Hoppa till innehåll

Vilken 6.5 är "bäst"?


Victor1434

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har ganska nyligen tagit jägarexamen och även köpt vapen :)

Det blev en Carl Gustav 1900 kaliber 6.5.

Hade från början tänkt mig en 308 eller 30-06, men fick 6.5an till ett bra pris så mest därför, bra första-bössa hoppas jag!

Det jag undrar som nybliven jägare är vilken ammunition är "bäst"? Finns ju en uppsjö av fabrikat osv osv... och jag fattar inte helt mycket.

Ni som svarar lär ju fråga "vad ska du jaga?" och mitt svar är allt med fyra ben, men lär bli en del vildsvin. Just därför jag behöver hjälp med att hitta den mest lämpade kulan då 6.5 är i klenaste laget för fälla en gris?

Att det bör vara 10.1 grams kula förstår jag (om jag nu minns rätt gram? hehe)

Hoppas det är någon med erfarenhet av 6.5 som har lite tips att ge mig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag har ganska nyligen tagit jägarexamen och även köpt vapen :)

Det blev en Carl Gustav 1900 kaliber 6.5.

Hade från början tänkt mig en 308 eller 30-06, men fick 6.5an till ett bra pris så mest därför, bra första-bössa hoppas jag!

Det jag undrar som nybliven jägare är vilken ammunition är "bäst"? Finns ju en uppsjö av fabrikat osv osv... och jag fattar inte helt mycket.

Ni som svarar lär ju fråga "vad ska du jaga?" och mitt svar är allt med fyra ben, men lär bli en del vildsvin. Just därför jag behöver hjälp med att hitta den mest lämpade kulan då 6.5 är i klenaste laget för fälla en gris?

Att det bör vara 10.1 grams kula förstår jag (om jag nu minns rätt gram? hehe)

Hoppas det är någon med erfarenhet av 6.5 som har lite tips att ge mig!

Lapua Mega 10,1g fixar allt på fyra ben. Sätt bara kulan rätt så niger även de lite större grisarna så fint så -_-

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nosler Partition

Norma Vulkan

Norma Oryx

Norma Alaska

Om bara kulan sitter är den ska så klarar 6,5x55 absolut allt svenskt vilt.

CG 1900 är inget dåligt vapen... Jag har en Husqvarna 1900 i 6,5x55 och jag är riktigt nöjd med repeteringen på den bössan.

Jag kanske är lite insnöad på 1900 för jag har två till... 9,3x62 och en .458WM. Grisarna blir dock inte MER döda av en kula från .458WM

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag tulade runt med min fars 6,5 (Voere) så funkade den bäst med Lapua. Samsköt rätt ok med Normas jaktmatch. Bra nog för att skjuta pappälg på bana, men tveksamt på toppfågel ens innom 80 m utan att pilla på siktet.

Sköt nog bara 2 älgar med den bössan. En kviga på ca 160-180m och en kalv på ca 40m. Bägge blev kvar innom ca 25-30m. Inte nämnvärt mycket köttförstörning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan absolut inte hålla med de rekommendationer du fått på Norma Vulcan och Alaska - i min erfarenhet är de eftersök i vardande... Även när skiten fällt djuret så brukar det vara sönderskjutet till förbannelse. Undvik för helvete!

Obondat:

Nosler Partition funkar men brukar också den vara slaskig. Pga det senare är den absolut ingenting som jag personligen skulle välja för matvilt, men jag har skjutit rätt många i bänkskyttets Jägarklass - precisionen kan man inte klaga på (men detsamma gäller Mega, Hornady IL m.fl. fördenskull).

Dock funkar den - älgen dör.

Lapua Mega har jag personligen fällt hundratals vilt med, från räv och uppåt, och inte varit missnöjd någon gång - dock betydligt lägre restvikt än bondisarna.

Hornady 160 gr RN IL är en konkurrent till Mega med ungefär samma egenskaper.

Hornady 140 gr SP IL är en rådjurskula som till nöds kan användas på älg - brasklappen är att den blir lite slaskig i Klass 1-fart och ska man använda obondat så väljer man hellre 160 grainaren från samma firma, eller Mega.

Bondat:

Norma Oryx är en riktigt bra kula, svårt att säga nåt ont om den. Funkar alltid, ingen överdriven köttförstöring, öppnar bra även vid "mjuka" träffar samtidigt som den håller ihop okej när man bankar ben.

Woodleigh funkar som Oryx, perfekt.

