Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En bössa - tusen frågor

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag haft min bössa i ett par månader och jag har inte skjutit ett enda skott med den :ph34r: Det ska det bli ändring på men jag måste först ändra på den så att den passar mig. Av den anledningen har jag massvis med frågor som kräver svar.

Sikte:

- Jag ska byta säkring och kommer samtidigt att korta kolven. När studsaren ändå är hos en vapensmed kan jag passa på att borra hål för fästet. Funkar det att göra det innan jag har ett sikte att montera dit?

- Var finns det kvalitetsfästen att få tag i och vilket/vilka märken rekommenderas?

- Jag är närsynt och ser dåligt i mörker. Kan ett sikte med bra skymningsegenskaper hjälpa mig att se i dåligt ljus (jag kommer troligtvis inte att jaga på natten)?

-Troligen kommer bössan att bli en vakbössa då den är rätt tung och har trögrepeterad m96-mekanism. Kan det vara smart att köpa ett vaksikte även om jag mestadels kommer att jaga dagtid till en början?

- Belyst riktmedel verkar bra. Är det det och kan det rekommenderas?

- Här skulle jag också kunna fråga om vilket märke på sikte jag ska välja men jag vet hur det blir om man ställer en sådan fråga. Lika många svar som personer som svarar. Detta får bli en annan huvudvärk, eller så gör jag som alla andra i min jägarbekantskapskrets. Det blir väl något kvalitetssikte i lämplig prisklass. Swarowski lär ju vara bra...

Ammunition:

- Jag vet inte vilken ammo jag vill använda. Funderar på bondade kulor för det verkar ju bra. Hur ska jag tänka när jag väljer ammunition och finns det något som rekommenderas?

- Vilket märke är bäst eller kan rekommenderas? Handladdning är inte aktuellt än.

Vapenvård:

- Jag har kollat vapenvårdsbutikens utbud men kan inte hitta borstar för kaliber 8x57. Ska jag ta borstar för en mindre eller större kaliber?

- Är boreguide bra att ha?

- Vågar jag skruva isär slutstycket och göra rent det? Vanligtvis när jag skruvar isär saker så får jag inte ihop dem ordentligt efteråt.

Övrigt:

- Bössan är en HVA 8x57 från 1940-talet med fast magasin. Hur öppnar man magasinsbotten på den? Har försökt men det verkar som om det krävs skruvmejsel. Det känns lite bängligt att bära med sig en mejsel för att kunna plundra vapnet.

Det var nog allt för tillfället :)

• Svar 53
  • Visningar 12,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

mitt första sikte har 42 öppning och det har jag än och det vapnet jag jagar och skjuter mest med har 40 öppning har dock 56 som sitter på vakracern men lite nödvändigt då jag jagar mycket räv på nät

• Nu ska bäste bror inte klyva hårstrån här. Bror vet minst lika bra som jag vad det är som inte är bra och vilka problemen i grunden är, låt vara att bäste bror ser på det hela en aning mer riskbenäget

• Det går snabbare att få licens på ett nytt vapen - om du inte bor i Jötttebårj - än att komma igenom en vapensmeds kö av arbeten. Du ligger redan risigt till i tid. Kan du inte låna en pang när du beh

Posted Images

Publicerat

Jag väntar på licens på en Husqvarna från 1948, där öppnar man underbeslaget genom att peta med något i hålet samtidigt

som men drar luckan bakåt. (åt avtryckaren till)

Förmodligen gör man lika på din.

Publicerat

bilder fröken bilder svarar bara på vissa frågor tyvärr andra tar upp slacket hoppas jag

jupp man kan borra för klackarna innan man har ett sikte då det är standardmått så vitt jag vet

om du tycker att vapnet är tungt så kanske ett kolvbyte till en lättare kolv är en god idé

Publicerat

Du har en duktig smed i Huskvarna som kan allt, men sedan är ju det ju frågan. Hur tjock plånbok har fröken???

http://www.tommysvapenverkstad.se/

..och som killer_mouse skriver så ger bilder från alla håll och kanter svar på en del frågor. :thumbsup:

Publicerat

http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=508 är borste som du vill ha.

En Boreguide är absolut bra att ha, man slabbar väsentligt mindre med en sådan.

Som en bra och kanske trist standardammo skulle jag valt Normas Oryx som antagligen är lätt att få tag på i hela Sverige om behov skulle uppstå.

Även deras jaktmatch, naturligtvis för pappälg och annan övning.

