Publicerat September 16, 201213 yr jag har fått en fix idé att byta bort min uråldriga husqvarna 640 i 30-06 mot en remington i .375 HH men vetefan om jag fixar rekylen på den iom det ändå är 300 gr som ska iväg i ungefär 750 m/s ist för 180 gr i ungefär 820 m/s visst min 30-06 sparkar som en häst och jag skjutit med 9,3x62 som var som en smekning i jämnförelse men hur är 375 egentligen i rekylen ??
Publicerat September 17, 201213 yr jag har fått en fix idé att byta bort min uråldriga husqvarna 640 i 30-06 mot en remington i .375 HH men vetefan om jag fixar rekylen på den iom det ändå är 300 gr som ska iväg i ungefär 750 m/s ist för 180 gr i ungefär 820 m/s visst min 30-06 sparkar som en häst och jag skjutit med 9,3x62 som var som en smekning i jämnförelse men hur är 375 egentligen i rekylen ?? Jag har skjutit mellan 500-700 skott med 375H&H i 4 olika bössor och min uppfattning är att det är för mycket rekyl för mig. Jag tycker att 30-06 har för mycket rekyl också. Visst kunde jag skjuta bra stundtals med 375H&H men det kom ändå alltid en tanke i huvudet att det kommer en smäll när man trycker av och det ger alltid ett antal dåliga skott. De som säger att rekylen är långsammare i 375H&H vet jag inte hur dom tänker men om man räknar på det så är den ungefär dubbelt så kraftig och har högre hastighet än 30-06 och det stämmer med mina upplevelser. Det finns ett fåtal som kan hantera kalibrar med mycket rekyl lika bra som klenare men de flesta skjuter nog ganska mycket sämre. Det går inte att prova en 375H&H med 5 skott stående och tänka att det har var ju inget. Det måste provas under längre tid och ur alla tänkbara ställningar som kan förekomma under jakten. Mina åsikter, många har en annan åsikt.
Publicerat September 17, 201213 yr 375hh slår för hårt för att vara bekväm även för mig, testvapnet var en Winchester 70 nytillverkad pre-64 med rak kolv så vapnet var inget fel på. Själva bössan gillade jag såpass att jag tycker att alla grovkaliber-spekulanter ska prova en innan de bestämmer sig.:-) Så testa! Finns många med grova kalibrar här och på robsoft som säkert låter dig skjuta grovt några ggr mot att du betalar ammon på ett eller annat sätt.:-) Jag är redo Exabit, smäda min klena högeraxel nu.;-)
Publicerat September 17, 201213 yr 375hh slår för hårt för att vara bekväm även för mig, testvapnet var en Winchester 70 nytillverkad pre-64 med rak kolv så vapnet var inget fel på. Själva bössan gillade jag såpass att jag tycker att alla grovkaliber-spekulanter ska prova en innan de bestämmer sig.:-) Så testa! Finns många med grova kalibrar här och på robsoft som säkert låter dig skjuta grovt några ggr mot att du betalar ammon på ett eller annat sätt.:-) Jag är redo Exabit, smäda min klena högeraxel nu.;-) Hade du bott här uppe så hade du fått prova min 416 rem mag. Än har jag klarat mig från 1/2-måneklubben med den.
Publicerat September 17, 201213 yr Det gör jag så gärna om det bjuds jakt, husrum samt plättar med hjortron.:-D 375hh var inte värre än att jag fick iväg skotten och satte dem hyfsat, men bekväm var den inte, huvudvärken var ett faktum. Jag skulle nog vänja mig vid den tror jag allt, men det ser jag ingen anledning att göra förrän buffeln ska bärgas.;-)
Publicerat September 17, 201213 yr Det gör jag så gärna om det bjuds jakt, husrum samt plättar med hjortron.:-D 375hh var inte värre än att jag fick iväg skotten och satte dem hyfsat, men bekväm var den inte, huvudvärken var ett faktum. Jag skulle nog vänja mig vid den tror jag allt, men det ser jag ingen anledning att göra förrän buffeln ska bärgas.;-) Haha! Jaså, så du hade tänkt komma upp hit och få frossa min hjortronsylt. :yes: Kalven tog jag på löpande i full fart igår med 416 och jag har ingen huvudvärk.
