Publicerat September 1, 201213 yr Du kopplar bara upp Astron när kortet sitter i. Då kommer du se kartan i Basecamp. Du kan dock inte skriva ut den. Jahopp, då gör ja nog nått galet för det är bara tomt där kartan brukar vara...
Publicerat September 2, 201213 yr Till er som funderar på detta med nya Prime. Pga Garmins märkliga regel att du bara kan ladda ned 1 område till internminnet eller ha 1 område på kort och inte flera samtidigt, vilket suger om man som jag rör mig på 3 marker, så finns ett smartare sätt som gör att du slipper fippla med små minneskort. Kallas Custommaps. Du köper dina kartor digitalt som jpeg från ex Metria, ta då fastighetskartan. Kör sedan enligt bifogad video: Vips så har du allt på internminnet, hur många du vill, kan sätta på och stänga av hur du vill också via menyn kartinställningar. Kostnaden är samma som för Prime men smidigheten att kunna ha mer än 1 kartan är värd mycket.
Publicerat September 3, 201213 yr Författare Men om man köper kartan på skiva, alt download går det ju att dunka i flera kartor. Det är väl bara minneskortets kapacitet som sätter stopp? Jag har både friluftskarta samt en gammal primekarta på samma kort. Kan i astron markera vilken/vilka jag vill visa och i garmins pc-programvara beställer jag vilken jag vilka jag vill lagra på astron. Jo, jag vet att man då binder kartorna till en handenhen men som jag förstår det så kan du inte hantera kartorna på PC:n om du köpt dem på minneskort? Eller har jag fel? För det är i sådana fall för mig en större brist än att inte kunna flytta dem mellan handenheter.
Publicerat September 3, 201213 yr Problemet med nya Prime är att de bara tillåter en karta, åt gången. Sen kan du ha friluftskartan, egna kartor osv också men bara en Prime V2. Jag hade tidigare friluftskartan PRO på internminnet, en gammal Prime på chip och laddade ned 1 st av nya Prime och dessa tre funkar att se. När jag skulle sedan ersätta mitt gamla Prime med uppdaterat område så gick det inte. Efter 100 samtal, minst, till supporten konstaterar både jag och de att det inte går. Informationen på deras hemsida är fel och de skulle byta ut den asap. Där står/stod det att det går. De ska titta på hur de kan ändra detta. Vad felet beror på vet jag inte men troligtvis filnamnet är samma och kan inte ändras. Köper du kartor på kort kan du se dem i Basecamp givet att du har din garmin inkopplad men du kan inte skriva ut dem.
Publicerat September 3, 201213 yr Se på deras länk....denna informationen gällande köp är fel.... http://www.garmin.com/se/friluftskartan-prime Man kan inte ha en Prime på minneskortet och en på internminnet. Eller för den delen två prime på minneskort eller två på internminnet.
Publicerat September 3, 201213 yr Men om man köper kartan på skiva, alt download går det ju att dunka i flera kartor. Det är väl bara minneskortets kapacitet som sätter stopp? Jag har både friluftskarta samt en gammal primekarta på samma kort. Kan i astron markera vilken/vilka jag vill visa och i garmins pc-programvara beställer jag vilken jag vilka jag vill lagra på astron. Jo, jag vet att man då binder kartorna till en handenhen men som jag förstår det så kan du inte hantera kartorna på PC:n om du köpt dem på minneskort? Eller har jag fel? För det är i sådana fall för mig en större brist än att inte kunna flytta dem mellan handenheter. Det fiffiga med custom maps är att du kan flytta .kmz filen till andra enheter utan bekymmer ;-) så länge de tillåter detta system är det ju bara att antingen köpa en högupplöst karta eller skanna in en egen fastighetskarta, matcha enligt ovan och dunka in filen i din Garmin (eller någon annans).
Publicerat September 3, 201213 yr Författare Det fiffiga med custom maps är att du kan flytta .kmz filen till andra enheter utan bekymmer ;-) så länge de tillåter detta system är det ju bara att antingen köpa en högupplöst karta eller skanna in en egen fastighetskarta, matcha enligt ovan och dunka in filen i din Garmin (eller någon annans). Jag ska kolla på det i veckan. Har inte kikat på filmklippet än.
Publicerat September 3, 201213 yr Det finns dock ett aber med Custommaps och det är att upplösningen på bilden får vara 1024x1024 och 3 Mb stor vilket ställer till det om man har ett stort jaktområde. Då får man dela upp det i flera KMZ filer så funkar det. En hel del pill dock. Så enklast vore ju om Garmin fixade till skiten.
Publicerat Juni 17, 201312 yr Detta är en populär post. Nu fungerar det att ha flera områden på ett minneskort. Det viktiga är att filerna döps om så de inte heter samma som de tidiga. På något sätt, om man köper PRIME via metria, känner datorn av vad de olika versionerna heter och lägger till en siffra på slutet i varje fill ex XXXX3.IMG och då kan man ha hur många områden som helst utan att behöva byta kort. Jag har lagt ned 3 st olika primeområden nu som kostat ca 300 kr/st. Funkar alldeles utmärkt. Toppen GARMIN!