Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fyrhjuling!?

Featured Replies

Publicerat

För att göra en lång historia kort - jag söker efter en bra fyrhjuling, helst begagnad!

Kikat på en Polaris sportsman 400 4x4 och efter vad jag läst mig till via diverse länkar, forum etc. så ska man inte ge sig i lag med vissa märken. Läser man mellan raderna så förespråkas Polaris, Bombardier, Honda och Yamaha.

Men jag förstår blott följande av all information:

- man kan köpa vägregistrerad eller oregistrerad! Vad är skillnaden mer än att vägregistrerad är okej att köra till "jobbet" med!?

- Ska man köra i skogen med timmervagn kan odelad bakaxel vara en fördel!

- Vinsch är ett plus!

- Dragögla är ett måste!

- Allt förutom 4x4 går bort!

Det skrivs i de flesta säljannonser att maskinerna gått XXX antal timmar, de flesta ser ut att ha blivit våldtagna av en skördare men har aldrig gått i skogen etc...

En polare har en diesel Polaris som är helt sjuk. Låter som en fiskestånka men djävlar vad den tar sig fram i skogen - därför har jag nog kikat lite extra efter bättre begagnade Polaris maskiner. Vill tro att 400cc räcker till de jag och min far ska använda maskinen till. Hämta fällt vilt, köra ut foder, dra enstaka stockar ur skogen och lite turer mellan marker.

Hasplåtar, vinsch, lastplattor fram och bak, dragkula, belysning, 4x4 och backfunktion ser jag som måsten. Med de parametrarna på plats finns det en kandidat, eller två! Bör man oroa sig över "äldre" maskiner från låt säga 2004-2006? Ska det vara manuell låda med hög och lågväxel? Är automatlåda att föredra?

Tappade intresset för all form av motorfordon för något år sedan, men behovet har växt i takt med att markerna växer och fällt antal djur ökar (har inget att göra med att jag blivit äldre och fått känsligare rygg (blivit klen!)) :happy:

Farsan hittade någon ny maskin med extra bling-bling för 15-20tkr och var såld. Jag är dock av åsikten att äldre av bättre kvalisort alltid vinner då reklamationsfrekvensen oftast är lägre.

Seså dela med er av era tankar och erfarenheter - jo, jag har surfat en hel del men nu vill jag veta vad era högst värderade åsikter säger kära forumfolk!

På förhand tack!

/M

Publicerat

Suzuki, säger inte mera.....

Bra kvalitets prylar är svåra att hitta begagnade för de säljs inte.

Vi har en Suzuki 450 King Kvad o den duger mer än gott till alla våra behov.

Dyr som satan, köptes ny för +100,000 med servo o lite annat lulllull.

Köp INGEN kina skit, funkar säkert men grannen har gjort av med en o en arbetskamrat två på tiden som vi har haft våran inne på Service en gång.

Som med allt annat, köp riktiga prylar eller låt bli.

//

Publicerat

Där hemma har vi gått från 0 slika maskiner för bara något år sedan till att ha två nu,

den ena är visst en suka som den ovan och nr 2 är en mindre Yamaha tror jag, som framgår är jag ungefär lika intresserad av dessa maskiner som en nunna av storleken på manligheten, men klart är att kvalité är det som gäller i längden, har sett ett par av dessa maskiner lägga av ute i terrängen med mindre roande arbetsinsatser som resultat.

/CHristian

Publicerat

Har för mig att det är nåt korkad regel som säger att är den vägreggad får du inte köra den i terräng. Inte för att nån lär kolla det men värdelös info är alltid bra. Håller själv på att övertala mig om att det är en brahagrej, Med bandsats då så klart.

Publicerat

Goes 520 är en "billig" maskin som säljs mycket.

Har en själv, plogar, kör virke/släp med.

Visst, jämför man med tex yamahas maskiner så är dessa klenare i ramkonstruktion, sämre orginal vinsch fram=rår o dra loss fyrhjulingen om man kör fast.

Jag köpte denna ny för ca 50k och har 3 kompisar som har lika, de har köpt stora timmer vagnen med kran och den orkar dra fulla lass utan problem.

En akilles häl verkar vara drag kroken som vibrerar loss och tillslut går av om man inte spänner den ibland, gick av på kompisens, fick ny förstärknings plåt på hela bakte amen o ny krok i den på garantin.

Kör man inte yrkesmässigt utan bara hobby kör e nog denna maskin ok.

