Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 12/13

Featured Replies

Publicerat

Fick en fin bild från åteln  :tongue:

Djävla fränt kort !

• Svar 922
  • Visningar 92,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vandrandegnun
    Vandrandegnun

Sådärja, håll tillgodo!

• 23:00 på Luciakvällen så kom denna gynnaren fram till min åtel och blev där

• Satt ett par timmar i kojan. Vid 02:45 kom det en tik smygande mot åteln. Skickade iväg lite bly och räven bet i snön direkt. Tiken saknade höger hörntand i överkäken. Idag är det stjärnklart h

Posted Images

Publicerat

En sådan där avlång!  :biggrin:

Det är en vanlig motionskajak för havet men jag hoppas den ska duga!!

De flesta fiskekajaker jag sett har varit sit on top kajaker och då blir jag blöt, denna blir jag bara blöt när öppningen är neråt , vilket säkert kommer ske så fort jag får napp de första gångerna :tongue:

Förutom att vaka räv i från den så tänker jag, fiska, anka och bäver etc.

Publicerat

Vad har du för bete till anka och bäver Strävhår :yes:

Publicerat

En kajak som har allt  :thumbsup:

Har du redan handlat??? 

Publicerat

Dem paddlas ikapp

En kajak som har allt  :thumbsup:

Har du redan handlat??? 

Nej bara drömmer mig bort ibland, försöker motivera mig en sådan.

Svenska återförsäljaren http://kajaktiv.se/product/341-jackson-cuda-14.html ser ut som cudan är utvecklingen av cosan !?

Köp ! Skulle göra sig fin ibland havetssilver :thumbsup:

Publicerat

Vad har du för bete till anka och bäver Strävhår :yes:

Enkelt Mirva anka = bulle

Vid bäver sätter jag BollnäsViktor där så kommer Lenasbäver snart

Kanske kan locka ankan med Lena oxå då förresten... :sick:

Publicerat

En sådan där avlång!  :biggrin:

Det är en vanlig motionskajak för havet men jag hoppas den ska duga!!

De flesta fiskekajaker jag sett har varit sit on top kajaker och då blir jag blöt, denna blir jag bara blöt när öppningen är neråt , vilket säkert kommer ske så fort jag får napp de första gångerna :tongue:

En sådan får du köpa, ganska billig om man jämför med en som är utrustad med tramp system!

Publicerat

En sådan får du köpa, ganska billig om man jämför med en som är utrustad med tramp system!

Finessen är att den är så stabil så man kan stå, nåt som är svårt i en hobie. Men helt klart att föredra om man trollar mkt.

Publicerat

Finessen är att den är så stabil så man kan stå, nåt som är svårt i en hobie. Men helt klart att föredra om man trollar mkt.

Hobie är inte stabil att stå upp i och har en obekväm stol men det är fint att ha händerna fria om man skulle trolla. Men jag är flugfiske nörd så jag har en modifierad flytring istället ;)

Publicerat

Fyra timmar på åtel igår och inte ett liv. Har hittat en trafikdödad ren som är helt uppgrävd i vägkanten. Problemet är att det är jävligt risigt och max skjutavstånd blir 55-60m men det blåser ganska bra så jag hoppas att min vitring inte avslöjar mig. Har gjort ett provisoriskt gömsle under några nerböjda björkar där jag kan krypa in under så att det blir lä. Har en öppning på en gånger en meter att skjuta genom efter att ha kvistrensat fram till vägkanten. Blir att ligga i färdigställning med osäkrat vapen och hoppas att kvällen inte blir allt för lång.

Publicerat

Det här börjar bli pinsamt och allmänt tråkigt. Sex timmar i snön och inte en räv. Temperaturen har sjunkit till -20 och det gick inte att vara stilla längre.

Publicerat

Du har gjort nått för att förarga Diana :)

Publicerat

Nils sköt sin beskärda del ifjol

Publicerat

Ja vi sköt ju totalt 150 rävar i fjol på två personer varav ungefär 130 runt Gällivare. Det gjorde nog att föryngringen krashade lite och tillsammans med skabbutbrott och gnagarkrash så är nog rävpopulationen på sin lägsta punkt nu.

