Publicerat September 17, 201213 yr Jag är grymt besviken det är jag. 18 grader i norr?? Haha det har vi inte ens på sommarn. Jag har själv hund och vet precis vad det handlar om, vi jagar endast i september om ni inte visste.. Har man en champion ska den leverera så är det bara. Varför ska jag tagga ner?? Åsikter har vi alla, en del har olika!!!! Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Jo jag tycker du ska tagga ner, för nu har du sett en hund från småland som inte höll måttet och helt plötsligt är alla hundar söder om jämtland trångsökta? du kallar alla hundar negativt med söderhundar och tvärtom, om du nu har sett en hund prata om den men kom inte å kalla alla hundar trångsökta, för att de är från södra sverige. Brukar åka uppåt varje år och det tar ett par tre släpp innan hundarna kommer igång för säsongen, fått några mil i benen och trampat myr, hängt på efter skenälgar i bergssluttningar, vi har inte ens den typen av mark och ingen konstgjord träning i världen kan ersätta den, fördelen uppåt är att det är svalare i augusti. Sen är det väldigt vanligt att det skarvas av gamla hundägare, för de vet att de får ingen jakt om de inte skarvar, jäkligt ofta jag hör makabra historier om fantastiska hundjobb, hunden som sökte av 10 000ha på en jaktdag, den höll sig på en gångstig strax framför eller bakom husse enligt Astron, då var den såten genomsökt.
Publicerat September 17, 201213 yr Detta är en populär post. Egentligen är ju ditt resonemang underbart. Eftersom du sett en jämthund som du inte var nöjd med så måste väl hela rasen också vara värdelös.
Publicerat September 17, 201213 yr Jo men angående jämtar så är det ju utan tvekan exakt så. Nu står(sitter) man lite vilsen och funderar hur jävla många smilfinkar man ska sätta in så att folk begriper att det var ett skämt. Förmodligen finns inte nog många så jag sätter ingen.
Publicerat September 17, 201213 yr Det är därför mina hundar är perfekta dom är född och injagad mitt i landet..
Publicerat September 17, 201213 yr Jag tog upp den här debatten, eller vad man ska kalla det, tidigare. Mest för att se vad andra tänker. Jag hade en kompis på besök från småland för ett par år sedan med en svensk och finsk jaktchampion. Den va då sökstark så de räckte till. Sen att dra södergränsen nedanför jämtland bli ju lite fel när man snackar älgar. Söder/norr kan lika gärna va väst/öst. I fjällmarker står älgarna sämre å glesare än ute vid kusten. Vart i landet valpen föds har ingen betydelse för söket. Det är injagningen å miljö som spelar roll. Tror då jag iaf Min föddes i småland å inte har han ett sök för 50Ha små marker för att han är sörlänning En injagad hund i söder lär sig att den inte behöver söka ut 1-1.5km för att hitta en älg. Den västnorrländska typen har lärt sig att man måste leta långt bort. Sen är det väl som bl a Pertan säger att hunden måste acklimatisera sig ett tag för att komma igång på den nya marken. Sen är det väl så att en hund med stort sök blir oeffektiv på små marker, då den tar upp älg på granne nr 4:as mark Om man har lite att göra kan man ju lusläsa alla jaktprov som har gåtts i "söder" å kolla hur stort söket är. För full pott krävs väl 15-25 minuter å de räcker väl till på dom flesta markerna? Hundföraren måste väl röra på arslet också å inte sitta å vänta på en stubbe för att dom ä för feta för att gå! Vi har ett par hundar i laget som är stora i söket....eller dom har väl inget egentligt sök. Dom springer tills dom hittar en älg...å ibland tar de kanske 2-3 timmar
Publicerat September 17, 201213 yr Finns bra hundar från både norr och söder, likväl som det finns skithundar från båda landsändor. Hanen jag sålde i våras är uppfödd långt söderöver och har ett sök som passar sig bäst där han är nu längst upp i norr för det är enormt! Inte heller finnes det brister i övriga jaktegenskaper.
