Publicerat Juni 18, 201213 yr Förnekelse... Enklaste utvägen i den här situationen! Walt Disney har lurat flera generationer och de lär inte förstå att de är förda bakom ljuset riktigt än...
Publicerat Juni 18, 201213 yr Krasst sett, skulle detta vara sjysst hanterat, så skulle räddningstjänsten i princip komma dit och hjälpa till att bära ut kvinnan! Hade det varit ordning på torpet så hade djurparken själva skjutit undan de vargar som rörde sig kring kvinnan.. men DET är nog för mycket begärt. Mvh! nja jag vet inte, det var inget hinder i skåne när de började rymma, då blåste man hela bunten. Det verkar som skånes djurpark visste bättre än att chansa. kålmården såg väl klirret i att ha dem kvar helt enkelt. En hund som hade gjort detta eller en björn hade man skjutit väck direkt.
Publicerat Juni 18, 201213 yr Räddningtjänsten och polisen saknar många gånger handlingskraft. Har personligen sett en drukna medans flertalet poliser och vakter tittar på utan att göra någonting dom hade flera gånger kunnat rädda livet på personen men inte då inte ens då allvaret i situationen var omöjlig att missa så gjorde dom något. I mina ögon är polisens och räddningstjänstens jobb att riskera sina liv för att rädda andra söker man ett riskfritt jobb så bör man nog inte bli polis och inte heller vargskötare alla gör vi ett val då vi väljer yrke. När det gäller rovdjuren å jägarna så förstår jag inte hur en del verkar tro att vi skulle kunna ha djur i skogen utan att dessa påverkar oss negativt någon gång . Finner det löjligt att så fort ett rovdjur skadar någon så är det genast beroende på för stora stammar av varg å Björn älgarna och renarna orsakar tusentals trafikolyckor varje år många med dödlig utgång men ingen tar det som ursäkt för de skjuta bort alla älgar. Trafiken dödar och jägare dödar nog mer jakthundar varje månad än vad rovdjuren gör på ett år. Sk vi ha djur i skogen får vi räkna med att det får konsekvenser ibland. Undrar hur många dödsfall Afrikas rovdjur å djur orsakar varje år får en kännsla av att många vill ha djur och rovdjur i skogarna så länge dom är i någon annans skog. Men bara för att klargöra det så ser jag inget fel i att skjuta problemdjur och djur som avviker starkt då det gäller beteende. Ska vi ha djur i skogen så får vi väl anpassa oss och räkna med att det händer saker ibland visst är dettragiska för dom inblandade men vi väljer alla våra fritidssysslor och även vårat jobb.
Publicerat Juni 18, 201213 yr Räddningtjänsten och polisen saknar många gånger handlingskraft. Har personligen sett en drukna medans flertalet poliser och vakter tittar på utan att göra någonting dom hade flera gånger kunnat rädda livet på personen men inte då inte ens då allvaret i situationen var omöjlig att missa så gjorde dom något. I mina ögon är polisens och räddningstjänstens jobb att riskera sina liv för att rädda andra söker man ett riskfritt jobb så bör man nog inte bli polis och inte heller vargskötare alla gör vi ett val då vi väljer yrke. När det gäller rovdjuren å jägarna så förstår jag inte hur en del verkar tro att vi skulle kunna ha djur i skogen utan att dessa påverkar oss negativt någon gång . Finner det löjligt att så fort ett rovdjur skadar någon så är det genast beroende på för stora stammar av varg å Björn älgarna och renarna orsakar tusentals trafikolyckor varje år många med dödlig utgång men ingen tar det som ursäkt för de skjuta bort alla älgar. Trafiken dödar och jägare dödar nog mer jakthundar varje månad än vad rovdjuren gör på ett år. Sk vi ha djur i skogen får vi räkna med att det får konsekvenser ibland. Undrar hur många dödsfall Afrikas rovdjur å djur orsakar varje år får en kännsla av att många vill ha djur och rovdjur i skogarna så länge dom är i någon annans skog. Men bara för att klargöra det så ser jag inget fel i att skjuta problemdjur och djur som avviker starkt då det gäller beteende. Ska vi ha djur i skogen så får vi väl anpassa oss och räkna med att det händer saker