--

Vad man bör tänka på är att jaktkulor faktiskt utvecklats lite de senaste 60-70 åren, så man gör klokt i att undvika pensionärerna...

-- Mats

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grisarna blir dock inte MER döda av en kula från .458WM

Nä, precis. Tack.

Som du och jag vet är det lite skillnad på hur medvetna de är om sitt stundande frånfälle, men dör gör de vad man än petar hål med... ;)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, dock blir man ju lite kluven när man får så extremt många olika alternativ som folk tycker är bäst...

MEN känns om oryxen ligger nära till hands! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

nosler partition är fantastisk, likaså nosler ballistic tip

Mycket bra ammo, men tyvärr är inga av dessa klass 1 . ( som köpe ammo)

Själv kör jag med oryx, enkel o gör sitt jobb.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lapua Mega !

Det enda jag skjutit fyrfota med min 6,5:a men nöjd har jag alltid varit med resultatet.

De är dessutom billigare än Oryxen vill jag minnas.. Skjut fler älgar till samma pris :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan absolut inte hålla med de rekommendationer du fått på Norma Vulcan och Alaska - i min erfarenhet är de eftersök i vardande... Även när skiten fällt djuret så brukar det vara sönderskjutet till förbannelse. Undvik för helvete!

Obondat:

Nosler Partition funkar men brukar också den vara slaskig. Pga det senare är den absolut ingenting som jag personligen skulle välja för matvilt, men jag har skjutit rätt många i bänkskyttets Jägarklass - precisionen kan man inte klaga på (men detsamma gäller Mega, Hornady IL m.fl. fördenskull).

Dock funkar den - älgen dör.

Lapua Mega har jag personligen fällt hundratals vilt med, från räv och uppåt, och inte varit missnöjd någon gång - dock betydligt lägre restvikt än bondisarna.

Hornady 160 gr RN IL är en konkurrent till Mega med ungefär samma egenskaper.

Hornady 140 gr SP IL är en rådjurskula som till nöds kan användas på älg - brasklappen är att den blir lite slaskig i Klass 1-fart och ska man använda obondat så väljer man hellre 160 grainaren från samma firma, eller Mega.

Bondat:

Norma Oryx är en riktigt bra kula, svårt att säga nåt ont om den. Funkar alltid, ingen överdriven köttförstöring, öppnar bra även vid "mjuka" träffar samtidigt som den håller ihop okej när man bankar ben.

Woodleigh funkar som Oryx, perfekt.

--

Vad man bör tänka på är att jaktkulor faktiskt utvecklats lite de senaste 60-70 åren, så man gör klokt i att undvika pensionärerna...

-- Mats

Måste svara på dett inlägg. må du vara både stor och jobbig men...

jag har hår på bröstet, värmer gott när det blåser

jag ha jagat i hälsingland i 15 år, där skjuter nästan alla uteslutande med 6,5 hornady interlokt 9g

vi skjuter mellan 15-20 älgar varje år = ca 200 älgar varav minst hälften är skjutna med ovanstående (närmare 2/3-delar)

och älgarna dör fantastiskt bra

farten har inverkan på döden, sitter träffen där den skall är 9g ruskigt effektiv, däremot är det ett jävla letande när man använt 10g vet inte någon älg som blivit på plats med 10g (om den inte är skjuten i ryggraden)

sitter inte träffen hyffsat spelar det ingen roll vad det är för kula eller vikt, då går älgen undan.

Råd om det är fabriksladat: ta nosler 9.1 (förutsatt att den klarar klas ett i DIN bössa, ointressant vad det står på asken)

är du däremot tvungen att välja 10g ta vulcan!

Men klart skickar du ut frågan får du lika många svar som svarare.

för att vara diplomatisk, använ den som skjuter tätast i din bössa! sköter du ditt klarar nog kulan (oberoende av sort) sitt och du får med dej djuret från skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanskrivande. om den skjuter i din bössa använd det. 6,5 dödar lika bra som vilken kaliber som hellst (fast lite bättre)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra ammo, men tyvärr är inga av dessa klass 1 . ( som köpe ammo)

Själv kör jag med oryx, enkel o gör sitt jobb.

finns laddat som 140:or i partition om jag minns rätt, annars ta den sexiga 140 gr accubond ist, snygg ammo får en att skjuta bättre :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

finns laddat som 140:or i partition om jag minns rätt, annars ta den sexiga 140 gr accubond ist, snygg ammo får en att skjuta bättre :yes:

Ber om ursäkt,,men måste bjäbba emot lite här. :wink:

Normas nosler partition 140 gr är ej klass 1. (obs! köpe ammo).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får du tag i Normas oranga/röda asken håller nosler partition 9,1g kl 1 i 6,5 (på asken i alla fall).