Publicerat September 17, 201213 yr Tiken jag gick med i helgen har ett sök på 1,2 km om hon inte hittar en älg tidigare Hon är från "söder" (nedanför jämtland) Söket är inga problem att få ut, stubbtekniken fungerar klockrent. Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Publicerat September 18, 201213 yr I norr föds jaktidioter som håller efter älgen i timmar å dagar i söder föds hundar med sök lämpligt för områden stora som gräsmattan i Västerbotten finns dom lämpliga hundarna Tror att rådande omständigheter och ägarens kunnande skapar en hund lämplig för de område och vilttäthet som råder.
Publicerat September 23, 201213 yr Författare Oj det här var ju känsligt för en del.. Men som sagt alla tycker olika. En bra hund vågar söka ut i okända marker direkt. En fråga har jag, hur långt springer era hundar på en dag? Min ligger på 5,6 mil per jaktdag, har hunden ett bra sök så springer den.. Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Publicerat September 23, 201213 yr 1 mil kanske 3 sök, upptag, sen ska det stå still tills man skjuter Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Publicerat September 23, 201213 yr Författare Ja beroende var älgen är, har hänt att hunden hittat direkt och då blivit stånd, och jobbat i en eller två timmar och bara sprungit 2km. Som jag skrivit tidigare, hundar med dåligt sök har inget här uppe och göra, dom funkar inte här. Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Publicerat September 23, 201213 yr Jagar i västerbotten, alla sök över 300 meter duger, men du måste som förare agera där efter. Trångt sök kräver mer av föraren Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Publicerat September 24, 201213 yr Författare Är det du eller hunden som skall söka?? I min värld så tycker jag att hunden ska göra jobbet, jag ska förflytta mig minimalt.. Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Publicerat September 24, 201213 yr Mikki skaffa en profilbild och ange lite info om dig. Känns som att du bara är här för att jävlas med folk. Jag kan ju ha fel men då borde du ju kunna berätta lite om dig själv.
Publicerat September 24, 201213 yr Författare Per! Så långt har jag inte kommit än, men det kommer. Sen att man tycker annorlunda, är det att jävlas? Vi har garanterat olika politiska åsikter och det är att jävlas? Hallå välkommen till verkligheten.. Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Publicerat September 24, 201213 yr Skriv lite om dig själv då. Ja det är mkt möjligt. Så långt från miljöpartiet som det går hittar du mig iaf.
Publicerat September 24, 201213 yr en åsikt är man alltid fri att ha. att avfärda en stor del, om inte större del, av samtliga landets älghundar efter att ha jagat med en hundkarls hundar kanske är, så att säga, att dra förhastade slutsatser. lider med dig att du haft otur med vad du upplevt och hoppas att nästa sörlänningshund som kommer på besök kan leverera lika mycket som hundkarlen säger. med hopp om bättre jaktdagar
Publicerat September 24, 201213 yr Författare Absolut! Så är det! nu har man fått smälta det här och känns bättre inför nästa höst, då ser jag till att det kommer in en hund som levererar. Men, nu blir det intressant och se hur det egentligen är när det kommer upp hundar till sm:et i gällivare om min teori stämmer. Nu är det 2 veckor vila så drar vi till Finland och jagar. Hoppas ni inte tagit så illa upp, för nu kan ni knäppa mig på näsan nu när sm drar igång. Skitjakt på er!!! Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Detta är en populär post. Absolut! Så är det! nu har man fått smälta det här och känns bättre inför nästa höst, då ser jag till att det kommer in en hund som levererar. Men, nu blir det intressant och se hur det egentligen är när det kommer upp hundar till sm:et i gällivare om min teori stämmer. Nu är det 2 veckor vila så drar vi till Finland och jagar. Hoppas ni inte tagit så illa upp, för nu kan ni knäppa mig på näsan nu när sm drar igång. Skitjakt på er!!! Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 SM resultatet! Vinnaren från Ånge, ingen pallplats ens, ska vi säga att din teori föll! 1 Buster Västernorrland 90,5 1:a 2 Annte Bergslagen 86,0 1:a 3 Hälge Sydsvenska 85,5 1:a 4 Qirsti Dalarna 81,5 1:a 5 Caliber Västsvenska 80,0 1:a 6 Ramona Västerbotten 76,5 1:a 7 Hero Jämtland/Härjedalen 73,0 1:a 8 Cask Norrbotten 38,5 0 9 Olga Östsvenska 11 0 10 Bim Gävleborg 27 0(avbr.prov)
