Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En bössa - tusen frågor

Featured Replies

Publicerat

Det kan jag säkert men det skapar lite andra problem. Jag har inte skjutit på älgbana sedan jag tog jägarexamen så det vapen jag lånar måste jag använda både för vanlig inför-jakt-träning och för att skjuta in mig på. Lånelicens gäller väl bara för två veckor? Hinner nog inte bli tillräckligt bra på så kort tid :(

Låna flera gånger.

Har blivit rekommenderad 50. "Alla andra" i jägarbekantskapskretsen har det, enligt mina lånehundars husse :happy: Jag ska kolla vad som finns och se om jag hittar något intressant. Priset har viss betydelse också.

Det finns inget vilt ännu som överlevt för att passkytten hade 42mm objektiv i stället för 50.

• Svar 53
  • Visningar 12,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

mitt första sikte har 42 öppning och det har jag än och det vapnet jag jagar och skjuter mest med har 40 öppning har dock 56 som sitter på vakracern men lite nödvändigt då jag jagar mycket räv på nät

• Nu ska bäste bror inte klyva hårstrån här. Bror vet minst lika bra som jag vad det är som inte är bra och vilka problemen i grunden är, låt vara att bäste bror ser på det hela en aning mer riskbenäget

• Det går snabbare att få licens på ett nytt vapen - om du inte bor i Jötttebårj - än att komma igenom en vapensmeds kö av arbeten. Du ligger redan risigt till i tid. Kan du inte låna en pang när du beh

Posted Images

Publicerat

Har blivit rekommenderad 50. "Alla andra" i jägarbekantskapskretsen har det, enligt mina lånehundars husse :happy: Jag ska kolla vad som finns och se om jag hittar något intressant. Priset har viss betydelse också.

mitt första sikte har 42 öppning och det har jag än och det vapnet jag jagar och skjuter mest med har 40 öppning har dock 56 som sitter på vakracern men lite nödvändigt då jag jagar mycket räv på nätterna
Publicerat

Just den här bössan är lite av en släktklenod, jag är tredje ägaren till den, så den vill jag inte göra mig av med av nostalgiska skäl. Jag fick den dessutom gratis så det enda den har kostat är 700 kr i licensavgift.

Jo, men det är ingen som helst orsak att skicka bra pengar islasken efter en gåva om du frågar mig. Därtill är den helt funkis som den står, du behöver inte ett kikarsikte för att kunna skjuta. Kikarsiktet är hysteriskt överskattat som "hjälpmedel" för skytte då det lockar alldeles för många att rycka när krysset ligger rätt....

Hur som helst så är mina planer att så småningom köpa en bättre och modernare bössa men eftersom hösten närmar sig och jag hoppas på att få vara med på åtminstone en jakt så är det den här bössan som gäller :) I valet mellan att inte kunna vara med på jakt alls eller att lägga ner lite pengar på ombyggnad så känns pengavalet mest intressant. Korkat? Ja, kanske, men jag har ju väntat sedan 2008 på att kunna vara med på jakt som passkytt ^_^

Du ska ha tid hos Tommy med, det är inte direkt ebb hos smederna under augusti/september..... Och licensen kan gå fortare på fullaste allvar.

Med tanke på mekanismen, är det någon risk att dra i väg skott efter skott på skjutbanan? Jag behöver nämligen träna...mycket.

Om vi snackar Normas jaktmatch så nej, den är mjukt laddad relativt sett. Men se till att torrdra ordentligt, även i patronläget. Och använd glasögon, det gör du förmodligen redan men hellre förstörda glasögon än ett besök hos ögonkirurgen.

MEN nu kostar 6,5x55 Jaktmatch runt 375 spänn, 8x57 450 spänn asken. Och träna "mycket" betyder i min värld minst 500-1000 pilar, och då kostar 1000 smällar 7500 resp 9000 spänn. Du tjänar mao inga pengar på att skjuta 6,5, men slipper pröjsa minst 1500 spänn årligen.

