Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmins "nya" Primekartor?

Featured Replies

Publicerat

Läst i nån jakttidning (tror det var Svensk Jakt) att Garmin skulle börja sälja detaljerade kartor, typ deras Primekartor, skräddarsydda från och med Augusti, alltså inte som idag att man måste välja bland färdiga kartområden utan att man istället ska kunna välja fritt vilken yta kartan ska täcka.

Någon som vet när detta kommer? På deras hemsida verkar de bara sälja den traditionella Primen.

Publicerat

Skulle lanseras idag 20/8 men ännu inget!

Publicerat

Tänkte fråga om jag har fått allt om bakfoten ? men friluftkartan version 3 som jag själv tänkt o trycka in i min enhet..(som enligt garmin själv eller texten säger på deras sida ska ju täcka in hela Svealand för lite drygt 1600..rätt bra pris)

Är det fel o sätta in den till jaktenheten. Alltså missar man mera detaljrikedom? än vad som finns på primen?..

För som sagt köpa en yta på 50x50km för drygt under en tusenlapp tycker jag är lite dyrt som primen kostar. Därav min tanke med att köpa Svealands kartan..elller måste jag tänka om där? och nöja mig med att hunden springer bort om det skulle hända. :woot: ..sen är det ju som så att man kanske blir bortbjuden eller liknande på jakt..fast antar då att ni andra kanske löst det med flera minneskort? och olika områden.. :cool:

Publicerat

Jag ringde till Garmin imorrse och då sa dom att det skulle komma ut vid kl 12.00 idag...

Har varit inne och rotat runt på deras hemsida titt som tätt hela dagen och inte hittat någon prime-karta.

meeeeeeeeeeeeeeen

Så kikade jag runt lite på nätet nu ikväll och hittade denna länk:

http://butiken.metria.se/garmin/

Ska själv gå in och köpa direkt när jag kommer hem inatt. Förbaskat roligt att sitta och kika runt på alla olika marker man är och jagar på, tycker det är viktigt att hålla reda på alla gränser.

Till min stora lycka så fick jag se att jag har haft fel om gränsen på min hemmamark. Jag har missat ett stycke på ca 200x150m ren skog som jag trodde var grannmarken men icke! 200x150m ren skog är rätt mycket när det är sörmlandsmarker det handlar om.. :)

Publicerat
  • Författare

Najs då får jag kolla senare i veckan då.

Angående skillnad friluftskarta och Prime. Jag har en gammal friluftskarta över svealand och visst, den funkar bra att jaga med. Dock köpte jag ändå en primekarta över den mark jag jagar mest på och ser flera fördelar men de kanske är störst om man ny på marken.

Största fördelen med prime är klart fastighetsgränserna och namnen på fastigheterna. Sen finns mycket andra detaljer, t.ex. att kraftledningsgator är tydliga med generatorer och stolpar utmärkta, varenda hus är med osv.

Visst, primen ÄR dyr med tanke på hur många hektar man får med men å andra sidan tycker jag det är värt pengarna i alla fall om man har en mark som man jagar mycket på.

Publicerat

Jag beställde hem en plätt på ca 2400ha (ca550:-) igår straxt innan lunch. Jag tog på minneskort pga att jag kommer köpa kartor på 5-10 olika marker. Max 3 markplättar på ett kort tror jag det var. Då är det enkelt att bara byta beroende på vart man ska. Gillar inte heller idéen att låsa kartorna till en enhet.

Hur som haver idag kom kartan hem, jäkligt snabb leverans! Kom i ett kuvert med en liten kartong med minneskortet i.

Jäkligt smidigt!

<3 Garmin

Publicerat
  • Författare

Jag beställde hem en plätt på ca 2400ha (ca550:-) igår straxt innan lunch. Jag tog på minneskort pga att jag kommer köpa kartor på 5-10 olika marker. Max 3 markplättar på ett kort tror jag det var. Då är det enkelt att bara byta beroende på vart man ska. Gillar inte heller idéen att låsa kartorna till en enhet.

Hur som haver idag kom kartan hem, jäkligt snabb leverans! Kom i ett kuvert med en liten kartong med minneskortet i.

Jäkligt smidigt!

<3 Garmin

Låt ju skitbra! Äntligen kan man få primekartor till rimligt pris, speciellt här i mellansverige där markerna oftast inte är så stora.

Publicerat

Jäkligt smidigt!

<3 Garmin

Menar du att man kan få tre icke sammanhängande marker på ett kort? Beställde download 2 olika igår och den ena laddade jag in i Garmin och den andra la jag på kort. sen tidigare jag Friluftskartan men Primekartan är ju grymt mycket bättre.

Publicerat

Som jag har förstått det så ska det gå att ha Max 3 icke sammanhängande plättar på ett kort. Kan även självklart vara jag som missuppfattat..

Ska försöka rota fram vart jag läste det när jag sitter vid en dator istället för ajfånen.

Publicerat

Det är storleken på kortet som är begränsningen. Upplåsningskoder går alltid att " prata förstånd" med...

Publicerat

Det var detta jag hade läst, tolkar det som att det är en begränsning i att enheten endast kan visa två olika kartbilder samtidigt. Har således inget med storleken att göra.

Från garmins sida:

"Vet man med sig att man kommer att köpa fler områden bör man välja att köpa dessa på MircoSD kort. Det blir lättare att växla mellan de olika områdena då (bara byta MicroSD-kortet i apparaten) Man kan som max visa två områden samtidigt i GPS:en men man köper då ett område som Nedladdning till GPS:en och ett område på MicroSD-kort. Självklart kan man köpa hur många områden som helst men man kan, som sagts tidigare, endast se maximalt två områden samtidigt."

Publicerat

Det var detta jag hade läst, tolkar det som att det är en begränsning i att enheten endast kan visa två olika kartbilder samtidigt. Har således inget med storleken att göra.

Från garmins sida:

"Vet man med sig att man kommer att köpa fler områden bör man välja att köpa dessa på MircoSD kort. Det blir lättare att växla mellan de olika områdena då (bara byta MicroSD-kortet i apparaten) Man kan som max visa två områden samtidigt i GPS:en men man köper då ett område som Nedladdning till GPS:en och ett område på MicroSD-kort. Självklart kan man köpa hur många områden som helst men man kan, som sagts tidigare, endast se maximalt två områden samtidigt."

Det skulle jag nog vilja se innan jag tar Garmins ord på det, dom har haft fel förr om man säger så...

Publicerat

Köpte en del av Prime där jag jagar mest på ett MicroSD-kort.

Laddade sen det i men 320 där jag innan haft ett MicroSD med friluftskartan V3. Därefter laddade jag ned Friluftskartan V3 från datorn och då får jag som det verkar hittills gränserna osv på den del jag köpt och sedan kan jag se övriga område men utan gränser! Lyckas inte välja karta så jag bara kan se en i sänder.

Publicerat

e de nån som vet om man kan ha både friluftskartan pro v 2 ( har det installerat på minneskort, fick med det när jag köpte astron, tror tyvärr att den dessa kartorna kommer från en viss pirat vik ) o sen även köpa en del av prime kartan o installera allt på samma minneskort men när du är på de området som man köpt prime så ser man gränserna o sen när man är i övriga sverige så ser man det som vanligt med friluftskartan pro? tacksam för svar då jag isåfall tänkte köpa det innan jag sticker till norrland på tors.

fråga nr 2, när man sparat markeringa tex torn var sparas detta ?

Publicerat

Jag har friluftskartan pro v3 Götaland på Garmins "eget" minne och sedan ytterligare en prime där som jag köpte u veckan. Sen har jag tredje området på ett minneskort. Man kan se två kartor samtidigt men det rör bara till det så jag avaktiverar (under kartinställningar) då friluftskartan och tittar bara på Prime. När jag sedan lämnar "primeområdet" aktiverar jag friluftskartan igen.....jag ser alltså tre kartor i min meny på Garmin men en av dessa ligger på ett kort. Än så länge kan man inte själv lägga en nedladdningsbar karta Prime på ett eget köpt minneskort. De håller på att titta på varför eftersom jag inte förstår det tekniska. Lovat återkomma under veckan.

I ditt fall ovan skulle jag då tanka in den nya kartan i Garmins eget minne.

Torn mm sparas ju som en sk waypoint i din garmin när du är ute....sedan när du kommer hem synkar du dessa med datorn och får på så sätt en kopia som du kan fixa och ex ändra bild på lättare än ute i naturen. Jag kör Basecamp på min Mac och det funkar finfint att redigera waypoints. Jag har sk listor (ungefär som spellistor i Spotify) där jag samlar olika waypoints för olika marker.

Publicerat

Hm, fick hem ett minneskort idag med Prime karta på. Funkar bra i Astron men kan man inte köra över den i datorn? Hur?

Publicerat

En fråga, är det V2 el V3 som är top of the line? Vad skiljer dom åt?

Publicerat
En fråga, är det V2 el V3 som är top of the line? Vad skiljer dom åt?

Prime V2 är den nyaste ekonomiska kartan (fastighetskartan skala 1:10000)

Friluftskartan V3 är grönakartan ( terrängkartan, skala 1:50000 eller 1:100000 i fjällen).

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Tack!

Publicerat

Fick hem min v2:a på sd kort i dag men hur fan får man in den i astron, är precis oduglig på såna här saker :wallbash:

Publicerat

Sitter korthållare under batterierna (typ simkort).

I kortet du fått sitter ett mindre...

Publicerat

Sitter korthållare under batterierna (typ simkort).

I kortet du fått sitter ett mindre...

Tackar! Såg inte att det satt ett micro i i kortet :blush:

Funkar kanon :thumbsup:

Publicerat

Hm, fick hem ett minneskort idag med Prime karta på. Funkar bra i Astron men kan man inte köra över den i datorn? Hur?

Du kopplar bara upp Astron när kortet sitter i. Då kommer du se kartan i Basecamp. Du kan dock inte skriva ut den.

Publicerat

kapar lite här :tongue:

Är det någon som vet om det går att söka på kordinater i den nya Prime v2 kartan? hur göra?

Publicerat

Du kopplar bara upp Astron när kortet sitter i. Då kommer du se kartan i Basecamp. Du kan dock inte skriva ut den.

Känner igen problemet med att inte kunna skriva ut. Av någon anledning har en del gis-program (eller kartapplikationer) inte den funktionen. Pratade med en programutvecklare på den myndighet jag brukar arbeta mot, hans svar var enkelt. Det är för dyrt att lägga in den funktionen (trots att de potentiella användarna måste ha licenser på en bunt andra hutlöst dyra program för att få det hela att funka).

Man får lösa det med schreenshots istället. Det funkar också men inte lika bra.