Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

År det byta ut den gräsliga spääntangente på en r93

Featured Replies

Publicerat

Bengt- nu är det väldigt oklart vilken traditionell mekanism du hänvisar till men jag har ännu att se en sådan som hindrar den uppspännda fjädern och stiftet med ett stopp av stål,

eller snarare, det finns ett fåtal som hindrar slagstiftets väg fram till tändhatten (sako/M98/96) men inte med ett hinder/stycke stål framför slagstiftet, det är fortfarande en helt annorlunda situation mekaniskt och säkerhetsmässigt mot att ha en mekanism som inte är uppspänd, där ingen energi finns lagrad för att starta patronen.

Det är ju bara att konstatera att för det stora flertalet kulvapen så hänger slagstiftet i upphaket och det med väldigt små ingrepp, att upphaket sedan är "låst" med säkringen är inte stål i vägen för slagstiftet.

Det fanns bara en motsvarighet till blaser för handeldvapen för ett stort antal år sedan Glock, ett vapen det tog mer än tio år för omvärlden att verkligen acceptera. Det finns fortfarande idag ingen som har haft eller har kunnat påstå och bevisa det att glock avlossats utan att avtryckaren först spänd slagstiftet. Blaser oaktat hur illa jag tycker om den delar samma mekaniska fördel.

/Christian

• Svar 60
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Trams. Träna istället!

• Jag har en M98. Kan någon hjälpa mig att ta bort den förhatliga utdragaren? JAG VILL HA PUSHFEED!!!

• Träning ger färdighet men går fortfarande inte lika fort kan jag nästan garantera sköt väldigt mycke med min första kombi men blev aldrig lika snabb som med vanlig säkring. Visst skillnaden är väldigt

Publicerat

Finns det något exempel på att en Rem700 som konverterats till att kräva tre kilos tryck på säkringen har avlossats?

Publicerat

Finns det något exempel på att en Rem700 som konverterats till att kräva tre kilos tryck på säkringen har avlossats?

Du får gärna förklara relevansen av det där Bengt, då jag faktiskt inte förstår vad du menar. Jag vet om ett flertal Rem 700 tryck som har "justerats" så att de smäller när de känner för det, säkrade eller inte, de som har upplevt det, inklusive mig själv har lite svårt att förstå vad kraften för att ställa om säkringsknappen skulle ha att göra med den mekaniska funktionen av säkringen och eller systemets förmåga att avlossa ett skott utan att säkringen/avtryckaren berörs.

/Christian

Publicerat

Har som hundförare konstaterat att en stor andel Blaser ägare sitter på pass med osäkrade vapen.

Ofta glömmer de också att spänna ner vapnet då de går från pass.

Ser inte det självklart värdefulla i separat kulspäning om man endast sitter på pass för till & från pass skall slutstycke vara utdraget åtminstone vid sällskapsjakter.

//Lars D.

Publicerat

Kreighoff har, nu är det så att blaser är för att leverera inte stå oleverad vid pass, drev och hundjakt.

Skillnaden är väl att Krieghof fortfarande har tre låsar på sina drillingar medan Blaser endast har två & tar extra betalt ....

//Lasse D.

Publicerat

Har som hundförare konstaterat att en stor andel Blaser ägare sitter på pass med osäkrade vapen.

Ofta glömmer de också att spänna ner vapnet då de går från pass.

Ser inte det självklart värdefulla i separat kulspäning om man endast sitter på pass för till & från pass skall slutstycke vara utdraget åtminstone vid sällskapsjakter.

//Lars D.

Varför skulle det vara större risk att glömma säkra en blaser än ett vapen med traditionell säkring? Blaser laddas och plundras helt ospänd så förstår inte riktigt det hela. Snacket om att den går tungt att spänna så folk osäkrar för tidigt är ju bara trams. Då handlar det om att folk inte är vana vid sina vapen. Hur man än vrider och vänder på det så kommer alltid en uppspänningssäkring vara det säkraste sättet att säkra ett vapen med patron i loppet. Det har ju gjorts test där en kula tryckts in 10cm i loppet varpå vapnet har avfyrats. Borde det inte vara på tiden att göra ett test av dom 10 mest sålda studsarnas säkringar med? Släpp vapnet från en viss höjd och öka höjden och se när dom klickar (smäller om dom vore laddade) Kan nästan lova att många skulle klicka allt för tidigt. Och att samtliga med uppspänning skulle klara testet utan tendens till ofrivillig avfyrning.
Publicerat

