Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Smyg/vakjakt vs Maxavstånd.

Avstånd-Utrustning/Teknik 77 röster

1. 1. Vilket är ditt maxavstånd under idealiska förutsättningar

• Upp till 100m
      7%
      6
    • 150
      25%
      20
    • 200
      31%
      24
    • 250
      16%
      13
    • 300m eller Över
      18%
      14
  2. 2. Använder du Laseravståndsmätare

• Ja
      42%
      33
    • Nej
      57%
      44
  3. 3. Vilken övrig utrustning går du inte ut utan

• Benstöd
      23%
      34
    • Bakre monopod/säck
      7%
      11
    • Skjutkäpp
      13%
      19
    • Handkikare
      28%
      42
    • Vindmätare
      4%
      6
    • Ballistisk app i mobilen
      9%
      14
    • Inga tillbehör alls bara bössa och kniv
      13%
      20

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Vilket är det längsta avståndet du skjuter på oavsett viltslag under helt idealiska förutsättningar och med vilken utrustning?

Huvudsaklig jakt avses dvs en klövviltjägare som skjuter en hare om året kryssar för klövvilt.

Om du har kortare maxavstånd än 100m så är det första alternativet som gäller.

Sista frågeställningen är en flervalsfråga.

/Mike

Publicerat

Max skjutavstånd för mig är 150, använder ingen laseravståndsmätare och går ofta ut utan något av tillbehören i sist frågan. Kunde dock inte registrera mina val då man var tvungen att välja ett alternativ på sista :(

Publicerat
  • Författare

Max skjutavstånd för mig är 150, använder ingen laseravståndsmätare och går ofta ut utan något av tillbehören i sist frågan. Kunde dock inte registrera mina val då man var tvungen att välja ett alternativ på sista :(

Har lagt till ett alternativ :smile:

/Mike

Publicerat

Satte max 200 för min egen del. Har iof aldrig fått ett klockrent läge på det avståndet, men vet att jag har kapaciteten om det uppstår.

/Må

Publicerat

Ännu en intressant frågeställning från dig Mike :thumbsup:

Tyvärr skriver jag från Tapatalk alltid numera och verkar inte som om man kan ställa upo i röstningarna då.

Hur som helst så har jag haft 200m som maxavstånd ganska länge nu då det känns "lagom". Med den extremt skiftande träningsdos jag får (ibland 100skott/år och ibland 1500skott/år) så tycker jag ändå att jag ligger inom ramarna på 200m.

Detta avstånd gäller för rådjur, älg och gris.

Räv och Hare är lite annorlunda då de har mindre träffområde. Brukar hålla mig vid (Hare <100m och räv ca 150m).

Mvh/Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Hänger lite på vilken bössa som får följa med. Min kort-korta nie-trea skulle jag absolut inte använda på mer än 150 m men de båda andra klass 1-orna ut till 200 m under optimala förhållanden. Jag har alltid med mig någon form av skjutstöd, antingen fast monterade eller en skjutkäpp av något slag. Kikare är alltid med, har funderat på avståndsmätare men inser att jag redan nu har för mycket att hålla reda på när jag skall ut.

Publicerat

Satte 300+ men 300 får nog anses max för mig. Och då med rätt bössa. Benstöden är på vid all vak/smygjakt och handkikaren är alltid med på sådan jakt. Avståndsmätaren är också med på denna typ av jakt men klarade mig bra utan den innan jag skaffade den. Skjutit en fullskovel dov på 286m och det är mitt längsta jaktskott.

Publicerat

Satte 200 meter som maxavstånd, men då är det verkligen idealiska förhållanden som gäller.

Rådjur får nog komma inom 150 meter för att det ska vara aktuellt med skott.

Skjuter alltid med stöd av torn eller skjutkäpp/benstöd. Missar en del lägen på grund av detta, men det gör jag gärna

eftersom de skott jag tar känns så mycket säkrare.

Publicerat

Kryssade i följande:

250 m som max. Avser då älg/kron. Gris/rå/dov/räv skulle jag inte vilja skjuta på mer än 200 m.