ibland visst är dettragiska för dom inblandade men vi väljer alla våra fritidssysslor och även vårat jobb. Tror att det säkert finns personer innom polis och räddningstjänst som blir handlingsförlamade inför en situation dom inte är van eller är tränad för. Men jag vill nog ändå påstå att det finns mer handlingskraft där än hos gemeneman. Tydligen hade ej heller du dådkraften att förhindra drukningen du bevittnade.... Sen finns det lagar och förordningar som måste följas även för RT och polis. Insatsen/risken måste stå i proportion till nyttan. Har själv jobbat som deltidsbrandman i 17 år. Och jag kan lugnt säga att jag arbetade i miljöer där vanliga människor inte överlever. Majoriteten av dom som är brandmän har familj mm, men är ändå villiga att ta lite större risker för att kunna hjälpa andra. Detta trots att försäkringsskydd mm är uruselt. Vid en invalidiserande skada i tjänsten så kommer du att vara tvungen att tigga för att överleva. Har en räddningsledare beordrat en insats som leder till att personal skadas eller förolyckas, så kommer han att åtalas och få stå för stora kostnader själv, tom skaka galler. Om inte insatsen/risken står i proportion till nyttan. Sen är det ett stort tryck på "restvärde" tänkande innom RT. Lös det akuta, påbörja sedan att försöka minimera de ekonomiska skadorna på egendom. Förstör inte mer än vad som krävs. Vad det gäller Kolmården så är inte räddningstjänsten utr med skjutvapen. Parkpersonalen lär nog vara lojala med arbetsgivaren och låter nog bli att skjuta för att inte riskera arbetet om det inte är en riktigt akut fara. Framför allt om dom dessutom har en "positiv" relation med vargarna. Det är inte så många hundägare som direkt på plats avlivar sin hund om den attakerat andra. Framför allt om ägaren anser att det är en snäll och duktig hund som aldrig gjort något fel tidigare. Ett sånt beslut bruka växa fram när attacken är avbruten och ägaren har fått lite perspektiv på händelsen. Polisen vet vi hur duktiga dom är med sina pistoler i att avliva vilt.... Och vänta på att en insatsstyrka med tyngre vapen ska komma, kan ju ta ännu längre tid. Dessutom har vi väl ingen aning om hur det var arronderat på platsen. Det kanske var bristfälligt med kulfång och en viss risk att tredje person skulle kunna skadas om en kula inte träffar exakt där det är tänkt. Av det jag läst om händelsen så fanns det lika mycket liv i skötaren som i de vagrtagna hundar vi brukar få se på bilder. Men jag var inte där så jag kan eg inte uttala mig om det skulle kunna finnas en teoretisk chans att skötaren skulle kunna vara vid liv. Eller om det var "kört" och det då inte var motiverat att ta risker för att bärga något som ändå inte går att rädda. Dock har jag svårt att se varför RT inte rullade ut slang och spolade bort vargarna. Men jag antar att RL var upptagen med att samverka med de övriga på plats. Det kan leda till att insatsen blir enkelspårig och fantasilös.
Publicerat Juni 19, 201213 yr Någon sjuttis eller två senare har man nog inget i vattnet att göra vägde faktiskt men insåg att jag inte skulle tillföra något annat än mer problem. Men man tycker ju att dom som har valt jobbet att skydda andra borde ju kanske göra det dom har betalt för. Klarar man inte de borde man byta jobb. Är det så som du säger så har vi ju stora problem med ledningsfrågor inom polis å räddningstjänst enligt mig så borde det vara straffbart att inte göra något istället för tvärt om. Visst ska man väl inte skada mer än man räddar men man ska ju inte heller va så rädd för följer för sitt handlande så man inte vågar göra något. Sedan så menar jag inte att alla inom polis å räddningstjänst är dålig å livrädda men det finns väldigt många där som borde byta yrke.
Publicerat Juni 19, 201213 yr ja vad säger man, borde dom inte ta lärdom av detta? Ja, man tycker det!
Publicerat Juni 19, 201213 yr Sedan så visst finns det mer handlingskraft där än hos gemene man men det örutsätter man ju det är ju deras jobb.
