Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fyrhjuling!?

Featured Replies

Publicerat

Jag har inte heller hört något om dylika problem med AC från de som kör det märket här i trakten.

Publicerat

Det här med delad bakaxel eller ej, beror väl lite på om man skall dra en tyngre vagn.

Risken med delad axel och tung vagn gör att mark fri gången blir låg, maskinen trycks ihop.

Man bör ha förstärknings stag som styvar upp maskinen. fördelarna är mycket bättre mark kontakt med hjulen.

Om jag inte minns fel så är det bara suzuki som har hel bak axel.

Publicerat

Jo förvisso men som regel drar man sällan så tungt att nackdelen med delad axel överväger fördelarna. Iaf är det min bedömning efter lite olika jobb med hjulingar. Ska man hålla på att dra tungt ofta så finns det bättre saker att investera i min värld. Tex en Vimek Minimaster eller något litet banddrivet.

Publicerat

Våran Suzuki KQ 750 har delad bakaxel och starkare fjädrar och dämpare :) Tror dom har en 400 med stelbakaxel. Våran har vi dragit rejält tunga lass med utan att den delade bakaxeln ställt till med något problem :)

Publicerat

När saker rasar bör man alltid ta i beaktande hur väl skötta de är med oljenivå kontroller och servicar, allt rasar om man inte sköter det! Kollar man oljan i motorn tillräckligt ofta?? Blir det ltie förlite vid feltillfälle så går det oftast väldigt illa!

Publicerat

De va inte Brist på service som orsakade problemen åtminstone inte på 700an å 400an. Vi sliter nog grejerna mindre än som brukar dom i skogen men betydligt mycke mer än dom som bara hämtar posten med fyrhjulingen :) men allt är ju relativt å hur man använder prylarna varierar nog kraftigt. Men vill inte ha något som inte tål att användas så därför brukar jag titta på vad dom som missbrukar prylarna har :)

Publicerat

Ja det är en vettig infallsvinkel, finns inget värre än strulande prylar.

Publicerat

En bild på våran Suzuki 750 :)post-11331-0-63351200-1349119413_thumb.j

Lådan på främre pakethållaren är en biltema original :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Man ska väl välja en med riktig 4wd vilket inte alla har..Polaris sportsman är väldigt värd pengarna

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Efter mycket funderande tog jag hem en Honda 500 atv för provkörning. Vet inte så mycket om maskinen egentligen annat än att det är ett Demo-ex på en modell som har extra allt.

Lärlingen tog emot maskinen för ca två helger sedan - lämpligt då han samma lördag nedlade tre dovhjortar som behövde hämtas i lite småbesvärlig terräng :happy:

Maskinen är utrustad med hydrostat, styrservo, hasplåtar, flyttbar winch från warne och eluppvärmda handtag. De lilla jag testkört skedde med bakhjulsdrift och hydrostaten var då ruskigt skön att köra med. Inget ryck då den började driva utan smög iväg fint utan ryck även om man var försiktig med gasen. Styrservon gjorde körningen med en hand riktigt behaglig och man märkte inget av ryck i styret då man svängde etc. Baron som har en Hondamaskin på 420cc tyckte att min lånemaskin kändes lite slö. Möjligt att hydrostaten snor en del effekt men jag tror man har igen detta i användarvänlighet istället. Märkligt nog hade denna maskin inte direktinsprutning utan var bestyckad med förgasare. Kostar kanske lite extra i bränsleförbrukning, men vad mer nackdel förgasare har kan åtminstone inte jag avgöra.

Riktigt mjuk och fin att köra med, har dock inte testat körning i skog än. Men i djup lervälling och med tvåhjulsdrift kändes maskinen riktigt bra. Klättrade upp fint för markens enda backe och de jag nog gillade bäst var att ljudnivån om man inte "buskörde" var riktigt låg.

Den Kawasaki 350 jag testade för någon helg sedan levde om betydligt mer även om den i sig också kändes bra.

Tydligen vågar Honda lämna 5års garanti på sina nya maskiner, är detta samma för t.ex kawasaki och suzuki?

Anledningen att jag kikat just på Honda är helt enkelt att en jaktkamrats svärfar säljer fabrikatet, och att de vänligt nog ställde av demomaskinen hos mig :happy:

Något man bör tänka lite extra på innan man väljer en modell med hydrostat? Funderade på att handla begagnad maskin tidigare, men nu lutar det mer åt fabriksnytt. Sen är frågan om man ska ha vägreggad, eller "terräng"- varianten.

Tack för all input. Som novis hade jag lite tankar med mig då jag testkörde, men barnet tog snabbt överhand och jag blev direkt förälskad = blind för nackdelar så nu vet jag varken ut eller in :biggrin:

M

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Det blev en Honda:

post-2578-0-67392300-1355749360_thumb.jp

500FPA, styrservo, hydrostatlåda, flyttbar winsch med fjärrkontroll, hasplåtar och drivaxelskydd, handtagsvärme, snöblad och snökedjor! Provkörde ett flertal fabrikat men föll för hondan som jag upplevde som riktigt stadig och smidig. Fantastisk att köra iom växellådan som smyger iväg. Riktigt snäll att krypköra med även i gyttjan oavsett om fyrhjulsdriften var inkopplad eller ej.

Hoppas jag valt rätt och bara behöver gråta en gång :sleep:

Tack för alla tips och råd!

/M

• 3 years later...
Publicerat

hejsan på er... jag har en Goes 520 en 2014 års modell. har haft både ac ,suzuki, och can am, men provar just nu en goes. det enda nack delarna med just denna är att som många har skrivit att den har för klen ram till yrkes mässigt jobb. Och att lågväxeln är bara på framåt. det är lite minus..

men men .kör man som mig hobby bruk så räcker den mer än väl + att den kostar bara 50 tusen mot för can amen jag hade 154 tusen. så man får mycket mera tillbehör och en rent rolig maskin. reserv delarna typ driv axel är rent halva priset än en märkes maskin.

som sagt det är för och nack delar med allt.

har bytt ut winchen till en mera kraftigare sådan med 30 meters lina. 

har ett block på själva kroken så om man vill så får man dubbel kraft om man riktigt kört fast.

använder denna till att dra upp träd från släntar man har kapat ner.

det enda jag undrar över nu är vad för bandsats som passar till en goes 520 steel . ser att det ligger ute beggade för rätt peng 15 till 25 tusen i stället för en ny 50 tusen

tack för mig.

väl mött i skogen :) / Nicke / Norrbotten

• 2 years later...
Publicerat

Bumpar denna tråd då jag funderar på en ATV ute på gården. Fick ju min gamla traktor, MF 165, stulen för några år sen och traktorn jag fick tag i efteråt var ju större hade fyrhjulsdrift och lastare. Detta gör att den är rätt bökig att köra med om man bara ska ner och göra något i skogen. Har en Kellfri ATV-skogs/last-vagn som fungerade bra på gamla traktorn men på den nya så fungerar det inte så bra. 

Har bestämt mig för en mindre Yamaha eller Honda och letat begagnat nu ett tag men verkar rätt svårt att få tag på en vettig begagnad maskin. Har nu börjat svänga över på en ny maskin men vad behöver man egentligen? Servostyrning verkar ju bra och om man kan få den traktorregistrerad så kan man ju köra den på vanliga vägar. Men är det något annat man ska tänka på?

Publicerat

Jag har en Kawasaki 750 som jag är nöjd med. Men jag kör mest mindre lass med ved, plogar och hämtar en och annan älg på skogen med den. Vad jag förstår så skall det tydligen vara bättre med en stel bakaxel om man skall köra med stort lass på släpet. Men å andra sidan så är jag ingen expert på detta.

102.thumb.JPG.d63d7e018224ca99de74cd7e5646f83d.JPG

Publicerat
  • Författare
26 minutes ago M-Ola sa:

Bumpar denna tråd då jag funderar på en ATV ute på gården. Fick ju min gamla traktor, MF 165, stulen för några år sen och traktorn jag fick tag i efteråt var ju större hade fyrhjulsdrift och lastare. Detta gör att den är rätt bökig att köra med om man bara ska ner och göra något i skogen. Har en Kellfri ATV-skogs/last-vagn som fungerade bra på gamla traktorn men på den nya så fungerar det inte så bra. 

Har bestämt mig för en mindre Yamaha eller Honda och letat begagnat nu ett tag men verkar rätt svårt att få tag på en vettig begagnad maskin. Har nu börjat svänga över på en ny maskin men vad behöver man egentligen? Servostyrning verkar ju bra och om man kan få den traktorregistrerad så kan man ju köra den på vanliga vägar. Men är det något annat man ska tänka på?

Åk till ATV center i Höör! Där brukar stå inbytta maskiner av olika fabrikat. Säljer Honda

/M

Publicerat

Var och kollade i dag. De hade en vettig demo-maskin som jag eventuellt köper. Vi får se hur det går.

Publicerat

Strunta i allt annat utöver vanlig terrängregistrering, det medför strypningar, dyrare pris samt besiktningskrav.

Jag har haft både Polaris, Yamaha och Honda. Tycker nog Hondan håller bäst kvalitet rakt över om man avser arbeta med maskinen.

Publicerat

Har nu kört ett halvår med min suzuki 500 och jag måste säga att av alla maskiner jag haft så piskar denna allt. 

fantastik maskin att köra i skogen och släpa timmer med eller ploga , eller annat diverse, 

jag personligen tycker att 500 är den optimala storleken. tillräckligt med kräm för allt jag gör och inte för klumpig som jag
tycker att dom blir när det är 700 eller större.

Publicerat

Bestämde mig för Hondan i dag. Lär ta ett tag innan jag kan hämta den men då får de tid att sätta på utrustningen jag vill ha. Blir en Rancher 420 FM2 2017 som gått 45 timmar. Avdraget på priset gör att jag kan sätta på vinsch, extra plattor till vinschen, handtagsvärme, och hasplåtar under hela maskinen för ungefär vad jag skulle få ge för en ny. Sen är det full garanti i fem år på den från mitt inköpsdatum..

Publicerat

Det blir nog en bra maskin, hjulingar behöver inte vara övermotoriserade, iaf inte så länge man inte kör med band.

Publicerat

Ja här nere lär det inte behövas band så ofta. När det är mycket snö så har den blåst dit så då kan man alltid köra där det inte finns någon snö. Nu ska bara stålcontainern beställas så jag kan låsa in den ordentligt också.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hämtade en Polaris Sportsman 570 med plogblad igår. Kommer även en kombivagn och sand/grusspridare nästa vecka.