Publicerat Augusti 28, 201213 yr Eftersom det finns en del som torkar kött på forumet så skulle jag vilja höra om någon av er har gjort en enkel tork och fått det att funka till belåtenhet! Jag har ganska fuktigt klimat på ön så jag misslyckades med det jag försökte torka förra säsongen Hur gjorde ni? Tips tips och åter tips? Tack på förhand
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Eftersom det finns en del som torkar kött på forumet så skulle jag vilja höra om någon av er har gjort en enkel tork och fått det att funka till belåtenhet! Jag har ganska fuktigt klimat på ön så jag misslyckades med det jag försökte torka förra säsongen Hur gjorde ni? Tips tips och åter tips? Tack på förhand Det finns en del som torkar i ugnen på svag värme men det blir aldrig lika gott som lufttorkat.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Jag byggde en låda av överbliven bastupanel som jag gjorde två hål i för ventilation. Hålen kläddes med nät och vid det ena monterades en gammal datorfläkt. I lådan sattes också en glödlampa för att få upp värmen något. Funkar klockrent att torka kött i. Sitter på jobbet nu, ska se om jag lyckas lägga upp en bild när jag kommit hem.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Funderar också på en torklåda, hade varit najs att ha en som man kunde använda året om och inte bara vårtorkning.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Här är en gammal tråd med lite olika varianter på torklådor. Är det fuktig luft räcker en glödlampa för att få den lilla värme som behövs, en liten fläkt för cirkulationen är viktigt.. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/13780-biltong/
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Författare Jag byggde en låda av överbliven bastupanel som jag gjorde två hål i för ventilation. Hålen kläddes med nät och vid det ena monterades en gammal datorfläkt. I lådan sattes också en glödlampa för att få upp värmen något. Funkar klockrent att torka kött i. Sitter på jobbet nu, ska se om jag lyckas lägga upp en bild när jag kommit hem. Gör gärna det! Ska bli intressant.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Författare Här är en gammal tråd med lite olika varianter på torklådor. Är det fuktig luft räcker en glödlampa för att få den lilla värme som behövs, en liten fläkt för cirkulationen är viktigt.. http://www.jaktsidan.../13780-biltong/ Ser man på! Jag visste att jag sett något liknande (troligtvis just denna ) Jag letade men fann inget (sökte inte på Biltong Då är det egentligen bara hammare och spik nu då
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Här är en gammal tråd med lite olika varianter på torklådor. Är det fuktig luft räcker en glödlampa för att få den lilla värme som behövs, en liten fläkt för cirkulationen är viktigt.. http://www.jaktsidan.../13780-biltong/ Ja, den tråden finns också! Den hade jag helt glömt bort.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Författare Jag har suttit och läst den tråden en stund nu så jag känner igen rätt många ansikten härifrån Det verkar som de där Biltongen är ett nödvändigt tilltugg till ölen efter allas smaklökar :biggrin: Jag har gått runt på jobbet och sett potensiella torkskåp hela dagen så nu börjar jag bli riktigt sugen på att knacka ihop något.. allt rådjurskött från de första bockarna hamnade visserligen i röken eller blev grytbitar så jag får nog skaffa mer kärt nöje dock!!
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Författare Kunde inte hålla mig Tog upp både lite älg och rå ur frysen som kanske legat lite länge redan det tinar just nu och det ger mig lite tid att smälla ihop en tork och skaffa lite ingredienser!! som öl och så
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Kunde inte hålla mig Tog upp både lite älg och rå ur frysen som kanske legat lite länge redan det tinar just nu och det ger mig lite tid att smälla ihop en tork och skaffa lite ingredienser!! som öl och så Glöm inte att lägga det i saltlag. Se mitt recept. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/ Läs ordentligt så att du inte missar något.