Publicerat Juni 19, 201213 yr Tror att det säkert finns personer innom polis och räddningstjänst som blir handlingsförlamade inför en situation dom inte är van eller är tränad för. Men jag vill nog ändå påstå att det finns mer handlingskraft där än hos gemeneman. Tydligen hade ej heller du dådkraften att förhindra drukningen du bevittnade.... Sen finns det lagar och förordningar som måste följas även för RT och polis. Insatsen/risken måste stå i proportion till nyttan. Har själv jobbat som deltidsbrandman i 17 år. Och jag kan lugnt säga att jag arbetade i miljöer där vanliga människor inte överlever. Majoriteten av dom som är brandmän har familj mm, men är ändå villiga att ta lite större risker för att kunna hjälpa andra. Detta trots att försäkringsskydd mm är uruselt. Vid en invalidiserande skada i tjänsten så kommer du att vara tvungen att tigga för att överleva. Har en räddningsledare beordrat en insats som leder till att personal skadas eller förolyckas, så kommer han att åtalas och få stå för stora kostnader själv, tom skaka galler. Om inte insatsen/risken står i proportion till nyttan. Sen är det ett stort tryck på "restvärde" tänkande innom RT. Lös det akuta, påbörja sedan att försöka minimera de ekonomiska skadorna på egendom. Förstör inte mer än vad som krävs. Vad det gäller Kolmården så är inte räddningstjänsten utr med skjutvapen. Parkpersonalen lär nog vara lojala med arbetsgivaren och låter nog bli att skjuta för att inte riskera arbetet om det inte är en riktigt akut fara. Framför allt om dom dessutom har en "positiv" relation med vargarna. Det är inte så många hundägare som direkt på plats avlivar sin hund om den attakerat andra. Framför allt om ägaren anser att det är en snäll och duktig hund som aldrig gjort något fel tidigare. Ett sånt beslut bruka växa fram när attacken är avbruten och ägaren har fått lite perspektiv på händelsen. Polisen vet vi hur duktiga dom är med sina pistoler i att avliva vilt.... Och vänta på att en insatsstyrka med tyngre vapen ska komma, kan ju ta ännu längre tid. Dessutom har vi väl ingen aning om hur det var arronderat på platsen. Det kanske var bristfälligt med kulfång och en viss risk att tredje person skulle kunna skadas om en kula inte träffar exakt där det är tänkt. Av det jag läst om händelsen så fanns det lika mycket liv i skötaren som i de vagrtagna hundar vi brukar få se på bilder. Men jag var inte där så jag kan eg inte uttala mig om det skulle kunna finnas en teoretisk chans att skötaren skulle kunna vara vid liv. Eller om det var "kört" och det då inte var motiverat att ta risker för att bärga något som ändå inte går att rädda. Dock har jag svårt att se varför RT inte rullade ut slang och spolade bort vargarna. Men jag antar att RL var upptagen med att samverka med de övriga på plats. Det kan leda till att insatsen blir enkelspårig och fantasilös. Kias husse har helt rätt, har själv ett förflutet inom den kommunala Rtj både som brandman och som sedermera som styrkeledare. När man kommer till en olycka så har Räddningsledaren oerhörda befogenheter, men även många skyldigheter. Där finns många lagar som ska följas, han får inte skicka in brandmän hur som helst utan att kunna säkerställa deras säkerhet. Brandmännen i sin tur är sina egna skyddsombud och känner dom att detta är för farligt så har dom all rätt att neka, ( tror iofs att det ska mycket till för att det ska ske), det är nog snarare så att brandmännen är villiga att tänja lite mer på riskerna än vad Räddningsledaren anser. Jag har själv gjort saker då man efteråt tänkt att det där var inte särskilt genomtänkt. Rtj i Sverige övar oerhört mycket varje år på div olyckor, detta gör att man tillsammans med skarpa olyckor skapar sig en erfarenhetsbank och utifrån detta kan göra rutiner, dock tror jag inte att olyckor med varg inblandade är vanliga övningar. Det hade dock varit bra om Rtj i kommuner med djurparker hade övat/fått utbildning på hur man kan hantera liknande scenarior och att erfarenheter från dessa sprids. I detta fallet kan man även tycka att djurparken borde haft riktlinjer för vad som ska göras i liknade situationer, det är trots allt rovdjur i inhägnad och trots dom är mer tama än vilda så har dom kvar sina instinkter. Nu har jag lämnat detta yrket för nya utmaningar, men jag är övertygade om att vi har en bra Rtj i Sverige. Dock finns det säkerligen Räddningsledare som i för dom okända situationer saknar handlingskraft, pga olika anledningar. Detta är min högst personliga åsikt
