Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

APU:are dömd till böter..

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om det snappats tidigare men en apuare uppmärksammade att någon klippt upp viltstängsel på E18 i maj eller när det nu var. Han ringde Svevia som är väghållare och polisen men ingen kunde fixa nätet och såvitt jag fattat kunde inte polisen komma ut och "blåa" medans han själv gjorde det.

Han stannade då på eget bevåg med egen bil utrustad med olagliga varselljus och fixade nätet. En patrull såg honom och en trafikbil dirigerades dit. De rapporterade honom för det olagliga stoppet på motorvägen men gav rapporteftergift på de olagliga varselljusen.

Killen erkände först men under hanteringen kontaktade han en vän.. sannolikt ngn av konstaplarna i organisationen vilken rådde honom att inte erkänna.

Nu är han dömd. Norrtälje Tingsrätt fastställde boten på 1200 kronor och hans reaktion?

"-Jag tycker det är pinsamt och en skam för polisen som drar upp det här till rätten"

Foliehatt någon?

Mvh!

• Svar 66
  • Visningar 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Den aktuella handlingen kan försvaras, hyllas och gullas med i oändlighet, ni missar det mest relevanta, det är att hela norr stockholm har en paramilitär organisation som tar sig rättigheter där såd

• Säger inte ett skit om att han lagade staketet, prick i himlen eller något. Men han borde gjort det från grusvägen invid i stället så hade inget hänt. Sen att bestrida böterna genom att hävda nödvärn

• Jag har under många år arbetat på vägarna, inte så ofta motorväg men ja det har hänt. Vi pratar då nödreparationer av fordon som fått haveri. Inget roligt alls att vistas där kan jag lova. Nu är det

Publicerat

Tråkigt att inte Svevia har någon beredskap för att fixa viltstängsel.

Att han sedan uppenbarligen har en egen moral och syn på hur Sveriges rikes lag ska praktiseras kommer inte som någon större överaskning.

Publicerat

Viltstängsel är ingen garanti för att älgar inte kan ta sig över vägen. Jag har personligen sett en "älgfamilj" bestående av älgko, kalv & älgtjur ta sig över viltstängsel. Den som hade svårast att ta sig över var älgtjuren, både älgkon och kalven lyckades hoppa över utan att snudda stängslet.

Publicerat

Bra att han åkte på det, den fjanten.

Publicerat

Jag vet inte hur ni andra tänker men helt oavsett om han är APUare, våldtäktsman, indian eller tandläkare så är gärningen att laga ett viltstängsel en bra sak. Det räddar liv, nämligen.

Nu kan man välja att inte använda insidan i onödan, det står var och en fritt, men ur mitt perspektiv är det önskvärt att man klandrar människor för klandervärda gärningar - inte hedervärda. Hur jävla dum i hela jävla huvet han än är så var just detta något bra.

-- Mats

Publicerat

Jag vet inte hur ni andra tänker men helt oavsett om han är APUare, våldtäktsman, indian eller tandläkare så är gärningen att laga ett viltstängsel en bra sak. Det räddar liv, nämligen.

Nu kan man välja att inte använda insidan i onödan, det står var och en fritt, men ur mitt perspektiv är det önskvärt att man klandrar människor för klandervärda gärningar - inte hedervärda. Hur jävla dum i hela jävla huvet han än är så var just detta något bra.

-- Mats

+1 :thumbsup:

Publicerat

Mats, och vem klipper upp stängslen tror du ?

Publicerat

-- Mats

Detta var inget som var bra Mats! Hade det stannat vid att han hade anmält skadan i viltstängslet, så hade det varit bra. Stilla stående fordon på motorvägar utgör förmodligen en bra mycket större risk, än en skada i ett viltstängsel, som ändå inte skyddar till 100%.

Att det sedan lutar åt att glasmästarens son har varit i farten, är ju inget som gör saken bättre.

Publicerat

Nä, för han stannade givetvis mitt mellan filerna och precis efter ett krön, en regnig natt med mattsvart bil och släckta lyktor.

Skärpning.

-- Mats

Publicerat

Bra att han åkte på det, den fjanten.

+1 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Publicerat

Nä, för han stannade givetvis mitt mellan filerna och precis efter ett krön, en regnig natt med mattsvart bil och släckta lyktor.

Skärpning.

-- Mats

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.740432-tankbilsforaren-avliden

Bara ett exempel hur illa det kan gå om ett fordon står still på en motorväg.

Publicerat
  • Författare

Enligt den trafikpolis som rapporterade händelsen så fanns en grusväg intill stängslet på utsidan.. så varför använde han inte den? Det hade varit det självklara och hedervärda men inte genererat lika häftiga rubriker. Finns skäl till att gemeneman inte får stanna efter eget godtycke på motorväg.

Mvh!

Publicerat

Kan inte säga annat än att det verkar vettigt med böter, men ska vi nu börja skriva här om alla trafikförseelser eller? :)

Publicerat

Vem är denna skitkastartråden bra för??

Fakta 1: Staketet var trasigt. Vem som har klippt detta har ingen någon susning om.

