Hoppa till innehåll
wallden_66

Astro 320, Karta(or) ?

Recommended Posts

wallden_66

Väntar på min nya astro från handlaren, hoppas den dimper ner till onsdag!

Hur är det med kartor? Vilken ska man ha och kan man hitta lite billigare varianter?

Jag jagar både i Gävleborg, Västmaland, Uppland och Stockholm ena marken går över länsgränsen. Känns som om det här kan bli riktigt dyrt!!

Jag skulle bli riktigt tacksam om någon vänlig människa har några goda råd!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
fredrikl

Pm:a mig...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
scano

Lånar den här tråden lite.

Är det nån som har tips på hur man kan hitta kartor över götaland lite billigare?

Tacksam för alla förslag

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JimmyTtilja

http://butiken.metria.se/garmin/

Här kan du skräddar sy din karta så du bara har över den mark du jagar. det kostar 300kr/10x10. Det är Gramins frilufskarta prime v2.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JacobSandström

http://butiken.metria.se/garmin/

Här kan du skräddar sy din karta så du bara har över den mark du jagar. det kostar 300kr/10x10. Det är Gramins frilufskarta prime v2.

+1

Garmins nya system är ju superbt. För oss i mellansverige med lite mindre marker har priserna iom att man själv gör utsnittet minskat rejält. Då blir det lättare att försvara inköp av flera olika marker.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JacobSandström

Köpte just en karta från Garmin till nya jaktmarken. För de 300 kr i minimikostnad fick man ju med rejält med yta. Har Prime på en tidigare jaktmark och tycker den kartan är toppen. Men då gav jag nog runt 1000-lappen även om storleken på den mark vi jagade var densamma (ca 1500 Ha)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
kalleanka70

OBS! Tänk på att ni bara kan ha 1 st karta från Garmins nya Prime aktiv i enheten åt gången dvs ni måste lägga dem på minneskort och fippla med dessa varje gång ni byter mark. Ett riktigt skitsystem med andra ord eftersom internminnet klarar en massa kartor. Jag jagar på 3 områden och det suger att byta kort. Talade med en garminkille i går på en mässa och de är medvetna om problemet som många har hört av sig om. Ev. Kommer de lösa det i "framtiden"

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
kalleanka70

Det bästa sättet är därför att ta en vanlig tryckt fastighetskarta och scanna och sedan via Google Earth göra olika custom maps som helt sonikas droppas som .kmz filer i custom mappen på din Garmin. Då kan du ha så många du vill ;-)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JimmyTtilja

Det bästa sättet är därför att ta en vanlig tryckt fastighetskarta och scanna och sedan via Google Earth göra olika custom maps som helt sonikas droppas som .kmz filer i custom mappen på din Garmin. Då kan du ha så många du vill ;-)

det är säker jätte bra det oxå. Ligger dina 3 områden bredvid varandra? det är ju inte så att man behöver byta fram och tillbaka flera gånger per dag.

jag tycker det funkar bra att "behöva" byta kort. jag tycker att det verkar krångligt att scanna och sen lägga in och grejja i datorn, men det är klart, det är ett one time job :smile: sen finns dom ju i enheten. så det är en väl en smaksak. om man tycker det är jobbigt att byta kort så är det ett bra alternativ!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JacobSandström

OBS! Tänk på att ni bara kan ha 1 st karta från Garmins nya Prime aktiv i enheten åt gången dvs ni måste lägga dem på minneskort och fippla med dessa varje gång ni byter mark. Ett riktigt skitsystem med andra ord eftersom internminnet klarar en massa kartor. Jag jagar på 3 områden och det suger att byta kort. Talade med en garminkille i går på en mässa och de är medvetna om problemet som många har hört av sig om. Ev. Kommer de lösa det i "framtiden"

Enligt garmin kan man ha 2 aktiva kartor samtidigt. För mig är det dock skit samma vilket. Jag kommer köra med samma kort hela hösten i alla fall så för mig så är det ett icke-problem.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
kalleanka70

Garmin har tyvärr fel, på hemsidan. Det går inte och de vet om det. Min områden ligger ca 7-10 mil från varandra tyvärr. Ena dagen är jag på ett och andra på ett. Hålla på och fippla med små kort som troligtvis pajar hållaren efter ett tag är ju skit.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Isac Hansson

Hej,

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ajV

Vissa saker kanske man ska vara lite varsam med att skriva ut på ett fullt publikt forum. Behöver ju inte göda herr pontens ego.. bara en tanke..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ajV

Tycker prime v2 är helt klockrent, köper bara marken jag vill ha och betalar inget för mark jag inte använder.. Har man råd med en pejl för 7000kr så har man råd med karta för 300kr.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard

Vi postar INTE förslag/tips/länkar/motsvarande om piratkopiering här!

