förmodligen var lite skärrad. En kompis mamma körde på en älg då min kompis och hans syrra satt me och älgen var skadad och låg i diket och han som skulle avliva älgen var mer chockad än dom som krocka med älgen och han tömde hela magasinet på älgen.

Publicerat

Man är inte expert från från födseln... Så är det bara... Sen kommer det saker som lånebössa och stress... Plus att just denna jägare kanske inte var den med bästa munlädret...

Ska inte på något sätt påstå att jag kan något om trafikeftersök (än det jag läst på forat).. Men har man förståelse för "branschen" så kan jag inte anklaga jägaren för något annat än otydligt och slarvigt vapenviftande...

Att man som totalgrön (storstadsbo?) tror sig veta någonting om sånthär, och sen börjar gnälla på personen som försöker göra det bästa av situationen... då är man fel funtad och borde hoppa av mänskligheten...

Funderade lite efter att jag skulle gjort själv i en sånhär situation med den ringa kunskap jag ändå besitter... Men antagligen leta reda på något att klubba med, eller försöka sticka mot hjärta/lungor om jag hade kniv... Tycker att det borde lyckas få livet av djuret... Resonerar som så att djuret är stressat och halvt sönderkört => lidandet ligger nog ganska på max => Försök förkorta lidandet med rimliga metoder efter bästa förmåga => Jag tycker mina "metoder" är rimliga...

Och om ni tycker jag är helt ute och cyklar så är det nu ni ska läxa upp mig så jag lär mig... ^_^