Publicerat Juli 20, 201213 yr Pertan, antingen missförstod du mig eller jag dig... När jag talar om "the usual suspects" så tänker jag på människor som är kännda av polisen i kriminella sammanhang. Men som jag skrev innan så är väl risken för misbruk av dylika befogenheter för stor. // Henrik När det gäller stamkunderna på våra kriminalvårds inrättningar så skulle väl en större befogenhet vara på sin plats, de har ju liksom förbrukat vissa normala rättigheter! Det ska inte vara meningen att man ska jaga Svenssons med samma medel. Vi gick kanske förbi varandra lite men menade nog samma sak i grund o botten! Färjorna är folk rädda för, dom vill nämligen inte lämna bilen obevakad med massa skit i den så dom används inte av andra än Svenssons som smugglar tobak och alkohol för eget bruk. Nja där håller jag inte med de största tobak o vapen beslagen är gjorda i hamn, av en jycke vid tullen grundutbildad som vapensökande hund men omskolad av tullen till narkotika, träffen kom däremot på trotylet (tnt)
Publicerat Juli 20, 201213 yr En hamn på en färja? I början på 2000-talet då jag var inblandad i sådant skit så skedde det mycket via Haparandra men började övergå mer och mer till bron eftersom det var närmare källan (sydeuropa). Jag har ju dock bara koll på dom delarna som jag var inblandad i och det finns ju ett par andra stora aktörer men tvivlar på att dom kör något stort via färjor. Dock så kan det ju ske saker som inte tillhör det normala, rykten kan ju göra att man blir paranoid och lägger om rutten t ex.
Publicerat Juli 20, 201213 yr men att som pistolskytt behöva söka om vart 5:år är ju löjligt korkat! Och riktigt jävla korkat blir det då det var sagt att det skulle vara en formalitet med förnyelse men nu ger dom avslag pga att folk inte skjuter nog mycket tävlingar trots inget krav enl lag på det. JO-anmäla, gjort flertalet ggr men inget händer, det läggs ner. Vete helvete vart det här landet är på väg men tror Stalin å grabbarna hade stortrivts.
Publicerat Juli 21, 201213 yr En hamn på en färja? I början på 2000-talet då jag var inblandad i sådant skit så skedde det mycket via Haparandra men började övergå mer och mer till bron eftersom det var närmare källan (sydeuropa). Jag har ju dock bara koll på dom delarna som jag var inblandad i och det finns ju ett par andra stora aktörer men tvivlar på att dom kör något stort via färjor. Dock så kan det ju ske saker som inte tillhör det normala, rykten kan ju göra att man blir paranoid och lägger om rutten t ex. När du var 15 ?
Publicerat Februari 3, 201313 yr Den vapenutredning som presenterades häromdagen riktar ett hårt slag mot legala skytteintresserade medborgare i Sverige. Det finns några bra punkter i förslaget, varav en är skärpta straff för vapenbrott. I stället riktar merparten av åtgärderna sig mot legala, laglydiga svenska medborgare, som råkar ha jakt och skytte som intresse. Öppet tillstår utredarna att förslagen skall förebygga problem och brott - de är alltså fullt medvetna om att det idag inte finns något problem att lösa. De vill alltså driva igenom kraftiga skärpningar, för säkerhets skull. Med samma logik kan man förbjuda nöjesåkning med bil, för säkerhets skull, eftersom man kan orsaka trafikolyckor när man åker utan praktiskt syfte. De discipliner det blir tvärstopp för, förutom k-pistskyttet, är IPSC Rifle och IPSC Minirifle. Observera att både handlare, som blir sittandes med stora lager av osäljbara vapen, och privatpersoner som redan betalat för vapen drabbas. Vapnen blir osäljbara och de kommer inte att gå att tävla med! Och som skytt och jägare så ser den här utvecklingen ut som i England, där myndigheterna plockat av grupp efter grupp av tävlingsskyttar deras vapen och där har knappt ens jägarna vapen längre. Bara yrkesjägarna är undantagna. Effekten? Våld och brott med vapen har ÖKAT. Detta beroende på att illegala vapen används av kriminella och DET beteendet har ökat. Effekten av att totalt förbjuda tävlingsskyttet och många jaktvapen blev noll. Några fakta i det svenska målet: - det är extremt ovanligt att personer begår brott med legalt innehavda vapen. - legala vapen förvaras av de 7-800 000 svenskar som har minst en vapenlicens sedan 20+ år så inlåsta