Publicerat Oktober 18, 201213 yr måste säga att det var ett bra sm resultatmässigt 7 av 10 hundar skällde förstapris tycker jag är godkänt iallafall. sen vet jag inte om man kan dra för stora slutsatser av norr och söderhundar på nån enstaka tävling!? och var drar man norr vs söder gränsen jag räknar in jämtland västernorrland och dalarna till norr men det kanske är fel?! Tror själv att ´man får en champion lättare i söder än i norr men de bästa hundarna från söder är lika bra som de bästa hundarna i norr
Publicerat Oktober 18, 201213 yr måste säga att det var ett bra sm resultatmässigt 7 av 10 hundar skällde förstapris tycker jag är godkänt iallafall. sen vet jag inte om man kan dra för stora slutsatser av norr och söderhundar på nån enstaka tävling!? och var drar man norr vs söder gränsen jag räknar in jämtland västernorrland och dalarna till norr men det kanske är fel?! Tror själv att ´man får en champion lättare i söder än i norr men de bästa hundarna från söder är lika bra som de bästa hundarna i norr Kompisen som blev 8 hade en jäkla otur. Hunden fick upp ko m enkalv snabbt men kon drog och hunden hängde på men hon simmade över ett träsk 5 gånger innan kon och kalven splittrades och kalven sprang bara runt och irrade och där gick hela hans provtid åt fanders. Han och hunden jagar delvis i vårat jaktlag så jag vet hundens kapacitet hur den är i vanliga fall. Den är duktig. Enl. föraren så hade visst ettan lite tur med men jag vet inte riktigt vad han menar med det.
Publicerat Oktober 18, 201213 yr En tävling säger lika mycket som en tydlig skillnad mellan norr o söder hundar, mitt förra inlägg är enbart ett svar på mikki om vilka hundar är dugliga i norrbotten.
Publicerat Oktober 18, 201213 yr En tävling säger lika mycket som en tydlig skillnad mellan norr o söder hundar, mitt förra inlägg är enbart ett svar på mikki om vilka hundar är dugliga i norrbotten. ja så är det man kan inte dömma alla efter en hund och den hunden kan ju haft en formsvacka just då också kan vara så mycket som ställer till det. även tävlingen är ju lite turbaserad hittar man rätt älg så har man stor chans att vinna hittar man fel älg så kan hunden göra ett kanon jobb fastän man inte får något pris som isjonsson skrev
Publicerat Oktober 18, 201213 yr Författare Visste att pertan skulle skriva in detta haha. Nå vilken kanon sm det var då. Pertan var söder det bättre hälft???? Som sagt det var turen som slog in här!! Smet gick på ett älgtätt område. Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 18, 201213 yr Visste att pertan skulle skriva in detta haha. Nå vilken kanon sm det var då. Pertan var söder det bättre hälft???? Som sagt det var turen som slog in här!! Smet gick på ett älgtätt område. Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Det finns nog precis lika mycket "skit hundar" i norr som i söder ! Sen är det mycket som kan förstöra för en hund, om grannen har en löp-tik så är den veckan / månaden förstörd.. Oftas så är det hund-ägararen som skall "hängas" då vi hund-ägare oftas har den bästa hunden .. Hunden gör sitt jobb, oftas så som den alltid gör men det är en viss skilland att hitta en älg på glesa marker i norrbotten och täta marker i söder... Men en sak är i af säkert om du vänder frågan och åker söderut med en "norr" hund så kommer du att jaga vildsvin hela den dagen... Om du nu har sånt psyke på dina hundar...