Publicerat September 4, 201213 yr Fick svar på mitt mail till LO "Jag heter Anders Larsson och är politisk sekreterare åt LOs ledning och hjälper bland annat LOs ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, med att svara på breven han får. Karl-Petter fick ditt brev och han säger att han fått många reaktioner på sitt svar om vargjakten. Bland annat blev han uppringd av en snickare som han känner sedan tidigare som förklarade för honom fördelarna med det system som vi har idag i Sverige med licensjakt på varg. Svaret på frågan i Ekots lördagsintervju var spontant men när Karl-Petter nu fått klart för sig hur det fungerar så är han övertygad om att det system vi har idag är bra. Detta är Karl-Petters personliga uppfattning i frågan. LO har inte tagit ställning. " Inte ens här har dom ett enda rätt, vi har ju ingen licensjakt idag
Publicerat September 4, 201213 yr Författare Fick svar på mitt mail till LO "Jag heter Anders Larsson och är politisk sekreterare åt LOs ledning och hjälper bland annat LOs ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, med att svara på breven han får. Karl-Petter fick ditt brev och han säger att han fått många reaktioner på sitt svar om vargjakten. Bland annat blev han uppringd av en snickare som han känner sedan tidigare som förklarade för honom fördelarna med det system som vi har idag i Sverige med licensjakt på varg. Svaret på frågan i Ekots lördagsintervju var spontant men när Karl-Petter nu fått klart för sig hur det fungerar så är han övertygad om att det system vi har idag är bra. Detta är Karl-Petters personliga uppfattning i frågan. LO har inte tagit ställning. " Inte ens här har dom ett enda rätt, vi har ju ingen licensjakt idag Det var ett standardsvar. Jag fick samma svar. "Hej Stefan, Jag heter Anders Larsson och är politisk sekreterare åt LOs ledning och hjälper bland annat LOs ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, med att svara på breven han får. Karl-Petter fick ditt brev och han säger att han fått många reaktioner på sitt svar om vargjakten. Bland annat blev han uppringd av en snickare som han känner sedan tidigare som förklarade för honom fördelarna med det system som vi har idag i Sverige med licensjakt på varg. Svaret på frågan i Ekots lördagsintervju var spontant men när Karl-Petter nu fått klart för sig hur det fungerar så är han övertygad om att det system vi har idag är bra. Det är Karl-Petters personliga uppfattning i vargfrågan. LO har inte tagit ställning. "
Publicerat September 4, 201213 yr Fick svar på mitt mail till LO "Jag heter Anders Larsson och är politisk sekreterare åt LOs ledning och hjälper bland annat LOs ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, med att svara på breven han får. Karl-Petter fick ditt brev och han säger att han fått många reaktioner på sitt svar om vargjakten. Bland annat blev han uppringd av en snickare som han känner sedan tidigare som förklarade för honom fördelarna med det system som vi har idag i Sverige med licensjakt på varg. Svaret på frågan i Ekots lördagsintervju var spontant men när Karl-Petter nu fått klart för sig hur det fungerar så är han övertygad om att det system vi har idag är bra. Detta är Karl-Petters personliga uppfattning i frågan. LO har inte tagit ställning. " Inte ens här har dom ett enda rätt, vi har ju ingen licensjakt idag Precis som pmt varit inne på, vargfrågan är knappast en stor politisk fråga på riksplanet....bara väldigt stor i jägarleden...
Publicerat September 4, 201213 yr Precis som pmt varit inne på, vargfrågan är knappast en stor politisk fråga på riksplanet....bara väldigt stor i jägarleden... Jo det är väl samma som en husbrand. Nästan alla rycker på axlarna, brankillarna gör sitt jobb. Dom enda som faktiskt bryr sig är dom som blev av med huset.Det rä bara boende i huset som tycker det är en stor grej. För dom som är drabbade kan vargen vara en livsomställande "olycka". Klart att vargfråga blir stor för dom. Alla andra tittar på och kanske säger "osis för er" och vandrar vidare bland gatlyktor påväg till svartklubb i innerstan, mumsandes på donkan kött.
Publicerat September 4, 201213 yr Skrev en litem kommentar till Agria : Artickeln bygger på ett antal grundläggande felaktigheter : En mindre drivande hund befinner sig ofta 5-10 km fågelvägen från sin förare då han arbetar, hunden hinner inte tillbaka i sitt bakspår som kan vara över milen, vid vittringskontakt innan vargen är över honom. Det andra är att det är inte hunden som söker upp vargen utan det är vargen som söker upp hunden, då vargen anfaller hunden så gör han det mot vinden, hunden får aldrig vittring. För det tredje så är stövarna redan vargrena precis på samma sätt som de är rådjursrena, de följer endast viltslag som de är tränade att följa. En hund som jagar en hare eller vad det är för vilt bryr sig endast om detta. Alla andra djur eller människor är inte intresant.
Publicerat September 4, 201213 yr Det var ett standardsvar. Jag fick samma svar. "Hej Stefan, Jag heter Anders Larsson och är politisk sekreterare åt LOs ledning och hjälper bland annat LOs ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, med att svara på breven han får. Karl-Petter fick ditt brev och han säger att han fått många reaktioner på sitt svar om vargjakten. Bland annat blev han uppringd av en snickare som han känner sedan tidigare som förklarade för honom fördelarna med det system som vi har idag i Sverige med licensjakt på varg. Svaret på frågan i Ekots lördagsintervju var spontant men när Karl-Petter nu fått klart för sig hur det fungerar så är han övertygad om att det system vi har idag är bra. Det är Karl-Petters personliga uppfattning i vargfrågan. LO har inte tagit ställning. " Verkar iaf som dom fått lite hugg på uttalandet... Var tvungen att bemöta mailet med: "Hej igen. Det är nog dags att läsa på lite om vargen och vargjakt, nu när uttalandet är gjort. Vi har inget licensjakt på varg idag. Endast skyddsjakt och enl §28. Tidigare hade vi 2 år med licensjakt men den stoppades förra året. Vargens framtid är under utredning och det ska bestämmas på hur många vargar som är rimligt att ha i landet och hur ev “överskott” ska hanteras. Där är inget klart och politikerna vill inte ta i frågan utan har lagt ut den uppgiften på tjänstemän. " Svaret blev: "Karl-Petter skulle naturligtvis ha sagt pass på frågan om vargjakten utifrån att han inte har tillräckligt med kunskap för underbygga ett vidare resonemang i frågan. Jag skall i alla fall vidarebefordra ditt brev till Karl-Petter så att han i alla fall kan lite ljus på saken." Tror inte att det kommer att komma någon offentlig dementi. För då blir det väl storm från "andra hållet".
Publicerat September 4, 201213 yr Författare Verkar iaf som dom fått lite hugg på uttalandet... Var tvungen att bemöta mailet med: "Hej igen. Det är nog dags att läsa på lite om vargen och vargjakt, nu när uttalandet är gjort. Vi har inget licensjakt på varg idag. Endast skyddsjakt och enl §28. Tidigare hade vi 2 år med licensjakt men den stoppades förra året. Vargens framtid är under utredning och det ska bestämmas på hur många vargar som är rimligt att ha i landet och hur ev “överskott” ska hanteras. Där är inget klart och politikerna vill inte ta i frågan utan har lagt ut den uppgiften på tjänstemän. " Svaret blev: "Karl-Petter skulle naturligtvis ha sagt pass på frågan om vargjakten utifrån att han inte har tillräckligt med kunskap för underbygga ett vidare resonemang i frågan. Jag skall i alla fall vidarebefordra ditt brev till Karl-Petter så att han i alla fall kan lite ljus på saken." Tror inte att det kommer att komma någon offentlig dementi. För då blir det väl storm från "andra hållet". Ja, det tog fart när dom fick mothugg i denna fråga och det kom från alla håll och kanter. Ja visst skulle han ha passat på frågan när han inte var bättre påläst i frågan. Det har ju kommit ett nytt uttalande i J o J och kommentarerna lät inte vänta men han skulle verkligen behöva läsa in sig i frågan. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/lo-basen-thorwaldsson-andrar-sig-om-vargarna