Spara hylsorna så kanske någon trevlig forist med verktyg i dina trakter kan hjälpa dig att ladda något annat i dem sedan :smile:

Publicerat

Nu har jag haft min bössa i ett par månader och jag har inte skjutit ett enda skott med den :ph34r: Det ska det bli ändring på men jag måste först ändra på den så att den passar mig. Av den anledningen har jag massvis med frågor som kräver svar.

Sikte:

- Jag ska byta säkring och kommer samtidigt att korta kolven. När studsaren ändå är hos en vapensmed kan jag passa på att borra hål för fästet. Funkar det att göra det innan jag har ett sikte att montera dit?

- Var finns det kvalitetsfästen att få tag i och vilket/vilka märken rekommenderas?

- Jag är närsynt och ser dåligt i mörker. Kan ett sikte med bra skymningsegenskaper hjälpa mig att se i dåligt ljus (jag kommer troligtvis inte att jaga på natten)?

-Troligen kommer bössan att bli en vakbössa då den är rätt tung och har trögrepeterad m96-mekanism. Kan det vara smart att köpa ett vaksikte även om jag mestadels kommer att jaga dagtid till en början?

- Här skulle jag också kunna fråga om vilket märke på sikte jag ska välja men jag vet hur det blir om man ställer en sådan fråga. Lika många svar som personer som svarar. Detta får bli en annan huvudvärk, eller så gör jag som alla andra i min jägarbekantskapskrets. Det blir väl något kvalitetssikte i lämplig prisklass. Swarowski lär ju vara bra...

Ammunition:

- Jag vet inte vilken ammo jag vill använda. Funderar på bondade kulor för det verkar ju bra. Hur ska jag tänka när jag väljer ammunition och finns det något som rekommenderas?

- Vilket märke är bäst eller kan rekommenderas? Handladdning är inte aktuellt än.

Vapenvård:

- Jag har kollat vapenvårdsbutikens utbud men kan inte hitta borstar för kaliber 8x57. Ska jag ta borstar för en mindre eller större kaliber?

- Vågar jag skruva isär slutstycket och göra rent det? Vanligtvis när jag skruvar isär saker så får jag inte ihop dem ordentligt efteråt.

Övrigt:

- Bössan är en HVA 8x57 från 1940-talet med fast magasin. Hur öppnar man magasinsbotten på den? Har försökt men det verkar som om det krävs skruvmejsel. Det känns lite bängligt att bära med sig en mejsel för att kunna plundra vapnet.

Kulor: Oryx, Lapua mega är "säkra" kort. Till övning är det att "bara" att pröva ut vilken FMJ som verkar trivas bäst i din pang.

Går att fråga runt bland bekanta och kolla vad dom använder, kanske få köpa av dom 5 kulor och testa.

Borstar... Det skiljer 0.32 mm till cal .30 så vapenvårds grejer till 30-06,308 borde funka ua.

Boreguide är en bra att ha grej, men knappast nödvändig.

Ta hjälp av någon som är van att plocka isär slutstycken, första gångerna. Det kan vara lite pillrigt att få ihop.

Plundrar gör man på gamalt vis. Du repeterar och tömmer magasinet på så sätt. En lite olustig metod men det är så bössor med fast magasinsbotten, plundras.

Tänk även på att om du ska montera en kikare på den, då är det troligt att du måste svetsa om slutstycket. För handtaget på slutstycket behöver ändras anars tar det i kikaren när du repeterar.

Publicerat

Försöker mej på ett svar, blir plottrigt för jag skriver i ditt citat..

Sikte:

Ja.

Är väl en djungel, låt smeden montera ngt vettigt.

Ja! Du kommer att upptäcka att en bra handkikare samt ett bra sikte gör att du kan skjuta säkert trots att du själv inte ser så där hysteriskt bra. Skjutit många rådjur och rävar som jag bara sett via optik!

Ehh? Om du kommer att landa i vak dvs jakt i gryning och kväll så måste du nästan ha ett sikte med stor öppning av rätt ok kvalité och då underlättar ett belyst riktmedel.

Se ovan.

Klokt, Swarre är bra.

Ammunition:

Enkelt. Du väljer den kula/sort som skjuter bra i din bössa. Vilken som lär göra jobbet!

Se ovan.

Vapenvård:

Inte en susning, torde dock finnas om man letar? Kalibern är inte unik på något sätt.

Ja det gör det hela enklare att dra pipan. Supernödvändigt? Nja..