Varför skulle det vara större risk att glömma säkra en blaser än ett vapen med traditionell säkring? Blaser laddas och plundras helt ospänd så förstår inte riktigt det hela. Snacket om att den går tungt att spänna så folk osäkrar för tidigt är ju bara trams. Då handlar det om att folk inte är vana vid sina vapen. Hur man än vrider och vänder på det så kommer alltid en uppspänningssäkring vara det säkraste sättet att säkra ett vapen med patron i loppet. Det har ju gjorts test där en kula tryckts in 10cm i loppet varpå vapnet har avfyrats. Borde det inte vara på tiden att göra ett test av dom 10 mest sålda studsarnas säkringar med? Släpp vapnet från en viss höjd och öka höjden och se när dom klickar (smäller om dom vore laddade) Kan nästan lova att många skulle klicka allt för tidigt. Och att samtliga med uppspänning skulle klara testet utan tendens till ofrivillig avfyrning.

Bryr mig inte om varför en högre andel passkyttar som andvänder Blaser sitter med spända vapen & därmed osäkrade vapen än andra .

Konstaterar bara ett faktum & det är ordentligt obehagligt för oss hundförare.

Nu är det också så att vi är inte alla stora starka skogshuggare så det är inte självklart lätt att spänna upp en blaser.

Själv är 1.68 med små händer & banktjänsteman.

Orkar helt enkelt inte att spänna upp en Blaser under tiden som vapnet förs till axeln.

Man kan göra sig rolig över veka banktjäntemän osv men jag kan konstatera faktum.

//Lasse D.

Publicerat

Bryr mig inte om varför en högre andel passkyttar som andvänder Blaser sitter med spända vapen & därmed osäkrade vapen än andra .

//Lasse D.

Klart det är obehagligt att komma fram till en passkytt som omedvetet sitter med ett osäkrat vapen.

Jag har inte råkat ut för detta vad jag vet. Men jag brukar inte gå fram till passkyttarna annat än när såten är klar.

Menar du att du går fram och kikar på skyttarnas vapen för att se om dom är osäkrade?

Publicerat

Det Lasse talar om är ett handhavande fel, om hans uppfattning är korrekt har jag ingen aning om, således får den respekteras.

Nu var frågan i ärendet om man kunde bygga om en R93 så att den fick motsvarande funktion som konventionella studsare, svaret är nej.

Därutöver kom Bengt in med en slutsats om att det inte var någon skillnad i säkerhetsfunktionen mellan R93:or och konventionella studsare,

något jag ännu inte har förstått.

/CHristian

Publicerat
Det Lasse talar om är ett handhavande fel, om hans uppfattning är korrekt har jag ingen aning om, således får den respekteras.

Nu var frågan i ärendet om man kunde bygga om en R93 så att den fick motsvarande funktion som konventionella studsare, svaret är nej.

Därutöver kom Bengt in med en slutsats om att det inte var någon skillnad i säkerhetsfunktionen mellan R93:or och konventionella studsare,

något jag ännu inte har förstått.

/CHristian

Då är vi två.

LEHD's påstående om passkyttar skulle jag vilja få veta mer om, nog för att spänntangenten är stor och ful. Men att som hundförare konstatera att skyttar glömmer slacka fjädern övergår mitt förstånd.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat

I sörmland där jag jagar mest så sitter ofta passkyttarna i torn.

Det är besvärligt att klättra ner ur ett torn med vapen & därför sticks det gärna ner till den gubbe som finns i närheten.

Står du nedanför tornet & väntar på vapnet så hör det distinkata knäppet då vapnet spänns ner varefter mantel rörelse hörs.

Vet inte varför passkytten spänner ner vapnet innan matar ur patron & sträcker ner vapnet men det kan vara instiktivt då han/hon ser att vapnet är uppspänt.

//Lasse D.

Publicerat

Det är inte så att dom är omedvetna om att dom bara behöver hålla tummen på säkringen för att dra bak slutstycket på blasern då?

Vet inte hur många jag har fått informera om detta då dom har osäkrat för att göra patron ur. Återigen fel handhavande.

Publicerat

Bara för att jag ska förstå rätt.

De sticker ner vapnet till dig, tömt på patroner, med öppet slutstycke och fjädern spänd (röd prick synlig)?

Publicerat
Det är inte så att dom är omedvetna om att dom bara behöver hålla tummen på säkringen för att dra bak slutstycket på blasern då?

Vet inte hur många jag har fått informera om detta då dom har osäkrat för att göra patron ur. Återigen fel handhavande.

Du hann före ;)

Publicerat

Bara för att jag ska förstå rätt.