Publicerat September 4, 201213 yr ............... Detta är Karl-Petters personliga uppfattning i frågan. LO har inte tagit ställning. " Inte ens här har dom ett enda rätt, vi har ju ingen licensjakt idag Av detta kan vi ju direkt dra slutsatsen att LO knappast driver frågan eller i sig är motståndare till vargen som sådan så rubriken "LO nej till vargjakt" är med andra ord en lögn..... /T
Publicerat September 4, 201213 yr Jo det är väl samma som en husbrand. Nästan alla rycker på axlarna, brankillarna gör sitt jobb. Dom enda som faktiskt bryr sig är dom som blev av med huset.Det rä bara boende i huset som tycker det är en stor grej. För dom som är drabbade kan vargen vara en livsomställande "olycka". Klart att vargfråga blir stor för dom. Alla andra tittar på och kanske säger "osis för er" och vandrar vidare bland gatlyktor påväg till svartklubb i innerstan, mumsandes på donkan kött. Lite krasst sett, men i sak så är det exakt så det är för en stor majoritet av svenskarna. Vargmotståndarna har på 20 år (sedan runt 1992 då vargen blev känd och erkänd i Sverige) inte lyckats med ett enda dugg, man har inte ens lyckats rösta in en enda riksdagsman som driver frågan i riksdagen..... Inte en enda.... Det finns förmodligen minst lika många pedofiler som också är olyckliga - de har inte lyckats heller med sin opinionsbildning. När ska vi som jägare inse vart hän det barkar? För snart nog tror jag att pedofilerna röner större acceptans än vad vi lär få...... "LO säger nej till vargjakt" är ju verkligen ett klokt sätt att se på saken. Snyggt jobbat! /T
Publicerat September 4, 201213 yr Ingen som funderar på hur en kille som ALDRIG haft ett riktigt jobb kan sitta som högsta hönset i Sveriges största arbetarorganisation? Inte jag. Längre. -- F.d. fackpamp och aktiv sosse, numer klok.
Publicerat September 4, 201213 yr Ingen som funderar på hur en kille som ALDRIG haft ett riktigt jobb kan sitta som högsta hönset i Sveriges största arbetarorganisation? Inte jag. Längre. -- F.d. fackpamp och aktiv sosse, numer klok. Han kanske är söt? Jag har av ren princip inte möjlighet att ta det andra alternativet - att han skulle vara ovanligt klok i alla fall - för vi snackar om en fackmupp.... Och det är som regel svårligen förknippat med ett välutrustat och rörligt intellekt enligt mina futtiga erfarenheter. Men han kanske är söt? Kommunal är ju ganska kvinnodominerat och de är väl ganska stora inom LO har jag för mig.... /T - som snarast ska googla fram en bild på LO-pampen i fråga
Publicerat September 5, 201213 yr Han kanske är söt? Det funkar inte riktigt så. ...som du nog konstaterat vid googlingen. -- Mats
Publicerat September 6, 201213 yr Är inte alla politiker tillsatta på mycket dåliga meriter? De som styr Norrköping har en patetisk meritlista. Det har också visat sig i alla makabra och ekonomiskt sinneslösa projekt de genomfört genom åren, upphandlade utan kompetens, lagstridigt och utan maxtak i budgetar. Men jag brukar säga att man får de man förtjänar. Ex om man röstar på S av gammal vana så får man skylla sig själv och ska inte klaga. Är man med i LO och indirekt supportrar en okunnig ledare är det samma sak där. Det gäller både höger och vänster men tycker det varit värre på vänstersidan senare år. Jag har tyvärr byggt upp ett politikerförakt genom åren. Överväger nästan att proteströsta och lägga mina röster på SD i nästa val av den anledningen att de "demokratiska" partierna föraktar fria åsikter i Sverige.
Publicerat September 6, 201213 yr Det funkar inte riktigt så. ...som du nog konstaterat vid googlingen. -- Mats Googleri, googlera, googleruntenstund.... Nä, du har rätt - det borde finnas en annan förklaring. /T