Bra fråga :-) Tror det men säkerställ att du har någon kunnig som kan skruva ihop eländet om elände uppstår :-)

Övrigt:

Skit i det. Plundra med hjälp av slutstycket. Allt för puligt att trycka in ngn skruvmejsel där samtidigt som du ska klara att fånga patroner.

Publicerat

........

Sikte:

Japp, men ska du borra kan du lika gärna samtidigt svetsa om slutstyckshandtaget, annars får du ett väldigt högt montage.....

Nu vet jag inte jag tycker det är något du ska lägga dyra pengar på just klackarna - det är ju en m/38 mekanism på den där....

Ja, till viss del. Men nu ska du ju kanske ha den mest på dagen och då blir en ljustsark termos tung, klumpig och bössan blir lätt topprank och en smula svårskjuten. Jag hade tagit en trist men full användbra 3-9x40 av lite bättre kvalitet, den dagen eller kvällen du muttrar att du inte ser ett s-t så kan du ju komplettera med en ljuskanon.

Se ovan

Vissa kan inte skjuta om de inte har belysning både här och där, själv är jag av uppfattningen att kulörta saker har man i julgranen. I min värld överskattat och ytterligare en sak som kan klydda.

Swarre gör bra saker - liksom många andra europeer. Personligen är jag mer förtjust i Helia men det är bara jag.

Ammunition:

Beror ju lite på vad du ska jaga, men snackar vi älg/gris typ så tung kula framför lättare är det som gäller i min värld.

Bäst ammunition i kalibern gör RWS, men den är nu sällsynt i "Normaland" så krasst sett gör du det våldsamt mycket enklare om du håller dig till Norma, men du blir uppskörtad så lättjan har ett pris. Bondade kulor är bra om man skjuter desa i höga farter, håller man nere farten så duger obondade lika bra.

Vapenvård:

Kaliber 30 har kulor som är .308", 8mm har kulor som är .323", du kan mao köra med kaliber 30 borstar.

m/96/38 är inte svåra att ta i sär eller sätta ihop. Enklast är om du ber ngn visa dig hur man gör, men annars spänn upp och sätt säkringen rakt upp- Ta ut slutstycket. Skruva av slutstycksmutter med tändstift och tändstiftsmuttern. Tryck ner tädspetsen mot en träbit så säkringsflaggan lossnar, vrid av tändstfitsmuttern och släpp efter fjäderkraften så kan du ta av hela härket. Montera i omvänd ordning, se bara till att numret på stiftet när du sätter ihop är "neråt" annars kan du tappa trycket pm du hr otur.

Övrigt:

Man kan byta spärren om du vill, men annars tömmer man den genom att dra slutstycket fram och tillbaka.

Men ska du verkligen lägga ner de pengarna i en gammal m/38? Det är ingen lämplig låda för den kalibern......

/T

Publicerat

Nä nä nä nä... Kaliber .30-borstar kan man INTE köra med, i varje fall inte om det ska bli rent. De är nämligen alldeles för små.

En .30-borste av kvalitetsmodell når inte ned i räfflorna på ett 8 mm stort lopp ens som ny. Därför använder du givetvis en borste gjord för just ett 8 mms lopp: http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=508

Vad gäller kikaren så kompenserar du för när/översynthet med fokusjusteringen, nåt som på alla vettiga kikare sker med en snabbratt längst bak på okularet. Det i sig kompenserar delvis för ditt dåliga mörkerseende (precis som glasögon) och kombinerat med bra optik så ser du riktigt jävla bra när det skymmer på... Det skiljer en del på hur mycket man maximalt kan korrigera fokusen, men de flesta kikare kan gå till iaf -1,5 dioptrier och ofta längre än så. Ifall du måste maxa den justeringen i dagsljus så kommer du inte att ha full skärpa när det skymmer på - där brukar det behövas ytterligare -0,5 till -1,5 dioptriers justering beroende på individ.

Men du ska givetvis ha glasögon eller linser även när du jagar, vilket borde innebära att du får skarpt riktmedel med justeringen nära nollan och har all marginal som behövs när det skymmer eller är fullt solljus mot kritvit snö...

Ifall du ska använda kikaren på kvällen så ska du INTE köpa en gammal Leupold eller annat som saknar snabbjustering, eftersom man MÅSTE skruva på den när det skymmer. Sen har de därtill pissig optik, även om det duger för minute-of-mooseprestanda dagtid...