Publicerat Juni 19, 201213 yr Många kloka tankar här och ffa erfarenhet.. Tror jag skrivit det innan, egentligen skulle djurparken hanterat detta snabbare och innan RT kommit till platsen. Så krasst sett så tror jag inte man kan lasta RT för detta. Samtidigt så ska det bli lite spännande att se vad som händer, har räddningsledaren snabbt blivit underställd djurparkspersonalen? Grejen är att om räddningsledaren velat hade han via polisen kunnat försöka skramla fram lämplig kommunjägare som hanterat vargarna, även om kvinnan var död så finns ingen anledning att låta dem stå och gnaga på kvinnan! Med tanke på hur dessa hägn är uppbyggda, ofta nedsänkta områden där besökarna går runt och tittar ned på djuren, så tror jag att det inte hade varit så så svårt att fixa detta. Har man bara lite rutin på skytte i knepiga miljöer och ffa rätt grejer så är det inga problem. Kias har nog väldigt rätt i att personalen på plats sannolikt dels var chockade men även hade relationer till vargarna vilket hindrade dem från att fixa detta direkt. Sen är ju vargarna deras mealticket så man vill säkert inte från ledningens sida avliva dem. Rimligen borde de i nuläget mest vara en belastning för jag tvivlar på att det är god pr att ha dem tassandes i hägnen nu.. Alt så är det just det, se och förstå hur farliga vargar kan vara..? Vi får väl se vart detta slutar, lite spännande och förjävla tragiskt är det iaf! Mvh!
Publicerat Juni 19, 201213 yr Gällande deras mealticket är jag ibland cynisk nog att tro att det kan vara precis tvärtemot vad du tror gällande PR. Tror faktiskt att de livsfarliga vargarna som dödade en skötare kan vara en fascinerade attraktion, lite som vi fascineras av Cirkus Breivik som pågår i Norge just nu.
Publicerat Juni 19, 201213 yr Hittade detta på SvD.. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvinnlig-narvaro-kan-ha-stort-flocken_7287831.svd Nordens Ark verkar ha koll!!! Cudos!! En rundringning som SvD gjort visar att fyra av åtta parker – dock inte exakt samma som har ensamarbete –saknar rutiner för hur de ska agera om en varg går till angrepp. På Nordens ark finns en plan, där personalen instruerats att skjuta djuren i en händelse av en attack. –Det handlar inte om bedövningspilar, som kan göra mer skada än nytta, utan om studsare och hagelgevär, säger Christer Larsson.
Publicerat Juni 19, 201213 yr "Polisens förundersökningsledare säger till Folkbladet att han 'skulle bli förvånad' om vargattacken på Kolmården inte landar i ett åtal." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kolmarden-kan-mista-vargarna_7288605.svd
Publicerat Juni 19, 201213 yr Någon sjuttis eller två senare har man nog inget i vattnet att göra vägde faktiskt men insåg att jag inte skulle tillföra något annat än mer problem. Men man tycker ju att dom som har valt jobbet att skydda andra borde ju kanske göra det dom har betalt för. Klarar man inte de borde man byta jobb. Är det så som du säger så har vi ju stora problem med ledningsfrågor inom polis å räddningstjänst enligt mig så borde det vara straffbart att inte göra något istället för tvärt om. Visst ska man väl inte skada mer än man räddar men man ska ju inte heller va så rädd för följer för sitt handlande så man inte vågar göra något. Sedan så menar jag inte att alla inom polis å räddningstjänst är dålig å livrädda men det finns väldigt många där som borde byta yrke. Problemet är kanske den urusla betalningen och försäkringsskyddet! Av erfarenhet så är det inga större problem att kasta sig in i situtioner med livräddning, om risken att invalidiseras/avlida är mindre än ca 25% under insatsen. Vid 50-50 så minskar viljan drastiskt att offra sig, om det inte gäller tex livräddning av barn mm. Att rädda egendom dvs endast värden i form av kr, så tar man alltid det säkra före det osäkra. Att tvinga folk att sluta i RT för att dom är ovilliga att dö för ingenting, är förmodligen lite fel tänkt. I Svergie dör inte brandmänn som hjältar och hyllas med statyer mm som i USA. Där efterlevande får miljoner och hedras för att deras far offrade sig. Ska en brandman vara beredd att offra sig så måste nyttan vara större än insatsen. Ligger det tex en person i tex strömmande vatten och minusgrader, finns inte torrdräkt att tillgå så är det troligt att det blir 2 döingar att fiska upp istället för en. Så nyttan där är bara att en brandman får dö hjältedöden i ett hopplöst försök att rädda något som redan är förlorat. Det du bevittnade var om jag förstår, poliser och vakter som kanske inte har utbildning och utr för att bedriva vattenlivräddning. Att bara simma ut till en panikslagen person som håller på att drukna, är mycket riskabelt. Det är större chans att personen drar med sig räddaren ner i djupet än att bli räddad. Så rätt utr(hansabräda, torr/våtdräkt, rep, livväst mm) kan göra skillnad på om det blir en lyckad räddningsinsats eller om två går förlorade.
