Hoppa till innehåll

Slaget rådjur vem har slagit det?


Tjörnbon

Recommended Posts

Jag hämtade precis ett slaget bockkid och kan inte riktigt få klart för mig vem som slagit det.

http://www.cj-rovdjur.eu/

länken fann jag i en liknande tråd.

Jag fick inte de svar jag behövde ändå känner jag..

Kiddet blev slaget framför en markägares villatomt och troligen avbröt han det vidare tuggandet för de enda märkena som jag vid en snabb koll kunde finna var ett bett över halsen (kan vara flera , ska nog flå halsen imorgon) och att den hade blött på insidan ett av bakbenen (låret).

Enligt länken ovan så biter både räv och lo över halsen så de är väl ganska misstänkta just nu.

Tar räven ett kid mitt på en äng när de blivit så pass stora som nu??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flå det och mät avståndet mellan huggtänderna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lon fångar ju in eller slår det ur balans för att sedan ta död på det med ett bett i halsen. Kan säkert bli skapliga rivsår av klorna lite här och där på ett rådjurskid i sommarpäls då. Lo är det nog.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flå det och mät avståndet mellan huggtänderna.

Vad är ett troligt mått för Lo då?

Naturligtvis skiftar det men vad kan man räkna som lo vs räv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lon fångar ju in eller slår det ur balans för att sedan ta död på det med ett bett i halsen. Kan säkert bli skapliga rivsår av klorna lite här och där på ett rådjurskid i sommarpäls då. Lo är det nog.

Så tänker jag också vad gäller blodet på bakkroppen men det är svårt att se några direkta klösmärken.

Jag pratade med markägaren lite och han trodde att själva bataljen rörde lite på sig (ca:80m) innan det stannade upp, det talar väl för räven kanske!

Jag antar att Lo klarar att hålla kvar ett relativt fullvuxet kid på plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är ett troligt mått för Lo då?

Naturligtvis skiftar det men vad kan man räkna som lo vs räv?

Går säkert att googla fram det. Men lo börde väl var mellan 22-32mm på stora(övre) och lite mindre på lilla(undre) kanske. Räven borde ju int komma runt nacken eller ryggen med käkarna heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte veta avståndet heller egentligen. En räv trasar sönder halsen med en mängd bett, ser nästan ut som en hagelsmäll gått i halsen på djuret, lon gör bara 4 hål oftast över struphuvudet. Lon drar oftast in bytet i skydd och äter där. Räven orkar inte flytta hela djuret på en gång så den styckar rådjuret grovt och gömmer bitarna. Ofta börjar dom med att ta av huvudet. 1-2 rävar rensar av ett rådjur på en natt så det är "uppätet". Det gör att man ofta lurar sig att något större djur vart framme, det har ju ätit ett helt rådjur på en natt... Exakt det hände där jag jagar: http://helahalsingland.se/bollnas/bollnasc/1.2726427-varg-rev-radjur-nara-bebyggelse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte veta avståndet heller egentligen. En räv trasar sönder halsen med en mängd bett, ser nästan ut som en hagelsmäll gått i halsen på djuret, lon gör bara 4 hål oftast över struphuvudet. Lon drar oftast in bytet i skydd och äter där. Räven orkar inte flytta hela djuret på en gång så den styckar rådjuret grovt och gömmer bitarna. Ofta börjar dom med att ta av huvudet. 1-2 rävar rensar av ett rådjur på en natt så det är "uppätet". Det gör att man ofta lurar sig att något större djur vart framme, det har ju ätit ett helt rådjur på en natt... Exakt det hände där jag jagar: http://helahalsingla...nara-bebyggelse

Det talar onekligen för Lo att det är så lite sargat på halsen men det kanske ska anstå till en obduktion utförts.

Kiddet låg mitt på en äng framför ett boningshus så i skydd var det ju inte.

Däremot så blev det som sagt troligen skrämt av markägaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skulle tyvärr chansa på lo men hoppas på räv..... lo bland rådjur är inge vidare....

Vi har haft Lo här ett tag nu men detta är endast nummer 2 i slagna rådjur som vårat jaktlag tagit hand om.

