Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Smyg/vakjakt vs Maxavstånd.

Avstånd-Utrustning/Teknik 77 röster

1. 1. Vilket är ditt maxavstånd under idealiska förutsättningar

• Upp till 100m
      7%
      6
    • 150
      25%
      20
    • 200
      31%
      24
    • 250
      16%
      13
    • 300m eller Över
      18%
      14
  2. 2. Använder du Laseravståndsmätare

• Ja
      42%
      33
    • Nej
      57%
      44
  3. 3. Vilken övrig utrustning går du inte ut utan

• Benstöd
      23%
      34
    • Bakre monopod/säck
      7%
      11
    • Skjutkäpp
      13%
      19
    • Handkikare
      28%
      42
    • Vindmätare
      4%
      6
    • Ballistisk app i mobilen
      9%
      14
    • Inga tillbehör alls bara bössa och kniv
      13%
      20

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Satte 200, är absolut inte bättre än så.

Hä ä ju inni älgöge :wink:

Publicerat

Eftersom jag har en ful ovana att alltid dra med mig lite mer grejer än strängt nödvändigt så är det gärna både baksäck, benstöd, skjutkäpp och avståndsmätare i bagaget. Sitter man i torn är en liten baksäck klockren att lägga under förstocken på tornkanten. Upp till 300 meter är också ballistikappen i mobilen tillräckligt tillförlitlig.

Jag skulle nog inte dra mig för att skjuta på 300 meter, naturligtvis under förutsättning att allt känns rätt både när det gäller utrustning och yttre förhållanden. Tveksamheter göre sig icke besvär, då får det vara. Nu har jag ännu inte kommit i den situationen att jag fått skottchans på de hållen. Däremot har jag suttit/legat och siktat på icke skjutbart vilt ett antal gånger på skotthåll upp mot 500 meter, bara det ger en känsla av vad man kan förvänta i skarpt läge. Däremot är träningstillfällen på längre håll än 300 meter relativt sällsynta och det gör också att det finns en gräns för vad man rent praktiskt VET vad man är kapabel till.

Mycket svada här nu, men det är väl kortfattat hur jag själv resonerar :wink:

Publicerat

Eftersom jag har en ful ovana att alltid dra med mig lite mer grejer än strängt nödvändigt så är det gärna både baksäck, benstöd, skjutkäpp och avståndsmätare i bagaget. Sitter man i torn är en liten baksäck klockren att lägga under förstocken på tornkanten. Upp till 300 meter är också ballistikappen i mobilen tillräckligt tillförlitlig.

Jag skulle nog inte dra mig för att skjuta på 300 meter, naturligtvis under förutsättning att allt känns rätt både när det gäller utrustning och yttre förhållanden. Tveksamheter göre sig icke besvär, då får det vara. Nu har jag ännu inte kommit i den situationen att jag fått skottchans på de hållen. Däremot har jag suttit/legat och siktat på icke skjutbart vilt ett antal gånger på skotthåll upp mot 500 meter, bara det ger en känsla av vad man kan förvänta i skarpt läge. Däremot är träningstillfällen på längre håll än 300 meter relativt sällsynta och det gör också att det finns en gräns för vad man rent praktiskt VET vad man är kapabel till.

Mycket svada här nu, men det är väl kortfattat hur jag själv resonerar :wink:

Vad är det för ballistikapp ni pratar om? Den låter ju rätt smidig

Publicerat

Satte 200 som max även om jag vet att jag kan dryga ut det lite till.

Har skjutit Räv o Hare på nära 200 men inget på längre håll därav 200.

Ingen laser mätare men känner mina marker väl.

Ball appen är med men den används inte då avstånden inte tillåts överstiga 200.

Och ja jaq vet när de överstiger det avståndet :tongue:

//

Publicerat

Beror på vilt... och inte bara storlek måste jag erkänna. Jag har skjutit älg på upp mot 300, men skulle inte prova på rådjur på över 200. Trots att jag regelmässigt skulle ta ett skott på en orre på det avståndet, om jag inte enkelt kunde komma närmare i skydd... Vilket förstås är ett betydligt mindre mål. Dock anser jag att en orres rörelsemönster i ett träd inte komplicerar saken nämnvärt, vilket däremot kan vara fallet med ett rådjur som plötsligt tar ett steg eller två med huvudet fortfarande sänkt.

Publicerat

Jag svarade 200 meter. Med handen på hjärtat så övar jag inte tillräckligt mycket för att sträcka ut hållen mer än så. Kanske är det t.o.m. så att 200 är i längsta laget. Har jag tillräckligt bra stöd sittande i jakttorn och ett avslappnat rådjur som står och betar så tror jag att jag skulle krama avtryckaren och skicka iväg TTSX:en ur 223-pipan. Förutsatt lite eller helst ingen vind.

Tilläggas bör att jag alltid har med lasermätaren då den är ett ovärderligt hjälpmedel - ffa på pass där man inte varit tidigare. I övrigt så är alltid handkikaren med numera då jag fått upp ögonen för hur trevligt det är med en slik när jag jagar. Att jag sen i våras har en lätt och smidig Swarovski 10x42 Swarovision gör möjligen sitt till :wub:

Publicerat

Jättesvårt att säga faktiskt, jag tar skott på orre eller tjäder kring 200 m, har skjutit räv på ca 300 m och plockat duvor och kråkfåglar med 22an på 200 meter. Samidigt är jag tveksam till skott på över 100 m mot klövvilt. Det kan nog ha med min vana, jag har mest jagat på marker där avstånden är kring 50-80 m på klövvilt medan räv och fågel har jagats i områden som ger betydligt längre håll. Min enda erfarenhet av att skjuta klövvilt på längre håll än 100 m är egentligen eftersök där jag tagit skott på ut till 250 m på rådjur. Jag tränar på 100-300 m och har skjutit på ut till 800 meter mot tavlor (och träffat) så skott på 200 m borde inte vara några problem för mig egentligen men jag får nog endå säga 300 m på räv och fågel men 100 m på klövvilt.