Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fundering på .375 HH

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Den är inte rapp, som en 308 men lite mer långsam och utdragen rekyl, tycker 30-06 är betydligt värre, den är rapp och lite tyngre, var väl inte den bästa kolven på det exemplaret av 30-06 jag provade.

Sakos kolv i 375 tycker jag om, hva tycker jag inte om i nästan någon kaliber, särskilt inte de äldre 640

aha hmm måste få testskjuta den kalibern kanske är som en "smekning" ist för 640 jag har

Nu är detta teoretiska värden men om man räknar på för kalibern vanlig kulvikt med maxladdning så ligger 375H&H på ca 57 joule i rekylenergi med en hastighet av 5,4m/s och 30-06 har 27 joule i rekylenergi och 3,7m/s i hastighet.

Jag tycker detta stämmer bra överrens med verkligheten. Det enda jag kan tänka mig som gör att man uppfattar rekylen i 375H&H som långsammare är att rekylen knuffar kroppen en längre väg så man får mer gung, 375H&H slår ändå snabbare än 30-06.

hmm låter som en testskjutning är enda rätt då med andra ord
Publicerat

Återigen inväntar jag exabits dräpande...;-)

Tror det räcker med två besserwissers i den här tråden :D

Provskjut en 375:a och se hur det känns, är väl mitt tips. Sen hur stora ståtliga män som sidelock kan få pisk av en 375:a begriper jag bara inte. Det där behöver man ge en ärligare chans innan man avfärdar som oskjutbart.

Kan bara konstatera att införskaffandet av en 458 Win Mag som andra studsare (köpte utan att ha testat en) var det bästa jag gjort i vapenväg. Men jag handladdade och hade orken att lära mig skjuta med bössan också. I dagsläget har jag tyvärr inget grövre än 8x57, och rekyltålighet är en färskvara enligt min erfarenhet...

Publicerat

Jag tycker verkligen du ska provskjuta och helst mer än en gång. Säg 10 till 20 skott varje gång och minst två pass.

För mig är det svårt att utvärdera på bara ett pass. Testa gärna efter några skott att någon annan laddar eller inte laddar bössan så du inte vet om den är laddad. Ser du att du rycker till vid avfyrning när det är oladdat så har du enligt mig problem.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker verkligen du ska provskjuta och helst mer än en gång. Säg 10 till 20 skott varje gång och minst två pass.

För mig är det svårt att utvärdera på bara ett pass. Testa gärna efter några skott att någon annan laddar eller inte laddar bössan så du inte vet om den är laddad. Ser du att du rycker till vid avfyrning när det är oladdat så har du enligt mig problem.

ett pass räcker att komma till insikt om att det inte var nått för mej men som du säger det är det lämpligaste så är det bäst att ha nån med sej som kan ladda och dona
Publicerat

Meddela gärna hur det går med provskjutningen om det blir av.

Publicerat

Tror det räcker med två besserwissers i den här tråden :D

Provskjut en 375:a och se hur det känns, är väl mitt tips. Sen hur stora ståtliga män som sidelock kan få pisk av en 375:a begriper jag bara inte. Det där behöver man ge en ärligare chans innan man avfärdar som oskjutbart.

Kan bara konstatera att införskaffandet av en 458 Win Mag som andra studsare (köpte utan att ha testat en) var det bästa jag gjort i vapenväg. Men jag handladdade och hade orken att lära mig skjuta med bössan också. I dagsläget har jag tyvärr inget grövre än 8x57, och rekyltålighet är en färskvara enligt min erfarenhet...

Jadu, hur det går till begriper inte jag heller. Folk här säger att rekylen är en bestämd knuff. Jag upplevde en stadig smäll och hade märken på axeln och huvudvärk även efter hemresan. 220gr eller 300gr gjorde inte nån stor skillnad för upplevelsen. Det gör helt enkelt ont att erhålla blåmärken.;-)

Publicerat

Jadu, hur det går till begriper inte jag heller. Folk här säger att rekylen är en bestämd knuff. Jag upplevde en stadig smäll och hade märken på axeln och huvudvärk även efter hemresan. 220gr eller 300gr gjorde inte nån stor skillnad för upplevelsen. Det gör helt enkelt ont att erhålla blåmärken.;-)

Va f*n! Får du blåmärke på axeln och huvudvärk från en 375:a??? :ohmy: :ohmy: :ohmy:

Jag kan då stå och bränna 10 skott i rad utan blåmärke men min 416 och V0 810 m/s. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Publicerat

Samtliga jaktsnackare har stående inbjudan hem till mig med sina snällknuffande grovbössor så ska jag testa på.;-)

Publicerat

Samtliga jaktsnackare har stående inbjudan hem till mig med sina snällknuffande grovbössor så ska jag testa på.;-)

Tror du att jag skulle sätta mig i bilen 300 mil t o r bara för att du skulle få provskjuta min 416 rem mag och få känna på knuffen från den??? :laugh: :laugh: :laugh:

Då får du väl komma upp hit då ist. :thumbsup:

Publicerat

Upplevd rekyl beror på många saker... min förra .375:a fulladdad med Nomra 201 var rapp och elak, men fullt hanterbar med en viktmässigt tyngre men lika fulladdad version med 203B.

Väger 74 kg och har inga problem med en Sako som väger 3,6-3,7 + Zeisskikare. Men jag är helt övertygad om att det är personligt... och att för lång kolv är minst lika illa som för kort.

Publicerat

Min 416+Helia 1,5-6 väger ganska exakt 5 kg. :smile:

Publicerat
  • Författare

Meddela gärna hur det går med provskjutningen om det blir av.

ivärsta fall får jag låna en hos handlaren