Använder Leica avståndsmätare

Bössa:

Blaser R93 Pro

6.5x55

Belyst Swarre 2.5-10x42

Harris benstöd

Skruvar inte på siktet, håller upp omedvetet även om jag skruvat vilket lett till en del tokigheter så nu ger jag fan i att skruva.

Skjuter väl hyggligt med de verktyg jag har, inget proffs men inte heller klåpare. Anser jag det finns tvivel ang vind etc så låter jag bli, utvärderar varje situation om skott är möjligt. Försöker se möjligheterna.

Publicerat
  • Författare

Anser jag det finns tvivel ang vind etc så låter jag bli, utvärderar varje situation om skott är möjligt. Försöker se möjligheterna.

Mycket välformulerat :yes:

Pga ovanstående så är procentuellt sett de djur jag fäller på avstånd över 300m väldigt få per säsong eftersom förutsättningarna sällan stämmer till 100%

/Mike

Publicerat

Jag satte 250m, men som alla andra så är det inte det avstånd jag normalt skjuter på, utan en effekt av jag vid några tillfällen känt mig bekväm att ta skott strax över 200m. Efter som att jag inte är bra nog på att läsa vind behöver jag ingen vindmätare (vind = mycket kortare max-avstånd).

Men igentligen tycker jag detta med avstånd inte är så relevant fråga. Jag skulle hellre se frågan som tex "hur stor del av träffområdet ska du kunna träffa för att skjuta under jakt?" Förklaring: om man nu på bana sprider över snusdosan på ett bestämt avstånd tycker man då att det är gott nog för att skjuta på kråkor/räv/rådjur/älg på samma avstånd. Personligen vill jag åtminstonde ha 100% marginal. Alltså om jag på ett bestämt avstånd sprider kulorna snusdose-stort så vill jag att träffområdet ska vara minst dubbla radien. Låter det vettigt?

Publicerat

Beror som sagt på jaktform det jag jagar mest är med trädskällare då ligger nog snitt avståndet på 25meter redan 80 meter räknar jag som långt, men har med jaktformen och beväpning att göra tät skog och 22wmr är standard utrustningen.

Toppjakt däremot är motsatsen skott under 100 är ovanliga och kräver omständigheterna skott på +300 tar jag dem.

Bössan är en 6br med bra laddning och 20-25x kikare benstöd som används i kombination med ryggsäck liggande i snö är ett ypperligt stöd. Skjuter man skott över 200 tycker jag avståndsmätare är ett måste då det blir kinkigare att pricka avstånden exakt ju längre man sträcker ut dem.

Ballistiska appar och liknande är väl bra men inget jag använder på jakt eller skyttetävlingar tycker ett verifierat klick-kort med aktuella avstånd och 90graders vind 1 och 3m/s fungerar bäst, det svåra som oftast felar är bedömningen av vind så tycker inte man ska krångla allt för mycket med exakta värden.

Publicerat

Jag kan vara lite olika utrustad men ser utrustningen som en del i de optimala förutsättningarna.

Har jag med mig skjutkäppen istället för benstöden så är det inte optimala förhållanden och då måste jag dra ner avståndet.

Om jag inte hittar optimal skjutställning i skogen ändå. Min träfflägesförändring beroende på om jag tar skott liggande eller perfekt sittande med ryggen mot rätt träd är mindre än vad min skjutskicklighet klarar av att bevisa. Framförallt väljer jag detta när jag tar skott i nerförssluttning. Jag har väldigt svårt att få till en bra liggande ställning om det sluttar för brant utför. Då sätter jag mig ofta hellre med ryggen mot en större stam och tar stöd med armbågarna mot lår/knä. Nu talar vi 6,5. Dubbelstudsaren är inte med på denna typ av jakt...

Publicerat

Max runt 200m men senaste årens vilt har varit mer 3-150m, majoriteten runt 100m. Lutar mer åt att 9.3an får bli smyg/vakbössa, men vi vet ju att den funkar ju på lite längre håll Mr Madmike ;)

Skickat från min HTC Sensation Z710e

Publicerat

Gäss - vinden sätter gränsen men realistiskt max 300m, använder allt vad mekaniskt och elektroniskt stöd som finns.