Om jag köper ett vettigt kikarsikte nu så är det ju bara att flytta det till den nya bössan när jag väl har köpt den. Har kollat på Swarovski-sikten. De var inte gratis. Och inga begagnade hittade jag på Blocket heller :sad:

Nu finns det mer än Torsbo och blocket som har beggad optik, de flesta handlare har beggad optik om du ringer och frågar. Sedan är en Zeiss, Hensoldt, Helia eller Schmidt&Bender alls inte sämre på någon punkt än en Swarre. En Pecar, Meopta eller en Nickel är inte dåliga sikten heller, våningen under i kvalitet men de är ljusår framför amerikansk massproducerat eller asiatiskt junk.

Det kan jag säkert men det skapar lite andra problem. Jag har inte skjutit på älgbana sedan jag tog jägarexamen så det vapen jag lånar måste jag använda både för vanlig inför-jakt-träning och för att skjuta in mig på. Lånelicens gäller väl bara för två veckor? Hinner nog inte bli tillräckligt bra på så kort tid :(

Skjutförmågan sitter i din hjärna, inte i ett vapen. Och som sagt - kötiden hos Tommy eller hos licenshandläggaren?

Helt seriöst: köp en 6,5 hos handlaren, korta kolven om så behövs och lämna arvegodset i skåpet så länge.

50 är jag personligen stor motståndare av - lika dyr, tung och klumpig som en 56:a, lika bra eller dålig i mörker som en 40:a. Jag kör numera en Helia 3-9x40 på vak och purchbössan eller en 4x40 Hensoldt om det nu är drillingen som får åka med. Jag har en Swarre 8x56, men det är ett gäng år sedan den satt på en bössa - tungt, klumpigt och omständigt. Pangen ska vara rapp och välbalanserad när man jagar - inte tung, klumpig och topprank.

Därtill är ett fast 8x56 (som är vida överlägset alla varaibla i mörker) inte speciellt dyrt numera, du har mao förmodligen pengar över om du köper en 3-9x40 och en fast 8x56 än om du envisas med en 3-12x56 eller 50 som "alla" numera ränner benen av sig efter med priser därefter.

/T

Publicerat

Stora objektiv är intressanta om allt nedan är uppfyllt:

* de är tyska, österrikiska eller tjeckiska, och

* det är helt jävla klappsvart.

På bössor som används dagtid har jag normalt mellan 20 och 40 mm objektiv och känner mig inte handikappad. "Tyska" 42 mms räcker hela natten och lite till häruppe, den enda egentliga användning jag haft av femtisexorna är när jag blivit nedbjuden till Småland och Skåne på grisvak.

Sen är en mossig gammal Swarre, Zeiss, Helia eller Schmidt u. Bender med 42 mm stort objektiv fullkomligt överlägsen en splång ny icke-europé med 50 eller 56 - såäreba. Det är inte bara storleken och kvaliteten på glasen som gör skillnad i dåligt ljus, utan riktmedlet: med en Nikon, Bushnell Elite eller Burris ser du rätt hyfsat genom kikaren - men du ser inte deras tunna, löjliga riktmedel...

Ifall pengarna inte spelade nån roll skulle jag ha splång nya Z6i 2-12x50 på i princip alla bössor - för bättre allroundkikare finns inte på denna planet. Nu presterar min posteriör blott gödsel snarare än mynt när jag sköter mina dagliga bestyr, så jag använder Leupold, Bausch & Lomb, Docter, Bushnell Elite m.fl. mer portmonnävänliga alternativ som uppfyller grundkraven på duglig optik och hundraprocentig pålitlighet. Okej, Leupoldarna kanske inte fyller optikkvoten, men man ser älgarna iaf...

Mekaniskt pålitliga dagkikare (Weaver, Leupold, Bausch & Lomb/Bushnell Elite, Nikon m.fl) kan köpas för knappa tusenlappen begagnat eller från 1675:- splång nya i Sverige (Nikon Prostaff 2-7 eller 3-9x40 hos Jaguarerna). Dugliga vakkikare kan bli så billiga som 1000-1500:- för en gulnad gammal Helia 8x56 eller runt femtusingen för lite äldre 3-12 av dyrare namn, nya strax under 8000:- (Docter, Karl Kaps och Meopta, möjligen också Zeiss Duralyt men de har inte impat på mig...)