Jag och kpmpisarna e nöjd med sina.

fördelar:

lastrack fram o bak ingår, likaså framvinsch, fyrhjulsdrift, delad bakaxel, diffspärr, 3 års ny garanti.

hasplåtar köpes till för 5000k,

nackdelar:

de enda jag kommit på är att vischen endast verkar vara för att dra loss maskin om man kör fast, lite klen, det löstes med en bakmonterad warn winsch till kranarm för timmerkärra mm.

en annan sak är ju att ram och stålkonstruktioner är klenare än märkes maskinerna, men det är ingen maskin för yrkesmässig körning(tycker jag)

Alla jag känner kör vägreggat: skatt 300/år, halvförsäkring ca 250/mån, med en terräng reggad får du bara köra i just terräng, men det får du ändå inte utan markägarens tillstånd, rent krasst sett ska maskinen trailas till skogen om en ej är väg reggad. köper du en ny maskin har du garanti i 3 år och slipper besikta första 3 åren.

för hobbhy bruk tycker jag goes 520 är en helt ok maskin för pengarna

mvh

Publicerat

Har för mig att det är nåt korkad regel som säger att är den vägreggad får du inte köra den i terräng.

Med stöd av 1§andra stycket 5TKF medges undantag från terrängkörning för att hämta björn,älg,hjort och vildsvin,står ingenting om hur fordonet skall vara reggat,har kollat det med lst då jag emellanåt hämtar djur med vägreggad bil i terräng och det är ok.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780594.HTM

/Mike

Publicerat

För att göra en lång historia kort - jag söker efter en bra fyrhjuling, helst begagnad!

Kikat på en Polaris sportsman 400 4x4 och efter vad jag läst mig till via diverse länkar, forum etc. så ska man inte ge sig i lag med vissa märken. Läser man mellan raderna så förespråkas Polaris, Bombardier, Honda och Yamaha.

Men jag förstår blott följande av all information:

- man kan köpa vägregistrerad eller oregistrerad! Vad är skillnaden mer än att vägregistrerad är okej att köra till "jobbet" med!?

- Ska man köra i skogen med timmervagn kan odelad bakaxel vara en fördel!

- Vinsch är ett plus!

- Dragögla är ett måste!

- Allt förutom 4x4 går bort!

Det skrivs i de flesta säljannonser att maskinerna gått XXX antal timmar, de flesta ser ut att ha blivit våldtagna av en skördare men har aldrig gått i skogen etc...

En polare har en diesel Polaris som är helt sjuk. Låter som en fiskestånka men djävlar vad den tar sig fram i skogen - därför har jag nog kikat lite extra efter bättre begagnade Polaris maskiner. Vill tro att 400cc räcker till de jag och min far ska använda maskinen till. Hämta fällt vilt, köra ut foder, dra enstaka stockar ur skogen och lite turer mellan marker.

Hasplåtar, vinsch, lastplattor fram och bak, dragkula, belysning, 4x4 och backfunktion ser jag som måsten. Med de parametrarna på plats finns det en kandidat, eller två! Bör man oroa sig över "äldre" maskiner från låt säga 2004-2006? Ska det vara manuell låda med hög och lågväxel? Är automatlåda att föredra?

Tappade intresset för all form av motorfordon för något år sedan, men behovet har växt i takt med att markerna växer och fällt antal djur ökar (har inget att göra med att jag blivit äldre och fått känsligare rygg (blivit klen!)) :happy:

Farsan hittade någon ny maskin med extra bling-bling för 15-20tkr och var såld. Jag är dock av åsikten att äldre av bättre kvalisort alltid vinner då reklamationsfrekvensen oftast är lägre.

Seså dela med er av era tankar och erfarenheter - jo, jag har surfat en hel del men nu vill jag veta vad era högst värderade åsikter säger kära forumfolk!

På förhand tack!

/M

Hej!

Jag tycker att du har en rätt klar bild av vad du ska använda maskinen till och vilken teknisk spec. som den bör uppfylla.

Vad det gäller val av känt fabrikat så håller jag med dig, satsa på Polaris, Honda, Yamaha eller Suzuki och inga Kina-grejer. Jag menar inte att alla kinamaskiner är skit, men med de beprövade märkena vet man oftast vad man får (vilket av dessa märken man sen väljer tror jag hänger mer ihop med tycke och smak, eller goda relationer med återförsäljare av det ena eller andra märket).

