Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snart Bäver

Featured Replies

Publicerat

Har ni börjat förbereda vårens Bäverjakt ?

Själv ska jag försöka få tag på en bättre mark/vatten än det vi har här i byn.

Publicerat

Jag har redan lokaliserat två olika bäverplatser på markerna.

Publicerat

Jag har en bäverjakt inplanerad om 2 veckor. Vet ganska bra var skivbolagsdirektören håller till :P

Den lede håller på att dämmer upp en tjärn lång uppe i skogen på våra marker därhemma, och min far var ABSOLUT INTE iväg och rev dammen för ett tag sen så bäverjäveln lär ABSOLUT INTE hålla på att bygga där för fulla muggar. :)

Förövrigt kan jag rapportera att när farsan var uppe vid tjärnet så började jycken (en sällskapshund av blandad ras utan någon uppfostran alls :- ) skälla och morra. Så plötsligt stack hunden iväg och farsan hörde hur det blev ett jävla liv bortom ett litet krön. Farsgubben började röra sig däråt försiktigt. Första tanken var att hunden kanske hade skrämt upp ett Lodjur i ett träd eller så men icke. Fram bakom kullen kommer en bäverjävel rultandes med hunden hoppande, skällande och morrande efter. Synd bara att farsan hade glömt kameran hemma :'(

Lär ha varit en syn för gudarna.

Historien slutade med att bävern kastade sig ner i ett hål i isen och försvann.

Publicerat

Jag har också sett ett antal bebodda hyddor här minst 5 st. Tyvärr så jagas bävern ordentligt hårt här och det är svårt att få se dom i skymningsljus ens. Än är det för tidigt. Vi har runt 25 grader kallt på morgnarna här och rejält med snö. Ska reka några ställen efter påsk och se om det har blivit någon aktivitet.

Publicerat

på tanke på bäver jakten, finns de någon som anordnar bäver jakt

resor ? hade varit intresant å få prova på.  :D

Mvh Lalle

Publicerat

har ett litet problem ???

jag har vart ute och kollat efter bäver spår men inget . :-

,dom verkar inte gå upp varför vet jag inte någon som vet eller har någon teori? ???

det har varit öppet länge nu men inga spår :o

mvh. samme

Publicerat

Korrigerade min post nu. Inga olagligheter här inte :)

Publicerat

Har mina gamla vanliga platser som skall få släppa ifrån sig en eller två bävrar i år igen. Har dock även ett nytt ställe på g. En lite satans bäck, kanske 1,5 meter bred och lika djup. Den har dämts upp i omgångar av bävrarna och jag vet var hyddan är.. Problemet är videriset som reser sig som en vägg runt bäcken och gör det nästan omöjligt att se något. Vet inte hur jag skall lösa detta... Finns lite dåligt med träd annars hade jag kunnat klättra upp i ett sådant och få lite överblick... Jag ska ta en rokognoceringstur nu om ett tag och se vad som kan göras. En skjutgata kanske?

Publicerat

Kan det vara något spännande, att sitta och vänta på förvuxna råttor ??? ;) ;D

Publicerat
  • Författare

Jodå Musköt !

Jag lovar att pulsen börjar slå när 20 kg råtta infinner sig i hårkorset 8)

Publicerat

Var nog inte så mycket gnagarna jag tänkte på, utan jaktformen. Låter ju lika tråkigt som det en del kallar rådjurspürsch. ;)

Publicerat

om du ska göra de hela mer "roligt" kan du ju skjuta en varnings skott och hoppas på

att dina fin trimade handrörelser hiner lada om för att plocka bävern  ::)

Mvh Lalle

Publicerat
  • Författare

Man kan också gå fram och fråga bävern om det är okej att få skjuta den. ::)

Nä skämt och sido..

Jag tror dom flesta som ger sig ut på bäverjakt på våren är där mest för naturupplevelsen.

Vårfåglarna kvittrar, orrarna spelar, morkullan flyger in reviret, ja kort och gått naturen lever upp efter en lång vinter, likaså vi människor.

Att få sitta och passa av ett bävervatten och samtidigt få uppleva allt liv runtomkring, är man väl värd efter en lång och kall vinter.

Sedan kanske man får krydda allt detta med lite spänning gör väl inte saken sämre precis och man behöver ju faktiskt inte skjuta om man inte vill.

Så för er som inte upplevt naturens uppvaknande en sen vårkväll vid ett bävervatten, så då tycker jag ni bör göra det, med eller utan pangpinnen :)

Publicerat

Håller med!

För en annan är bäverjakten något exotisk, då jag inte har bäver på egna marker eller i närheten ens. De gånger jag har vakat bäver har varit helt fantastiska. Denna jakt är nog en av de trevligaste vad gäller naturupplevelserna.

Har i år igen den stora förmånen att få komma iväg på bäverjakt och jag bara väntar spännt på att den dagen skall komma.

Publicerat

Du har rätt Seger, det är säkert en fantastisk naturupplevelse.

Sen kan man ju fråga sig varför inte lika många vakar på mink, det borde väl vara ungefär samma naturupplevelse. ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu åkte den första för i år dit. En kvälls beväpnad korvgrillning vid en av hyddorna och en kort förflyttning längs vägen till en bro och saken var klar. Den väger garanterat över 20 kg. Ett skott med 6.5-06 an stående på ca 50 meter med en 85grains sierra. Den sjönk ihop som en mjölsäck på strandkanten. Hade inga förhoppningar att få skjuta redan första kvällen. Bäckarna har börjat bryta upp nedanför Särna och solen också börjat värma ordentligt så nu kan det bara bli bättre. 8)

Publicerat

Gratulerar :D :D :D

Bättre start kan man ju knappast få.  ;)

Publicerat

Härligt, jag och Goldteam var nyss ute och rekade en av bäverhyddorna vid en bäck. Det hade spruckit upp lite nedanför bäcken men vi tror inte att det var något liv i hyddan. Den såg lite trasig ut och det fanns inga spår varken nedanför eller ovanför.

Publicerat
  • Författare

Härligt Nisse  :)

Det verkar dröja ytteligare någon vecka innan bäckar och åar här börjar röra på sig.

För mycket vinter ännu :(

Publicerat

Har hunnit med att ta två småttingar till. Har inventerat bäverbeståndet runt särna och idre. Vet av 11 samhällen så här långt. Ser ut att bli en bra vår i år. 8)

Publicerat

Härligt, härligt Nisse :D

Har du inte tagit några bilder på bäver jakten som du kan lägga ut ???

Det hade ju varit roligt att iaf få se en bäver på bild :)

Publicerat

Badade tyvärr digitalkameran i min goretexjacka förra året. :'( Tittar efter en ny men vill vänta lite då priserna går ner i samma takt som bensinpriset stiger. Tror det blir en bättre systemkamera den här gången. Det var riktigt roligt att jaga med kamera under icke jakttid.

Publicerat

Var ute igår igen och inte ett liv syntes bara mängder med gnag. Har gjort i ordning en lägerplats. Blir det väder natten mot torsdag så ska jag ta en presenning min vintersovsäck och göra en nying vid stranden. Sedan ska jag ligga och titta på flyttfåglarna och passa hela natten. Kanske sova en stund när det är som mörkast. Livet har återvänt efter vintern och nu ska jag njuta av det. 8) Får man uppskov med deklarationen om man anger bäverjakt som skäl? ;D

Publicerat
  • Författare

Bäckarna har börjat flöda och vakarna blir fler här uppe, så det är nog dags att ge sig ut och kolla efter gnagarna.

Det är dumt att bada med digitalkameran Nisse :-

Publicerat

Vet det och dyrt är det också.