Publicerat September 17, 201213 yr Ja, delad glädje är dubbel glädje.;-) Jag är dock inte blyg för att plocka mer och fylla upp frysen igen.:-)
Publicerat September 17, 201213 yr Räkna på rekylen i en hagelbrak - som du förmodligen skjuter utan att tänka på det - resp. en .375 H&H och fundera sen på vad som sitter i axeln och vad som sitter mellan öronen. Enda gången jag upplevt drottningen som elak var när jag provsköt mitt nuvarande system snabbt nedbäddat i en krokig gammal HVA-stock (2,6 kg och bara lite silvertejp som bakkappa), med 300 gr fullbumpa bar hon fram hälsningen då... Min förra vägde 3,6-4,0 kg beroende på kikare och den sköt jag ett fyrsiffrigt antal smällar med utan allvarligare handikapp. Då ska tilläggas att jag är en stor och tung jävel, så merparten av rekylenergin används för att krossa min axel - inte flytta min överkropp. Exet (174 cm/54 kg) sköt 18plus-serier på älgbanan, även om hon svajade en del... Rak stockning, bra bakkappa och korrekt skjutteknik (hagelliknande ställning) är vad som behövs. Är bössan/kikaren anpassad för stå-upp-som-älgbaneproffsen blir det fort obehagligt då huvet inte följer med i rekylen... -- Mats
Publicerat September 17, 201213 yr Ja, delad glädje är dubbel glädje.;-) Jag är dock inte blyg för att plocka mer och fylla upp frysen igen.:-) Oh yes! Nej, det förstår jag mycket väl att du inte är.
Publicerat September 17, 201213 yr Räkna på rekylen i en hagelbrak - som du förmodligen skjuter utan att tänka på det - resp. en .375 H&H och fundera sen på vad som sitter i axeln och vad som sitter mellan öronen. Enda gången jag upplevt drottningen som elak var när jag provsköt mitt nuvarande system snabbt nedbäddat i en krokig gammal HVA-stock (2,6 kg och bara lite silvertejp som bakkappa), med 300 gr fullbumpa bar hon fram hälsningen då... Min förra vägde 3,6-4,0 kg beroende på kikare och den sköt jag ett fyrsiffrigt antal smällar med utan allvarligare handikapp. Då ska tilläggas att jag är en stor och tung jävel, så merparten av rekylenergin används för att krossa min axel - inte flytta min överkropp. Exet (174 cm/54 kg) sköt 18plus-serier på älgbanan, även om hon svajade en del... Rak stockning, bra bakkappa och korrekt skjutteknik (hagelliknande ställning) är vad som behövs. Är bössan/kikaren anpassad för stå-upp-som-älgbaneproffsen blir det fort obehagligt då huvet inte följer med i rekylen... -- Mats Om man provar att sätta en kikare på hagelbössan och ska finskjuta kommer många få problem. För många är nog inte avfyrningarna så rena med hagelbössan men det är kanske inget som märks i rekylen. Jag tycker personligen att många snackar ner hur jobbig rekylen är i grövre kalibrar. Visst kan många lära sig men inte alla tror jag. Jag kan det inte med en rimlig ansträngning med torrklick varje dag och skytte någon gång i veckan ( med den 375H&H bössan jag hade). Det är bara att prova om man vill men för mig tog det drygt ett år att återhämta mig från detta och börja skjuta bra igen.
Publicerat September 17, 201213 yr Som Mats skrev - stockningen och skjutstilen är nästan helt avgörande. Därmed inte sagt att 375:an är mild, för det är den inte. Inskjutning från bänken är inte direkt fredagsmys, så jag föredrar personligen ett biltak som stöd. Bland det jävligaste jag har skjutit med var en Krico i .300 Win. mag. Den hade krokig kolv, hård bakkappa och ett kikarsikte monterat en halv meter ovanför lådan. Den var vidrig att skjuta från bänken, (men ägaren gillade den så...) Å andra sidan - en Ruger no:1 375H&H, med nytillverkad valnötskolv. Den var nästan förvånansvärt lättskjuten. Jag trodde först att ägaren hade fisladdat patronerna, Men det var friskt laddade 270 grains kulor.
Publicerat September 17, 201213 yr Om man provar att sätta en kikare på hagelbössan och ska finskjuta kommer många få problem. För många är nog inte avfyrningarna så rena med hagelbössan men det är kanske inget som märks i rekylen. Jag tycker personligen att många snackar ner hur jobbig rekylen är i grövre kalibrar. Visst kan många lära sig men inte alla tror jag. Jag kan det inte med en rimlig ansträngning med torrklick varje dag och skytte någon gång i veckan ( med den 375H&H bössan jag hade). Det är bara att prova om man vill men för mig tog det drygt ett år att återhämta mig från detta och börja skjuta bra igen. Ja, det du skriver bevisar bara min tes om att Mats har helt rätt - skjuter du fel gör de ont, men det gör det redan med en 6,5 om man ska vara ärlig. Så har ni problem med en grov studsare ska ni nog fundera på skjutställningen först och rekyel sedan..... För som sagt - få gnäller på hagelpangen, men där står de flesta rätt. /T
Publicerat September 17, 201213 yr Kolven och skjutställning! poffade iväg 30-40 skott på 300-475m vallen med min 375 h&h, en sako med utbytt bakkappa, den var helt underbar att skjuta med, tyvärr för lång o fin för att ha som hundförare!
Publicerat September 17, 201213 yr Nu måste jag anmärka på brors teser: fel är inte alltid fel. När jag skjuter sånt som inte sparkar så mycket så står jag "rak i ryggen" eftersom det är det mest avslappnade och bäst förenliga med god precision. Dock fungerar det illa med mycket rekyl då man kan få obehaglig närkontakt med optiska riktmedel, så vid dessa tillfällen anammar jag hagelstilen. Denna tillåter mig att utan problem eller obehag och även med kort ögonavstånd skjuta "storstampare". Den nyfikne kan se mig använda en för ändamålet olämplig ställning i följande video, där jag skjuter en lätt .338 Lapua med för kort kolv och kikaren för långt bak. Kör man bild-för-bild syns det hur kikare och ögonbryn bara skiljs av millimetrar där det vänder... -- Mats
Publicerat September 17, 201213 yr Med den skjutstilen är det ok för mig med, hagelbössan är inga problem den heller. Men, jag vill kunna skjuta mina studsare bekvämt liggande, sittande, stående och i bänk. Återigen inväntar jag exabits dräpande...;-)
Publicerat September 17, 201213 yr Med den skjutstilen är det ok för mig med, hagelbössan är inga problem den heller. Men, jag vill kunna skjuta mina studsare bekvämt liggande, sittande, stående och i bänk. Återigen inväntar jag exabits dräpande...;-) Jag har iofs inte provskjutit någon 375:a men jag tror inte att du ska prova den liggandes utan rekylbroms. Jag skjuter med min 416 i bänk utan problem men liggandes tror jag inte. Jag har inte provat och det blir nog inte provat förrän det sitter något längst fram på pipan.
