Publicerat Juli 1, 201213 yr Det var på en motorväg, du vet väl hur såna ser ut eller? Har inget med att det är någon från APU, utan att man utsätter andra människor för livsfara när man står still på en motorväg. Du vet väl om att det är olagligt att stanna på en motorväg? Den lilla ökande risk som ett hål i ett viltstängsel innebär, står sig slätt mot den direkta risken av ett stillastående fordon på motorvägen. En klassiker är att både första, andra och tredje bilen hinner uppfatta den stillastående bilen, medans den fjärde bilen drämmer rakt in... Att det sedan blir svårare för de ansvariga att hitta skadan efter att någon vart där och lagat provisoriskt, är ju inte bra det heller. pendlar dagligen motorväg och det är alltid folk som stannat för att ungarna ska pissa osv.. Motorvägar kan se olika ut, är det en tvåfilig med väggren är det vell inte så stora bekymmer. Om det nu skulle vara så fruktansvärt farligt så tror jag inte polisen skulle stoppa folk efter motorvägar...
Publicerat Juli 1, 201213 yr Hm, visst är det väl så, att de enda som blivit dömda så här långt är APU själva? Trots deras "framgångsrika" jakt på olagliga åtelkameror, fällor & slaktplatser, så har de nu endast lyckats med bedriften att själva bli dömda. Det är ju lite roligt förstås
Publicerat Juli 1, 201213 yr Om det nu skulle vara så fruktansvärt farligt så tror jag inte polisen skulle stoppa folk efter motorvägar... Är det därför han blev bötfälld av polisen, samt nu dömd av tingsrätten?
Publicerat Juli 1, 201213 yr Förstår inte grejen och tycker det hela verkar löjligt... Var det vajerräcke och enkelfil utan väggren eller? Vad spelar det för roll att det är en APU are?! Heder åt egna initiativ och ungdomar vill jobba!! pendlar dagligen motorväg och det är alltid folk som stannat för att ungarna ska pissa osv.. Motorvägar kan se olika ut, är det en tvåfilig med väggren är det vell inte så stora bekymmer. Om det nu skulle vara så fruktansvärt farligt så tror jag inte polisen skulle stoppa folk efter motorvägar... Att det är en APU anhängare spelar roll för min del eftersom det är en händelse bland många, det är alltså inte enbart att han (och andra APU-anhängare) stannade en gång och fixade ett viltstängsel utan att dom frekvent beter sig som om lagar inte gäller dom. I det enskilda fallet spelar det också en stor roll att han stannar PÅ en motorväg istället för att köra in på en närliggande grusväg och stanna där, hade han gjort det så hade han dessutom gjort det hela lagligt och därmed inte åkt dit.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Tycker att följande räcker för att understryka hur rätt domen är. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15060482.ab
Publicerat Juli 2, 201213 yr Detta är en populär post. Den aktuella handlingen kan försvaras, hyllas och gullas med i oändlighet, ni missar det mest relevanta, det är att hela norr stockholm har en paramilitär organisation som tar sig rättigheter där sådana inte finns, att jag stannar min hummer med blåa saftblandare på längs E18 bara för att jag känner att jag har rätt till det, för att laga ett stängsel jag inte har rätt att hantera visar på något väsentligt mycket mer. Kommentaren över domen och det vidare agerandet visar på detta än mer, APU skiter totalt i allt vad alla andras rättigheter utgör och tar sig rätt över andra. /Christian