Publicerat Juni 19, 201213 yr Hittade detta på SvD.. http://www.svd.se/ny...ken_7287831.svd Nordens Ark verkar ha koll!!! Cudos!! En rundringning som SvD gjort visar att fyra av åtta parker – dock inte exakt samma som har ensamarbete –saknar rutiner för hur de ska agera om en varg går till angrepp. På Nordens ark finns en plan, där personalen instruerats att skjuta djuren i en händelse av en attack. –Det handlar inte om bedövningspilar, som kan göra mer skada än nytta, utan om studsare och hagelgevär, säger Christer Larsson. Märkligt att denne Christer Larsson samtidigt anser att deras vargar inte är särskilt mycket farligare än hästar... Många i debatten nu som försöker gjuta olja på vågorna.
Publicerat Juni 19, 201213 yr Nu börjar det klarna lite.... : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15000394.ab En annan zoo ägare som har synpunkter. Faktiskt rätt vettiga också! http://op.se/lanet/ostersund/1.4818735-froso-zoos-agare-vargen-ar-varg-
Publicerat Juni 19, 201213 yr Åke fick ju sina vargar utsläppta av en "djurens vänner" organisation för en massa år sedan och det tog en bra tid att skjuta alla. Vill minnas att han direkt gav den ordern innan någon annan han påpeka det ens. Han har själv varit inblandad i några kontroverser men han har alltid satt djuren högre än människan och jag tycker faktiskt om att gå på Frösö Zoo - djuren ser faktiskt ut att ha det ganska bra där faktiskt! Att en sådan man med sin erfarenhet anser att man mer eller mindre är dum i huvudet om man ensam går in till en flock vargar så lyssnar jag. Han har enorm erfarenhet i frågan!
Publicerat Juni 19, 201213 yr Utan att riktigt gå in riktigt på vad som hände så hade dom om dom ingripit i tid kunnat rädda personen med bara blöta skor. Å tro mig dom gavs åtskilliga tillfällen till att ingripa å dom va väl medvetna om vad som höll på att hända då det var 1 eller 2personen som gick samma öde till möte på denna plats inan denna händelse. :-( summa summarum så när polisens/vakternas obrydda inställning fick konsekvenser så var dom för fega för att en försöka rädda situtionen dom orsakat. Har fler liknande historier då det gäller polisen två poliser låste in sig i bilen då dom inte klarade av att hantera en full och bråkig person så dom låste in sig medans personen fick härja fritt tills förstärkning Komm en bra stund senare personen var obeväpnad och ensamm. Ingen blev visserligen skadad då förutom polisernas självförtroende men om dom som har betalt för att skydda oss låser in sig i bilen så vem skyddar oss då ? Visst jag begär inte att dom ska offra sina liv för ett utedass som brinner men då liv står på spel så ska dom göra allt dom kan. Men håller med dig dom ska ha lön efter riskerna dom tar och försäkringar som med råge täcker eventuella ekonomiska problem vid skada. För är dom villiga att offra hälsan för oss så är väl det minsta vi kan göra för dom är att se till att dom å deras familj har sitt på de torra om något skulle hända. Någon som som dör för att rädda någon annan oavsett om man är polis, soldat, brandman, läkare mm ska dom få den platts i samhället dom gjort sig förtjänt av.. Men nu hamnade vi nog på ett sidospår :-)
Publicerat Juni 19, 201213 yr Och vem hade för någon vecka trott att en ledare i expressen kunde se ut så här... http://www.expressen.se/ledare/johannes-forssberg/manniskan-maste-ingjuta-skrack-i-vargen/