De sticker ner vapnet till dig, tömt på patroner, med öppet slutstycke och fjädern spänd (röd prick synlig)?

Står ju & väntar på vapnet & tittar jag på passkytten för att ta emot vapnet.

Har dessutom frågat några gånger & fått ett generat svar.

Röd Prick, det har väl också hänt,

tänker inte så mycket på det för jag måste osäkra för att plundra min Manlicher.

Det är givetvis ett handhavande fel, men Blasern är inte lätthanterad .

//Lasse D.

Publicerat

Som tidigare sagt så är det många som inte vet om att man bara kan hålla tummen på uppspänningstangenten för att dra bak slutstycket. därför är det många som osäkrar när de ska göra patron ur. jag osäkrar min tikka när jag gör patron ur också - helt enkelt för att det inte går på något annat sätt. det du hör när det klickar måste vara att de spänner UPP för att kunna dra bak slutstycket. Det går inte att spänna av och sedan ta ur patron. :)

/Gustaf

Publicerat

Hur ofta händer det att du får ner en bössa med 3lägessäkring som är osäkrad och öppen då? Eller en med knapp att trycka ner för att kunna öppna i säkrat läge.

Låter som att folk har kraftiga inlärningssvårigheter om dom inte efter att ha fått en "snabbkurs" i hur man plundrar en blaser lyckas med detta....

Publicerat

Tror de är okunskap. Ofta närman är vid någon vapenhandlare och det står spännda R93 or och R8or i hyllorna.

S.

Publicerat

Visst kan det vara så att det spänner upp vapnet för att göra mantelrörelse osv.

Men som sagt jag har också frågat några gånger & fått generade svar ....

De jakter som jag pratar om är hjortjakter & grisjakter.

Då är det ofta så att passkyttarna kontinuerligt har djur på sig, djuren kommer också väldigt snabbt på dem.

Det är skytte på rörligt vilt, det kan också vara skott på mer än ett vilt per såt & gång.

Då är det också förståligt om ej korrekt att skyttrna står med osäkrade vapen om de är tunga/ljudliga att spänna upp.

//Lasse D

Publicerat

LEHD - jag har sett liknande själv när jag var skjutledare...

En skytt spände upp sin R93 innan han gick in i kuren. Vi påtalade det för honom, vänligt men bestämt.

Han yrade något om att det var "trögt"...

Det är givetvis inte vapnets fel. Har inte skytten med sig hjärnan till skjutbanan eller skogen, så spelar det ingen roll om så bössan har en tangent som svetsar igen mekanismen varje gång.

- Det kan bli vådasmäll ändå.

Ett öppet slutstycke är det enda som visar omgivningen att bössan inte är skjutklar.

Publicerat

Nu är det också så att vi är inte alla stora starka skogshuggare så det är inte självklart lätt att spänna upp en blaser.

Själv är 1.68 med små händer & banktjänsteman.

Orkar helt enkelt inte att spänna upp en Blaser under tiden som vapnet förs till axeln.

Man kan göra sig rolig över veka banktjäntemän osv men jag kan konstatera faktum.

//Lasse D.

:lol:

Min mamma har blaser R93, hon är 155cm och garanterat klenare än dig och hon har aldrig problem med säkringen :P

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Min fråga är lite OT jag vet!

men varför köpa en Blaser om man vill ha en mer konventionell studsare??

För mig oförklarligt, köp en kanon där du slipper problemet , det finns gott om bra vapen på marknaden utan att det är en Blaser.

Publicerat
  • Författare

Ser inte heller poängen en bra trelägessäkring som låser stiftet och om man vill va hel idiott säker så kan man ju ha en med låsknapp på är i mina ögon 100% säker med den slipper man ju dessutom plundra bössan osäkrad. Nog känns det som att bläser löst ett problem som inte fanns å detta med en långsammare lösning och inte vidare bra lösning. Går nog bra att få en bläser att smälla på grund av ett bönhase justerat trycke för när tangenten är spänd så finns det väl inget som hindrar den om den glider av upphaket eller ?

Publicerat
  • Författare

Vill ha en lätt smidig pipbytare men utan spänntangent så simpelt är det :)

Publicerat
  • Författare

Kan inte riktigt förstå hur någon kan hävda att spänntangent är lika snabb då det ju är omöjligt tröghetsmomentet är större å slaget längre kan aldrig och blir aldrig lika snabbt och ni som hävdar motsattsen kan ni va vänliga att förklara hur de skulle va möjligt :) sedan så klart man orkar spänna den men inte det som är poängen..