Publicerat Juli 2, 201213 yr Detta är en populär post. Jag har under många år arbetat på vägarna, inte så ofta motorväg men ja det har hänt. Vi pratar då nödreparationer av fordon som fått haveri. Inget roligt alls att vistas där kan jag lova. Nu är det förbjudet att stanna på E4 i Stockholmslän utan att ha en TMA bil bakom, detta gäller för reparationer och även bärgning. Varför tror ni att det är så, för visst fan ser man en stor buss som håller på att bli kopplad till en stor bärgare som till o med har upplyft blixtljusramp på taket. Nej Vissa gör inte detta. Risken för en olycka är mycket värre med en stilla stående bil på vägrenen än ett hål i staketet, det är ett som är säkert. Att stanna som den personen gjorde ÄR OCH FÖRBLIR olagligt och djävligt korkat. Jag har själv diskuterat olika frågor med denne herre och vi har inte alls samma syn på saker o ting kan jag lova. Foliehatt JAPP, inte för att det spelar någon roll vem som stannade men det var väldigt rätt att just denne herre fick en bot som påminde honom om att han inte står över lagen. //
Publicerat Juli 2, 201213 yr Det handlar väl kanske inte enbart om att han stannar och fixar ett stängsel utan om att APU ofta uppträder som om dom får göra lite som dom vill. Att han lagar stängslet är det väl ingen som har något emot? Att han stannar på en motorväg och ställer sig med olagliga blinkljus istället för på en grusväg i närheten däremot väcker en hel del kritik från mig iaf, bara att han faktiskt har blinkljus som han uppenbarligen inte fick ha är väl en punkt jag särkilt skulle vilja belysa, varför hade han dom? Håller med till 1000% gärningen i sig är väl bra, men var han ställde bilen är inte ett bra ställe, på just den sträckan. sen vad dom jägarhatar gille killarna(APU) håller på med gör ju att det det känns skönt att det blev en dom!
Publicerat Juli 2, 201213 yr pendlar dagligen motorväg och det är alltid folk som stannat för att ungarna ska pissa osv.. Motorvägar kan se olika ut, är det en tvåfilig med väggren är det vell inte så stora bekymmer. Om det nu skulle vara så fruktansvärt farligt så tror jag inte polisen skulle stoppa folk efter motorvägar... det är en 2 til 1 filsväg. med vajerräcke
Publicerat Juli 2, 201213 yr Jag vet inte hur ni andra tänker men helt oavsett om han är APUare, våldtäktsman, indian eller tandläkare så är gärningen att laga ett viltstängsel en bra sak. Det räddar liv, nämligen. Nu kan man välja att inte använda insidan i onödan, det står var och en fritt, men ur mitt perspektiv är det önskvärt att man klandrar människor för klandervärda gärningar - inte hedervärda. Hur jävla dum i hela jävla huvet han än är så var just detta något bra. -- Mats Tycker om man inte är kunnig inom området ska man fan inte göra döds fällor som vanliga hobby fixare lär göra...
Publicerat Juli 2, 201213 yr Bra med fällande dom! Det kan ju inte vara OK att ta lagen i egna händer och stanna. Sannolikheten för att någon ska köra på honom eller bilen måste ju tveklöst vara större än den för att ett rådjur dör där. Bra med prejudikat dessutom! Som liknelse körde jag på en grävling i 110 km/h på väg från grisvak förra veckan. Stannade jag på plats....nej....jag konstaterade i backspegeln att eftersök inte var nödvändigt och dessutom hade jag varit en klar trafikfara....körde efter några minuter in på en avfartsväg och kollade bilen som inte hade en skråma. Konstaterar att rörelseenergi gör saker oavsett om det är kula eller bil.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Alltså.. Det här kan bli riktig pinsamt.. När ni säger APU... Vad menar ni då?
Publicerat Juli 2, 201213 yr http://www.antipoachingunit.org/ Wtf!!!! Kan ju uppriktigt erkänna att vi inte talade om samma APU... Hmm....
Publicerat Juli 2, 201213 yr De är i mitt tycke ett gäng riktiga muppar, civilpoliser, flera av dem är poliser dessutom. Skit samma om han tillhörde APU för böter ska han ha!
