Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är detta ett bra .308 gevär

Featured Replies

Publicerat

Hej

Ska införskaffa mitt första kulgevär för att jaga älg med!

Har fått låna hem ett av pappas en kompis som inte jagar längre, som jag får köpa om jag vill.

Det är ett Tikkakoski LSA 55 .308Win, och kikaren är en Tasco 3-9x. 2 magasin ett större och ett lite mindre, 3 och 5 skott kanske (metall).

Vet ej årsmodell men äldre än 1992 iallafall ;)

Är det ett bra vapen? Har inte provskjutit än men ska försöka hinna.

Tacksam för svar här är några bilder

post-12477-0-99583300-1345700230_thumb.j

post-12477-0-84455000-1345700239_thumb.j

post-12477-0-34157200-1345700252_thumb.j

Publicerat

Får du köpa den för en vettig slant är det väl ett alldeles utmärkt val.

Publicerat

Bra bössa, inte bra kikarsikte.

/R

Publicerat

Mycket bra bössa, oanvändbart kikarsikte.

-- Mats

Publicerat

Årsmodellen kan vara nästan hela 70-talet, och kanske en bit in på -80...

Bössan håller hög kvalitet, högre än många av dagens "moderna" studsare.

Men den förtjänar ett riktigt kikarsikte :smile:

Publicerat
  • Författare

Tack för svar! Bössan verkar ju vara bra då :)

Men kikaren tycks de va värre me, på vilket sätt duger den inte? Är inte så kunnig inom dehär så förklara gärna :)

Publicerat

Tascon som sitter på farsans kombi som jag lånat ibland är som sagt bedrövlig. Men en i jaktlaget att att Tasco för länge sedan var riktigt bra kikarsikten. Stämmer det att de gått ner sig så? Eller har han fel och de alltid varit bättre som bokstöd än som kikarsikten?

Publicerat

Det Tasco i Japan som tillverkade vettiga kikare finns inte längre utan nu ägs namnet av nåt företag som säljer billiga Kina kikare till överpris.

Publicerat
...på vilket sätt duger den inte?

Den är ren skit.

Läs det en gång till, låt det sjunka in... Ta tre djupa andetag och mässa "Tasco-bajs, Tasco-bajs..." för dig själv i fem minuter.

Anledningen till detta är att den, i likhet med bl.a. allt kinajunk-försett-med-förtroendeingivande-europeiskklingande-namn som Welther, Eberstarck, Reitz m.fl. samt "kopior" på främst Bushnell och Leupold med samma ursprung, inte är pålitlig: du kan inte vara säker på att träffläget ligger rätt från gång till annan, eller på olika förstoringar. Att skjuta in en sådan brukar också vara en orgie i hårslitande frustration, då rattarna flyttar träffen åt precis alla håll utom rätt - nåt som inte bara kostar tid utan pengar som faan...

Ett exempel: i helgen på skjutbanan så bevittnade jag hur en snubbe (som borde veta bättre, för han har hört sanningen från mig förr) försökte skjuta in sin CG 1900 försedd med Oxo-kikare (kinajunk). En ask Norma Oryx senare var han fortfarande inte där han skulle: 680 spänn åt helvete, DEN gången... Och ja, våra vägar har korsats tidigare och ja, jag har gett honom förslag på rimligt prissatta men pålitliga kikare.

Som en jämförelse så sköt jag in min egen, nymonterade Bushnell Elite vid samma tillfälle: sköt ett (1) skott, mätte träffläget med riktmedlet, rattade in det antal klick som behövdes i höjd och sida samt sköt ett (1) andra skott - mitt i prick.

430987_2374222532211_412341223_n.jpg

Nu är det stora problemet inte att du bli ruinerad på ammunitionen, utan att du kan skadskjuta ett djur. Skitkikare KOMMER att gå sönder - frågan är bara när. Att göra av med tusentals kronor på banan spelar kvitta som skåningen säger, men ett eftersök är en helt annan femma... Helt bortsett från det direkta lidandet för djuret och den potentiella (trafik)olycksrisken för det samt efterföljande hundar så är skamskjutningar ett effektivt sätt för att slippa bli medbjuden på fler jakter, eller rentav utkastad ur ett jaktlag.

Lyckligtvis behöver man inte bli ruinerad ifall man vill ha pålitliga grejer, bara om man ska ha det värsta... På begagnatmarknaden finns det mängder av kikare i prisläget 500:- och uppåt som fyller alla krav man kan ha på mekanisk hållfasthet och pålitlighet för dagjakt. Köper man nytt börjar priserna på i dagsläget 1675:-, i princip en halvering mot läget för tio år sen.

Ska man ha en kikare som inte bara är hållfast utan har tillräcklig optisk kvalitet samt rätt riktmedel för jakt i skymning och mörker så finns inga rimliga alternativ annat än europeiska (tyska, österrikiska, tjeckiska: Kahles/Helia, Swarovski, Schmidt u. Bender, Docter, Meopta, Karl Kaps, Zeiss...) och i gott andrahandsskick börjar de runt en fyratusing, nytt ungefär det dubbla.

Ifall man slantar upp degen för kvalitet så blir man inte besviken, de håller också ett högre andrahandspris - men givetvis förlorar man mer i kronor och ören när man säljer sin två år gamla 12 kkrs kikare till 70% av nypris jämfört med en 2 kkrs kikare som "bara" ger 50%...

