Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Reviderade hanteringsråd för att minska risken för blyfragment

Featured Replies

Publicerat

SJF har nu tagit fram reviderade rekommendationer för val av ammunition och kötthantering med anledning av undersökningen av blyfragment i älgfärs, och att Livsmedelsverket kommit med begränsande råd för konsumtion av viltkött från området i närheten av sårkanalen.

http://www.jagarefor...ing-och-kulval/

http://www.jagarefor...kulval-1.34008/

• Svar 77
  • Visningar 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

GO JRF och Livsmedelsverket, nu har ni eliminerat ett ickebekymmer och sett till att "döda" en hel näring, eller tillsvidare och till den dagen ni har lärt upp en ny generation jägare som bara tar ska

• Lätt åtgärdat staten fixar det. När någonting anses miljöfarligt som samtidigt är billigt så lägger man bara på en miljöskatt på ett par hundra procent så vips så är det dyrare "miljövänligare" helt

• Det märkliga är ju att forskning visar att jägare har lägre halter av bly i blodet än ickejägare. En forskningsrapport som inte fick några större applåder av beställaren.

Publicerat

hej!

det låter förnuftigt det där tycker jag,,egentligen en självklarhet,med bondade och kopparkulor.

Problemet är väl att få alla att använda dom kulorna,,många jag talat med tycker dom e för dyra.

Publicerat

Lätt åtgärdat staten fixar det.

När någonting anses miljöfarligt som samtidigt är billigt så lägger man bara på en miljöskatt på ett par hundra procent så vips så är det dyrare "miljövänligare" helt plötsligt billigt i jämförelse.

Den sk frivilliga vägen att få folk att gå över till något annat :wink:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Prisskillnaden är väl ungefär dieselkostnaden för att ställa om mellan såtarna... om man har en liten jaktmark.

Publicerat

Bara ett förslag.

Att i nästa nr av Svensk jakt ta upp detta med bly och skottskador. Kanske ett tema nr.

Att med bilder (som kan säga mer än tusen ord) visa hur mycket som verkligen skall tas bort.

Kanske en vanlig bild, och sedan röntgenbild på sama område? Gärna fler ex.

Jag upplever att det " vanliga" jaktlaget tar bort aldeles för lite när dom skär skottskador? Kanske jag också eller är det tvärt om?

Vi har ett viltslakteri där det från 1988 och fram till ca 2000 slaktades ca 80-100 älgar och ett antal rådjur om året.

Det händer att andra jaktlag hyr in sig eller levererar vilt till slaktriet.

Variationen är stor runt hur mycket som skärs bort av skottskadorna mellan jaktlagen.

Mvh Thomas

Publicerat

Håller med Mad Mike.

Ekonomiska styrmedel (skatt) är inte rätt väg att gå, den som inte vill använda mantlade blykulor behöver inte.

I min mening skall det som dödar effektivast/snabbast användas.

(Helt säkert kommer en norma blyspets i 270win 130grs som är kl2 dödar älgen bättre/snabbare/effektivare än en 8x57 med 200grs helkopparkula förutsatt att kulan placeras på samma ställe i träffområdet, då ej träff i kotpelaren)

Sist jag kollade var även koppar en tungmetal så jag förstår inte den så kallade miljövinsten förutom blysplitter i kroppen.

Det är nog viktigare att slakta/stycka rätt och problemet är nog dumsnålt folk som lipar över en förlorad pannbiff.

vad skall göras med alla vapen som inte klarar Dessa nya superkulor/bondade eller hel koppar?

Kan lova att var enda bygelrepeter kommer att vara skrot efter i bästa fall några års användande.

utan att hänga ut något ammunitionsmärke så har jag genom mitt jobb kommit i kontakt med flera byglar skjutna med fabriksladdade "premium kulor" helt eller delvis homogen kropp där vapnen blivit obrukbara.

BEVARA DEN MANTLADE BLYKULAN!

Har skrivit det förut och fick ännu mer belägg för det i senaste Ja_kt Jour_alen (reklamfritt) det mest effektiva för snabb död och största säkerhet man kan jaga med är:

9,3x62 med 15g vulcan.

Men som vanligt man skall själv använda det man är trygg och trivs med samt har FÖRTROENDE för annars kommer alltid en gnagande känsla av oro eller eftertanke om det kommer gå denna gång när skottet skal gå.

Mvh

JImmy

P.S. Och Ja jag har skjutit en del både med bondat och helkopparkula D.S.

