Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägare stannar o avlivar trafikrådjur!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det kan vara så att han vart skärrad! har läst en del inlägg där det skrivits av flera att kommer dom till viltolycka så kommer dom -

Stanna o avliva viltet,, ja som på filmen här så är det inte så lätt,, killen som skjöt är säkert en van jägare men det vart lite bananas :sad:

var en avlivning på älg i östersund som ni kanske minns för några år sen där det gick fullständigt åt helvete

:wallbash: :wallbash: en äldre jägare som är med i NVR vart utringd då en älg stod ute på ett isflak det beslutades om avlivning på älgen gött så långt :thumbsup:

Det jägaren inte visste var att en från jägarförbundet var där o gorde reklam för NVR inför massmedia som var där plus polis o -

En massa nyfikna åskådare,, hur gick det? jo åt HELVETE

Jägaren la sig ner tog stöd å sköt 11 skott på älgen som inte visade nåt tecken på träff :ohmy: då han hade ändast 3 skott kvar o massmedia var där så-

Togs snabbt beslut att skicka upp jägaren i helikopter nu borde han väl lyckas ? ja han sköt 3 skott o till slut la sig älgen på flaket o dog till slut! efter 14 skott,,

Denna avlivning hade säkert gått bra om det inte vart media fest av allt, ,,

Publicerat

Jämtland,

tror du verkligen det,

jag mins det där ärendet, det var långt till älgen och skytten låg och pangade på utan varken avståndsmätare, vindmätare eller idé om vad han höll på med,

min slutsats om det ärendet är att frånvaron av andra inte hade hjälpt honom något,

men en annan skytt och jägare hade varit en god hjälp, som alltid när det är stressigt, två sinnen som löser uppgiften är bättre än en.

/ Christian

Publicerat

Om någon ifrågasätter antalet skott så har de enbart bevisat sin egen inkompetens!

Det handlar enbart om AVLIVNING och inget annat!

Jag har mer än en gång skjutit mer skott än det troligtvis behövdes vid avlivning men det är för att säkerställa att de slutar lida på en gång!

När någon av mina fåglar blir sjuka och jag inte tror att de kommer att reda ut det utan att lida allt för mycket så skjuter jag alltid två skott med hagel.

Det blir inte ett skit kvar men jag har säkerställt att det är godnatt på en gång och det är min förbannade skyldighet som djurägare.

På eftersök eller avlivning vid vägkanten så handlar det först om att avliva, sen kan man titta på om det går att ta vara på något kött.

De som gör detta flera gånger i veckan och året runt, t ex NS, så behöver de sällan mer än ett skott eller stick med kniv men då har de sjuk erfarenhet som vi andra inte har.

Jag skjuter gärna ett skott extra för att vara på den säkra sidan vid avlivning och om någon tycker det är fel så har de skitit i det blå skåpet för de har FEL!

Som du säger också Wizard de är bättre att vara säker på att djuret dör direkt även om de krävs ett extra skott istället för att de plågas ihjäl!
Publicerat
  • Författare

Jag var själv väldigt dömmande mot jägaren som ett stort klantärsell! läste ju om detta i tidningen ,,

Tyckte i försig att det var lustigt att jägarförbundet var där samtidigt oo pratade om NVR i massmedia!

Sen fick jag höra av en bekant som hade lite mer insyn i dettta att det var mycket folk i rörelse,, runt platsen,,

Jag fattade som han vart nervös av ståhejet kring detta,,

Visst Christian N hållet var långt,, han klarade inte uppgiften helt enkelt jag tror att det var cirkusen kring han som ställde till det

Kombinerat med långhålls skytte ,,

Ska man avliva vilt o det är folk kring platsen som på filmen så ska man börja med att avlägsna dom!

Har haft både polis o brandkår som stått bakom ryggen o tittat när man avlivat älg ,, det blir lite nervöst en sån gång,

Sen har det hänt att folk gått fram fast man bett dom lämmna området, men då får man höja rösten åt dom!

Det kanske jägaren som sköt 14 skott borde gort, sagt åt polis att spärra av platsen,, eller så sköt han utöver sina begränsningar,

Publicerat

Nerver drabbar alla,

så frågan är vad skall man göra?

Det får helt klart bli en fråga om bedömning från fall till fall, men lika klart är att man inte, så länge man inte har en skyldighet att ingripa skall ta sig en 5 sekunders funderare på om det är rätt att

agera i detta läge.

/Christian

Publicerat

He, he..

nä hä då..

den bocken skulle jag tagit av daga med ett nackstick och följ upp med hjärt/lungstick fortare än killen hunnit få skott i loppet eller ens kamera killen hunnit med o filma :happy: Allt handlar ju om kunskap och erfarenhet i sysslan.

Har gjort likande några ggr... bla mitt i samhället på ett kid som satt fast med brutet ben i ett staket. 8 pers stod o glodde oförmögna att göra nått.

