Publicerat Juli 30, 201213 yr som titeln säger så har jag problem med CBS att den slår inte lika gång på gång utan det kan skilja runt 5 cm från riktpunkt och att det vandrar runt mellan mellan tillfällena så jag kan inte hålla av dock verkar det som att den slår helst lågt eller till vänster om riktpunkt men att dom följande skotten slår i klisterlappen det jag har gjort är gjort rent pipan kontrollerat pipans friliggande även kollat när jag skjuter liggande med "spänn" på benstöden montage och kikaren kan det inte vara pga att bössan slår tätare än vad jag kan prestera för tillfället försöker hålla i på samma sätt varje gång samt ligga på samma sätt vapnet är en remington 700 ADL i .222R med en ziess 3-12 duralyt tror jag det var nån idé vad jag ska göra innan dom stora ingreppen tar vid
Publicerat Juli 30, 201213 yr Jag tror inte på CBS. Om CBS finns som en funktion av värme skulle vi ha träfflägesförändringar i än högre grad mellan skott 3-8 än mellan 1-2. Taskig bäddning/passning, det tror jag på. Vapen som rör sig pga spänningar, och skott 1 trycker upp låda/pipa i ett hörn i stocken. Sedan rör sig vapnet tillbaka efter ett tag.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Gör en BRA plastbäddning... Se om du kan hitta någon bänkskytt som kan hjälpa dig, ingen hemmaklyddare eller vapensmed som vill bli snabbt färdig...!
Publicerat Juli 30, 201213 yr som titeln säger så har jag problem med CBS att den slår inte lika gång på gång utan det kan skilja runt 5 cm från riktpunkt och att det vandrar runt mellan mellan tillfällena så jag kan inte hålla av dock verkar det som att den slår helst lågt eller till vänster om riktpunkt men att dom följande skotten slår i klisterlappen det jag har gjort är gjort rent pipan kontrollerat pipans friliggande även kollat när jag skjuter liggande med "spänn" på benstöden montage och kikaren kan det inte vara pga att bössan slår tätare än vad jag kan prestera för tillfället försöker hålla i på samma sätt varje gång samt ligga på samma sätt vapnet är en remington 700 ADL i .222R med en ziess 3-12 duralyt tror jag det var nån idé vad jag ska göra innan dom stora ingreppen tar vid skjut på säck för att eliminera benstödets inverkan om det är något. har du dämp/broms på? har bössan gått många skott? har du inte bäddat är det en bra början. försök skjuta liggande på säck både bak och fram så du har ett "stumt" stöd för bössan. sitter kikaren fast? /Kalle
Publicerat Juli 30, 201213 yr Författare Gör en BRA plastbäddning... Se om du kan hitta någon bänkskytt som kan hjälpa dig, ingen hemmaklyddare eller vapensmed som vill bli snabbt färdig...! tror det inte finns en enda bänkskytt i trakten så det får bli nån smed då skjut på säck för att eliminera benstödets inverkan om det är något. har du dämp/broms på? har bössan gått många skott? har du inte bäddat är det en bra början. försök skjuta liggande på säck både bak och fram så du har ett "stumt" stöd för bössan. sitter kikaren fast? /Kalle kikar sitter där den sitter iom att det är bara första skottet som vandrar i väg dom andra är i samlad skara tycker att om kikarn inte satt fast att jag skulle få en bra spridning på 5 skotts serien än dom cc 25-30mm på 100 meter som jag gör nu bortsett från första serien på en skjuttillfälleska testa med säck både fram och bak inga dämpare eller broms än antal skott är okänt dock har jag kört igenom ca 150 smällar
Publicerat Juli 31, 201213 yr Låter som ett klassiskt bäddningsfel,cbs tror jag inte heller på som fenomen. En BRA bäddning så är nog problemet borta,jag har själv haft ett par ADL i 222 som sköt ruskigt bra och konsekvent efter bäddning. Du har inte tagit bort plastlacken från kolven va? Amerikansk valnöt är ohyggligt porös och lätt och inte särskilt lämplig att oljebona,slår sig lätt om den är dåligt oljad och det är regningt ute,finns en anledning till att dom plastlackar Om så så byt kolv till syntet/laminat. /Mike
Publicerat Juli 31, 201213 yr Skjut inte ett enda skott till förrän du har bäddat bössan. Pengar i sjön. Och om du köper en syntetkolv skall den också bäddas. Jag gjorde några investeringar i bössor i förra veckan för att SLIPPA ägna mig åt vapnet när jag skjuter. Om vapnen är stabila: skjuter bra och med pålitligt träffläge... så kan jag ägna mig åt mig själv och mitt eget skytte. I backspegeln ser man allt så klart. Det är många som förstör sin träning med att behöva fokusera på sina vapen.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Låter som ett klassiskt bäddningsfel,cbs tror jag inte heller på som fenomen. En BRA bäddning så är nog problemet borta,jag har själv haft ett par ADL i 222 som sköt ruskigt bra och konsekvent efter bäddning. Du har inte tagit bort plastlacken från kolven va? Amerikansk valnöt är ohyggligt porös och lätt och inte särskilt lämplig att oljebona,slår sig lätt om den är dåligt oljad och det är regningt ute,finns en anledning till att dom plastlackar Om så så byt kolv till syntet/laminat. /Mike med andra ord amerikansk skit ordet "CBS" används så att dom som vet vad det betyder vet direkt vad som menas utan att jag ska vandra i väg så det blir missförstånd Skjut inte ett enda skott till förrän du har bäddat bössan. Pengar i sjön. Och om du köper en syntetkolv skall den också bäddas. Jag gjorde några investeringar i bössor i förra veckan för att SLIPPA ägna mig åt vapnet när jag skjuter. Om vapnen är stabila: skjuter bra och med pålitligt träffläge... så kan jag ägna mig åt mig själv och mitt eget skytte. I backspegeln ser man allt så klart. Det är många som förstör sin träning med att behöva fokusera på sina vapen. har behovet för vapnet just men får växla över quaden till 22wmr igen så inte står utan rävracer innan fått skiten åtgärdat
Publicerat Juli 31, 201213 yr Jag tror iaf på CBS i båda dess tolkningar, och att det (som funktion av vapen- eller skyttetekniska problem) kan vandra runt. Men jag vet också av erfarenhet att "vandringen" i ungefär 96,327524% av fallen inte beror på vapnet, utan på otillräckligt statistikunderlag... Med det sagt så ska bössan självklart bäddas - i original ser det ut som skit och fungerar därefter - så börja med det. Sedan ska du börja varje kontrollskjutning med några torrklick för att eliminera Cold Body Shot, efter det kan du återkomma med resultat. -- Mats
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Jag tror iaf på CBS i båda dess tolkningar, och att det (som funktion av vapen- eller skyttetekniska problem) kan vandra runt. Men jag vet också av erfarenhet att "vandringen" i ungefär 96,327524% av fallen inte beror på vapnet, utan på otillräckligt statistikunderlag... Med det sagt så ska bössan självklart bäddas - i original ser det ut som skit och fungerar därefter - så börja med det. Sedan ska du börja varje kontrollskjutning med några torrklick för att eliminera Cold Body Shot, efter det kan du återkomma med resultat. -- Mats borde jag inte ha samma fenomen vid alla förstaskott oberoende på vilket vapen jag använder i såna fall ? vare sig det är 222R 22WM 22LR 6.5x55 i detta fallet är det bara 222R som har det här problemet inte dom andra
Publicerat Juli 31, 201213 yr Inte nödvändigtvis, nej. Problemen med Cold Body är ju att man justerar sig efter förstaskottet, detta sker förstås oftare om ergonomin är sämre... -- Mats
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare fan att en ska vara dåligt utrustad med skyttekamrater som kan hjälpa med att kontrollera skjutpositionen så man får samma gång på gång
Publicerat Juli 31, 201213 yr En bäddning är alltid bra att göra sedan kan du testa att dra ett skott i vallen när tavlan sätts upp för att se om första skottet sitter sedan. Är rätt vanligt att man själv skapar "kallskotten"
Publicerat Juli 31, 201213 yr Tja, det bror ju om du tränar för skytte eller jakt. Men visst, om man avser att skjuta en CBS bredvid räven innan man sedan kallt lägger ned den så går det väl att göra. Jag har använt CBS-ursäkten en gång men det fungerade inte, det var bara jag som visste vad det var....
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare var mer föratt testa att jag inte gör en omedveten korrigering hur jag skjuter efter första skottet är ju det att varje jaktskott ska ta rätt utan att jag behöver vara orolig att vapnet ska vara den svagaste länken och jag skyller inte på CBS för att jag missar målet utan jag vill ha bort differensen mellan första och andra skottet och hade jag vetat vart felet ligger så hade jag aldrig frågat om hjälp att lösa problemet att göra lista diverse skjuttester att utesluta mej som vållande till skillnaden testa skjutsäck fram och bak ist för benstöd och handstöd även baksäck med benstöd bäddning av stocken i (näst) sista hand stockbyte användas som bojsänke till bäckabåten
Publicerat Juli 31, 201213 yr Detta är en populär post. Om du missar målet och behöver en ursäkt är det bara att höra av sig, jag har ALLTID en på lager
Publicerat Juli 31, 201213 yr Absolut, BB är en outsinlig källa till allt från bra förklaringar till dubiösa ursäkter till bommar. /Christian
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Om du missar målet och behöver en ursäkt är det bara att höra av sig, jag har ALLTID en på lager du råkar inte ha nån bra om man bommar med raggningsrepliker ?
Publicerat Juli 31, 201213 yr Detta är en populär post. du råkar inte ha nån bra om man bommar med raggningsrepliker ? Faktum är att en bra bäddning brukar funka rätt bra även där...
Publicerat Juli 31, 201213 yr du råkar inte ha nån bra om man bommar med raggningsrepliker ? Min favorit är väl inte just en raggningsreplik, men... "Du behöver inte ta det så hårt, alla kvinnor kan misslyckas med att göra en man kåt"
Publicerat Juli 31, 201213 yr Med det sagt så ska bössan självklart bäddas - i original ser det ut som skit och fungerar därefter - så börja med det. Sedan ska du börja varje kontrollskjutning med några torrklick för att eliminera Cold Body Shot, efter det kan du återkomma med resultat. -- Mats Jag lade ner mycket tid på att komma tillrätta med mina cold bore shot eller cold body shot när min ltr 308 och min sps 243 var i orginalutförande, efter att dom bäddats ner i Mcmillankolvar och fått shilen resp kriegerpipor så upphörde det fenomenet helt. Ser mig inte som någon särskilt driven skytt ej heller tränar jag så mycket som jag borde så enligt mig är cbs inget annat än ett dåligt fungerande vapen och borde uttalas: critical bad shotplacement /Mike
Publicerat Juli 31, 201213 yr ...och ändå är det nåt alla drivna skyttar som tränar mycket mäter och kompenserar för. Inte illa pinkat av nåt som inte finns. -- Mats
Publicerat Juli 31, 201213 yr Visst FINNS det, men det är när bänkskyttarna irriteras över att första skottet tar en smula högt och ökar gruppen till 14mm - men säkert där också en bäddningsfråga mer än något annat. Jag tror att förvirringen ligger i ordet "cold", det har rimligen inte med värme att göra eftersom temperaturskillnaden - det vill säga förändringen i pipans styvhet - mellan skott 1 och 2 är lägre än mellan skott 2 och 12, trots att träfflägesförändringen är större i det första läget... Ordet "sättskott" är nog mer rättvisande...