Publicerat

Livsmedelsverket kunde inte hålla sig från barn och gravida...

låt oss samtidigt förbjuda biltrafik för det finns barn och gravida.

jag kan förekomma svaret vissa vill ge med att ja vi behöver bilar men även mat. vi borde samtidigt förbjuda barn och gravida att bo i stad pga risken för lungskador.

om vi exkluderar Jägareförbundet, så tycker jag resten är rena skiten faktiskt, använd ett helt vanligt excelark och uppskatta riskerna, lägg sedan pengar på det som ger störst bidrag till hälsoproblemen, allt inkluderat. dom kan ju försöka snacka sig ur blyproblemet i viltkött jmf chips, godis, socker, cfä i mat.

fånerier detta.

Publicerat
  • Författare

Bara ett förslag.

Att i nästa nr av Svensk jakt ta upp detta med bly och skottskador. Kanske ett tema nr.

Att med bilder (som kan säga mer än tusen ord) visa hur mycket som verkligen skall tas bort.

Kanske en vanlig bild, och sedan röntgenbild på sama område? Gärna fler ex.

Jag upplever att det " vanliga" jaktlaget tar bort aldeles för lite när dom skär skottskador? Kanske jag också eller är det tvärt om?

Vi har ett viltslakteri där det från 1988 och fram till ca 2000 slaktades ca 80-100 älgar och ett antal rådjur om året.

Det händer att andra jaktlag hyr in sig eller levererar vilt till slaktriet.

Variationen är stor runt hur mycket som skärs bort av skottskadorna mellan jaktlagen.

Mvh Thomas

Thomas,

det kommer med säkerhet så snart vi har litet mer resultat. Nu kommer först de reviderade rekommendationerna även i pappersform. Vi vill hinna med nya haltanaylser innan vi tar fram kompletta råd, men samtidigt är det viktigt att få ut något inför jakten för att lyfta budskapet att många bör vara mindre köttsnåla.

• 3 months later...
Publicerat

Min viltuppköpare har haft besök av livsmedelsverket och resultatet av det har jag nu sett med egna ögon,dvs hur vansinnigt mycket som måste kasseras på varje djur som är framdels/kroppskjutet.

De som levererat djuren har rent ut sagt blivit skitförbannade när avräkningsnotan kommit och ifrågasatt riktigheten i denna varvid han försökt förklara de nya riktlinjerna.

Diskussionen har som oftast slutat med att han rekomenderat dom att hädanefter skjuta djuren i skallen om dom vill ha bra betalt för kropparna.

För mig har inte detta någon större betydelse då jag redan skjuter de flesta djuren i huvudet men sannolikt kommer fler och fler små och stora leverantörer att ha det som målsättning framöver med utrustning och kunskap som kanske inte riktigt håller måttet.

En aktion ger ofta en reaktion och så även här även om just detta kanske inte var målet.

/Mike

Publicerat

Mike,

Kan du kvantifiera. Rör det sig om flera kilon på ett rådjurskid... (Förlåt överdriften)

Publicerat

Tog upp detta ämne med jaktlaget nu under årets älgjaktsvecka, och kan bara konstatera att det kommer att bli en mycket lång väg att övertyga folket att detta nya är rätt väg att gå.

Kontentan ang kulor var i stort sett att den som var inne på homogena kulor kunde lika gärna stanna hemma istället för att riskera ett flipperspel på våra steniga marker.

Rätt eller fel är upp till var och en att ha åsikter om, men jag tror knappast att det kommer att ske någon förändring här i krokarna i första taget, där de flesta älgar fortfarande skjuts med "allijaska"...

Publicerat

Tog upp detta ämne med jaktlaget nu under årets älgjaktsvecka, och kan bara konstatera att det kommer att bli en mycket lång väg att övertyga folket att detta nya är rätt väg att gå.

Kontentan ang kulor var i stort sett att den som var inne på homogena kulor kunde lika gärna stanna hemma istället för att riskera ett flipperspel på våra steniga marker.

Rätt eller fel är upp till var och en att ha åsikter om, men jag tror knappast att det kommer att ske någon förändring här i krokarna i första taget, där de flesta älgar fortfarande skjuts med "allijaska"...

Vi har långt dit också innan alla är intresserade av att byta kula. :sad:

Själv ska jag göra det från nästa år. :thumbsup:

Publicerat

Detta kan bli rätt intressant, nu är jag inte uppdaterad när det gäller nya riktlinjer från livsmedelsverket (bortsett från de lite flummiga "riktlinjer" som kom i somras). vi väntar väl fortfarande på lite mer konkreta riktlinjer angående hur mycket som skall skäras bort runt en skottskada etc.

