Publicerat Juli 22, 201213 yr Seved skickade med ett nytt blad när han skickade Elmax bladen ( "Cleaner") till mig, han vill att jag provar den under jaktsäsongen. Tanken är en urtagning & mindre flå kniv ( eller en EDC...). skaftade & gjort sliran. Stålsort vet jag inte... Seved hjälp till & HRC..! ( vass som satan...) Blad: 6mm tjock, 35 mm bred, 160 mm lång ( egg 65 mm), vikt 180 gr ( totalvikt 205 gr ). Handtag: svart vulcan, orange G10, svart epoxi som pins. Slira: Kydex inuti & läder utanpå som drog ihop sig efter formning så sömmen är inte heelt 100.. J.
Publicerat Juli 22, 201213 yr Oranged var perfekt till den, skitsnyggt. Jo stålet är 5160, ett amerikanskt verktygs stål. hårdhet 59 HRC. Seved
Publicerat Juli 22, 201213 yr Ja den är tänkt att ha "inne" i handen, därför gjorde jag den kort Seved
Publicerat Juli 22, 201213 yr Ja den är tänkt att ha "inne" i handen, därför gjorde jag den kort Seved Jag förstår det! Vad är det för pris på en sådan ungefär?
Publicerat Juli 22, 201213 yr Vart jag tvungen att tänka till lite där Med kydex 1700:- Den kommer i AEB-L skulle tro att den hamnar på 1400:- med kydex. Seved
Publicerat Juli 23, 201213 yr Vart jag tvungen att tänka till lite där Med kydex 1700:- Den kommer i AEB-L skulle tro att den hamnar på 1400:- med kydex. Seved Ok! Vad menas med kydex och AEB-L för en som inte vet nåt om knivtillverkning? Kunskap är aldrig tungt att bära på.
Publicerat Juli 23, 201213 yr Författare Ok! Vad menas med kydex och AEB-L för en som inte vet nåt om knivtillverkning? Kunskap är aldrig tungt att bära på. Kydex är en slags plast som man värmer & formar runt kniven till en slida, nitar istället för att sy = en tålig slida som är ganska snabb att göra( slipper att sy bla...), enda egentliga nackdelen är att det oftast blir små repor på bladet. AEB-L är ett rost trögt stål som vad jag förstår är enklare att arbeta med = går åt mindre slipband & snabbare att göra. ( kanske är lite billigare i inköp..) men inget dåligt stål alls ! men Seved vet mer ang. stålet ! alltså så är det snabbare & billigare att göra i dessa mtrl...... Sen är den här kniven 6 mm tjock & det är dyrare mtrl, men om Seved går ner till 3-4mm så tappar man hela känslan av en liten pansarvagn! ( ingen bra ide om du frågar mig..) J.
Publicerat Juli 23, 201213 yr Inte mycket att tillägga där inte hobbe Kanske att AEB-L är ett rakblads stål. Jag kan inte komma på mycket som skulle kunna skada denna kniv, kanske om man satte upp den i ett skruvstycke o tog en slägga o slog på den. Seved
Publicerat Juli 23, 201213 yr Inte mycket att tillägga där inte hobbe Kanske att AEB-L är ett rakblads stål. Jag kan inte komma på mycket som skulle kunna skada denna kniv, kanske om man satte upp den i ett skruvstycke o tog en slägga o slog på den. Seved Kan jag få en kommentar till hobbes uttalande: Sen är den här kniven 6 mm tjock & det är dyrare mtrl, men om Seved går ner till 3-4mm så tappar man hela känslan av en liten pansarvagn! ( ingen bra ide om du frågar mig..) Jag tror att jag kan jobba lika bra oavsett om kniven är 3-4 el. 6 mm bred. Dom som jag har nu och har haft har aldrig har aldrig varit bredare än 3-4 mm. Var sitter skillnaden mellan 3-4 och 6 mm mer än i vikten. Är det som man jämför en trästock med en glasfiberkolv??? Trä är känsla och glasfiber är leksak.
Publicerat Juli 23, 201213 yr En kniv som är 6 mm tjock är starkare än en tunnare, så är det i dom flesta fall. Sen är det känslan många gillar känslan av en lite tjockare kniv, å jobbar bra med dom. Jag använder både tjocka o tunnare. Hur menar du komentar. Seved
Publicerat Juli 23, 201213 yr En kniv som är 6 mm tjock är starkare än en tunnare, så är det i dom flesta fall. Sen är det känslan många gillar känslan av en lite tjockare kniv, å jobbar bra med dom. Jag använder både tjocka o tunnare. Hur menar du komentar. Seved Jag har ju fått det svaret som jag ville ha från dig ang. kommentar.
Publicerat Juli 23, 201213 yr Ah så bra . Seved Jag ville som bara se om ni hade samma uppfattning och knivbladets bredd och det hade ni tydligen.
Publicerat Juli 23, 201213 yr Japp i det här fallet har vi samma uppfattning, o i många andra oxå, faktiskt. Bredden är 30 eller 35 mm minns inte riktigt, Har bladet i verkstan. Seved
Publicerat Juli 23, 201213 yr Författare Jag har ju fått det svaret som jag ville ha från dig ang. kommentar. å från mig ska du oxå få en kommentar : i det här fallet mycket estetiskt ! sen så håller självklart en 3 mm tjock kniv för en hel del påfrestningar också.. det den här kniven får svårt är att sota mindre djur då är bladet både för brett & tjockt för att vara ultimat. bredd på den här är 35mm vid egg. J.
Publicerat Juli 23, 201213 yr å från mig ska du oxå få en kommentar : i det här fallet mycket estetiskt ! sen så håller självklart en 3 mm tjock kniv för en hel del påfrestningar också.. det den här kniven får svårt är att sota mindre djur då är bladet både för brett & tjockt för att vara ultimat. bredd på den här är 35mm vid egg. J. Foton på den halvvägs?
Publicerat Juli 23, 201213 yr Författare Knivblad, m. m. tog inga bilder innan den var klar, men Seved har nog..
Publicerat Juli 23, 201213 yr tog inga bilder innan den var klar, men Seved har nog.. Ok! Då får vi hoppas på att något kommer därifrån då.
Publicerat Juli 23, 201213 yr För bild på bladet kan du gå in på min hemsida och titta under knivblad, eller så postar jag en bild när jag kommer hem. Seved
Publicerat Juli 23, 201213 yr För bild på bladet kan du gå in på min hemsida och titta under knivblad, eller så postar jag en bild när jag kommer hem. Seved Ok!