Publicerat November 7, 201213 yr Vi gör lite tvärtom då:Vilken ammo/kulor bör undvikas? Oryx 10,1 g (havererar/ojämn) Sciroccon (skjuter bra men väl dyr) Vulkan (bra kula men inte till älg) Det är dom jag testat men sciroccon kan bli aktuell då den är bra och vulkanen skjuter jag gärna med på allt utom älg...
Publicerat November 7, 201213 yr Använd förhållandevis hårda kulor. Lättexpanderande kulor, som Vulkan och andra obondade kulor, kommer ge onödigt med köttförstöring och osäker effekt om man träffar riktigt grova ben. Jag hade provat med en kopparkula, typ Barnes TSX/TTSX; för de litet hårdare kopparkulorna har du valt en helt idealisk kaliber.
Publicerat November 7, 201213 yr Använd förhållandevis hårda kulor. Lättexpanderande kulor, som Vulkan och andra obondade kulor, kommer ge onödigt med köttförstöring och osäker effekt om man träffar riktigt grova ben. Jag hade provat med en kopparkula, typ Barnes TSX/TTSX; för de litet hårdare kopparkulorna har du valt en helt idealisk kaliber. Alright, a-frame och winchester accubond har nämnts i andra trådar. Något utlåtande om dem? Bra till rådjur och älg?
Publicerat November 7, 201213 yr Alright, a-frame och winchester accubond har nämnts i andra trådar. Något utlåtande om dem? Bra till rådjur och älg? Visst! Bra val bägge två
Publicerat November 9, 201213 yr Visst! Bra val bägge två Vet någon vart jag får tag i dessa? Torsby har ju a-frame men accubonden??
Publicerat November 10, 201213 yr Vet någon vart jag får tag i dessa? Torsby har ju a-frame men accubonden?? Jag har både Accubond 160 gr och Barnes TTSX 150 gr att sälja. Billigare än vapex. PM:a om intresse finns.
Publicerat November 11, 201213 yr Författare Beatless// Är det bara kulorna eller riktig ammunition? Born2Hunt// Interjakt-butikerna har troligtvis Winchester Accubond, iaf i GBG. Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Publicerat November 11, 201213 yr Beatless// Är det bara kulorna eller riktig ammunition?Born2Hunt// Interjakt-butikerna har troligtvis Winchester Accubond, iaf i GBG. Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2 Ok tack! Aka kolla var närmaste interjakt finns.
Publicerat November 17, 201213 yr Författare Fick några Norma-patroner i helgen med röd plastspets. Vilken kula är detta? Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Publicerat November 20, 201213 yr Författare Fel av mig, Remington var det visst. Kom nog fram till 140 grains Ballistic Tip... Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Publicerat November 20, 201213 yr Fel av mig, Remington var det visst. Kom nog fram till 140 grains Ballistic Tip...Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2 Om det är remington ska du nog akta dig fick en ask såna men dom hette "core lokt". Har inte skjutit med dom men blev avrådd av trogen källa...
Publicerat November 21, 201213 yr Om det är remington ska du nog akta dig fick en ask såna men dom hette "core lokt". Har inte skjutit med dom men blev avrådd av trogen källa... Varför ska man akta sig. har själv hört gott om remingtons core loct
Publicerat November 21, 201213 yr Varför ska man akta sig. har själv hört gott om remingtons core loct Vet faktiskt inte men priset är ju läskigt lågt strax under 400kr om jag kommer ihåg rätt. Hörde ifrån en vän som trodde det var deras "motsvarighet" till noslern och avrådde mig helt enkelt. Men jag har själv varken bevis eller fler argument emot
Publicerat November 23, 201213 yr Core lokt ska ju vara en helt okej kula, fast jag kan tänka mig att 140 gr i en 7mm RM ger lite för höga anslagshastigheter för vad den kulan egentligen är tänkt för. Så det blir nog lite en chansning att använda den. Men 180 gr Core lokt i en 30-06 är det absolut inget fel på, priset till trots, vad jag hört och läst.
Publicerat Januari 9, 201313 yr BumpSkickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2 Hittade du någon kula du trivdes med? Jag är mest road av att höra om effekten i viltet. Är sugen på att testa barnes men velar mellan txp 160gr eller en ttxp som är lite lättare. Får man samma expansion och djupverkan trots den lättare varianten?
Publicerat Januari 10, 201313 yr Författare Inte fått nån möjlighet att fälla nåt vilt ännu tyvärr... Lite dåligt med jakttillfällen tyvärr. Men den verkar gå bra i bössan och skjuter rätt lika med fmj, iaf det lilla jag skjutit än så länge. Har fått erbjudande om att ladda hemma hos en på jobbet, funderar på att ladda 160 gr AccuBond då de flesta pratar gott om den kulan. Men jag måste säga att rekylen inte alls var så farlig som jag trodde efter att läst på olika forum. Trodde den skulle sparka som fan, men inte alls farligt tycker ja. Märks säkert efter ett större antal skott, men inget som inte går att hantera... Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 10, 201411 yr Författare Någon som har nåt nytt att tillägga? Skickat från min HTC One via Tapatalk
Publicerat Augusti 11, 201411 yr Jag har nu skjutit drygt en säsong med Barnes txp 160 grain och är supernöjd. Blir inga plötsliga apelsiner till utgångshål. Blir en bra sårkanal genom kött och ben. Sen skjuter den i min bössa helt lika med jaktmatch och jag har ingen träfflägesförftyttning med eller utan dämparn Edit: TSX menar jag
Publicerat Augusti 11, 201411 yr Författare Ok, det låter ju bra. Är det denna kula du menar? http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/Handladdning/Kulor/Gevars_Kulor/7mm_(-284)/154_till_180_grain/7mm_(-284)_160gr_TSX_TripShok-FB_(Barnes_Kulor)_50_ask?id=BA30291#.U-kgEsvarqA ? Har du några "l"addrecept" att dela med dig av? Skickat från min HTC One via Tapatalk
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Författare Var köper du den fabriksladdad? Skickat från min HTC One via Tapatalk
Publicerat Augusti 12, 201411 yr I jaktaffären [emoji23] Nej men de har haft den i Norrköping men senast jag var på torsbo köpte jag flertalet askar för att bunkra upp Bara att ringa runt och kolla