Publicerat Augusti 1, 201213 yr Nä. Det är precis inget som bänkskyttar ojar sig över då de precis alltid skjuter läskskott. I all välmening: om ni inte begriper vad det är, om ni inte skjuter väl nog eller mycket nog för att veta så kanske ni inte heller är de bäst lämpade att svara? Det är som när grannen hänger över axeln på mig (bilmekaniker) och säger "jomen det är tändstiften - det var det på min Opel!" medan jag byter generator... -- Mats
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Sätter bössan första skottet 0,5mil från övriga är det nog något som inte är friskt med bössan tror jag. Visst finns det bössor som sprätter första skottet lite men jag äger inget sån skräp
Publicerat Augusti 1, 201213 yr På vilket avstånd, Lars? Undantaget .22 LR äger jag ingen - inte heller har jag ägt nån - bössa som har ett CBS i ungefär samma utgångshastighet som de efterföljande. Det finns tekniker som minskar skillnaden i träffläge - tex spänningfri bäddning med friflyt, raka stockar, skjutteknik, att inte vara så anal med mantelrester m.m. - men skillnaden finns där likafullt. Den är klart hanterbar om man vet vad den gör: på min sexånhalva går den lite lågt på 100, såpass att man får kompensera, men den går i gruppen på 300. Om CBS inte fanns skulle inte übercoola snajpersnubbar mäta och anteckna det, inte heller skulle det vara ett ständigt återkommande moment i Basic Rifle. -- Mats
Publicerat Augusti 1, 201213 yr I-mats, Jag har aldrig varit så förutseende att jag mätt hastigheten på kulor från "kall bössa". (Vill inte ge mig in i diskussionen kring vad CBS beror på då det i mitt fall beror mer på mig än på vapnet...) Vad har du fått fram att det skiljer i dina bössor? m/s (Självklart mest intreserad av 6,5) När du säger lite lågt. Vad menar du med det? talar vi millimetrar eller upp mot centimetern? // Henrik PS Mad Mike, Vad kräver du av dig själv för att kallas driven skytt? OS medalj?
Publicerat Augusti 1, 201213 yr 1) spänningfri bäddning med friflyt 2) raka stockar 3) skjutteknik 4) att inte vara så anal med mantelrester 1 - är bäddningen per definition. 2 - det är nog samma stock mellan skott 3-12 som det är mellan skott 1-2... eller? 3 - skytten alltså 4 - DÄR har du säkert något. Om vi talar om folk som regelmässigt skrubbar sin pang ren varje gång de kommer hem - tja... det är ju en annan YTA i loppet för det första skottet jämfört med de efterföljande. Det är av den anledningen jag har valt att leva med skitiga pipor och se hur pass bra eller dåligt de skjuter med dessa - och anpassa min skottlossning på vilt efter detta. Att gå ut i skogen med ren bössa och börja med ett skott i en jordvall finns liksom inte. Var slår ditt CBS, förresten? Hur långt ovanför/under/vidsidan om träffbilden i övrigt, och hur stor är träffbilden på fem skott med varmskjuten pipa? Om en renskrubbad pipa har ett CBS, fair enough. Det köper jag. Och om en kall pipa har en CBS på 2cm, det köper jag också. Men börjar det bli 5cm så är det dags att hitta någon annan som bäddar vapnet åt en...!
Publicerat Augusti 1, 201213 yr HB Håller egentligen med dig men har ändå en liten tanke om punkt 2. En sämre inpassad kolv blir känsligare för din skjutställning/skjutteknik. Jag har svårt att tro att du ligger kvar i exakt samma skjutställning om bössan studsar hej villt vid första skottet. Medvetet eller omedvetet kommer du att justera något. Förhoppningsvis (och troligtvis) är den justeringen mindre och mindre för varje skott... I övrigt så skulle jag vilja påstå att det är ganska vanligt att uttrycket "Cold X" som i Cold start, cold shot, cold run etc syftar på mycket mer än bara temperaturen. Finns ju många exempel på hur översättningar som är korrekta ord för ord blir fel när de sätts ihop. Men det var väl kanske det du menade i ett tidigare inlägg...
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Jo. Själva huvudpoängen jag vill göra är att om någon säger att de har en CBS på 15mm - okej då... Men är den tre gånger större tror jag att man skall leta fel, det är inte ett sunt beteende i ett vapen?
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Och det håller jag med om... Sedan är det givetvis så att 15mm på 100m är katastrof i vissa lägen samtidigt som det är tämligen försumbart vid de flesta jaktskotten. Även 5-10 cm kan vara försumbart vid många jaktskott. Men då det som du säger tyder på att något inte är friskt bör man kanske ändå se över systemet. // Henrik
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Och det är inte så få som bortförklarar en 5cm flyer med att det är en cbs!
Publicerat Augusti 1, 201213 yr PS Mad Mike, Vad kräver du av dig själv för att kallas driven skytt? OS medalj? Svar nej,dock skulle jag vilja öka mitt skytte från 300m och uppåt med betydligt fler tillfällen än att jag kan räkna dom på bägge händernas fingrar per år,detta och ett boende i stockholm är dock inte direkt kompatibelt utan lååånga resvägar. Vill göra ett förtydligande om fenomenet cbs,förväxla det inte med temperaturskillnader,luftrycksskilnader,vinkeldifferanser,vindvariationer/vindstyrka/riktning,höjdskillnader kontra träffläge,det är inte ett cbs skott om skottet inte tar där man siktar utan en information och kunskapsbrist hos skytten. Om cold body shot fanns som fenomen så borde jag med min medelmåttiga träning i rimlighetens namn inte kunna ta dom jaktskott jag tar mot ganska små vitala träffpunkter på avstånd upp till 300m. Någon får gärna förklara för mig varför just dagens första skott oavsett vilken definition man nu än väljer att ta för cbs och bara det skottet skulle ha ett annat träffläge än alla andra med ett perfekt fungerande vapen?. Om vapnet inte träffar där man siktar så har man ett vapentekniskt problem som lämpligen åtgärdas med bäddning,ny kolv,nu pipa eller alla tillsammans. /Mike
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Mike Om vi talar om millimetrar på 100m (Vilket i och för sig ändå inte ligger inom ramarna för vad jag presterar som skytt) så är det väl inte orimligt att ytan i loppet har annorlunda smörjning första skottet? Där får vi väl också räkna med att det är lite skillnad på om senaste skottet avlossades igår, i förra veckan eller för några månader sen. Och t.o.m. jag själv som verkligen inte är någon driven skytt är försiktig med rengöringen av bössan under toppfågelsäsong. (Kanske lite extra skillnader p.g.a. Molly) HB T.o.m. om det är tredje serien för dagen...
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Okej da kan man läsa ut sitt cbs på några millimetrar så fine,jag skjuter för illa för att se det så nuff said. Mina bössor får ingen rengörning under jaktsäsong heller samt att det kan gå många veckor mellan att skott lossas för vissa av dem,tydligen kan jag ändå träffa en hare i skallen på 297m under en månljus natt samt ett par till på avstånd mellan 200-300 men i deras fall så är ju begreppet cbs inte aktuellt /Mike
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Hare i huvudet på 297 meter. Nja, nu ligger väl min skjutskicklighet snarare i paritet med att jag är jävligt nöjd med varje treskottsserie jag någonsin fått ihop på 300m där samtliga skott skulle träffat haren i huvudet... (Vilken sågverksarbetare som helst kan räkna det på ena handens fingrar...) Men trotts det så kan jag se träfflägesförändringar om jag skulle få för mig att verkligen rengöra bössan noga mitt under toppjaktsäsongen. (Räcker med att avlossa några icke mollade bulor. Därav mina tankar på att gå över till Rhino för älgen.) Sen kanske jag borde se över bössan i övrigt ändå. HVA 1900 orginalstock är kanske inte det optimala... Men just nu bor jag i USA och nästa helg skall jag åka runt bland jaktbutiker kring Shenandoah Valley. Kanske hittar man något kul härborta. Om inte annat måste man ju ha något att leka med / träna inför jakterna här och de man ändå åker hem till Sverige för! Skall även få prova några militära prickskyttevapen. Skall höra lite vad ägaren till de vapnen har för åsikt i frågan.
Publicerat Augusti 6, 201213 yr Provsköt .308an igår... Uppenbarligen gjorde jag helt fel, eftersom jag inte fick något CBS alls. Men träffbilden blev ett stort snyggt hål, fem skott, men centrerad en centimeter åt vänster så det blev två klick på gluggen.
Publicerat Augusti 6, 201213 yr Provsköt .308an igår... Uppenbarligen gjorde jag helt fel, eftersom jag inte fick något CBS alls. Du är i gott sällskap! även jag måste felat då båda mina förstaskott med 243 och 260 satt precis mitt mellan ögonen /Mike