Jag föreslår att man tar och läser Villkor & Regler en gång till och tar en funderare...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Matin

Tycker prime v2 är helt klockrent, köper bara marken jag vill ha och betalar inget för mark jag inte använder.. Har man råd med en pejl för 7000kr så har man råd med karta för 300kr.

Japp, håller helt klart med dig!

Väljer man dessutom att få dem på minneskort, så kan man byta kartor lätt om man har flera jaktmarker utspritt över landet.

Förstår inte vad det är som gör det okej att stjäla digitala varor. Lite som när folk behöver hjälp med att fixa sin kraschade hem-PC. Behöver man renovera sitt badrum, så förstår man att man behöver betala hantverkare och att det kostar, men din PC ska någon helst fixa för en i bästa fall symbolisk summa pengar och ev. en flaska vin.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
FarsanSeger

Har också köpt Prime2 över jaktmarken men jag tog i lite och fick då även med markerna runt huset där jag bor, ca en mil från jaktområdet. 650 spänn är inte så mycket att bråka om. Stoppade i minneskortet i Astro 320 och det funkar klockrent. Problemet är att jag får inte upp den kartan i datorn. Använder BaseCamp och där finns bara den tidigare kartan Friluftskartan V2, trots att jag har Astro´n ikopplad via USB till datorn.

Något tips någon??

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
kalleanka70

Ser du den i listen i Basecamp? Den ska läsas in när du har Garmin i rätt läge så den kommer upp som en liten disk. Då ska du se kortet och sen kan du i menyn på programmet välja att se Prime och inte Friluftskartan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
FarsanSeger

BaseCamp.jpgKalleanka70

Ser ut som på bilden. Finns ingen Prime att välja. Vet inte vad jag gör för fel.

Ber om ursäkt för trådkapningen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JimmyTtilja

tror den ligger under enheter

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
FarsanSeger

Prime kartan finns varken under "Astro" eller "flyttbar disk" :sad:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ilbajten

Samma problem hos mig...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ilbajten

Hur har ni lyckats med kartan?

Löste sig för mig idag när jag äntligen fick supporten att förstå...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
FarsanSeger

Haft mailkontakt med garmin suport men enl. dem är det bara att plugga in Astron i datorn och köra. Kartan "ska" dyka upp där. Har inte haft tid att krångla mer med det.

Hur gjorde du för att se Prime-kartan i BaseCamp?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ilbajten

Jag ominstallerade Basecamp o datorn sen funkade det. Uppdaterade även astron sedan.

Se nedan mail från Garmin.

"Hej Peter,

Tack för ditt mail.

Kortet ska sitta i din Astro och då borde du efter att antal minuter (tar tid för BaseCamp på datorn att ladda in kartan - Man ). Vänta tills den har laddat in kartan.

Föreslår att du provar uppdatera/installera om:

http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/basecamp

Dessutom föreslår vi uppdatera Astrons firmware/programvara med WebUpdater:

Såhär installerar du Garmin Webupdater för Windows:

1. Klicka på nedanstående länk och spara filen på ditt skrivbord:

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=931

2. Dubbelklicka på filen och följ instruktionerna på skärmen för att installera Webupdater.

3. När installationen har slutförts ska du ansluta din GPS-enhet till en USB-port på din dator.

4. Starta programmet Webupdater från Garmin-mappen i din Startmeny.

5. Följ instruktionerna på skärmen för att uppdatera din GPS-enhet med den senaste versionen av systemmjukvaran.

Du hittar mer information om installationen här: http://iqc.garmin.com/eCustomer/KODSelfService/request.do?create=kb:garmin_sv-SE&view()=c%7B36fc82e0-d13e-11df-c826-000000000000%7D

Du kan också se en videoguide på följande länk: http://learn.garmin.se/webupdater"

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE