Hoppa till innehåll

Älghundar från söder eller från norr?


mikki

Recommended Posts

Från norr helt klart!

Har börjat fundera på en ny hund och iår fick man bra koll på vilka typer av hundar det finns..

Vi har iår en smålänning som jagar här i de norrbotniska skogarna, han hade med sig två jämtar därav en var jch och skjutet närmare 100 älgar åt..

När det kom tillfälle att han fick använda sina hundar så kom vi fram till att fan vad värdelösa hundar..

Så till er som ska ha en hund så kolla upp hur stora sök och hur föräldrarna jagar..

Trodde att dom skulle gå som tåget.

Så mitt val är att ha hundar från norr, här föds älghundar..

Detta var lite av mina tankar...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bara för att stort sök passar i norr så passar det inte i söder jämt vet många tillfällen där hundar har flyttat antingen söderut eller norrut pga att söket är stor eller litet så att hårddra på det viset är rätt fel att göra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte två hundar som är lika!

Att på ett släpp lägga ut en sån sågning av hans hundar är inte rätt, ska man göra en bedömning av hunden så bör man nog göra annat än grilla korv på passet!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite så att en hund lär sig vad som funkar!?

Stora marker med lite älg tvingar hunden att söka stort. Fram för allt om det blir skjutet även fast hunden är 2,5 mil från släppet.

När markerna blir små pga vägar/viltstängsel, byar och åkrar, där det står många älgar i en liten skogstuss. Kanske den hunden lär sig att han inte behöver springa till nästa kommun för att hitta älg?

Sen när det fungerande söket är inlärt så kan det bli svårt att helt lära om vid besök på annan typ av mark.

Fast jag tycker nog ändå att söket inte ska vara för stort. Inte heller att hunden håller i för länge. Jag vill ju kunna gå in på ståndet och dra fram älgen samma dag. Ska jag gå 1-2 mil för att komma in på ståndet och sedan gå samma väg tillbaks och hämta älgdragaren för att sedan dra hem älgen, då är det inte säkert att man hinner hem till nattskiftet. Vill inte heller behöva lämna hunden på skogen över natten för att den skäller i nästa kommun.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är baserat på hela hösten inte ett släpp pertan.

En hund som springer vid fötterna????funkar kanske där nere men inte här!!

Klashusae, det kallas för jaktlust. Sen vet jag inte hur stor kommun du jagar i. Nattskift?? Vad är det för svammel, funkar inte här!!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är baserat på hela hösten inte ett släpp pertan.

En hund som springer vid fötterna????funkar kanske där nere men inte här!!

Klashusae, det kallas för jaktlust. Sen vet jag inte hur stor kommun du jagar i. Nattskift?? Vad är det för svammel, funkar inte här!!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ahhh! Anar att någon är lite arg/besviken.... :wink:

Håller dom sig kring 400-800 m så tycker jag det är lagomt sök. Acceptabelt om dom är ute kring 300 m. Förföljande i 1,5-2 km(kanske tom 3 km...) är ok, men längre är det bättre att dom släpper och hittar en älg innom området som går att skjuta, istället för att ralla vidare...

Släppte i slutet av Jan i fjol. Kom ut sent pga nattskift och ville sova någon timme innan jag skulle ut. Körde i diket(utplogad väg :angry: ) och djävlades i en timme innan en timmerbil drog upp mig. Halv elva kunde jag släppa tiken. Kl 14:00 hängde det två kalvar hemma som jag skjutit på stånd. Lite mat, tupplur och 16:00 var jag på jobbet igen.

Det skulle inte funka med en hund som söker för stort och håller i för länge. För mig skulle det innebära mer än halvering av jaktdagar/år om jag inte kan få med mig hunden hem i tid! För den delen så skulle jag få skjuta mycket färre djur också!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mikki tagga ner!

Vilken hela hösten? jag har 18 grader och solsken fortfarande! det funkar inte att lukta skokräm här heller, vi har däremot oftast inget behov av hundar som jagar av grannmarken, vi behöver dessutom ha inkallning på hundarna för stå på fel sida eller med fel älg är ingen kul dag!

Jag kan ju bara analysera det du skrev, när det kom tillfälle, låter ju inte som en hel höst ens i norrland!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt besviken det är jag. 18 grader i norr?? Haha det har vi inte ens på sommarn.

Jag har själv hund och vet precis vad det handlar om, vi jagar endast i september om ni inte visste..

Har man en champion ska den leverera så är det bara.

Varför ska jag tagga ner?? Åsikter har vi alla, en del har olika!!!!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt besviken det är jag. 18 grader i norr?? Haha det har vi inte ens på sommarn.

Jag har själv hund och vet precis vad det handlar om, vi jagar endast i september om ni inte visste..

Har man en champion ska den leverera så är det bara.

Varför ska jag tagga ner?? Åsikter har vi alla, en del har olika!!!!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

varför känns du som ett troll för

låter som du är grinig för att dina egna hund inte duger till att leverera så då tar ditt lag och låter champions från söder jaga och gör det antagligen i ditt tycke det dålig då dom jagar på helt andra premisser än vad du tycker dom ska göra

sen har du inte möljighet att jaga resten av säsongen då måste det skällas på också

tips nästa gång använd gnälltråden för gnäll

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att mina inte fungerar?? Det gör dom 4 av 10 är skjutna för mina. Det är en markägare som sålt sin jakträtt till söder. Inte jaktlaget.

Vi behöver fler hundar hit för jag jagar på fler ställen. Garanterar man att hunden funkar så ska den göra det.

Så därför funderar jag på ännu en till hund så det ska räcka till med vila..

Enda söderhundarna har dugit till är att gå med en drevkedja, inget annat!

Sök och jaktlust är ärftligt!!!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna hur en bra hund ska jaga enligt din åsikt mikki.

Var bor du om det inte blir 18 grader ens på sommaren?

Tror faktiskt att det är procentuellt fler bra älghundar i södra sverige än i norra. Såg rätt många såkallade "brörävar" som bara stog i hundgården mitt i älgjaktsveckan i norrbotten.

Det var dessutom faktiskt för min hund som vi (jag) sköt den enda älgen som sköts där den veckan. Och det är en unghund på 15 mån.

Ta en lite mer lugn och sansad stil när du är helt ny på sidan. Tror inte du vinner något på att klanka ner på andras hundar oavsätt om det är befogat eller inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Arv och miljö!

Samma individ injagad på vilttäta marker alternativt viltfattiga ger helt olika hundar beträffande sök. Inte underligare än att du pratar norrländska och jag som en 08.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har vi då 18 grader i sep ibland och jag bor i Norrland. Som en del skriver en hund är inte den andra lik. Har själv inte Älghund så jag ska väl inte utala mig men jag jagar Älg. Men jag ser ju hur hundarna jobbar här i Byn, inte för långa sök sällan att hundföraren måste vänta länge på hunden. Men ibland händer det ju att hunden får tag i en tjurig kviga som inte vill ge sig. Men oftast så får dom tag i hundarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut inte klankat på era hundar.

Endast han som jagar i vårt jaktlag.

En bra hund är det klashusse beskriver men hos oss är det viktigt att kunna söka ut. Sen att kunna åka ut efter jobbet funkar inte här. Odlingsgränsen, vet ni var det ligger??

Sen tror jag på att jaktlust och sök har med generna att göra. Sen om det är fakta eller inte men det tror just JAG på.

Har man en champion där nere och hittar inte ens älg här, så hur låter det trovärdigheten om andra hundar i söder? Och man blir champion där. Älgtätheten är inte här som där nere.. Har jag fel? Så därför tror jag mer på hunfar som går jaktprov här uppe än där nere.

Inget revirpinkande här, varför skulle man vara avis på nåt som inte funkar??

Det spelar ingen roll hur ny man är, alla har vi rätt till en åsikt??

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut inte klankat på era hundar.

Endast han som jagar i vårt jaktlag.

En bra hund är det klashusse beskriver men hos oss är det viktigt att kunna söka ut. Sen att kunna åka ut efter jobbet funkar inte här. Odlingsgränsen, vet ni var det ligger??

Sen tror jag på att jaktlust och sök har med generna att göra. Sen om det är fakta eller inte men det tror just JAG på.

Har man en champion där nere och hittar inte ens älg här, så hur låter det trovärdigheten om andra hundar i söder? Och man blir champion där. Älgtätheten är inte här som där nere.. Har jag fel? Så därför tror jag mer på hunfar som går jaktprov här uppe än där nere.

Inget revirpinkande här, varför skulle man vara avis på nåt som inte funkar??

Det spelar ingen roll hur ny man är, alla har vi rätt till en åsikt??

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

ärligt talat så har du klankat ner på varenda älghund i det DU klassar som södra sverige
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mikki visst vet jag var odlingsgränsen har mina rötter i Tärnafjällen. är jagar fågel ovan Odlingsgränsen då och då. Sen vill jag veta vad är södra sverige i dina ögon?

Vill inte utala mig om älghunder från de södra delarna av landet då jag aldig har varit med om jakt med hundar från söder. Då våra hundar är från Byn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äsch det där är väl inte mer märkvärdigt än att det dom hundarna inte är vana dina förhållanden. VI jagar både i älgtäta kustmarker och fjällterräng med våra och dom fixar båda delarna. Likväl som att hundar från södra Sverige kan gå som tåget i september i norra Sverige men det jag har märkt är att hundar med stor jaktlust och en aning intelligens är dom som lyckas ställa om mellan olika marker bäst.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är också lite frågande vad som är norr och söder även om jag förstår principen. Min erfarenhet säger mig att tex jämtland och västernorrland har en betydligt bättre älg stam än vad vi har här i sydligaste Härjedalen... Vi har en avskjutning på 0.5 älgar per tusen. Jag hellre bara konstatera att har man sämre marker måste hundarna ha mer jakt i sig för att bli bra.. Att säga att det är bättre hundar i norr blir ju också galet eftersom generna byter landsände hela tiden och det blir som svårt att hitta speciella linjer från syd och norr.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SM går ju av stapeln i Gällivare i år den 5/10 så vi får väl se vem som blir vinnaren och från vilken landsände den kommer.

Vi har en från vårat lag som ska dit med sin jämte. :thumbsup: Han är liksom handelsresande i älgjakt med sina hundar. :smile:

En del har hur mycket mark som helst att jaga på om inte annat så får dom ofta inbjudningar från olika jaktlag. :smile:

Jag har skjutit 2 älgar för den hunden som han har varit efter i spåren men inte fått stopp på vid tillfället när jag har skjutit. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...