Fundera på vad du ska jaga och vad kikaren får kosta (ta i ordentligt, snålfan!) så hjälper vi dig hitta ett bra alternativ.

-- Mats

Publicerat
Eller har han fel och de alltid varit bättre som bokstöd än som kikarsikten?

Han har fel.

Många hyllar "japanska Tasco" (även kinakopior brukar märkas "Made in Japan"), men deras (de äktas) storhet är blott i relation till den erbarmerliga skit som sedan stämplades med namnet. De kommer närmare definitionen "duglig", men de når INTE dit.

Bidrar gör också att man gärna glömmer hur uttrycket "japansk kvalitet" är ett väldigt, väldigt ungt sådant - en bra bit in på 80-talet var Japan det Kina är idag: världens främsta källa till billigt, massproducerat skräp och skamlösa kopior av kända märken, ibland under renommésnyltande fantasinamn.

-- Mats

Publicerat

Det Tasco i Japan som tillverkade vettiga kikare finns inte längre utan nu ägs namnet av nåt företag som säljer billiga Kina kikare till överpris.

Och, som sagt: kikarna var heller inte "vettiga", utan även på den tiden underlägsna samtida konkurrenter.

Firman var för övrigt amerikansk.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Okej, såklart siktet ska bytas ut om det inte håller måttet, skadskjutningar e inte kul. Man måste ju kunna lita på att vapnet presterar som det ska.

Bössan ska användas främst för drev och hundjakt på rådjur, hjort och älg.

Publicerat

Enkelt: skaffa en 1,5-6 av europeiskt ursprung, ny eller begagnad.

Och nä, en ny Nikon är inte lika bra som en beggad tysk trots att de kostar lika.

-- Mats

Publicerat

Enkelt: skaffa en 1,5-6 av europeiskt ursprung, ny eller begagnad.

Och nä, en ny Nikon är inte lika bra som en beggad tysk trots att de kostar lika.

-- Mats

En Redfield för 2,5kkr då? Eller kanske en Leopold VX-R från staterna?! Eller blir de för dåliga ljus mässigt om det ska vakas gris?

Publicerat

Nope- ingetdera klarar av vakjakt om man nu inte avser den varianten att man har grönt/lila/blått/rött discoljus kring åtelplatsen,

ty i sådan fall kanske, kanske de duger till om man kan köpa dem med ett riktmedel som är påtaligt grövre än ett vanligt duplex,

det är för klent och "försvinner" i mörkret.

/CHristian

Publicerat

En Redfield för 2,5kkr då?

Nä.

Eller kanske en Leopold VX-R från staterna?!

Nope, inte det heller.

Eller blir de för dåliga ljus mässigt om det ska vakas gris?

De är sämre än sånt man kan handla för samma eller en mindre slant även dagtid. Och som Christian redan sagt så funkar de inte med mindre än rent strålkastarljus ifall det skymmer.

Missförstå mig rätt, jag äger och använder 5-6 Leupold av olika modeller och årgångar - men jag vet också deras begränsningar.

-- Mats

Publicerat

Nä.

Nope, inte det heller.

De är sämre än sånt man kan handla för samma eller en mindre slant även dagtid. Och som Christian redan sagt så funkar de inte med mindre än rent strålkastarljus ifall det skymmer.

Missförstå mig rätt, jag äger och använder 5-6 Leupold av olika modeller och årgångar - men jag vet också deras begränsningar.

-- Mats

Missförstår dig rätt och slår dem ur tanken som ett alternativ till mitt Aimpoin. För jag känner att min gamla Fontaine 3-9x32 börjar känns gammal och lite dimmig, satt på bössan när jag övertog den... Dock syns tyska ettan klockrent i mörkret med ett svagt diod sken inga problem och se vart man siktar, värre med vad man siktar på... :tongue:

Publicerat

klickade på lite fel knappar.. :wallbash:

Publicerat

Tasco är nåt man övningsskjuter på.

Sanning är det som i-mats säger.

Publicerat

Jag kör med en gammal Pecar 4x till älgjakten, funkar bra. Ska snart montera den på en LSA-55, bössan ifråga, som jag köpt för 2´. Enligt mig mkt bra grejer till mkt bra pris. Det verkar dock som att flertalet faller för yttre attribut som käcka namn & annan vilseledande reklam...

/R

Publicerat

Tasco är nåt man övningsskjuter på.

Sanning är det som i-mats säger.

När man övningsskjuter vill man väl även där ha bra grejer? Vi har för kort liv för att hålla på tjafsa med skitgrejer, tycker iaf jag.

Publicerat
  • Författare

Jättebra svar tack!

Vad kan ni tycka att bössan är värd, den har ju såklart lite märken av användning utvändigt men allt känns helt och bra hållet?

Publicerat

Dom brukar nog gå för mellan 3-5´..gissar jag..lite småmärken spelar ingen roll för estetiken utan det är det funktionella som gör den :smile:

/R

Publicerat

När man övningsskjuter vill man väl även där ha bra grejer? Vi har för kort liv för att hålla på tjafsa med skitgrejer, tycker iaf jag.

Tror han menar att man ställer kikaren i sandvallen och sen skjuter du så mycket du orkar på den :wink:

alternativt att man ber en polare kasta upp den i luften och du klappar på den med 2st hagelsmällar! :woot: