Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lätt eller tung?

Featured Replies

Publicerat

Det funkar hyffsat med lättare bössor i liggande och med tex en 6mmbr behövs inte mycket vikt. Men vid knä som jag skjuter ibland på små djur vill det sig inte alls med en lätt bössa.

• Svar 56
  • Visningar 9,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• En match pipa till Blasern såklart!

• för lätt är ett helvete för precisionen men en bössa ska inte vara vara tung för att skjuta bra den måsta ha rätt balans.

• Då handlar det ju mer om vilken accepterad målavvikelse man kan leva med, klövvilt har ju i regel ett rätt stort träffområde så där krävs inte maximal praktisk precision så länge hållen är rimligt lån

Publicerat

Sitter själv i samma funderingar. Men vad är en lätt respektive tung bössa i grundutförande utan kikare/dämpare etc för er? Själv sitter jag och jämför en T3 SS mot en varmint dito, då skiljer det sig 0,8 kg från 2,8kg till 3,6kg. Har ingen direkt uppfattning vad mina tänkta tillbehör kommer väga då jag inte bestämt riktmedel än men klart är i alla fall att jag vill ha relativt stora objektiv för att kunna vaka samt att jag vill ha möjlighet att sätta på benstöd. Min uppfattning är att bössan ändå blir rätt tung med en sådan kikare och ibland benstöd och därmed torde grundvikten spela mindre roll?

Publicerat

Intressant. Min R8 med 8x57-pipan väger 3,2 kg utan sikte vilket jag anser vara mer eller mindre fjäderlätt med den rekylen. Häktar jag på Varipoint 2,5-10x50:an blir totalvikten 3,95 kg och bössan får en helt annan karaktär. Utan sikte påstår jag att 8x57 sparkar en del medan den med sikte inte är mycket att bråka om.

Publicerat

På en älgbössa vill jag gärna ha över 4 kg och småvilt gärna över fem.

Publicerat

Efter att nu har burit min 585a till och från i ett par veckor så är jag fullt övertygad om att jag är mycke piggare å allertare som skytt om jag bar en bössa som vägde 2,5 istället för 5,3 för nog känns det i armarna då man hållit den i handen i en dag men då bär jag ju aldrig bössan med vapenrem utan håller den ju alltid i handen. Men enda tunga bössorna som får stanna i min garderob är dom som köpts pga habegäret =)

Ni som nu förespråkar tunga bössor ser ni samma fördelar med tunga bössor om avstånden är korta tex skenande älg på 30m eller liknande är bara nyficken..

100% att ju mindre rekyl desto mindre avvikelser beroende på skytteställning och reklupptag

där håller jag med skillnaden kan bli enorm på riktigt grova bössor började lägga märke till problemet då jag sköt 458lott i bänk skillnaden i träffläge mellen sittande i bänk och stående skytte va kunde va stort.

Publicerat

Nej en riktigt tung bössa blir för tung i svingen för mig om det ska gå riktigt snabbt.

Publicerat

Lätt o välbalanserad !!!