Rådjur mm - 200m om det absolut inte går att komma närmare - vilket det ju oftast gör....

Publicerat

Kan inte rösta via mobilen men eftersom frågan avser smyg o vakjakt säger jag under 100 m på smygjakt för annars har jag inte smugit tillräckligt bra.

150m på vakjakt.

Vet att jag skjuter mer än dugligt upp till 300 men har svårt att försvara det moraliskt.(gäller mig själv) har haft äran att se trådskaparen skjuta på 600 och ser inget fel i att han skulle ta skott mot vilt på de avstånden.

Publicerat

Satte 250 m som max, på grund av min sunkiga avståndsmätare (Bushnell scout 1000) och det faktum att jag inte äger en bössa som jag skjutit tillräckligt för att känna mig bekväm på längre håll. 250 är riktigt långt när minsta lilla går fel så det skall vara idealiska förhållanden för skott mot vilt på dylikt håll. Till saken hör väl att jag utan problem klarar en femkrona på 200 m med bara ryggräcksstöd när jag laddar med scenar L, Scirocco 2 eller A-max men skytte och jakt är väldigt olika saker. Bara en sådan sak som att man måste lägga 70-80% av fokus på hur djuret beter sig hela tiden för att kunna förutse kommande rörelser gör jaktskottet på långt håll något väldigt annorlunda än att knöla ner en lerduva på 400 m. Vid målskytte är fokus typ 5% målbild, 15% grepp och ställning och 80% avfyring... För jaktskyttet på långt håll måste målskyttemomenten måste sitta så pass att man fixar dom säkert med det fokus som "blir över" för fokusen på viltet kan man inte fuska bort. Utövar man "målskytte" på vilt så går det illa förr eller senare... Dom skotten som Mike tar på 430 och så med sådan klockren säkerhet är inget annat än imponerande.

Publicerat

Det har blivit några rävar på 200+ men det ligger i den häraden i varje fall.

Rådjur har väl varit 200- några meter men ungefär.

Älg 200 i full galopp men då med en trafik älg.

Annars så är de flesta skotten betydligt närmare.

Jag har en ganska kuperad terräng och skjuter en del från bergkam till bergkam vilket drar ut på hållet ibland annars så gillar jag bäst att ta mig närmare så jag känner lukten :cool:

Publicerat

150-200 m för orre, 250 m för tjäder och 300-350 m för älg. OCH om det är optimala förhållanden. Har avstått skott på mycket kortare håll när det inte känts bra.

Har provat skjutkäpp men det var inget för mig. Benstöd är uteslutet då jag aldrig vakar.... Avståndsmätare finns på önskelistan helst inbyggd i kikaren.

Publicerat

sätter 200 meter oberoende på vilken viltsort det är och det är vad min nuvarande riggar fixar utan problem under vakjakt

när det gäller smygjakt så vill jag helst in till bajonettavstånd

saknar avståndsmätare tyvärr men funderar på att skaffa en

har benstöd och ballistisk app ska komplettera med diverse prylar

Publicerat

300+. Och jag jagar mer eller mindre aldrig utan avståndsmätare.

Publicerat

Har alltid haft en maxgräns på 100 m men efter ett ökat övningsskytte så tyckte jag att det var rätt tryggt att skjuta på 150-160 m nu på rådjursjakten så där är min maxgräns nu, avståndsmätare har jag ingen däremot så har vi inte så himla mycke längre skjuthåll än så hos oss.

Publicerat
  • Författare

Att så många använder så mycket grejor var jag inte beredd på :yes: kul!

Likaså att användandet av lasermätare var så utbrett,kunskapsbanken på jaktsidan är bred :cool:

Nästan 85% har 200m eller längre som maxhåll,kan slå vad om att för 10år sen så hade 85% satt max 100m som gräns.

/Mike

Publicerat

Kan inte rösta via mobilen men eftersom frågan avser smyg o vakjakt säger jag under 100 m på smygjakt för annars har jag inte smugit tillräckligt bra.

Ett stort plus på den.

Publicerat

Satte 200, är absolut inte bättre än så.