Fakta 2: En självutnämnd "sveviaapu" lagar staketet.

Är det inte bra att någon lagar staketet? Kunde blivit tråkigheter annars. Oskyldiga hade blivit skadade... Finns bättre argument mot "kramare" än att hacka på deras "stängsellagningskunskap".

Publicerat

Håller med

Agerar inte polien eller svevia direkt så är faktist liv i fara

Bra att nån lagar staketet, att han stannade på motorvägen är givetvis belämmande även att han slog på sina amrekanska polisljus på bilen, men inte skugga ska falla över karln för att han försökte laga viltstängslet

Fram till det ögonblick någon kan presentera BEVIS på att det är APU som klipper upp stängsel så betraktar jag denna gärning som heroisk

Andreas

Publicerat

Jobbade åt en Entrepenör som på uppdrag av svevia tagit på sig att laga viltstängsel efter E14 här höll på en hel höst o bit in på vintern! :yucky: mycket avgaser drog man i sig

Nåt år efter så var det hål i stängslet ""

Problemet här var att när plogbilarna körde på våren o slungade blötsnön mot där stängsel stod närmast E14 så hålller inte stängslet!

Ett problem till att få gubbarna på svevia att åka ut! trosts påtryckningar så tar det tid,,,,

Varit innne 2 gånger o talat om att jag hålller på med trafikeftersök på denna sträcka! o lagar ni inte stängsel -

Gör jag polis anmälan för framkallande av fara!!

Det har hjälpt båda gångerna tagit nån dag så har dom lagat o fiksat dörrgrindar!!!

Att som denna herre göra arbetet själv är ju bara hedersvärt att lägga en del av sin tid på arbete som svevia skulle göra!

Publicerat

Det handlar väl kanske inte enbart om att han stannar och fixar ett stängsel utan om att APU ofta uppträder som om dom får göra lite som dom vill. Att han lagar stängslet är det väl ingen som har något emot? Att han stannar på en motorväg och ställer sig med olagliga blinkljus istället för på en grusväg i närheten däremot väcker en hel del kritik från mig iaf, bara att han faktiskt har blinkljus som han uppenbarligen inte fick ha är väl en punkt jag särkilt skulle vilja belysa, varför hade han dom?

Publicerat

men han har fortfarande inte RÄTT att stanna på motorvägen för nått sånt speciellt inte med dom ljusen han hade på bilen

det FANNS en grusväg som ledde fram till skadan på stängslet 1 rätt väger inte upp 2 fel

Publicerat

Sorry för OT fråga men vem fan klipper sönder ett viltstängsel? :blink:

Den som gör det måste verkligen hata både djur och människor - den saken är solklar!

Stanna på motorväg det gör man inte om det inte handlar om extrem nöd!

Jag har sett effekten på M25 i England och det var ingen vacker syn... :ph34r:

Publicerat

Han åkte ju inte dit för att han lagade stängslet som det råder delade rykten om vem som fixar, E18 är en bra gräns! (Jägarna får skit för hålen på den södra sidan och APU får skit för hålen på den norra sidan)

Han åkte ju dit för att han stannat klantigt på vägen och så klantigt att det höll i rätten, att han påtalade nödvärn säger ju en hel del om hans juridiska kunskaper som är strax under noll.

Publicerat

Är intressant att flera här tycker det är ok att privatpersoner stannar till på våra motorvägar och utför provisoriska reparationsarbeten.

Publicerat

Vem vet att stängsel var uppklippt? Detta var tydligen i maj!! kan ju vara som jag skrev tidigare ,, plogbilen,,

Svårt att tro att nån far o klipper stängsel!

Kan lika gärna vara en privatperson som tröttnat på att ingen reparerar stängslet så han gorde detta själv ( hypotes)

Publicerat
Är intressant att flera här tycker det är ok att privatpersoner stannar till på våra motorvägar och utför provisoriska reparationsarbeten.

Förstår inte grejen och tycker det hela verkar löjligt...

Var det vajerräcke och enkelfil utan väggren eller?

Vad spelar det för roll att det är en APU are?! Heder åt egna initiativ och ungdomar vill jobba!!

Publicerat

Förstår inte grejen och tycker det hela verkar löjligt...

Var det vajerräcke och enkelfil utan väggren eller?

Vad spelar det för roll att det är en APU are?! Heder åt egna initiativ och ungdomar vill jobba!!

Det var på en motorväg, du vet väl hur såna ser ut eller?

Har inget med att det är någon från APU, utan att man utsätter andra människor för livsfara när man står still på en motorväg. Du vet väl om att det är olagligt att stanna på en motorväg?

Den lilla ökande risk som ett hål i ett viltstängsel innebär, står sig slätt mot den direkta risken av ett stillastående fordon på motorvägen. En klassiker är att både första, andra och tredje bilen hinner uppfatta den stillastående bilen, medans den fjärde bilen drämmer rakt in...

Att det sedan blir svårare för de ansvariga att hitta skadan efter att någon vart där och lagat provisoriskt, är ju inte bra det heller.