-- Mats

Publicerat

Bara en fundering från en som inte har koll ett skit på hva vapen.

vapnet sägs vara gjort 1940? Var inte det då eller däromkring hva 1640 började tillverkas? Innan de fanns väl ytterliggare någon modell typ 640 med m98 låda?

Kanske korkad fråga men är du säker på att det är en "m96"? frågar i all välmening.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar! Nu blev jag lite klokare - tror jag :)

Hade helt missat att det fanns borstar i rätt storlek.

Min plånbok räcker till men jag vill nog inte lägga ner en förmögenhet på att byta säkring, kapa kolven och borra hål. Är Tommy så dyr?

Bössan är från 1945 eller 1946 tror jag. Kollade upp det för ett tag sedan. Jag är ganska säker på att det är m96-mekanism på den. Hur skiljer sig m96 från m38?

Jag ska fixa några bilder på magasinsbotten och slutstycket och vad mer som kan vara intressant.

Publicerat

Jag skulle inte använda en gammal påk som behöver vapensmed för att bli användbar. Leta rätt på en begagnad 6,5x55 där det ingår ett sikte av vettig kvalitet...

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte om de säger så mycket men här är några bilder i alla fall.

Jag lyckades öppna magasinet! Den lilla pluppen framför varbygeln ska man trycka in och skjuta framåt så lossnar magasinet.

post-3204-0-05388900-1343547106_thumb.jp

Slutstycket

post-3204-0-09485000-1343547129_thumb.jp

Slutstycket från ena sidan

post-3204-0-52243200-1343547155_thumb.jp

Och den andra sidan

post-3204-0-32021800-1343547179_thumb.jp

Publicerat

Nä nä nä nä... Kaliber .30-borstar kan man INTE köra med, i varje fall inte om det ska bli rent. De är nämligen alldeles för små.

En .30-borste av kvalitetsmodell når inte ned i räfflorna på ett 8 mm stort lopp ens som ny. Därför använder du givetvis en borste gjord för just ett 8 mms lopp: http://www.vapenvard...php?product=508

........

-- Mats

Naturligtvis har bror rätt, men nu säljs de flesta borstar som bror vet i lagom värdelösa kit i spannet 6,5 till 8 mm, eller 8 till 9 mm. Har du kollat måtten på de borstarna? Sedan är det ju inte säkert att trådskaparen har samma rektala syn på vapenvård som du och jag har.

/T

Publicerat

Tack för alla svar! Nu blev jag lite klokare - tror jag :)

Hade helt missat att det fanns borstar i rätt storlek.

Nå case closed, köp rätt borste från vapenvårdsbutiken och ge fasen i den lokala krämarens universalkit....

Min plånbok räcker till men jag vill nog inte lägga ner en förmögenhet på att byta säkring, kapa kolven och borra hål. Är Tommy så dyr?

Nej, jag skulle inte kalla honom dyr - men även smeder måste ju leva.

Men det var inte det som var min poäng - du har en HVA med förstärkt m/38 mekanism, bortsett från att det är den sämsta versionen av vad vi lite vanvödigt kallar m/96 (egentligen ska den kallas m/93-95, men det är bara Mausernördar som I-Mats och jag som förstår varför) så är det en bössa som har ett värde mellan 250 och 0 kr, att plöja ner ett par tusenlappar i sedan sådan är lite som att köpa en 15 år gammal Volvokombi med en vecka kvar till körförbudet och då köpa svindyra Perellisulor för 20 loppor och tro att det hjälper.

Men för att göra skillnaden mellan m/96 och m/38 resp förstäkt m/38 så har m/96 rakt slutstyckshandtag, m/38 vinklat och förstärkt m/38 har vinklat handtag men ingen tumutrag (därav förstärkt) och laddramsurtag i bakre valvet (man borde rätterligen kalla det förenklat inte förstärkt).

Det är i mina ögon inte ett särdeles välvalt lås i den kalibern helt enkelt. De låsen gjordes för en annan tid med modestare gastryck än vi har i dag, 8x57 ligger runt 1000 bar över vad låset en gång designades för 2700 till 2900 bars tryck. Låt vara att trycket då mättes i Cu i dag kör vi piezo så man kan inte översätta dem rakt över - men att vi dag ligger bra över vad de gjordes för råder ingen som helst tvekan om. Och för att göra saken värre, får du ett haveri är det tämligen lite som skyddar dig på just dessa gamla mausers. Det är liksom ingen slump att m98 kom till för 114 år sedan, det är ett sagolikt stort steg framåt.