Publicerat September 17, 201213 yr Ja, det du skriver bevisar bara min tes om att Mats har helt rätt - skjuter du fel gör de ont, men det gör det redan med en 6,5 om man ska vara ärlig. Så har ni problem med en grov studsare ska ni nog fundera på skjutställningen först och rekyel sedan..... För som sagt - få gnäller på hagelpangen, men där står de flesta rätt. /T Det gör inte ont men jag gillar det ändå inte. Jag gnäller på hagelpangen, just därför har jag ingen renodlad utan kör med kombi som inte utnyttjas för flyktskytte just eftersom jag inte tränar hagelskytte. Jag har verkligen försökt men det fungerar inte för mig. Just nu håller jag på att utvärdera mina vapenval just eftersom jag verkar vara ovanligt klen vad det gäller rekyl eller så har jag för stora krav på hur skyttet känns. Jag har satt 4 skott på 200m inom 48mm sittande på ändan med stöd från skjutkäpp med min Ruger No.1 i 375H&H men jag gillar inte känslan när jag får ta om en avfyrning för att jag håller på att rycka av den. Jag vill ha en bössa som jag kan skjuta utan att fundera på att hålla extra hårt där eller jag måste stå exakt så. Just därför skjuter jag inte heller det nationella 300m skyttet för då kommer ryck avfyrningar som ett brev på posten. Skjuter jag däremot sportskytte så jag har tid att ta om så fungerar det ganska hyffsat. Jag är ganska övertygad om att alla inte klarar av att skjuta grovt utan "biverkningar".
Publicerat September 17, 201213 yr En 375 är inget monster, lite push men inte elak. Ok! Då låter det ju som en idealisk bysse isf.
Publicerat September 17, 201213 yr .....Jag vill ha en bössa som jag kan skjuta utan att fundera på att hålla extra hårt där eller jag måste stå exakt så. ....... Det måste man alltid som regel, skjutställningen påverkar rekylupptagningen vilket påverkar träffläget.... I alla fall om man går över 222Rem..... Men drillar man in rätt ställning så står du rätt alltid, det handlar om ett muskelminne. /T
Publicerat September 17, 201213 yr Nu måste jag anmärka på brors teser: fel är inte alltid fel. ..... -- Mats Nu tycker jag att bror är petig värre. Men i klippet bror länkar till visar på en lite felaktig skjutställning i min värld, i alla fall om man avser tämja en het rekyl. Du hade kunnat brösta upp en del till, fast då hade kolven blitt litta kort. /T
Publicerat September 17, 201213 yr Det måste man alltid som regel, skjutställningen påverkar rekylupptagningen vilket påverkar träffläget.... I alla fall om man går över 222Rem..... Men drillar man in rätt ställning så står du rätt alltid, det handlar om ett muskelminne. /T Jag tycker nog att centralantända patroner är mer förlåtande än .22lr gällande rekylupptagning. Alltid rätt ställning är svårt i improviserade skjutställningar tycker jag men nu var eller är inte mitt problem att jag får träfflägesförändringar utan att jag mentalt ogillar rekyl och jag lär knappast vara ensamen om det. Jag hävdar fortfarande att alla inte kan skjuta grovt hur man än står, ligger m.m. Man måste helt enkelt prova om det är något som passar en.
Publicerat September 17, 201213 yr Författare men hur är rekylen ? långsam eller rapp ingen som har en i typ mellan göteborg karlstad runt vänern ?? så en kan få komma och testskjuta
Publicerat September 17, 201213 yr Den är inte rapp, som en 308 men lite mer långsam och utdragen rekyl, tycker 30-06 är betydligt värre, den är rapp och lite tyngre, var väl inte den bästa kolven på det exemplaret av 30-06 jag provade. Sakos kolv i 375 tycker jag om, hva tycker jag inte om i nästan någon kaliber, särskilt inte de äldre 640
Publicerat September 17, 201213 yr men hur är rekylen ? långsam eller rapp ingen som har en i typ mellan göteborg karlstad runt vänern ?? så en kan få komma och testskjuta Nu är detta teoretiska värden men om man räknar på för kalibern vanlig kulvikt med maxladdning så ligger 375H&H på ca 57 joule i rekylenergi med en hastighet av 5,4m/s och 30-06 har 27 joule i rekylenergi och 3,7m/s i hastighet. Jag tycker detta stämmer bra överrens med verkligheten. Det enda jag kan tänka mig som gör att man uppfattar rekylen i 375H&H som långsammare är att rekylen knuffar kroppen en längre väg så man får mer gung, 375H&H slår ändå snabbare än 30-06.