Publicerat

Jo jag vet :) följde hans inlägg ifjol:)

Publicerat

Ja vi sköt ju totalt 150 rävar i fjol på två personer varav ungefär 130 runt Gällivare. Det gjorde nog att föryngringen krashade lite och tillsammans med skabbutbrott och gnagarkrash så är nog rävpopulationen på sin lägsta punkt nu.

De kommer snart att springa hos dig igen!

Även om skabb och avskjutning drar ner på mängden räv så är det bara tillfälligt.

Du får jaga Mård, Mink och Kråka också så kommer du kunna öka uttaget av matvilt till nästa säsong  :thumbsup:

Jag märker ganska stor skillnad hos mig och jag håller mig inom betydligt blygsammare antal  :happy:

Publicerat

De kommer snart att springa hos dig igen!

Även om skabb och avskjutning drar ner på mängden räv så är det bara tillfälligt.

Du får jaga Mård, Mink och Kråka också så kommer du kunna öka uttaget av matvilt till nästa säsong  :thumbsup:

Jag märker ganska stor skillnad hos mig och jag håller mig inom betydligt blygsammare antal  :happy:

Det smäller friskt på tippen men nu känner kråkjäklarna igen bilen och sticker på trehundra meter. Men det syns redan en skillnad i mängd harspår mot tidigare. Minken har gått tillbaka ordentligt och det finns knappt några spår efter dem. Tror att utterns återkomst slagit hårt mot dem.

Publicerat
  • Författare

Satte mig i onsdags kväll vid 21 tiden. Nästan direkt hör jag en räv ganska nära åteln som går och skriker och en annan räv som "svarar" lite längre bort. Efter 30 min hör jag tasstegen av en räv och i samma ögonblick dyker den fram bara 2 meter framför vakgluggen. Sitter som ett ljus och när räven rör på sig igen greppar jag bössan och vrider den sakta mot räven. Men räven anar mig och sticker men jag får fast den med en vissling och den vänder bredsidan till och stirrar mot vakgluggen. Då skjuter jag och räven slänger i skottet och jag får in en ny kula i loppet men när jag ska skicka iväg andra skottet ser jag ingenting i kikaren. Har ett gammalt sikte på bössan som har låg förstoring och dåligt ljusinsläpp. Där sitter man elak och funderar på vad som hände. På med pannlampa och hänger på mig hagelbössan och åker ut med skidorna och tittar. Då visar det sig att räven har stannat vid en buske och skottet hade tagit i den och kraschat i snön. Spårade räven en bit också men fann inga tecken på träff. Den hade börjat gått som vanligt igen efter bara en bit. Senare när man skulle sova tog det längre tid än vanligt att somna. Inget roligt att bomma en vakräv så dom blir skrämd, men men nya tag ihelgen :smile: har varit fram räv på åteln efter min boom

Publicerat

Det är väl så att rävstammen är mindre i år över stor del av landet,, lär väl vara skabben, o mindre med rävvalpar i våras  (gissning)

Publicerat
  • Författare

Det är väl så att rävstammen är mindre i år över stor del av landet,, lär väl vara skabben, o mindre med rävvalpar i våras  (gissning)

På mina marker är det otroligt mycke skabbräv i år. Förra säsongen hade knappt nån skabb

Publicerat

När slutet närmar sig får den late brått!!!

En liten orolig hane på drygt håll.

yqa2yju7.jpg

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Publicerat

Tja, nr2 för kvällen skällde på bra innan han stannade för att lukta på spåren efter den första som hämtades, så även denna, något större hanne fick vandra vidare, nr5 för säsongen.

vyperape.jpg

Publicerat

Grattis till dubblén! :thumbsup:

Publicerat

Grattis till dubblén! :thumbsup:

Tackar!!!