och säkert, i stora tunga vapenskåp, att tillgrepp är mycket ovanliga. - i princip alla vapenbrott begås med stulna militära vapen och i modern tid mestadels insmugglade öststatsvapen i form av pistoler och kloner av AK-47, alltså militära karbiner. - legala vapenägare är mycket laglydiga, av det enkla skälet att brott som exempelvis fortkörning kan leda till indragna vapenlicenser. - i Sverige år 2011 begick drygt 1300 personer självmord. De senaste 20 åren uppskattningsvis 26 000 om man avrundar. Cirka 400 per år dör i trafiken, de senaste 20 åren minst 8000 personer. Vi har i Sverige cirka 100 mord varje år, omkring 2000 de senaste 20 åren. Hur många har skjutits ihjäl med legalt innehavda vapen de senaste 20 åren? Uppskattningsvis 20 personer! Och i de flesta fall familjetragedier med exempelvis utökat självmord och liknande. Under 2000-talet har ingen dödats i Sverige av ett legalt innehavt automatvapen. Mycket tveksamt om det skett under 90-talet heller. Och dem blir det tvärstopp för! - utredningen föreslår totalt förbud mot automatvapen. Likaså vill utredarna förbjuda halvautomatiska gevär för målskjutning helt och hållet... Bara 5+1 med fasta magasin skall vara tillåtet och sådana finns inte.... Trots åtgärden i så fall löser ett problem som inte finns i vårt land och som ingenting tyder på någonsin kommer att finnas. Märk väl att vi haft hundratusentals automatkarbiner, AK4:or, ute i samhället under många år, utan incidenter. - den enda kända tragedin är Mattias Flink, som var yrkesofficer med militärt vapen - alltså inte en civil med legalt innehavt vapen. Likaså Stureplansskjutningen, som utfördes av kriminella med stulet militärt vapen. Nej, lägg det mesta av utredningen och förslagen i papperskorgen där de hör hemma. Ta fram nya förslag som fokuserar på att hitta och stoppa sådana som Breivik och Mangs istället. Satsa på en psykvård värd namnet, så att folk som drabbas av psykisk sjukdom varken slår ihjäl andra med järnrör (Åkeshovsbadet Sthlm), hör röster och mejar ned folk med bil (Gamla stan Sthlm), köper tonvis med bombkemikalier (Breivik) utan att någon reagerar eller stoppar uppenbart olämpliga personer som Mangs från vapeninnehav. Låt den stora folksport skyttet är i vårt land fortleva! När blev du senast utsatt för väpnat våld i Sverige, av en person med lagligt innehavda vapen? Känner du någon som råkat ut för detta? Mangs är ett fall, och visst, det går antagligen att hitta något till, men stoppar man dem med de här förslagen? Knappast... Vem som helst kan åka och köpa tio kg konstgödsel och snabbt och lätt göra en bomb som jämnar en villa med marken. Jämför med Breivik och Timothy McVeigh, som hade gigantiska sådana bomber. Hur svårt är det att köra full fart med en bil och meja ned folk? Det gjordes i Gamla stan för ett par år sedan. En intressant observation är hur norrmännen hanterat Breivik - de lät medvetet bli att skärpa vapenlagarna med argumentet att "om vi skärper lagarna låter vi Breivik vinna". Vi tilllåter hans vansinne att påverka våra liv alldeles för mycket i så fall... Ställ upp och hjälp oss skyttar och jägare, så att vi inte blir förbjudna "för säkerhets skull", för att lösa ett problem som varken finns eller är troligt att det uppstår! Vi är på väg mot ett "klåfingrighetssamhälle" där allt som "skulle" kunna vara farligt borde förbjudas... Vore det inte bättre att arbeta med verkliga problem och sådant vi vet blir verkliga problem istället? Jämför hur många som dör av skyttesport med andra sporter - jag vågar påstå att många idrotter är väsentligt farligare och mer riskabla än just skyttet! Om du tycker att resonemanget är vettigt, skriv gärna på vår namninsamling! Och sprid gärna detta! http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7385
Publicerat Februari 3, 201313 yr Författare Har skrivit på den där listan. Jag förstår inte varför dom återigen ska jaga oss laglydiga vapeninnehavare för. Int kommer vapenbrotten att minska i landet bara för att vi får ännu hårdare vapenlagar. Det är ju inte de legala vapnen som är problemet utan de illegala insmuglade,stulna vapnen som är problemet. men Ask o de andra ser bara lösningen på illegala vapen det är att strama åt vapenlagarna mer.
Publicerat Februari 3, 201313 yr I en god värld funnes inga vapenrestriktioner och inget klåfingrigt RPS, nu är det som det är..... I samma goda värld hoppas jag så många som möjligt skriver under, detta "hittepå och beställningsjobb"" är bara början på planerna att utarma skytterörelsen, våra moståndare är lite listiga och agerar som en bonde på ön som skulle avliva katten, han började med svansen så det inte skulle göra lika ont..... Så länge man demonterar skytterörelsen först så reagerar inte Jägarförbunden, väljer man sedan rätt strategi så ryker nog jägarnas halvautomater först sedan långhållsbössorna. Är jag pessimistisk ? JA. Raggarö
Publicerat Februari 3, 201313 yr Det värsta är att jag vet inte riktigt var striden kommer att stå. Är det media, är det indoktrinering i förskolan eller är det lönt att argumentera direkt med maktens korridorer?
Publicerat Februari 3, 201313 yr I en god värld funnes inga vapenrestriktioner och inget klåfingrigt RPS, nu är det som det är..... I samma goda värld hoppas jag så många som möjligt skriver under, detta "hittepå och beställningsjobb"" är bara början på planerna att utarma skytterörelsen, våra moståndare är lite listiga och agerar som en bonde på ön som skulle avliva katten, han började med svansen så det inte skulle göra lika ont..... Så länge man demonterar skytterörelsen först så reagerar inte Jägarförbunden, väljer man sedan rätt strategi så ryker nog jägarnas halvautomater först sedan långhållsbössorna. Är jag pessimistisk ? JA. Raggarö Just där om förbunden så undrar man om de bryr sig ens,,
Publicerat Februari 3, 201313 yr Jag hade ju gärna sett att de föreslog att ta bort kravet på licens för ljuddämpare.
Publicerat Februari 3, 201313 yr Varför kräver inte EU och FN vapenutredningar där de behövs? Var e brudarna?
Publicerat Februari 5, 201313 yr Nu får vi hoppas att jägarorganisationerna och skytteorganisationerna reagerar kraftigt mot de förslag som i princip endast får som effekt att göra det krångligare och dyrare för alla med jakt och skytte som intresse. Hur f-n ska myndigheterna klara av licenser på halvautomater och magasin när de inte ens klarar av det som det är idag, är ju fan 2-3 månaders väntetid idag! Man blir så trött på politiker som ska skapa mer byråkrati hela tiden. Befängt! Sedan är ju utredningen riktigt oärlig i konsekvensbeskrivningen av sina förslag. Vad står det om ökade kostnader och ökad krånglighet och mer väntan? Ingenstans, det är skrivit som en j-la politisk skrift där man gör allt utom att svara på frågan, i princip skriver de att allt de föreslår kommer göra det "tydligare" för oss aktiva. Jag trodde att utredningarna skulle skriva förslag och redovisa ärliga konsekvenser av sina förslag för våra lagstiftare. soppor