Vi har ganska bra med rådjur , hittills :ohmy:

Vad jag tror mig sett de senaste veckorna är att rådjuren kommit närmare bebyggelsen , speciellt ett som står helt öppet på gårdsplan eller går i närliggande trädgårdar och betar (ensamt smaldjur/get) jag får nästan en känsla av att det inte gärna går in i skogen :dry: man kanske inbillar sig pga detta slagna kiddet men det vore inte otroligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag flått halsen på kiddet som synes , inte så smakfullt som det ser ut för :dry: det hade börjat lukta lite :sick:.

Första bilden med den flådda halsen där kan man se att strupen fått mycket stryk, luftröret punkat och någon ven verkar ha gått sönder, förutom ett massivt `blåmärke´.

Bil 2 visar bettet på skinnet, jag använde utsidan för det var svårt att se något på insidan.Ni kan själva se måttet på drygt 30mm mellan gaddarna så kom gärna med synpunkter på infon jag lagt fram.

Jag tror på Lo!!

post-4850-0-72045700-1347562033_thumb.jppost-4850-0-12978000-1347561912_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror ochså på lo men det såg inte så kliniskt ut som de bruka göra kan det va en ung lo ?

Förstår inte riktigt vad du menar?

Det verkar bara vara 2 hål genom skinnet (hittade inte de andra 2 )men i övrigt så är det bara 1 bett så långt jag kan se.

Måttet mellan tänderna säger ju ett vuxet Lo men kanske är det som du säger ett ungt sådant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va de jag tänkte de loslagna djuren jag flått av ha vare fint tagna. Stichål efter tänderna men inget kladd å sönderbitna saker bara små fina stickhål som efter en pryl.. Tänkte att ett ungt djur kanske inte är lika skickligt på själva dödandet så de ostökar mer på rådjurets hals inan de får ihjäl det. Men kan ju kanske va räv med är inte så säker på sånthär så jag gissar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det är blödningen som gått mellan hinnor som gör att det ser grisigt ut. Hur långt blödningen sprider sig beror ju på massor av saker, sliter man ett stort blodkärl och huden glider lite så skadan tätas så kan det bli jäkligt grisigt osv. Räven trasar sönder halsen som f-n. Lånar Conny för jämförelse. http://www.cj-rovdjur.eu/Byten%20lodjur.htm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att det var lite grisigt innanför huden beror nog bara på blödningen för det var ändå inte så många skador under huden när allt kom omkring.

De enda som var i själva huden var ju 2 stickhål och räven tuggar ju mer om man kan lita till det som skrivs, exempelvis på Connys sida.

Detta skedde klockan 03:00 så några hundar tror jag inte på ,har inte hört eller sett några lösa hundar i det området i varje fall.

Brukar inte hundangrepp synas mer på bakkroppen dessutom.

Ingen hade varit gladare om det var räv för då hade man ju jagat den Lodjuren är ju fredade hos mig :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag var på väg hem från jobbet och såg massa fåglar i en av markägarnas trädgårdar 22:an fick följa med på tur och när jag plockat ett par av dem så gick jag fram och fann denna

post-4850-0-89898200-1351269124_thumb.jp

Denna gången var allt skinn på halsen borta och den var uppäten bakifrån till viss del annars så såg det inte ut som den var sjuk eller så ,från början en välmående ungbock på sitt andra år gissar jag (kanske äldre).

Vem tror ni har slagit den?

Det framgår inte av bilden så tydligt men den ligger i en vassbevuxen del av en naturtomt så den kan lätt ha blivit överumplad av en Predator och jag vet att det finns Rävgryt nära inpå (har även sett räv där nyligen)

Men den tidigare Killingen spökar lite ,där är jag rätt säker på Lokatt!!

Tacksam för svar om ni ser något som jag missar !

Men spekulera gärna :happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni har inga lösspringande hundar?

En hund som skall kunna ta ett rådjur har nog betydligt längre än 30mm mellan gaddarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur menar du ?

Att katt tar fler Rå eller Räv är mer talrik??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nejrå, att en skjuten katt motsvarar 10 skjutna rävar. Vi hade det på tapeten under förra årets rävtema, hur är det med minnet ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nejrå, att en skjuten katt motsvarar 10 skjutna rävar. Vi hade det på tapeten under förra årets rävtema, hur är det med minnet ;-)

Minnet är som teflon är jag rädd

Kan undra varför inte Rovdjurs kampanjen på JJ går på den linjen :biggrin:

De borde åtminstone ha en för Vildkatter av alla sorter :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...