Mike's rapport från viltuppköparen kan dock ändå bli rätt intressant eftersom en hel del av de jaktmarker som håller riktigt täta viltstammar säljer rätt mycket vilt till viltuppköparna. När dessa inser att de får väsentligt mindre betalt för vilt skjutna med "normala" skottplaceringar och blyammunition kommer man nog med all säkerhet att börja fundera på hur man kan minimera dessa förluster.

Nu vet jag i o f s inte hur stora delar av kroppsskjutet vilt som viltuppköparna fått riktlinjer om att kassera?

Intressant...

Henrik

Publicerat

Vi har långt dit också innan alla är intresserade av att byta kula. :sad:

Själv ska jag göra det från nästa år. :thumbsup:

Jag bytte från Hornady Interlock obondad till Lapua Mega bondad i år (308W), och kan inte påstå att jag blev besviken på verkan i älgen, så jag fortsätter med Megan.

Publicerat

Det märkliga är ju att forskning visar att jägare har lägre halter av bly i blodet än ickejägare. En forskningsrapport som inte fick några större applåder av beställaren.

Publicerat

Jag bytte från Hornady Interlock obondad till Lapua Mega bondad i år (308W), och kan inte påstå att jag blev besviken på verkan i älgen, så jag fortsätter med Megan.

Ok! Megan är en fin kula. Jag har dom till bävern i min 308:a för dom är så stora här uppe så jag måste ha något rejält som dräper dom. :thumbsup:

Jag ser ju på dom skjuter med oryx i laget. Någon värre kula till att slå sönder/trasa sönder kött har jag inte skådat. :sad:

Det ska väl vara gamla alaska m. fl. innan bondade kulor kom.

Publicerat

Mike,

Kan du kvantifiera. Rör det sig om flera kilon på ett rådjurskid... (Förlåt överdriften)

Rådjur skjutna med klass1 vapen är nästan inte lönt att befatta sig med.

När jag var där så jobbade dom med kron,dov,älg och gris.

är bogarna genomskjutna kasseras dom i sin helhet inkl hela bröstkorgen,är ryggen träffad kasseras det med marginal m,m,

Uppköparen måste hantera allt som om det vore skjutet med blyad ammo,annars skulle ju alla hävda att dom använder koppar och så är vi tillbaks på ruta ett igen.

det är inte lönsamt för honom att jobba med enstaka bitar då nettot sjunker mycket fort om man lägger för mycket tid på ett djur,alt blir köttet så dyrt att det inte går att sälja.

mao allt som är påverkat på något sätt elller ser påverkat ut kasseras med ordentlig marginal....

/Mike

Publicerat

Jag tror i och för sig att det är farligt att blanda kalibrar när man gör jämförelser mellan hur hård eller mjuk en viss kula är.

I 6,5 så tycker jag att Oryxen verkar vara åt det hårda hållet. Men jag har också sett ett par 30-06 som slagit sönder älgen rejält. Minns tyvärr inte vilken kulvikt det var. I 9,3 har jag sett bra resultat (både x62 och x74)

// Henrik

Publicerat

Mike,

Fy tusan. Det var värre än jag trodde. Jag som förespråkat att man gärna kan skjuta in genom bogen, bara kulan går ut bakom...

Att skjuta så kulan går ut mitt i motsatt bog ger väl säkraste skottet (störst vingelmån) men där har man väl sabbat en och annan köttbit!

Kommer att bli väldigt intressant om man när det börjar komma fram mer detaljerat underlag vågar visa skillnader (röntgen) på om djuren är skjutna genom bogen eller bakom osv. För oss som handladdar lär det väl dessutom handla om skillnader i hastighet.

Publicerat

Det är ju fortfarande möjligt att ta bra skott bakom bogarna med bondade eller till och med blyfria alternativ. Att inte använda bly i onödan kan man faktiskt se som en självklarhet om man nu tänker sig att sälja köttet. Och eftersom bondade kulor ger en mycket stor förbättring är ju problemet i princip åtgärdat med lite kunskap. Det behövs inga stora ord i det sammanhanget.

Publicerat

Det ser ut som bågjakten har en framtid inom handeln med viltkött :cool:

Var är Bågjägarnas lobbyister när de får ett sådant här frisparksläge :happy:

Publicerat

Det ser ut som bågjakten har en framtid inom handeln med viltkött :cool:

Var är Bågjägarnas lobbyister när de får ett sådant här frisparksläge :happy:

Det argumentet har vi redan levererat... :thumbsup:

Publicerat

Det argumentet har vi redan levererat... :thumbsup:

Dåså då blir det snart dags att köpa båge :wink:

Publicerat

Det är nog läge för det ja..