Bössan är från 1945 eller 1946 tror jag. Kollade upp det för ett tag sedan. Jag är ganska säker på att det är m96-mekanism på den. Hur skiljer sig m96 från m38?

Se ovan, HVA hade egenheten på alla modeller utom 1900 att stundom "ta vad man hade" när man saknade rätt lådor, så det är ganska vanligt med m/38 eller förenklade m/38 på HVA bössor även om det skulle varit en FN98 eller deras egna halvderivat på m/98 i stället.

Jag ska fixa några bilder på magasinsbotten och slutstycket och vad mer som kan vara intressant.

Som sagt det är inga större problem att sätta på en lucka med knapp, men samma sak där - är det lönt att göra det på den gamla häcken? Oavsett hur mycket du plöjer ner i den så är den värd max 250 spänn om du vill sälja den eller byta in den i framtiden.

/T

Publicerat

Nu är jag inte lika negativ till kombinationen system och patron som bror pmt, dels då patronen i sig oftast är laddad betydligt mildare än vad specarna tillåter och dels pga att de problem med bristande styrka som systemen blivit kända för främst är relaterade till militärbössor i 6,5x55 och deras ordentligt mycket tajtare pipor som kan leverera extremt höga tryck med illa valda kombinationer av krut och kula. Det är inte nödvändigtvis ett svagt system, men det är svagare och ffa mindre säkert än de flesta alternativen på marknaden.

Med det sagt är det fortfarande fråga om att sminka en gris. Ska man göra det själv är det bara mer eller mindre roligt tidsfördriv, men ifall man ska betala en "makeupartist" som i det här fallet bör man ta sig en funderare.

I allra bästa fall är den resulterande bössan värd en tusenlapp, men 0-500:- är rimligare. Om du verkligen, verkligen vill ha just den här så ska du självklart gå vidare, men det kräver ungefär samma motivation som att kosta på en 88as Volvo tiotusentals kronor i stereoanläggning, extraljus, gigantiska hjul och neonljus...

Då det inte är några som helst problem att hitta färdiga bössor med bättre/säkrare system för samma slant, eller tom mindre, som vad just den här kommer ha kostat när den är klar så kan ingen riktigt motivera jobbet. Personligen skulle jag använda den som skåpfyllare tills det är dags att skaffa en annan sjättebössa.

-- Mats

Publicerat

Själv kostade jag på en gammal 8x57 med -96 mekanism, men då mest av nostaligiska skäl. Tydligen är det från början en 6,5x54 som blev omborrad av min farmors far till 8x54. Den gick sedemera vidare till min far. Min far brochade om den till 8x57 js men det var tydligen något som inte fungerade(botten på hylsorna spräcktes lös...) och smeden stod för ett pipbyte. Tydligen en husqvarna pipa som inte gått mer än ca 300 skott sedan bytet för ca 30år sedan.

Tror inte att min far tog med den till skogen annat än som småpojk.

När jag fick fingrarna på den blev det omsvetsning av slutstycket, monterade kvartssäkring, bytte den nedfilade kolven till en plastkolv. Då orginalkolven var "lättad" till en tandpetares storlek. Borrade för kikarfäste. När bössan blev klar så följden den med till skogen några gånger.

Sedan har den mest stått i skåpet. Funderade ett tag på om jag skulle korta den lite och montera eftersökslampa mm på den för att använda den bössan till enbart eftersök. Men dit har jag inte kommit än.

Men allt detta mer av nostalgiska skäl än av praktiska.

Jag har fått för mig att det är en gammalbössa som var med om 1:a värdskriget innan det blev en jakbössa. För om jag minns rätt om det som berättats, så köptes den begagnad någon gång under 1920 talet.

Att det är en gammal armémauser från kring sekelskiftet 1800-1900 är det iaf. Dock är jag osäker på om det var tyskarna som använde 6,5x54 eller vilka som hade den armékalibern!?

Publicerat

Nu är jag inte lika negativ till kombinationen system och patron som bror pmt, dels då patronen i sig oftast är laddad betydligt mildare än vad specarna tillåter och dels pga att de problem med bristande styrka som systemen blivit kända för främst är relaterade till militärbössor i 6,5x55 och deras ordentligt mycket tajtare pipor som kan leverera extremt höga tryck med illa valda kombinationer av krut och kula. Det är inte nödvändigtvis ett svagt system, men det är svagare och ffa mindre säkert än de flesta alternativen på marknaden.

Nu ska bäste bror inte klyva hårstrån här. Bror vet minst lika bra som jag vad det är som inte är bra och vilka problemen i grunden är, låt vara att bäste bror ser på det hela en aning mer riskbenäget.

