Publicerat September 6, 201213 yr Har bestämt att blasern blir hunförar pang igen, Så nu behövs en ny vak/pysch bössa. Kan inte bestämma mig om jag skall ha en tung pipa med mynningsbroms på som jag hade på min T3 varmint? Eller en lätt bössa med dämpare på? Skjöt riktigt bra med varminten, men den var så tung att bära runt på! En lätt bössa är skön att bära på och är snabb att flytta tex vid lockjakt på räv, Men är väldigt viftig. Ena dagen vill jag ha en tung bössa andra dagen en lätt? Någon som har något förslag vilken jag ska välja? S.
Publicerat September 6, 201213 yr Inte mer än vakbössa och mynningsbroms=mynningsflamma och givetvis hörselskydd , vakbössa och dämpare=ingen mynningsflamma samt inget behov av hörselskydd. men du kanske inte vakar på natten? /Mike
Publicerat September 6, 201213 yr Författare Vakar på natten. Har skjutit nån gris med t3an med mynningsbroms. Och man ser solar när man går och lägger sig. Så de är 1 minus som jag glömt. Men rekylen är obefintlig! S.
Publicerat September 6, 201213 yr Lätt eller tung bössa beror på så många parametrar att du bör fundera igenom hur mycket vak kontra smyg den kommer användas till. Vad som upplevs som tungt är även det väldigt individuellt,jag smygjagar med en rigg som väger 6,5 kilo och skulle inte vilja ha något lättare,smygjagar då inte i skog med bössan i hand utan på öppna ytor och har vapnet i rem på axeln. Vad det gäller dämp/rekylbroms så kan jag för min del inte se att den senare tillför något positivt alls. /Mike
Publicerat September 6, 201213 yr Trivs bäst med ett vapen som väger 4.5 och upp mot 7. Bättre precision lättare att balansera i målet samt målföljning blir lättare. Vikten är en träningssak. Har jobbat med asfalt och är nu rörmokare så vikten är inga problem
Publicerat September 7, 201213 yr Har inte riktigt förstått varför man skall andvända ett tungt vapen vid smyg & vakjakt. Ett lite tyngre vapen är bra vid skytte stående & på löpande vilt för svingen blir mjukare. Däremot så vid smyg & vakjakt finns alla möjligheter att skjuta med stöd & då spelar inte tyngden någon roll. Det är inte heller så att en grövre pipa med nödvändighet skjuter bättre än en lätt vad som än som skrivs i amrikanska tidningar. Det är inte för inte att lätta enpipiga brytvapen (Kiplaufs) är mycket populära bland europas bergsjägare. //Lasse D.
Publicerat September 7, 201213 yr Ett tungt vapen ger mindre rekyl än ett dito lätt med samma laddning. Rekyl är av ondo när man pratar praktisk precision. Ska man ta ett skott mot ett mindre mål eller på lite längre avstånd vill man vara så säker man kan på att skott nr 1 tar där man siktar. Blanda alltså inte ihop teknisk precision med praktisk precision. Skickat via Tapatalk 2
Publicerat September 7, 201213 yr Har inte riktigt förstått varför man skall andvända ett tungt vapen vid smyg & vakjakt. Ett lite tyngre vapen är bra vid skytte stående & på löpande vilt för svingen blir mjukare. Däremot så vid smyg & vakjakt finns alla möjligheter att skjuta med stöd & då spelar inte tyngden någon roll. Det är inte heller så att en grövre pipa med nödvändighet skjuter bättre än en lätt vad som än som skrivs i amrikanska tidningar. Det är inte för inte att lätta enpipiga brytvapen (Kiplaufs) är mycket populära bland europas bergsjägare. //Lasse D. för lätt är ett helvete för precisionen men en bössa ska inte vara vara tung för att skjuta bra den måsta ha rätt balans.
Publicerat September 7, 201213 yr Ett tungt vapen ger mindre rekyl än ett dito lätt med samma laddning. Rekyl är av ondo när man pratar praktisk precision. Ska man ta ett skott mot ett mindre mål eller på lite längre avstånd vill man vara så säker man kan på att skott nr 1 tar där man siktar. Blanda alltså inte ihop teknisk precision med praktisk precision. Skickat via Tapatalk 2 Efter att jagat klövilt i all möjlig terräng inklusive bergsterräng i 40 år & med skott på betydligt längre håll än 200 m. Så pratar jag om praktik & inte teori. Det finns inte en Gems jägare i europa som släpar på en studsare som väger mer än 3 kg i bergen & det är inte skott på korta håll. //Lars D.
Publicerat September 7, 201213 yr Håller med Lasse D! För renodlad vak/pürsch kan även en välskjutande kombi att föredra. /Må
Publicerat September 7, 201213 yr Håller med Lasse D! För renodlad vak/pürsch kan även en välskjutande kombi att föredra. /Må Faktiskt är just en kombi ett populärt vapen för pürch & vak i Österike inte minst i bergen. //Lars D
Publicerat September 7, 201213 yr Efter att jagat klövilt i all möjlig terräng inklusive bergsterräng i 40 år & med skott på betydligt längre håll än 200 m. Så pratar jag om praktik & inte teori. //Lars D. Då handlar det ju mer om vilken accepterad målavvikelse man kan leva med, klövvilt har ju i regel ett rätt stort träffområde så där krävs inte maximal praktisk precision så länge hållen är rimligt långa. Det finns inte en Gems jägare i europa som släpar på en studsare som väger mer än 3 kg i bergen & det är inte skott på korta håll. //Lars D. Nä, men då handlar det om att man prioriterar den låga vikten pga terrängbeskaffenheten. Är övertygad om att skadskjutningsfrekvensen varit lägre med ett tyngre vapen vid samma skottillfällen. Men det är ju min personliga åsikt som jag inte kan vidimera mha statistik. För att förtydliga så menar jag inte med ett tungt vapen att den bara kan viktas på godtyckligt ställe, utan ett vapen som byggts för skytte på längre håll med rätt balans och ergonomi. Sen menar jag inte heller att det är omöjligt att skjuta mer än tillräckligt bra med ett lätt vapen, det har vi sett flera fina bevis på här i forumet. Det blir bara svårare att gång efter annan hitta korrekt skjutställning som ger samma förstaskotts-träffläge. /Peter
Publicerat September 7, 201213 yr Har inte riktigt förstått varför man skall andvända ett tungt vapen vid smyg & vakjakt. Därför att det inte finns något facit hur en smyg eller vakjaktsbössa ska se ut. Jag har pysslat med allt från ren smygjakt i skogsmark med korta,lätta handhållna bössor med lågförstorande sikten till rejält tunga,långpipiga på axeln burna bössor med extremt högförstorande sikten för vääääldigt långa håll,den ena kan inte ersätta den andra i sin resp miljö. Det lilla jag skjutit med kipplauf upplevde jag som ett mycket svårskjutet vapen,men jakt på hög höjd i brant terräng kräver nästan något i den vägen av förklarliga skäl. /Mike
Publicerat September 7, 201213 yr Efter att jagat klövilt i all möjlig terräng inklusive bergsterräng i 40 år & med skott på betydligt längre håll än 200 m. Så pratar jag om praktik & inte teori. Det finns inte en Gems jägare i europa som släpar på en studsare som väger mer än 3 kg i bergen & det är inte skott på korta håll. //Lars D. Om man ska jaga i alperna så kan det bli tungt att bära annars men i detta land finns det ingen anledning att använda en lättviktare om man inte är i dålig kondition . Jag har toppjagat ganska fanatiskt och en bössa under 3kg skulle vara förödande för mig.
Publicerat September 7, 201213 yr Eller ett lätt vapen med dämpare om du vill ha ner rekylen. Har 51cm pipa och ase ultra sl5 dämpare på det som jag inte hunnit ta ut på fält ännu. Men att döma på banan så blev balansen perfekt med härlig sving. Dämparen minskade inte bara rekylen utan förbättrade träffbilden avsevärt. Sen om att en kombi är en renodlad vakbössa beror ju helt på vad man jagar, vakar du vildsvin är ju hagelpipan helt obrukbar och du har en kula i loppet. Själv använder jag kombibössan under vakjakt på räv och trädskällarjakten. Studsaren till högvilt och lockjakt. Mvh Adam
Publicerat September 7, 201213 yr Min egen erfarenhet är att tunga bössor aldrig lämnar skåpet en tung bössa är alltid osmidig oavsett hur långt man bär den..
Publicerat September 8, 201213 yr Min egen erfarenhet är att tunga bössor aldrig lämnar skåpet en tung bössa är alltid osmidig oavsett hur långt man bär den.. det är mer eller mindre tvärtom för mig dom tunga bössorna används mest.
Publicerat September 8, 201213 yr Det är en smaksak helt enkelt. Men man har ju ett större användningsområde med en lätt bössa. Sen om han nu ska ha den till smygjakt kanske det inte är så smidigt att krypa 50m med ett vapen som väger 7kg.
Publicerat September 8, 201213 yr Det är en smaksak helt enkelt. Men man har ju ett större användningsområde med en lätt bössa. Sen om han nu ska ha den till smygjakt kanske det inte är så smidigt att krypa 50m med ett vapen som väger 7kg. 7 kg kanske är lite tungt men 6 kg funkar bra iaf.
Publicerat September 8, 201213 yr Min hantering av jaktvapen är rätt begränsad, men jag gillar lite tyngd i grejerna, det ska kännas att man har något i nävarna.. Än idag så proklamerar jag att en ksp58 är bättre än en ksp90.. Iaf ute i terrängen.. Men ja, jaktvapen är ju lite smidigare somsagt, men tyngd är något man vänjer sig vid!
Publicerat September 9, 201213 yr Appropå tyngd så bevittnade jag idag hur Chris tog ett knästående skott på en spetshjort som stod på 73m med en bössa som väger 7,2kilo. Snabbt bud,snabbt skott perfekt placerat bakom bägge bogarna Sköt för egen del också en spets på ett avstånd av 170m men liggande med benstöd,vapenvikt 6,5kilo. tack vare vapnets tyngd och precision så är det inga problem trots klättring upp på en bergstopp att träffa små vitala träffytor=atlaskotan. /Mike
Publicerat September 9, 201213 yr Hatten av för hjortskyttarna. <br /><br />Jag har valt lätt bössa för min smyg&vakjakt, blir sällan några avancerade skott utan bra stöd. Lätt vispig vid stående skytte...<br /><br />Skickat från min HTC Sensation Z710e<br />