Hälsade och informeade att jag skulle avliva.

Innan de ens han att vända på klacken och gå så va kiddet dött. Förklarade givet efteråt att döden är ögonblicklig och att det är riskabelt att skjuta i samhället.

Om det va rätt vet jag inte.... men att korta djurets lidande är för mig prio ett.

Skiter fullkommligt i vad resten av befolkningen tycker om det.

Men så bor och verkar jag i en mindre ort där betydligt fler personer än i storstan... är infröstådda med hur det fungerar i verkligheten.

Jag tror inte på att linda in saker och ting för att ta hänsyn till ditten o datten...

Hade alla gjort likaledes sen hedenhös så skulle vi inte stått där vi är idag med alla aktivister på alla håll o kanter...

Och hade vi inte haft disneyfieringen så skulle världen se mycket vettigare ut än va den gör idag...

Tänkt till lite...

Rådjur brukar skrika när man tar i dem...

Få det på film är nog inge bra..

Du har rätt Hippen!

Bättre att använda bössan om det går.

Ska tänka på det hädanefter. :sleep:

Publicerat

Du har rätt Hippen!

Bättre att använda bössan om det går.

Ska tänka på det hädanefter. :sleep:

Tackar! Nu mår jag bra :thumbsup:

Skämt osido, förutsättningarna för att skjuta bocken var klockrena. Hagelbössa och nära håll samt fullgod bakgrund. Inget går fortare än en hagelsmäll om man bara kan placera. En läskig tanke med klippet var att det uppenbarligen var jakträttsinnehavaren som sköt, hörde (såg inte) att han hivat in rådjuret i bilen efteråt. Givet det kanske det var så att han tänkte i termer av trofé.. Obra.

Det är snabbast och givet publik effektivast, kan tom sponsra dej med lite plugg NS om det är där skon klämmer :sweat:

Publicerat

Tackar! Nu mår jag bra :thumbsup:

Skämt osido, förutsättningarna för att skjuta bocken var klockrena. Hagelbössa och nära håll samt fullgod bakgrund. Inget går fortare än en hagelsmäll om man bara kan placera. En läskig tanke med klippet var att det uppenbarligen var jakträttsinnehavaren som sköt, hörde (såg inte) att han hivat in rådjuret i bilen efteråt. Givet det kanske det var så att han tänkte i termer av trofé.. Obra.

Det är snabbast och givet publik effektivast, kan tom sponsra dej med lite plugg NS om det är där skon klämmer :sweat:

Närå plugg har jag.. det är väl skyttet som är så uselt :cool:

Eller, det blir nog en del knivning av gammal ohejdad vana...

Bra eller dåligt...

vet inte men resultatet blir det samma..

Publicerat

Nerver drabbar alla,

så frågan är vad skall man göra?

Det får helt klart bli en fråga om bedömning från fall till fall, men lika klart är att man inte, så länge man inte har en skyldighet att ingripa skall ta sig en 5 sekunders funderare på om det är rätt att

agera i detta läge.

/Christian

Skall man följa tråden så hade det absolut bästa varit att konsultera vårat forum live från platsen :sleep:

-Varje situation är unik, likaså alla människor, även människor i keps :yucky:

Publicerat

Bara fråga från en som enbart avfångat ett trafikskadat rådjur.

Hagel och nära håll = alltid skjuta i huvudet?

Det rådjur jag fångade av var huvudskott men då var det bara jag och farsan samt det låg och tryckte under gran med huvudet högt så det var enda träffbilden jag hade som innebär dödlig utgång.

Men det måste väl ändå vara det mest humana? Sen att det ser lite dramatiskt ut när skallen far av... den bilden har jag fortfarande tydlig på näthinnan när jag tänker tillbaka.

Publicerat

Bara fråga från en som enbart avfångat ett trafikskadat rådjur.

Hagel och nära håll = alltid skjuta i huvudet?

Det rådjur jag fångade av var huvudskott men då var det bara jag och farsan samt det låg och tryckte under gran med huvudet högt så det var enda träffbilden jag hade som innebär dödlig utgång.

Men det måste väl ändå vara det mest humana? Sen att det ser lite dramatiskt ut när skallen far av... den bilden har jag fortfarande tydlig på näthinnan när jag tänker tillbaka.

JO det är väl det bästa.

Men inte om man vill behålla trofén

Publicerat

Bara några tankar runt detta med efttersök.

Jag höll på med trafik eftersök tills för några år sedan.

Det jag lärde mig var att träna mycket skytte. Man kan ha publik som ser på vad man gör och som sagt det finns många kameror nu.

Det blir också så mycket onödigt snack när det inte går riktigt smärtfritt.

Man har faktiskt ett ansvar när man tagit på sig det här med trafikeftersök. Att man själv är tränad och att man har en kompetent hund.