Sen det som är av intresse är vad kulan gör i bössan man använder, skulle dagens norma nosler (mot förmodan) gå lite snabbare ca 8-9m/s så håller även den kl1!

Det viktigaste är ändå att man själv har förtroende för grejorna man använder sen spelar det ingen roll vad alla teoretiska tester visar för resultat.

Alla har inte möjlighet till handladdning så det finns Gunsammo i löddeköping som laddar 9g till kl1

(vet inte om man får ha reklam här? men jag ser det som företagsinformation)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att man snyggt och prydligt skiter i 20 m/s hit eller dit då det inte är där det spelar roll med ovanstående kulval. kulan är extremt effektiv och gör jobbet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att man snyggt och prydligt skiter i 20 m/s hit eller dit då det inte är där det spelar roll med ovanstående kulval. kulan är extremt effektiv och gör jobbet.

Menar du att det inte finns ett KEGS ("Klasse Eins Geheime Sonderkommando") hos Polisen vilka utrustade med kronograf, våg och kulutslagarhammare kör runt i skogarna och stoppar jägare för att kolla deras handladdade ammo??? :lol:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får du tag i Normas oranga/röda asken håller nosler partition 9,1g kl 1 i 6,5 (på asken i alla fall).

Sen det som är av intresse är vad kulan gör i bössan man använder, skulle dagens norma nosler (mot förmodan) gå lite snabbare ca 8-9m/s så håller även den kl1!

Det viktigaste är ändå att man själv har förtroende för grejorna man använder sen spelar det ingen roll vad alla teoretiska tester visar för resultat.

Alla har inte möjlighet till handladdning så det finns Gunsammo i löddeköping som laddar 9g till kl1

(vet inte om man får ha reklam här? men jag ser det som företagsinformation)

Ehhh,,nope den håller inte klass ett. :wink:

Kulor som väger över 9g men under 10 , måste göra 2700 j på 100m. O den gör 2906 j. Skiljer hela 94j.

Men som sagt så bjäbbar jag bara, sen får var o en avgöra vad som funkar eller ej. :ph34r::biggrin: :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte finns ett KEGS ("Klasse Eins Geheime Sonderkommando") hos Polisen vilka utrustade med kronograf, våg och kulutslagarhammare kör runt i skogarna och stoppar jägare för att kolla deras handladdade ammo??? :lol:

:biggrin: :biggrin: :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte finns ett KEGS ("Klasse Eins Geheime Sonderkommando") hos Polisen vilka utrustade med kronograf, våg och kulutslagarhammare kör runt i skogarna och stoppar jägare för att kolla deras handladdade ammo??? :lol:

Haha! Jo och den heter nördiga jägarkåren!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehhh,,nope den håller inte klass ett. :wink:

Kulor som väger över 9g men under 10 , måste göra 2700 j på 100m. O den gör 2906 j. Skiljer hela 94j.

Men som sagt så bjäbbar jag bara, sen får var o en avgöra vad som funkar eller ej. :ph34r::biggrin: :biggrin:

Ehhh, JOPE!!!!!!!!!!!!

850m/s gjorde den då enligt asken! Vulcan 9g skulle också enligt asken gjort 870m/s.

Men mycket riktigt, (från 1996 tror jag) den nya laddningen håller inte klass 1 enligt asken

men som jag skrev tidigare, det viktiga är vad kulan gör i DIN bössa. norma eller för den dela annan tillverkare lär gå fria om det skulle bli juridiskt.

Som det även är skrivet är det skillnad i anslagsenergin om kulan väger 9 eller 10g

Tror personligen att älgen dör "bättre" med 2600j med 9g kula (klass 2)

än med 2000j med en 10g kula (klass1)

Men för det skall man inte uppmuntra till jaktbrott.

grundfrågan var ändå bra kula till 6,5 och jag vidmakthåller min åsikt pga det antal älgar jag har som underlag att 9g är bättre död i än 10g (förmodligen pga högre fart?) ialla fall i mitten av hälsingland, älgen må var segare i andra landsändar?

Om tvivel råder kan jag scanna sidan i normas katalog

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...