Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

År det byta ut den gräsliga spääntangente på en r93

Featured Replies

Publicerat

Går det byta ut den mot typ en trelägessäkring Har för mig att jag sett något sådant någonstans..

• Svar 60
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Trams. Träna istället!

• Jag har en M98. Kan någon hjälpa mig att ta bort den förhatliga utdragaren? JAG VILL HA PUSHFEED!!!

• Träning ger färdighet men går fortfarande inte lika fort kan jag nästan garantera sköt väldigt mycke med min första kombi men blev aldrig lika snabb som med vanlig säkring. Visst skillnaden är väldigt

Publicerat

Bättre säker och ful än osäker och snygg. Tycker själv inte att den är ful :)

Publicerat
  • Författare

Ja men hellre snabb än långsamm :) tänker mer på funktion än utseende kulspännare eller vad det nu kallas är långsamt har provat stötjaga fågel med min kombi med samma typ av säkring å de blev inga fåglar den dagen :) så därför jag vill byta det går för långsamt då det är bråttomt.

Publicerat

Min är osäkrad när kolven når axeln men så har jag haft min i 6 år med :) Tror ifs det var så i början med :P Träna o du blir van.

Publicerat

Jag finner det omåttligt underhållande att du dristar dig till att kritisera funktionen hos den i Sverige mycket heliga och helt oantastliga bläääsern :lol:

(Lite som att fråga efter vilken kaliber man ska byta till eftersom det inte går att jaga älg med 6,5X55)

Du har heller inte fått svar på din fråga och detta var också rätt så mycket OT. Sorry :sleep:

Publicerat

Jag har en M98. Kan någon hjälpa mig att ta bort den förhatliga utdragaren? JAG VILL HA PUSHFEED!!!

Publicerat

Går det byta ut den mot typ en trelägessäkring Har för mig att jag sett något sådant någonstans..

Du är helt säker på det?Jag tror att du har sett jägarförbundets "photoshoppade" pang som utgjorde ett tävlingsmoment vid Elmia för något år sen eller hur det nu var.

Alterniven är följande, är det 1:a april idag eller det du dricker, det vill jag också få dricka en slurk av för starkt det är det.

/Christian

Publicerat

ASG!

Bra Rikard :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Träning ger färdighet men går fortfarande inte lika fort kan jag nästan garantera sköt väldigt mycke med min första kombi men blev aldrig lika snabb som med vanlig säkring. Visst skillnaden är väldigt liten men den finns ändå. Men är inte helt säker jag sett någon som bytt ut eländet kan lika gärna varit så att de va tvärt om någon som bytt från treläges till späntangent..

Publicerat

Ja personligen känns Blasern lite överskattad. Trög tangent är det jmf med min Sako 85. Hade svårt att förlika mig med den i går på en liten jaktmässa jag var på. Sen känns det som det är mycket delar som det kan hamna skit it. Ok nu sket jag väl också i det blå och blir anklagad för att dricka starkt men jag vill understryka att jag endast inmundigade en Corona Extra till middagen ;-)

Publicerat
  • Författare

Loka har jag sörplat på :)

Publicerat
  • Författare

Undrar varför inga hagelbössor har späntangent ?

Publicerat

Bra fråga, blaser drillingar har.

/Christian

Publicerat

Kreighoff har, nu är det så att blaser är för att leverera inte stå oleverad vid pass, drev och hundjakt.

Publicerat

Träning ger färdighet men går fortfarande inte lika fort kan jag nästan garantera sköt väldigt mycke med min första kombi men blev aldrig lika snabb som med vanlig säkring. Visst skillnaden är väldigt liten men den finns ändå. Men är inte helt säker jag sett någon som bytt ut eländet kan lika gärna varit så att de va tvärt om någon som bytt från treläges till späntangent..

Du kanske har sett nån artikel där de beskrivit/presenterat ett ombyggnadskit som finns till bla Hva1900, styrhylsan och en del andra delar byts ut så du får spänntangent alá Blaser.........
Publicerat

Att den upplevs som trög jämfört med en traditionell säkring är ju inte helt konstigt.