Publicerat Juli 2, 201213 yr Ha ha....han kanske borde vara en sådan! Arbetsplatsutbildningskille ;-)
Publicerat Juli 2, 201213 yr Bra med fällande dom! Det kan ju inte vara OK att ta lagen i egna händer och stanna. Sannolikheten för att någon ska köra på honom eller bilen måste ju tveklöst vara större än den för att ett rådjur dör där. Bra med prejudikat dessutom! Som liknelse körde jag på en grävling i 110 km/h på väg från grisvak förra veckan. Stannade jag på plats....nej....jag konstaterade i backspegeln att eftersök inte var nödvändigt och dessutom hade jag varit en klar trafikfara....körde efter några minuter in på en avfartsväg och kollade bilen som inte hade en skråma. Konstaterar att rörelseenergi gör saker oavsett om det är kula eller bil. Aaaa vad smart nästa gång folk kör på hund ,rå,,,älg så är det bara att titta i Backspegeln o säga högt till sig själv ,, där är inte eftersök nödvändigt ,,,för det ser jag i backspegeln,,
Publicerat Juli 2, 201213 yr Jo det kunde jag avgöra, köra på ett rådjur är en annan sak. Rapporteringsskyldighet också. Det gick inte att stanna 1 filig motorväg, 110 km/h, vajer på bägge sidor, va 2 km sträcka. Vad hade du gjort då kl 0100 och mörkt ute? Stannat bilen på plats?? En grävling överlever inte den smällen. Den stendog!
Publicerat Juli 2, 201213 yr Jo det kunde jag avgöra, köra på ett rådjur är en annan sak. Rapporteringsskyldighet också. Det gick inte att stanna 1 filig motorväg, 110 km/h, vajer på bägge sidor, va 2 km sträcka. Vad hade du gjort då kl 0100 och mörkt ute? Stannat bilen på plats?? En grävling överlever inte den smällen. Den stendog! Tyvär är det för många bilister med samma inställning som gör att vi som blir utringda på trafikeftersök får hålla på alldes för mycket tid att leta efter olycksplatsen- Som är omärkt i stället för att kunna starta eftersöket i god tid! Visst du ska inte utsätta dig eller andra för fara i trafiken ,, räv rå grävling m,m ska det väl göras eftersök på inte bara på dom viltslag som är Rapporteringsskyldighet på. Finns ingen som kräver att du ska stanna på storvägen. men om det finns avstickare, parkeringsficka,,m,m så går det att gå tillbaks o kolla eller märka ut plats..
Publicerat Juli 2, 201213 yr På denna vägsträcka saknades det väggren, brant dike ned till höger, fick köra ca 5 min innan jag kunde åka av motorvägen. I backspegeln såg jag att djuret blev köttfärs. Bilar kom bakom. Förra gången jag körde på grävling ringde jag polisen men de var tämligen ointresserade av eftersöket. Då åkte jag i ca 70 km/h och djuret bröt ryggen, det blev en värre smäll än denna där mellangärdet pulveriserades av mina stora däck. Jag hade gladeligen gjort eftersök själv men det behövdes verkligen inte. Jag beskrev händelsen för att belysa det farliga i att stanna på motorväg.
Publicerat Juli 2, 201213 yr På denna vägsträcka saknades det väggren, brant dike ned till höger, fick köra ca 5 min innan jag kunde åka av motorvägen. I backspegeln såg jag att djuret blev köttfärs. Bilar kom bakom. Förra gången jag körde på grävling ringde jag polisen men de var tämligen ointresserade av eftersöket. Då åkte jag i ca 70 km/h och djuret bröt ryggen, det blev en värre smäll än denna där mellangärdet pulveriserades av mina stora däck. Jag hade gladeligen gjort eftersök själv men det behövdes verkligen inte. Jag beskrev händelsen för att belysa det farliga i att stanna på motorväg. Okej
Publicerat Juli 3, 201213 yr Vill bara säga också att jag ger all heder åt eftersöksjägare som jobbar med trafikskadat vilt men med hänsyn till tråden kan det vara värt att påminna om det farliga med trafiken... http://www.jaktojagare.se/kvinnlig-eftersoksjagare-dodad