Med det sagt är det fortfarande fråga om att sminka en gris. Ska man göra det själv är det bara mer eller mindre roligt tidsfördriv, men ifall man ska betala en "makeupartist" som i det här fallet bör man ta sig en funderare.

I allra bästa fall är den resulterande bössan värd en tusenlapp, men 0-500:- är rimligare. Om du verkligen, verkligen vill ha just den här så ska du självklart gå vidare, men det kräver ungefär samma motivation som att kosta på en 88as Volvo tiotusentals kronor i stereoanläggning, extraljus, gigantiska hjul och neonljus...

Då det inte är några som helst problem att hitta färdiga bössor med bättre/säkrare system för samma slant, eller tom mindre, som vad just den här kommer ha kostat när den är klar så kan ingen riktigt motivera jobbet. Personligen skulle jag använda den som skåpfyllare tills det är dags att skaffa en annan sjättebössa.

-- Mats

Som sagt bäste bror så är vi i sak rörande överens, du ska bara gnabbas lite i vanlig ordning.

/T

Publicerat
  • Författare

Just den här bössan är lite av en släktklenod, jag är tredje ägaren till den, så den vill jag inte göra mig av med av nostalgiska skäl. Jag fick den dessutom gratis så det enda den har kostat är 700 kr i licensavgift.

Hur som helst så är mina planer att så småningom köpa en bättre och modernare bössa men eftersom hösten närmar sig och jag hoppas på att få vara med på åtminstone en jakt så är det den här bössan som gäller :) I valet mellan att inte kunna vara med på jakt alls eller att lägga ner lite pengar på ombyggnad så känns pengavalet mest intressant. Korkat? Ja, kanske, men jag har ju väntat sedan 2008 på att kunna vara med på jakt som passkytt ^_^

Med tanke på mekanismen, är det någon risk att dra i väg skott efter skott på skjutbanan? Jag behöver nämligen träna...mycket.

Om jag köper ett vettigt kikarsikte nu så är det ju bara att flytta det till den nya bössan när jag väl har köpt den. Har kollat på Swarovski-sikten. De var inte gratis. Och inga begagnade hittade jag på Blocket heller :sad:

Publicerat

har du tittat på torsbo handels sida där har dom en hel del begangnade kikare både swarovski och helia

Publicerat
  • Författare

har du tittat på torsbo handels sida där har dom en hel del begangnade kikare både swarovski och helia

Nej, det har jag inte gjort. Tack för tipset! Nu vet jag vad jag ska göra imorgon på jobbet :biggrin:

Publicerat

Det går snabbare att få licens på ett nytt vapen - om du inte bor i Jötttebårj - än att komma igenom en vapensmeds kö av arbeten. Du ligger redan risigt till i tid. Kan du inte låna en pang när du behöver den - så låter du släktklenoden stå tryggt kvar i skåpet?

Publicerat

Nej, det har jag inte gjort. Tack för tipset! Nu vet jag vad jag ska göra imorgon på jobbet :biggrin:

var så lite så tänk bara på att klura ut vad du ska ha siktet till iom att du kanske inte behöver 56 glugg utan det räcker med kanske en 40
Publicerat

Det går snabbare att få licens på ett nytt vapen - om du inte bor i Jötttebårj - än att komma igenom en vapensmeds kö av arbeten. Du ligger redan risigt till i tid. Kan du inte låna en pang när du behöver den - så låter du släktklenoden stå tryggt kvar i skåpet?

Och bara så att du inte gör bort dig: Tag Torsbos Swarre Nova 2,5-10x42 med tysk 1:a. Det blir liksom inte så mycket bättre som första glugg.

Publicerat
  • Författare

Det kan jag säkert men det skapar lite andra problem. Jag har inte skjutit på älgbana sedan jag tog jägarexamen så det vapen jag lånar måste jag använda både för vanlig inför-jakt-träning och för att skjuta in mig på. Lånelicens gäller väl bara för två veckor? Hinner nog inte bli tillräckligt bra på så kort tid :(

var så lite så tänk bara på att klura ut vad du ska ha siktet till iom att du kanske inte behöver 56 glugg utan det räcker med kanske en 40

Har blivit rekommenderad 50. "Alla andra" i jägarbekantskapskretsen har det, enligt mina lånehundars husse :happy: Jag ska kolla vad som finns och se om jag hittar något intressant. Priset har viss betydelse också.