Personligen anser jag att det är få situationer när en ATV gör mer nytta än en jordbrukstraktor på en gård, men lite kanske också skall hamna på nöjeskontot? :wink:

MVH

Alias

Publicerat

Då vi lade ner jordbrukandet 2005 och enbart satsade på skogen, så sålde jag traktorn och köpte ATV istället, då mina marker är dåligt lämpade för en traktor av jordbruksklass.

Började med en Arctic Cat 500cc med manuell låda, delad bakaxel, Warne 2500 winch fram och bak, en riktig arbetshäst som tog sig fram bra i skogen med fulla lass på timmervagnen.

20090415001.jpg

20090415002.jpg

20090415.jpg

20090429.jpg

002.jpg

Hustrun ville ha en egen maskin, så 2007 köpte hon en ny Suzuki 450 automat med insprutningsmotor, mycket mjuk och trevlig maskin att köra, tog sig fram bra i terrängen, och var inte alls oäven att dra tunga lass med, även om den inte kom upp i samma klass som min AC.

Den snörika vintern 2009 köpte jag bandsats till AC:n, då det var helt omöjligt att ta sig fram med en hjulmaskin, och även arbetsskotern (Aktiv Alaska lång) gick bet i pudersnön.

Fantastisk bärighet med banden, men frutansvärt jobbigt att köra med manuell låda och utan servo.

20100215.jpg

Så 2011 så bytte jag bort 500:an mot en ny AC 700 automat med servo, i övrigt samma utrustning som den gamla.

Bild008.jpg

Bild003.jpg

Bild002.jpg

Inga problem att kravla sig ur ofrysna surhål heller... :)

Diverse tillbehör som plogblad, vagnar, betesputs, sandspridare, harv mm mm har också inhandlats, och jag har aldrig ångrat att jag gick från traktor till ATV, men detta beror ju på vad för verksamhet man bedriver också.

Nöjeskörning förekommer i stort sett inte, nån kombinerad viltvårdsåtgärd & korvgrillning på vintern när banden sitter på förekommer ibland, men annars icke.

Publicerat

Kan väl inte göra annan än att hålla med föregående talare: Arctic cat 500 med automatlåda och dubbla vinchar. Sen ser det ut som om dom flesta uppskattar en låda eller två att ha småprylar i. Automatlåda set jag nästan som ett måste om man ska krypköra i terräng eller kryssa sig fram mellan träd och annan bröte. Jag har ingen erfarenhet av bandsatserna, men dom ser onekligen användbara ut, för det är hopplöst att ta sig fram i djupsnö...

post-12001-0-33220100-1348640361_thumb.j

Publicerat

Jag och pappa investerade i en Suzuki Kingquad 750 med "proedition" paketet för ca 1 år sedan. Detta har inte ångrats en endaste gång. Men warn vinch fram och bak, stora däck och hasplåtar under hela maskinen är det inte mkt som stoppar den :) Det enda som har stoppat den för oss är hagtornsbuskar. Men det är nog bara en bandsats som inte får punka av dom taggarna ;)

Publicerat

Automatlåda set jag nästan som ett måste om man ska krypköra i terräng eller kryssa sig fram mellan träd och annan bröte.

Det går faktiskt alldeles utmärkt att smyga sig fram i tät terräng med manuell låda också, upplever inte nån skillnad i det fallet jämfört med denna nya med automat.

500:an var ohyggligt stark på låg-ettan, och man kunde verkligen åla sig fram i snigelfart.

Den enda egentliga anledningen till att jag valde automat denna gång var just för bandsatsens skull, annars hade jag gärna köpt en manuell till, fast med servo.

Dock är det bekvämare att köra med automat.

Publicerat

Det går faktiskt alldeles utmärkt att smyga sig fram i tät terräng med manuell låda också, upplever inte nån skillnad i det fallet jämfört med denna nya med automat.

500:an var ohyggligt stark på låg-ettan, och man kunde verkligen åla sig fram i snigelfart.

Den enda egentliga anledningen till att jag valde automat denna gång var just för bandsatsens skull, annars hade jag gärna köpt en manuell till, fast med servo.

Dock är det bekvämare att köra med automat.

Ok, det kanske bara är jag som är lat... :tongue:

Publicerat

Hej alle har selv en goes 520 vejregistret erhelt tilfreds med den ,som før skrevet er wins ikke så stærk slæpkrog gård altid løs et stort problem vil prøve med loktait eller svejse poltene MVH Kalle.

Publicerat

MR MARLIN en meget fin maskinpark kalle.

Publicerat

Köp en bandvagn :)

Publicerat

På mina föräldrars gård har vi en Yamaha 400 Kodiak inköpt 1996/7 eller nåt sånt. Den går fortfarande efter 15 år som en klocka trots mycket undermålig skötsel (antal oljebyten kan nog räknas på ena handens fingrar.. och den har aldrig tvättats) och mycket skogskörning.

Börjar se rätt taskig ut men det har aldrig varit ett enda maskinellt problem. Den har fått en del smällar vid körning men då har det varit nån punktering eller rena "köttskador", dvs metall som fått bockas rätt igen. Motor, drivlina, växlar har inte krånglat en endaste gång. Batteriet laddade ur en gång så man fick dra igång den med snöre under en tid och fotbromsen har börjat ta dåligt, men det är ju slitdelar så att säga.

Vi har haft ett par olika vinschar, både fram och bak (för kranen på timmerboggien) och det har funkat fint.

Manuell låg/hög är det, ettan låg är bra när man kört timmer över ojämn terräng.

Har inte testat nåt annat men Yamaha verkar i alla fall hålla hög kvalitet.

Publicerat

Har inte testat nåt annat men Yamaha verkar i alla fall hålla hög kvalitet.

Man bör hålla sig till japanska och amerikanska maskiner om man har tänkt sig att kunna jobba med dem.

Publicerat

Hur fort kan man köra med bandsats? Är dom nerväxlade?

Publicerat

Har riktigt dålig erfarenhet av Artic var tre nya maskiner i min närhet har rasat å strulat.

Canam likaså körde med en nyligt den tog in vatten servot gav upp å den visade alla felmedelanden man kunde tänka sig.

Yamaha fin motor å låda enda minuset är drivaxlar å knutar första drivaxeln for efter bara 5 mil.

Polaris 500ho har jag själv och är väldigt nöjd inget bytt förutom de jag pajjat själv genom att lägga den upp och ned :)

Köp inte en Tjingtjong av något slag de kommer du att ångra om du använder den man får vad man betalar för.. Ska du köpa billigt köp då en ny Polaris 500ho tror dom tar 74 för dom klart prisvärt å då har du en maskin som har utvecklats under 20 års tid med samma motor mm.

Publicerat

Körde min Sus i ett större dike i går. Var bara tvungen o prova... 40 cm djupt vatten o sand/ler botten, bara att hålla full gas o njuta. B-)

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Publicerat

Hade en Foreman 400 när jag arbetade i fjällen, mycket trevlig maskin och driftsäker. däremot har jag hör jag från flera som har kina-moppar som inte riktigt är tillfredställd och hur funkard det när det behövs bytas delar??

Publicerat

Goes ska enligt reklamen ha servicelager i Sverige så delar borde finnas att få tag på.

Jag håller i stort med övriga talare, dock vet jag inte vad för sorts AC Manlicher talar om, det jag menar är att exempelvis AC500 manuell och automat är kända som driftsäkra bra maskiner medan AC650 är mer av ett sorgebarn. Man får helt enkelt kika mer på modell än märke, då vissa motorer exempelvis är sämre än andra.

Sen är det naturligtvis så också att alla märken har måndagar, och har man otur så går det sönder något.

Publicerat

Först en 400 med ja vad nu lådan kallas bara att gasa i vart fall :) Den rasade ordentligt trasig kolv pluss massa annat undrar om inte blocket for ochså minns inte milen på den men var inte någe mycket maskinen vara bara två år gammal om jag inte minns fel.

Maskin nr 2 en 650 har haft en hel del problem motor haveri bland annat.

Maskin nr 3 en 500 främre diffhuset rämnade å gick i två delar allt byttes hade gått ett par tre hundra mil skulle jag tro.

Maskin nr 4 en 700 generalhaveri växellåda rägnade drev :) den me hade få mil.

Så aldrig en AC men hade tänkt köpa en sådann själv först innan jag insåg hur dåligt dom håller..

Publicerat

Hur fort kan man köra med bandsats? Är dom nerväxlade?

Jag har kört i 65 km/h med min 700cc, tror inte det var max, men närapå skulle jag tro, banden stjäl en del, så mycket är klart, men man får istället ett rejält grepp.

Publicerat

Sedär, jag vet flera, däribland har vi en själv, som kör AC och är nöjda utom med 650in som sagt.

Men ni kanske kör hårdare än genomsnittet och därav frestar på maskinerna mer?