På Blasern spänner du fjädern till slagstiftet i slutstycket, en vanlig säkring flyttar ju bara på en lite spärr så att avtryckaren tillåts släppa på den redan spända fjädern i slutstycket.

Sen vet jag inte vad kalleanka har tittat på för bössa, Blaser R93 är väl den modell som det hamnar minst skräp och skit i tack vare att det är minimalt med öppningar. Jag upplever en rejäl skillnad mot min gamla Sako 75 som hade alla skogens pinnar och barr i lådan efter en dag som hundförare. Blasern är ljusår bättre där så förklara gärna hur du ser att Blasern skulle ta in en massa skräp som ställer till det :sleep:

Publicerat
  • Författare

Dra bak slutstycket öppnare är så finns det nog inget som är :) jo därav problemet vill ha något som går lätt..

Då är det säkert den artikeln jag sett :)

Publicerat

Sen vet jag inte vad kalleanka har tittat på för bössa, Blaser R93 är väl den modell som det hamnar minst skräp och skit i tack vare att det är minimalt med öppningar. Jag upplever en rejäl skillnad mot min gamla Sako 75 som hade alla skogens pinnar och barr i lådan efter en dag som hundförare. Blasern är ljusår bättre där så förklara gärna hur du ser att Blasern skulle ta in en massa skräp som ställer till det :sleep:

En tysk tidning (tror det var Wild & Hund) har testat. De hällde sand mm i en R93a och i en Mauser 98 - Blasern klarade testet bäst.

Publicerat
  • Författare

Tveksamt kanske med slutstycket stäng men då fyller ju testet ingen funktion. Har väldigt svårt att tro att 93 an vore mer pålitlig än en 98 som är byggd för sämsta tänkbara miljön :) skulle vilja se en r93a som varit i en skyttegrav i aktiv tjänst några år :)

Publicerat

Jaja, m98 är bäst och Blaser sämst. Det vet ju alla så vad diskuterar vi för?

Publicerat
Dra bak slutstycket öppnare är så finns det nog inget som är :)

Det är fördelen med uppspännings tangent, man kan ha slutstycket stängt och det är ändå säkert när man går i skogen.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Tveksamt kanske med slutstycket stäng men då fyller ju testet ingen funktion. Har väldigt svårt att tro att 93 an vore mer pålitlig än en 98 som är byggd för sämsta tänkbara miljön :) skulle vilja se en r93a som varit i en skyttegrav i aktiv tjänst några år :)

Testet finns på wild & hunds hemsida. Man skulle simulera en Afrikajakt och hällde finkornig sand i mekanismen, stängd och öppen. Sammanfattningsvis tålde R93 mer sand och var även lättare att städa ur än M98. Att hälla sand i mekanismen rekommenderas dock ej...

Paul Mauser är tvivelsutan en av världshistoriens stora konstruktörer men när han skissade på sin M98 bar Europeiska arméer ännu färgglada uniformer,förgyllda knappar och anföll i formation. Skyttegravseländet gjorde entré i större skala först två decennier efteråt. Kan tänka mig att leran i flandern var lika eländig för dess mekanism som den fågelsand W&H använde i jämförelsen med blasern.

Publicerat

Vilken var frågan nu igen? OM det går att totalt bygga om avtryck och uppspänningsmekanisen på en R93 till ett skick och form där den främsta mekaniska fördelen med en blaser försvinner, var det så?

Svaret är som synes nej.

/Christian

Publicerat

Det är ju ingen mekanisk fördel - syftet är billigare produktionskostnader marknadsfört som säkerhet.

Om slagstiftet måste passera ett stopp av stål - traditionell mekanism alltså - för att nå fram till patronen är det 100% säkert (minus kvantmekaniska fenomen som får slagstiftet att helt plötsligt befinna sig på andra sidan stoppklacken).

Den ökade säkerheten i Blasen är att uppspänningen är trög, no more no less. Men det går ju naturligtvis lika bra att göra en trög traditionell säkring och uppnå samma Blaserliknande säkerhetshöjning. Problemet är dock att det vore en utvecklingsstörd lösning på ett icke-existerande problem - endast Blaser kan sälja sådant med framgång.