Det är så lätt att alla jägarkolleger dras under samma kam i fall det är någon som klanta till det, som här på filmen.

Det som fick mig att träna ännu mer skytte var en mycket bra spårhund som hade utfört ett suvuränt spårarbete, och där var det skadade viltet. .....

Skottet tog inte där det skulle. Den blicken jag fick av den hunden......

Nu tycker ni nog att jag är larvig, men så var det.

Eftter detta träningssköt jag minst en gång i månaden året runt. Jag var knappast en risig skytt innan heller, men det är ofta ett helt annat skytte på skadat vilt som går undan.

En annan tanke är att ni som inte provat på att avliva med kniv. Prova inte på skadat vilt! Det kan vara rena djurplågeriet.

Träna på ett redan dött vilt. Det kan vara lite knepigt att sticka rätt i nacken första gången.

Likadant i hjärta och lungor eller halspulsådern. Stick och flå av huden, sedan är det bara att kontrollera hur bra man lyckats.

Det blir ingen köttförstörig så det är bara att prova!

På vilket sätt man avlivar ( kniv eller vapen ) kan bara den som gör "jobbet " avgöra . Den som är erfaren har inga problem att avgöra hur man skall taga ett vilt av daga. Det finns ingen bakrund, hunden är nära, viltet kommer inte att resa sig när jag går närmare, mm. Då är tex kniven ett bra alternativ.

Sedan vart man riktar och skjuter......

Det är där det ger bäst verkan? Så att viltet avlider så snabbt som möjligt. Hals eller huvud med hagel, var är skilnaden?

Det är inte alltid man kan eller hinner välja, det är bara att skjuta på den del av kroppen där det biter bäst......

Kött och trofe kommer i andra hand, det är väl djurets lidande det handlar om?

Det här med publik......

Det händer då och då. Jag vet inte vad man skall göra åt det. Människan är nog lite konstigt funtad när den åker förbi en trafikolycka, eller stannar till och står handlings förlamade. Nästan alla verkar vilja se blod och tarmar med lämlästade kroppar. För ibland så kryper dom förbi med blicken riktad mot allt annat än vägen och dom som arbetar där?

Vapen hantering.....

Den här gossen behöver gå den låååååånga kursen i säker vapenhantering.

Så här får det bara inte gå till. Nästa gång är det en patron i loppet och ett finger på avtryckaren, sedan är det inte svårt att snubbla till lite......

Vapen hantering skall sitta i ryggmärgen.

Mvh Thomas

Publicerat
  • Författare

Thomas Larsson väldigt bra skrivet instämmer i det du skriver ang Eftersök!,, kul att flera delar med sig av sina efarenheter kring eftersök!

Trist att du valt att sluta då du verkar ha en bra inställlning till eftersök!

Vhl/jämtland

Publicerat

Tack Jämtland!

Jag höll på med trafikeftersök på slutet av åtiotalet och framåt.

Det var mycket eftersök då här omkring. Rådjurs och älg populationen var riktigt stor då.

Det kunde lätt bli 20 eftersök om året. Det gav riktigt bra hundar med så mycket skarpa eftersök.

Sedan blev jag utan hund i tillräckligt bra kaliber för att fortsätta, tyckte jag.

Att man sedan uppskattade nattsömnen mer och gilade inte den dåliga ordningen på polisen var väll någon anan anledning.

Nu har jag en "topphund" igen men går bara på jakt eftersök.

Mvh Thomas

Publicerat

När jag tänker tillbaka på den där dagen i Östersund så har jag för mig att det blåste utav helvete (12-15 m/s), älgen låg ner på isen någon stans mellan 250-300 meter från land. En utmaning han kanske skulle avstått ifrån med alla journalister bakom sig men han försökte i alla fall. På samma sätt som den här gynnaren gjorde sitt bästa....

Publicerat
  • Författare

När jag tänker tillbaka på den där dagen i Östersund så har jag för mig att det blåste utav helvete (12-15 m/s), älgen låg ner på isen någon stans mellan 250-300 meter från land. En utmaning han kanske skulle avstått ifrån med alla journalister bakom sig men han försökte i alla fall. På samma sätt som den här gynnaren gjorde sitt bästa....

Han på frösön började skjuta på 250 m sen var han fram på 150 m utan resultat,, ja det vart kanske för mycket cirkus på platsen..

Nu är 250 m väldigt långt håll! att skjuta ett dödande skott där kräver nog sitt tex att bössan är inskjuten på detta avstånd,,

Tror nog att hade skytten vetat om förutsättningarna så hade han alldrig tagit på sig detta uppdrag! men hur fick massmedia tips om denna avlivning?

När började dom åka ut på sånt? personligen tror jag att detta skulle bli ett PR för NVR från början som inte riktigt vart det! min teori :whistling: