Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LCHF i ryggsäcken?

Featured Replies

Publicerat

Har börjat köra LCHF för att se om jag kan få bort den stora kulan som skymmer skorna :-)

Hur som helst så är det ju snart dags för en veckas älgjakt och jag tänkte att jag skulle försöka fixa en LCHF matsäck. Dvs jag får skippa saker som palt och ugnspannkaka :-(

Nu behöver jag lite uppslag på god LCHF matsäck. Vissa saker i ryggsäcken är förstås standard (kanske inte allt på en gång):

• Kaffe
  • ägg
  • älgrevbensspjäll 1-2 st
  • Makrill i tomatsås
  • ädelost
  • korvar

Andra saker som jag tänkte prova är även

Men lite inspiration, främst till den gemensamma lunchen skulle kunna vara på sin plats.

Publicerat

Bra tråd - ska följas! Hade ett mindre helvete under en buffélunch på en kurs igår. Inte mycket som inte dröp av socker...

Publicerat

Makrillsallad! Kokade ägg som du hackar, ett par burkar makrill i tomatsås, creme fraiche, majonäs, hackad dill. Blandas å smakas av med salt&peppar

Kommer inte ihåg hur mycket det skall vara av varje. Men pröva er fram tills ni är nöjda ^_^

Skickat från min X10i via Tapatalk 2

Publicerat

Jag gillar ju att ha med mig mackor ut i ryggsäcken. Detta i kombination med GI/LCHF-mat är ju inte riktigt bra.

Däremot ett LCHF-bröd med falukorvsskivor eller ost eller stekt ägg och bacon funkar alldeles utmärkt.

För recept på brödet:

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

Baka brödet i 80 minuter. Det blir kladdigt med kortare tid, i alla fall i min ugn.

Sen har jag alltid med mig rök-kötte att karva utav under dagen. Gärna rökt kanadagås eller annat vilt.

Till slut vill jag tillägga en liten specialare:

På en plåt med bakplåtspapper lägg ut salamiskivor.

Lägg en ostskiva på varje salamiskiva

Sätt en droppe ketchup (utan socker) i mitten på varje skiva.

Krydda med oregano.

Rosta i ugnen på 150 grader tills varje skiva är lite gräddad.

Ibland får man låta dem svalna/torka på papper och sen rosta igen fast uppåner.

=Världens godaste snacks!

Publicerat

Kan intyga att brödet är kalasgott, jag brukar äta mitt med bacon, stekt ägg och ost.

Tar även gärna med mig en "smoothie" för att ha nåt friskt.

1 dl frusna hallon/blåbär

1 dl Turkisk yoghurt

1 dl grädde

1 dl vatten

Som snacks så passar bacon som man rostat i ugnen på svag värme till lagom knaprighet bra.

Är man ostälskare så finns det ju en hel del ostar att välja på, eller göra parmesan chips.

Oliver är inte dumt heller, jag fördrar halkidiki eller kalamata, låt dom rinna av bara och lägg dom i en för ändamålet vettig burk

Publicerat

Ett bra sätt att få kulan att minska i omfång är ju att låta bli att äta när man jagar...

Och vara lite återhållsam med mat mellan jakterna också.

Många av er med viktproblem verkar vara riktigt matglada!

Publicerat

Ett bra sätt att få kulan att minska i omfång är ju att låta bli att äta när man jagar...

Som andra sagt i andra trådar - alla vägar bär till Rom, men inte alla går förbi Borås! :tongue:

Publicerat
  • Författare

Titta på det här så kanske du förstår att det faktiskt inte är så enkelt som energi in < energi ut när det gäller kroppen.

Åtminstone inte för mig som provat diverse metoder (viktväktarna, pulver etc). Vad jag kan konstatera är att jag är extremt känslig för socker i olika former.

LCHF har jag provat tidigare med klart bäst resultat och snabbast viktnedgång. Just nu strävar jag efter att LCHF ska bli min "normala" diet och den "normala" maten ska bli undantaget.

Som sagt ta en titt på det här,rätt intressant!

Så med det lämnar vi OT bantningsmetoder och återgår till min ursprungsfråga. Nämligen tips på bra LCHF mat att ha i ryggsäcken.

Publicerat

Eller så äter man inte "skit", mår bra och slipper vara hungrig. :D

Publicerat

Som sagt ta en titt på det här,rätt intressant!

Tack för det! Grymt intressant och pedagogiskt förklarat.

Publicerat

fett bra-:)

Publicerat

Jag körde kokta ägghalvor, ölkorvar, ostbitar i tändsticksaskstorlek (typ Wästgöta Kloster som man skär cm-tjocka skivor av) och falukorvsskivor på bockjakten. Finns rätt mycket man kan ha, mättar bra gör det också.

Publicerat

Torkat renkött är också riktigt bra för den som så klart inte vill grilla sidfläsk över öppen eld. Det är överlägset godast.

Gustaf Segerström

Fettdieten.se

• 4 weeks later...
Publicerat

Brukar göra tonfisksallad med keso i en liten burk, små omelettrullar med skinka & tomat.

Publicerat

Torkat renkött är också riktigt bra för den som så klart inte vill grilla sidfläsk över öppen eld. Det är överlägset godast.

Gustaf Segerström

Fettdieten.se

Det är ju tur att man kan göra sitt eget torkade älgkött och sitta och karva på under dagen i älgskogen men det räcker ju ändå inte långt för min del.

Det blir mackor och ett par älgfärsbiffar till lunch och några koppar kaffe. Jag förbrukar två termosar under dagen i älgskogen. :thumbsup:

Publicerat

Jag brukar ofta ha med mig köttfärsbiffar både på skyttetävlingar och jakten. En servett och hålla och så bara knapra i sig.

Jag brukar göra biffar på ca 800g färs och då hälften fläskfärs och hälften nöt eller älg, ca 8-10 ägggulor och lite grädde. Blanda i de kryddor du vill och gör sedan biffar och sätt på en smord ugnsplåt och kör i ugnen på ca 200 grader i 30-40min. Behöver ej vändas. Dessa mättar bra och det är riktigt gott med stekt spenat kryddad med muskotnöt stuvad med philadelphia ost till om man äter det som lunch/middag i civilisationen.

Publicerat

Separerar du bort vitorna?

Publicerat

stekt spenat kryddad med muskotnöt stuvad med philadelphia ost

Det där lät riktigt gott, måste nog testas i helgen, allt finns ju redan hemma.

Borde ju funka bra som tillbehör till det mesta i köttväg.

Publicerat

Separerar du bort vitorna?

Jo jag separerar bort vitorna. Ett tips, sätt dom i en bunke och spola ner i toalettstolen istället för i slasken.

Publicerat

Det där lät riktigt gott, måste nog testas i helgen, allt finns ju redan hemma.

Borde ju funka bra som tillbehör till det mesta i köttväg.

Ja det passar riktigt bra till det mesta. Jag har även i lite salt och vitpeppar.

Publicerat

Tid att börja med lchf igen bara att inse att man inte tål kolisar fick mycket problem med yrsel sist nog pga av att jag åt för lite.

Får skärpa mig den här gången.

Här kommer mitt tips på bröd

Fröbröd

3ägg 3dl rivenvästerbotten ost 1msk majonäs 2msk keso 1.5tsk bakpulver 5dl frön

Tex sesamfrön helalinfrö solrosfrön eller pumpakärnor

Sätt ugnen på 225grader blanda ägg ost majjo keso o bakpulver i en bunke lägg sedAn i fröna

Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper o tryck ut den till lagom tjocklek med sked ganska platt

Grädda mitt i ugnen i ca 15 min gyllen brun färg

Publicerat

Tid att börja med lchf igen bara att inse att man inte tål kolisar fick mycket problem med yrsel sist nog pga av att jag åt för lite.

Får skärpa mig den här gången.

Här kommer mitt tips på bröd

Fröbröd

3ägg 3dl rivenvästerbotten ost 1msk majonäs 2msk keso 1.5tsk bakpulver 5dl frön

Tex sesamfrön helalinfrö solrosfrön eller pumpakärnor

Sätt ugnen på 225grader blanda ägg ost majjo keso o bakpulver i en bunke lägg sedAn i fröna

Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper o tryck ut den till lagom tjocklek med sked ganska platt

Grädda mitt i ugnen i ca 15 min gyllen brun färg

Hela linfrön passerar kroppen hela, vi kan inte bryta ner dem om inte skalet är knäckt, dvs krossade bättre för de flesta lyckas man inte bita sönder!

Publicerat

Jo jag separerar bort vitorna. Ett tips, sätt dom i en bunke och spola ner i toalettstolen istället för i slasken.

Stek en omelett av dem istället, eller häll hela ägg i biffarna.:-)

Publicerat

Provade med 8 gulor i ett kilo färs och det vart nog gormigt utan vitor. Hela ägg får man nog en riktig smet.

Sen äre ju inge fett i vitorna :wink:

Publicerat

Ta tex två eller tre hela ägg.;-)

Det är bra protein i vitorna.B-)