Publicerat Juni 19, 201213 yr Och vem hade för någon vecka trott att en ledare i expressen kunde se ut så här... http://www.expressen...krack-i-vargen/ Men det är väl ett steg i rätt riktning. Att dom skriver ut i tidningen att jakten ändå behövs på ulven
Publicerat Juni 19, 201213 yr Och vem hade för någon vecka trott att en ledare i expressen kunde se ut så här... http://www.expressen...krack-i-vargen/ Pressen vänder alltid sig efter hur vindarna blåser. Nu är det jägarna, jägarnas varningar och förhållningssätt som är mest realistiska.(Bortsett från rena nollvisionärers rop på utrotning) Men det är bra att det även finns utrymme för andra åsikter än vargkramarnas, i pressen!
Publicerat Juni 19, 201213 yr Åke fick ju sina vargar utsläppta av en "djurens vänner" organisation för en massa år sedan och det tog en bra tid att skjuta alla. Vill minnas att han direkt gav den ordern innan någon annan han påpeka det ens. Han har själv varit inblandad i några kontroverser men han har alltid satt djuren högre än människan och jag tycker faktiskt om att gå på Frösö Zoo - djuren ser faktiskt ut att ha det ganska bra där faktiskt! Att en sådan man med sin erfarenhet anser att man mer eller mindre är dum i huvudet om man ensam går in till en flock vargar så lyssnar jag. Han har enorm erfarenhet i frågan! Har haft svårt för hans framtoning och ibland burdusa sätt att få sin vilja igenom. Men här tycker jag han är riktigt vettig. De gånger jag besökt Frösö zoo så har det sett bra ut och ordning och reda. Tidigare i tråden så har det förespråkats att inga djur ska få vara fångar på zoo, men jag skulle vilja säga att gräsätarna har det rätt dräglig tillvaro på zoo. Rovdjuren har betydligt större problem att leva "naturligt" där. Dock kan det i vissa fall vara nödvändigt att hysa vissa rovdjur i parker, som genetisk bank för utrotnings hotade arter. Men att tämja vilda djur och låta människor klappa, kanske inte är en så smart idé. Inte ens klappa en älg i hägn..... Även en älg kan ha en dålig dag och sparke ihjäl en människa.
Publicerat Juni 19, 201213 yr Helt otroligt.. Trodde aldrig jag skulle få uppleva att jag i positiva ordalag delade en ledare från Expressen.. Mvh!
Publicerat Juni 19, 201213 yr Hej. Nu är det kanske läge att påminna om "Vad var det vi sa", trots att det är stor tragik bakom. Jag undrar vart alla kommentarer från SNF, SRF, WWF och allt vad dom heter tagit vägen i rikspressen? Detta var ju dom vargar som var så ofarliga så att vi kunde låta våra barn gå in och klappa på dom! Och i en handvändning så blev dom de farligaste vargarna vi har i stället..Snacka om helomvändning! Tänk om ett antal individer som brukar formulera sej väl på detta forum kunde ägna 10 minuter åt att skriva in till sin lokalblaska,(gärna flera), och efterlysa från dessa organisationer vad dom har att säga nu.. Vi vet ju att deras argumentering i mångt och mycket bygger på på teorier från Disney eller nå´t, men det vet inte den stora massan betraktare i detta land. En varg eller en björn är ALLTID ett stort och potent rovdjur, och i detta ligger ingen negativ värdering, bara ett konstaterande. Och det är den insikten som saknas hos den stora massan betraktare. Gör en insats för opinionen! MVH FinneoTysk
Publicerat Juni 19, 201213 yr Och vem hade för någon vecka trott att en ledare i expressen kunde se ut så här... http://www.expressen...krack-i-vargen/ hittills bäst i test