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Författare Glöm inte att lägga det i saltlag. Se mitt recept. http://www.jaktsidan...lder-nu-ocksaa/ Läs ordentligt så att du inte missar något. Det tackar vi för Ska bli kul detta
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Författare Nu hänger det en laddning i det nytillverkade skåpet Jag hade turen att springa på en verktygslåda i tunn plywood som jag fixade till med lampa osv, dock så är det än så länge endast skorstens ventilation på den. Kommer nog slakta datorn hemma som fick blixten i sig för att komma åt en fläkt (Kajsa Varg) Kryddningen har blivit blandat med Chilli Paprika och Peppar på vissa och några med Cayenne i stället för Chilli. Ska bli intressant att prova
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Det tackar vi för Ska bli kul detta Har köttet legat 3 dygn i saltlag??? Skyll inte på mig om du missnöjd på ditt arbete.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Författare Har köttet legat 3 dygn i saltlag??? Skyll inte på mig om du missnöjd på ditt arbete. He he! Nä jag följde Marcus recept på Biltongen genom att `` Grava `` det först denna gången.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr He he! Nä jag följde Marcus recept på Biltongen genom att `` Grava `` det först denna gången. Ok!
Publicerat September 1, 201213 yr så här ser det ut på väg till ett första försök!! Ser ju bra ut men hur smakar det när det väl är färdigt är ju en annan femma.
Publicerat September 1, 201213 yr Författare Ser ju bra ut men hur smakar det när det väl är färdigt är ju en annan femma. Jag fick bråttom med att montera en fläkt idag för allt torkade inte i samma takt
Publicerat September 1, 201213 yr Jag fick bråttom med att montera en fläkt idag för allt torkade inte i samma takt Ok! Sådant behöver man inte tänka på när man torkar köttet ute.
Publicerat September 1, 201213 yr Författare Ok! Sådant behöver man inte tänka på när man torkar köttet ute. Troligen sant ! Men det är så förbannat fuktigt i luften på ön så det går inget vidare här. Bara de timmarna som jag varit iväg idag har gjort mycket på köttet , det börjar likna torrt nu!
Publicerat September 1, 201213 yr Troligen sant ! Men det är så förbannat fuktigt i luften på ön så det går inget vidare här. Bara de timmarna som jag varit iväg idag har gjort mycket på köttet , det börjar likna torrt nu! Haha! Nej, det behöver jag verkligen inte! Ja, jag vet att det är fuktigt på V-kusten. Ja, men det tar ett tag till innan det är genomtorrt igenom.
Publicerat September 2, 201213 yr Författare Haha! Nej, det behöver jag verkligen inte! Ja, jag vet att det är fuktigt på V-kusten. Ja, men det tar ett tag till innan det är genomtorrt igenom. En del av bitarna var tunnare än andra så imorse provade jag lite Biltong på Rådjur! Riktigt gott faktiskt ``Kryddigt´´ men eftersom jag var på Älgfest (årlig sammankomst i jaktlaget) så är inte öl mitt första val som frukost idag Jag kan lätt tänka mig att den kommer smaka fint på älgpasset och vid brasan efter jakten också för den delen :thumbsup: Kan inte säga att jag längtar efter att öppna en öl för att kombinera men det ska bli kul att prova det när jag har lite mer blod i alkohol omloppet
Publicerat September 2, 201213 yr En del av bitarna var tunnare än andra så imorse provade jag lite Biltong på Rådjur! Riktigt gott faktiskt ``Kryddigt´´ men eftersom jag var på Älgfest (årlig sammankomst i jaktlaget) så är inte öl mitt första val som frukost idag Jag kan lätt tänka mig att den kommer smaka fint på älgpasset och vid brasan efter jakten också för den delen :thumbsup: Kan inte säga att jag längtar efter att öppna en öl för att kombinera men det ska bli kul att prova det när jag har lite mer blod i alkohol omloppet :laugh: Det går bra med svart kokkaffe som vi norrlänningar är vana vid. Jag räknar mig dit numera.