Idag finns det faktiskt riktigt bra, nya kikare att köpa för överkomliga pengar. Begagnatpriserna har ännu inte justerat sig till en nivå som jag tycker är rimlig utan ligger kvar ungefär som för tio år sen, då en duglig vakkikare från Zeiss/Swarre/S&B kostade 15 kkr, en några år gammal gick på 10 kkr och ett 20 år gammalt mög kostade 5 kkr. Idag kostar ex.vis Classic Diavari 10-11 kkr ny och folk begär lika mycket för en fem år gammal, repig och ful... Även bland de billigare kikarna har det hänt grejer: Burris och Nikon säljer nya kikare runt tvåtusingen som spöar gamla Leupold - som har högre begagnatpris - med en hand på ryggen. Leupold själva har släppt Redfieldkikarna i ungefär samma prishärad, med samma mekanik och optik som deras VX-I vilka har 50% högre pris...

Kan du skiljas från pengarna så vinner européerna handlöst, men även om penningpungen är lika liten som hos en tax med kryptorkism behöver inte din bössa vara kikarlös...

-- Mats

Publicerat

MEN nu kostar 6,5x55 Jaktmatch runt 375 spänn, 8x57 450 spänn asken. Och träna "mycket" betyder i min värld minst 500-1000 pilar, och då kostar 1000 smällar 7500 resp 9000 spänn. Du tjänar mao inga pengar på att skjuta 6,5, men slipper pröjsa minst 1500 spänn årligen.

Normas Golden Target 6,5x55 kostar 5,85 styck hos skytteombuden. Jag kan inte se nåt problem med att tjäna in en sexånhalva på max två år...

Sen SKA MAN HA en sexånhalva. Såäreba.

-- Mats

Publicerat

En 22a och en 6.5a borde finnas i ALLA jägarhem och dessutom inte belasta garderoben.

För övrigt kostar GT 6.14:- nu.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat

Stora objektiv är intressanta om allt nedan är uppfyllt:

* de är tyska, österrikiska eller tjeckiska, och

* det är helt jävla klappsvart.

jag tror det kvittar hur stor öppning du har på en vanlig kikaren om "det är helt jävla klappsvart" då får du gå över till mörkerkikare eller en värmekikare om du ska se nått alls heller hur ??
Publicerat

Okej: klappsvart = mitt-i-skånenattsvart.

En jävla skillnad mot mitt-i-västerbottennattsvart, där tom mögliga gamla Weaver duger.

-- Mats

Publicerat

En 22a och en 6.5a borde finnas i ALLA jägarhem och dessutom inte belasta garderoben.

"Fakking wöörd!", som kamrat Hakestam uttryckte det.

För övrigt kostar GT 6.14:- nu.

Austeja... Rekrytten kostar 5,875 per styck. :thumbsup:

-- Mats

Skickat från en dator

Publicerat

Okej: klappsvart = mitt-i-skånenattsvart.

En jävla skillnad mot mitt-i-västerbottennattsvart, där tom mögliga gamla Weaver duger.

-- Mats

hahaha kunde fan inte låta bli
Publicerat
  • Författare

Jag är imponerad av att ni orkar fortsätta svara på alla mina frågor och undringar :)

Kollade begagnade sikten hos Torsbo idag och jag håller med, de ligger väl högt i pris. Nu var det mest Swarrarna jag kollade på dock. Jag kommer nog att sänka ambitionerna och sikta (haha!) in mig på de andra märkena ni nämnde.

Jag har alltid glasögon på mig för utan dem är världen helt suddig :D

Det vore trevligt att köpa en annan bössa, jag vill definitivt ha en .22:a, men jag är en sådan jobbig människa som kan ta en kvart för att bestämma mig för vilken pizza jag vill ha. Det tog över ett halvår att köpa vapenskåp :rolleyes: En ny pang är inget jag kan köpa i en handvändning. Nej, här ska jämföras märken och modeller till förbannelse. Samtidigt som jag vet att Tikka är bra. Sköt med en sådan på jägarexamenskursen. Så egentligen vet jag inte varför jag håller på och velar, men det är väl för att jag är tjej.

Publicerat

men det är väl för att jag är tjej.

Jag tror det beror mer på att du är ambivalent, en egenskap man hittar hos båda könen.

Ok, köpa dyrt sikte svider EN gång sen har du samma tub typ resten av livet om du vill. Jag har köpt två dyra sikten och med dessa klarar jag mej gott! Man ska hitta ett sikte som uppfyller ens egna krav och inte stirra sig blind på att det finns värre grejer för då blir man knäpp och fattig :biggrin:

Vad jag skulle komma till är att om du köper ETT dyrt sikte, säg en Zeiss Varipoint 1,5-6x42 så har du ett sikte som fungerar nattetid och även dagtid..alltid. Eller åtminstone så länge du inte får ambitioner att skjuta rådjur på uppemot 200 meter för då börjar det bli svårt att sikta.

Mvh!

Publicerat

Jag är imponerad av att ni orkar fortsätta svara på alla mina frågor och undringar :)

Kollade begagnade sikten hos Torsbo idag och jag håller med, de ligger väl högt i pris. Nu var det mest Swarrarna jag kollade på dock. Jag kommer nog att sänka ambitionerna och sikta (haha!) in mig på de andra märkena ni nämnde.

Jag har alltid glasögon på mig för utan dem är världen helt suddig :D

Det vore trevligt att köpa en annan bössa, jag vill definitivt ha en .22:a, men jag är en sådan jobbig människa som kan ta en kvart för att bestämma mig för vilken pizza jag vill ha. Det tog över ett halvår att köpa vapenskåp :rolleyes: En ny pang är inget jag kan köpa i en handvändning. Nej, här ska jämföras märken och modeller till förbannelse. Samtidigt som jag vet att Tikka är bra. Sköt med en sådan på jägarexamenskursen. Så egentligen vet jag inte varför jag håller på och velar, men det är väl för att jag är tjej.

Kan vara så jag också rätt ofta... Vill ha det bästa tänkbara för den slant man har att spendera...

Dock måste jag säga att de inköp som jag har gjor helt spontant och på bara vill ha känsla. Utan att först kolla runt och jämföra. De är de inköp som jag varit mest nöjd med också.

Det blir som inget grubbel om att kanske något annat var bättre. Fram för allt om man även gått och tittat på sådant man inte har pengen till.

Publicerat

jo då det är skoj att spåna på frågor

jag är väl lite tvärsom iom att jag velar inte utan jag köper det som jag finner intressant och jag jämnför nästan aldrig iofs så har ju det bitit mej i röven ett par gånger med kassa köp och förluster i affärer

Publicerat

........

Nej, det är för att du inte vet vad du egentligen behöver..... Har man behovet med en mojäng (vara vad det vill för mojäng eller pizza) så har man ockås en ganska klar uppfattning om vad det är för saker mojängen ska fixa, då vet man vad man ska köpa med..... Då blir det bara en fråga om vilken som ger det för vilken peng. Könet spelar i den aspekten kvitta om du frågar mig.

Men om nu så är fallet så har du ratat "annan pang" spåret - ok, du har inte bokat upp Tommy eller en annan smed heller vad jag kan förstå? Nu vet jag inte när du ska jaga, men just nu vet du inte ens om du kan få den vidgjord i tid. Och sedan vart det där med övandet......

Då blir mitt råd i all välmening: kör förbi den lokala vapenmånglaren och köp ett par askar jaktmatch, sväng förbi den lokala bygghandeln och köp ett litet paket sandpapper, en fintandad såg och en språrskruvmejsel som passar bakkappans skruvar. Passa på att köpa en pizza på vägen hem, ta en Quattro (den har ngt för alla så slipper du vela där).

Väl hemma äter du pizzan med välbehag och därefter skruvar du av kolvkappan, sågar av kolven så där lagomt mycket som nu behövs, skruvar dit bakkappan och sedan kan du lägga dig på soffan efter välförrättat värv och vräker du i dig en hel Q så lär du vara en smula däst - ta ett glas bra rödtjut i soffan. Sov sedan sött.

Nästa dag tar du med dig pangen och en ask ammation, skjut dig trött. Dagen efter gör om samma sak. Dagen efter samma sak igen. Köp ett par askar till om du hinner innan jakten.

Med denna enkla beskrivning garanterar du att du har pangen hemma till älgjakten, du hinner öva och du har sedan ett helt år på dig att grunna på vilken 6,5:a du ska köpa......

/T

/T

Publicerat
  • Författare

Nej, det är för att du inte vet vad du egentligen behöver.....

Det ligger nog mycket i det. Utan några tidigare erfarenheter av vilken jakt jag vill ägna mig åt är det svårt att köpa saker som passar till den jakt jag i framtiden kommer tycka bäst om. Men å andra sidan finns ju alltid alternativet att sälja och köpa nytt :)

Här i krokarna finns det två vapensmeder som inte är speciellt stora, en av dem jobbar kör smedbiten som hobby och den andre är en äldre man - troligen pensionär. Jag ska kontakta dem för ombygnad av pangen. Gubben skulle ha 1000 kr för att byta säkring. Gissar att kolvkapning, montering av fästen för kikarsiktet och tillböjning av slutstyckshandtaget kanske dubblar den summan. Och på tal om det så måste jag skicka ett sms till personen som lovade att ge mig telefonnumret till den sistnämnde smeden.

Publicerat

Fördelen av ha en klass ett på licens är att du kan låna en annan klass1 om du vill, med ett eget låneintyg. I övrigt håller jag med PMT om att träningsskjuta mycket och så småningom få en uppfattning om vad du vill ha/behöver.

Publicerat

Det finns en äldre herre i närheten an tranås som gör dom jobben du vill ha gjorda för en billig peng och det blir dessutom bra gjort.

Dock kan det ta ett tag...pm:a om du vill ha nr till honom.

Publicerat
  • Författare

Fördelen av ha en klass ett på licens är att du kan låna en annan klass1 om du vill, med ett eget låneintyg. I övrigt håller jag med PMT om att träningsskjuta mycket och så småningom få en uppfattning om vad du vill ha/behöver.

Det är säkert möjligt att låna hundarnas husses 6,5:a någon gång. Den hade jag på jägarexamenskursen.

Det finns en äldre herre i närheten an tranås som gör dom jobben du vill ha gjorda för en billig peng och det blir dessutom bra gjort.

Dock kan det ta ett tag...pm:a om du vill ha nr till honom.

Det är nog samma person som jag skrev om ovan, den äldre mannen. Jag tar gärna hans nummer!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Lämnade in bössan till smeden i Tranås idag. Han var impad över dess fina skick. Blåneringen i slutstycksgången är inte ens bortnött :D

Kolven ska kortas och få en mjuk fjädrande bakkappa monterad, trycket ska bli direkttryck och säkringen byts till kvartssäkring och så ska det på klackar. En till två veckor skulle det ta.

Publicerat

Fortfarande vansinne, men lycka till. :-)

-- Mats

Publicerat

Fortfarande vansinne, men lycka till. :-)

-- Mats

Som sagt, lycka till.....

/T

Publicerat

Sluta nu gubbs, det är ju bara trevligt! :)

Publicerat

Lämnade in bössan till smeden i Tranås idag. Han var impad över dess fina skick. Blåneringen i slutstycksgången är inte ens bortnött :D

Kolven ska kortas och få en mjuk fjädrande bakkappa monterad, trycket ska bli direkttryck och säkringen byts till kvartssäkring och så ska det på klackar. En till två veckor skulle det ta.

men men bockjakten börjar ju i möra du kan ju inte lämna bort bössan nu !!!
Publicerat
  • Författare

Har ju ändå ingen mark att jaga på. Och fortfarande inget kikarsikte :wallbash: