Jump to content

Hur blev det med medlemstappet efter tvångsanslutningen till Sv.Jakt

Recommended Posts

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Daniel Ligne

14

• Outdoorsman

9

• maddog

6

• Siggy-Stardust

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej Linkis   Här är jag, antagligen en av dom som ni har svårt att komma i kontakt med. Jag är snart 40 år gammal. Ingen av mina föräldrar eller släkt jagar. Jag tog jägarexamen för lite drygt 10 å

Jag kan kommentera den biten som tidigare fackpamp... Det är få familjer - procentuellt - där de förvärvsarbetande tillhör samma förbund, men även om det hovrar mellan fem- och tioprocentstrecket blir

Undrar om det blir ett reportage om bäverjakt i april och bockjakt i augusti?

Posted Images

Siggy-Stardust

Jo, så här i efterhand är vi säkert många, såväl anställda som förtroendevalda, som tycker att vi borde insett det tokiga med tidningen. Huvudsaken i min värld var ändå att vi rättade till det. Vi kommer att göra fel igen och då kan man fundera på hur fort och på vilka sätt man snappar upp medlemmarnas vilja att ändra "tillbaka" eller åt något nytt håll.

Faktum är att det är det enda man kan göra när man ser att det inte blev hundra. I dagens värld är det inte pretengiöst att åtgärda felbeslut.

Jag känner att med en sådan inställning står Jägareförbundet redan med ena benet i 2000-talet och med allt övrigt arbete så kommer man

svinga över det andra benet också.

Det är lika viktigt för medlemar som varit missnöjda att "förlåta" (jag hittade inget bättre ord) och inte bli bittra utan faktisk se förändringen,

acceptera den, och gå med i gemenskapen igen och påverka där man kan.

Det är vad jag hoppas i alla fall för ensam är inte stark.

hur resonerades det runt tidningstvånget. man har ju i alla år fått erbjudande om tidningen som många inklusive mig själv tackat nej till.

• Like 1
lsjonsson

Ibland måste man nästan kunna förutspå konsekvenserna av ett sådant beslut som tidningstvånget var.

Daniel Ligne

Ingen av oss som skriver här jobbar på medlemsavdelningen eller ingick i arbetsgruppen som tog fram beslutet så detaljfrågor blir svåra att svara på. Men, jag ska försöka förklara vad jag menar med "signalsystemet" ovan.

asm: Jag fick nog cirka 30 mail, telefonsamtal eller signaler om att detta var tokigt när det infördes. Jag tror nog de flesta kom härifrån. Jag tror jag fick ungefär hälften så många som tyckte det var bra. "I ett fackförbund kan du inte välja bort medlemstidningen". Samtidigt måste man ha i bakhuvudet att jag får cirka 100 viljeyttringar från främst medlemmar men också andra jägare och allmänhet varje dag. Den här frågan överskuggades av åtminstone 20 andra frågor. Älgjakten, vargjakten, björnjakten, jakt på korp, jakttidtabellens utseende, jägarskolan, jakttider, hundanvändning, björnpassets utformning, fjälljakten, blyfrågan, utfodring av vildsvin eller åtling av björn, trafikeftersöken, hägntest på björn och vildsvin, ingen fällkniv trots autogiro, inget medlemskort till bockjakten, listan kan göras väldigt lång. Vi är några få som ska sortera bland alla dessa tusentals åsikter i veckan och försöka med någon magkänsla avgöra om alla som är arga på björnpasset hört av sig eller om det är generellt för medlemmarna.

När det gäller de rent jaktliga frågorna tycker jag detta funkar hyfsat idag, men bevisligen behöver vi ett nytt eller andra "signalsystem" när det gäller t ex medlemsfrågorna. Det är där vi måste hitta formerna för att fånga åsikter. I den här frågan funkade uppenbarligen systemet med förtroendevalda dåligt, de sa ganska mangrannt ja till förändringen.

maddog: Om jag minns rätt så resonerade man ungefär så här. I alla medlemsundersökningar var det som fick mest kritik att man inte fick någon info / återkoppling från förbundet. Främst från de som inte hade tidning. Då skulle man, som alla fackförbund, kunna ha ett system där tidningen är obligatorisk men för de som redan har en tidning så var tanken att man skulle införa ett familjemedlemsskap vid nästa stämma så att de bara behövde få hem en tidning (det hanns helt enkelt inte med vid årets stämma). Jag vet också att man gjorde någon studie på andra medlemsförbund och den absoluta majoriteten har inte möjligheten att välja bort medlemstidningen, vilket användes som argument. Det fanns säkert många fler argument för eller emot men det här är vad jag minns utan alltför mycket eftertanke...

Daniel Ligne

lsjonsson: Vi klarade bevisligen inte det den här gången. Vi klarar nog inte att göra det i efterhand heller. När vi frågar medlemmarna som hoppat av kommer nämligen "tidningstvånget" långt ned på listan. Frågan är då om folk ljuger när vi ringer upp dem?

Det vanligaste svaret är att man glömt att betala, det näst vanligaste att man trodde man betalt, sedan kommer b-licensjägarna, de som tycker att någon anställd eller förtroendevald är dum i huvudet, de som slutat jagat, de som slutat jaga på grund av varg, de som dött osv. Före tidningstvånget kommer också, om jag minns rätt, strulet med medlemskorten och den där förbannade fällkniven och autogirot som inte funkade.

För mig handlar detta förutseende om en ganska allvarlig tendens i förbundet. Tror man att en medlemsavdelning eller några anställda alltid ska kunna ta exakt rätt beslut så tror jag man har för höga tankar om oss. I alla viktiga frågor går vi istället ut och frågar våra förtroendevalda. Just denna fråga är nog den, tillsammans med rovdjursfrågan och älgfrågan, som vi förankrat allra noggrannast senaste decenniet. Varenda en av våra 6000 förtroendevalda hade möjligheten att tycka till men inte särskilt många, om ens någon, drog i nödbromsen. Då måste man, som jag gjort ovan, ställa sig frågan om vi ska hantera viktiga frågor på detta sätt eller något annat?

Problemet är att vi inte har några särskilt bra alternativ idag. Ta webenkäten om förbundets framtid till exempel. 1000 har svarat hittills och de är överlag nöjda med förbundet, är det den gängse uppfattningen? 6000 förtroendevalda är onekligen ett större urval än 1000 webenkäter. Det här forumet är ett annat exempel. Jag skulle gissa att det var cirka 10 personer som skrev att tidningstvånget var tokigt. Jag slår vad om min bästa jakthatt att det finns dubbelt så många här inne som tycker vår vapenpolicy, rovdjurspolicy eller hantering av trafikeftersöken är tokiga.

Kom gärna med förslag på hur detta skulle kunna hanteras, ingen skulle bli gladare än jag om det fanns en enkel lösning...

Ingen av oss som skriver här jobbar på medlemsavdelningen eller ingick i arbetsgruppen som tog fram beslutet så detaljfrågor blir svåra att svara på. Men, jag ska försöka förklara vad jag menar med "signalsystemet" ovan.

asm: Jag fick nog cirka 30 mail, telefonsamtal eller signaler om att detta var tokigt när det infördes. Jag tror nog de flesta kom härifrån. Jag tror jag fick ungefär hälften så många som tyckte det var bra. "I ett fackförbund kan du inte välja bort medlemstidningen". Samtidigt måste man ha i bakhuvudet att jag får cirka 100 viljeyttringar från främst medlemmar men också andra jägare och allmänhet varje dag. Den här frågan överskuggades av åtminstone 20 andra frågor. Älgjakten, vargjakten, björnjakten, jakt på korp, jakttidtabellens utseende, jägarskolan, jakttider, hundanvändning, björnpassets utformning, fjälljakten, blyfrågan, utfodring av vildsvin eller åtling av björn, trafikeftersöken, hägntest på björn och vildsvin, ingen fällkniv trots autogiro, inget medlemskort till bockjakten, listan kan göras väldigt lång. Vi är några få som ska sortera bland alla dessa tusentals åsikter i veckan och försöka med någon magkänsla avgöra om alla som är arga på björnpasset hört av sig eller om det är generellt för medlemmarna.

När det gäller de rent jaktliga frågorna tycker jag detta funkar hyfsat idag, men bevisligen behöver vi ett nytt eller andra "signalsystem" när det gäller t ex medlemsfrågorna. Det är där vi måste hitta formerna för att fånga åsikter. I den här frågan funkade uppenbarligen systemet med förtroendevalda dåligt, de sa ganska mangrannt ja till förändringen.

maddog: Om jag minns rätt så resonerade man ungefär så här. I alla medlemsundersökningar var det som fick mest kritik att man inte fick någon info / återkoppling från förbundet. Främst från de som inte hade tidning. Då skulle man, som alla fackförbund, kunna ha ett system där tidningen är obligatorisk men för de som redan har en tidning så var tanken att man skulle införa ett familjemedlemsskap vid nästa stämma så att de bara behövde få hem en tidning (det hanns helt enkelt inte med vid årets stämma). Jag vet också att man gjorde någon studie på andra medlemsförbund och den absoluta majoriteten har inte möjligheten att välja bort medlemstidningen, vilket användes som argument. Det fanns säkert många fler argument för eller emot men det här är vad jag minns utan alltför mycket eftertanke...

om man vill nå ut med info är nog internet rätt väg att gå, tex få info i nyhetsform via mail och/eller ett forum med bloggavdelning.(bara lös spekulation)

jag har nog aldrig läst min tidning från fackförbundet en ända gång på 23 år.

Outdoorsman

Maddog,

det är nog ingen tvekan om att det behövs komplement till tidningarna om vi ska hänga med och verkligen nå ut till våra medlemmar och potentiella medlemmar. Jag är helt överygad om att vi behöver både och, dock.

Din parallell till facket för för övrigt intressant. Jag tror nog att det finns en hel del medlemmar som utnyttjar SJF just på detta sättet, dvs är med för att veta att man stöder någon som ar betar för jakten. Men det räcker med den vetskapen. Medan andra har helt andra behov, eller vill ta aktiv del och ha insyn. Vi bör självfallet försöka uppfylla behoven för alla dessa grupper. 

Se även diskussionerna i tråden om kretsarnas verksamhet, som går in i diskussionerna i den här tråden.

lundbergarn

För mig personligen är det en förutsättning att man får tidningen också, annars är det fullständigt ointressant med medlemskap.

Jag tror att det är fåtalet (de som inte vill ha tidningen) som hörs mest, majoriteten vill ha tidning också. Nackdelen är att toabesöken blir väl långa, då tidningarna har en speciell hylla på lagom avstånd. Väl genomlästa blir de i alla fall :)

Att fråga de som hoppat av varför de gjort är en bra tanke och enkelt eftersom man redan har namn och enkelt kan fråga. Men de kan vara svåra att återrekrytera av många orsaker som du nämnde och har i praktiken väldigt liten rekryteringspotential.

Jag tror man måste lägga fokus på de nya jägarna. Fråga dem hur Jägareförbundet kan attrahera dem så pass att de väljer att vilja vara medlemmar. Gå via kretsarna och ut bland j-examenseleverna helt enkelt.

lsjonsson

Nej, det gjorde ni verkligen inte! Jag bet. inte min avgift förrän i Juli-aug. och jag har alltid haft tidningen efter som jag inte prenumererar på någon annan jakttidning. Jag brukar köpa något lösnummer av JJ (som jag tycker är den bästa tidningen på marknaden just nu) samt Allt om jakt och vapen mellan varven. Det är ingen som har ringt mig. :thumbsup:

Jag bet. inte medlemskapet via autogiro. 

En fam. i en by utanför Kalix som jag är bekant med där jagar far, fru och ena sonen. Jag kan säga att dom  slog klackarna i taket när detta om tidningstvånget kom förra året.

Det borde finnas någon form av fam.medlemskap när man kommer i en sådan situation där det finns hemmaboende barn som är runt 18-20 år och bor hemma och jagar och även frun i huset.

Man ska ju inte tvinga på en fam. 3 fulla medlemskap inkl. tidning. Här borde dom som fattar besluten att det är tokigt och tänka längre än vad näsan räcker.

Nej, det kan man inte begära att alla rätta beslut fattas på en gång, men i vissa frågor så borde man nästan kunna förutspå det. Även en 5-åring hade nästan kunnat förutspå detta.

Jag ska fundera men då kommer det via pm isf.

Själv har jag inte funderat färdigt om jag ska stanna kvar som medlem i förbundet efter nästan 30 år.

Outdoorsman

Isjonsson,
vatten under broarna osv... vi vet mycket väl att detta inte blev bra, vilket vi erkänner fullt ut. Du häller dessutom vattnet över fel gäss om du hoppar på oss som skriver här inne... det var väldigt långt ifrån så att ingen förutsåg vad som skulle ske. Alla gjorde det dock inte, och de ansvariga finns inte längre kvar att hälla vattnet över. Budskapet har gått fram, tro mig.

Samtidigt har Linkis en god poäng. Jag vet ingen annan org. där man har möjlighetena att vara medlem utan tidning (finns säkert, men jag vet ingen). Däremot finns det inom exempelvis Pistolskytteförbundet möjligheten att avsäga sig tidning, men till samma kostnad. Dock- när man en gång infört möjligheten blir det bevisligen närmast omöjligt att ta bort den. Vilket vi här inne och en hel del andra förutspådde. När en massa medlemmar samtidigt dessutom inte fick sin tidning trots att man betalade för den var det onekligen så att man inte visste om man skulle skratta eller gråta under en period i somras-höstas. Telefonerna gick varma inte bara på medlemsavdelningen, om vi säger så...

lsjonsson

Isjonsson,

vatten under broarna osv... vi vet mycket väl att detta inte blev bra, vilket vi erkänner fullt ut. Du häller dessutom vattnet över fel gäss om du hoppar på oss som skriver här inne... det var väldigt långt ifrån så att ingen förutsåg vad som skulle ske. Alla gjorde det dock inte, och de ansvariga finns inte längre kvar att hälla vattnet över. Budskapet har gått fram, tro mig

Samtidigt har Linkis en god poäng. Jag vet ingen annan org. där man har möjlighetena att vara medlem utan tidning (finns säkert, men jag vet ingen). Däremot finns det inom exempelvis Pistolskytteförbundet möjligheten att avsäga sig tidning, men till samma kostnad. Dock- när man en gång infört möjligheten blir det bevisligen närmast omöjligt att ta bort den. Vilket vi här inne och en hel del andra förutspådde. När en massa medlemmar samtidigt dessutom inte fick sin tidning trots att man betalade för den var det onekligen så att man inte visste om man skulle skratta eller gråta under en period i somras-höstas. Telefonerna gick varma inte bara på medlemsavdelningen, om vi säger så...

Nej, det gör jag inte utan över dom som var ansvariga för tidningstvånget i samband med medlemskapet. Ja, det tror jag säkert att det har gjort.

30000 medlemmar hade innan höjningen valt att inte få tidningen, det är ganska många, typ 20%

Jag tror givetvis inte tidningen var huvudanledningen varför folk hoppade av, men att det kanske var den som fick bägaren att rinna över

Andreas

För mig personligen är det en förutsättning att man får tidningen också, annars är det fullständigt ointressant med medlemskap.

Jag tror att det är fåtalet (de som inte vill ha tidningen) som hörs mest, majoriteten vill ha tidning också.

Daniel Ligne

asm: Så kan det ha varit. Men om jag har siffrorna rätt här så blev 17 000 av de där 30 000 ordinarie medlemmar och cirka 4 000 blev stödmedlemmar direkt. Nu borde det ha tillkommit några fler, särskilt sen vi tog tillbaka medlemsskap utan tidning. Så näe, det "stora" tappet ligger nog inte där. Jag tror fortfarande det verkliga problemet ligger i att vi inte fyllt på med nytt under ett decennium...

Betänk att vi ett "vanligt" år tappar minst 15 000 medlemmar som dör eller slutar jaga. För 10 år sedan fyllde vi på med drygt detta varje år, det gör vi INTE längre. Det är vad jag är orolig för. Sådana här klavertramp kommer vi att göra med jämna mellanrum och vi kommer också att tvingas ta ställning i frågor som vi vet ger medlemstapp. Jag tror t ex inte att B-licensjägarna är med längre... Men det kan vi hantera. Att vi inte attraherar de nya jägarna är betydligt svårare att hantera.

Siggy-Stardust

asm: Så kan det ha varit. Men om jag har siffrorna rätt här så blev 17 000 av de där 30 000 ordinarie medlemmar och cirka 4 000 blev stödmedlemmar direkt. Nu borde det ha tillkommit några fler, särskilt sen vi tog tillbaka medlemsskap utan tidning. Så näe, det "stora" tappet ligger nog inte där. Jag tror fortfarande det verkliga problemet ligger i att vi inte fyllt på med nytt under ett decennium...

Betänk att vi ett "vanligt" år tappar minst 15 000 medlemmar som dör eller slutar jaga. För 10 år sedan fyllde vi på med drygt detta varje år, det gör vi INTE längre. Det är vad jag är orolig för. Sådana här klavertramp kommer vi att göra med jämna mellanrum och vi kommer också att tvingas ta ställning i frågor som vi vet ger medlemstapp. Jag tror t ex inte att B-licensjägarna är med längre... Men det kan vi hantera. Att vi inte attraherar de nya jägarna är betydligt svårare att hantera.

Utifrån det du beskriver så tycker jag att det passar väldigt bra på mina egna upplevelser.

Med undantag av dig och din kollega som skriver på forumet är det extremt dålig kommunikation med organisationen.

Jag har bollat en fråga med medlemsorganisationen sedan oktober och det är fortfarande lite fel, men det tar jag givetvis med dem. Men att man undrar vad det är för folk som driver den avdelningen undrar man ju helt klart.

Jag håller faktiskt med dig Linkis här att organisationen inte är viktigt för "nytt" folk. Speciellt nya jägare utan jaktliga traditioner i släkten är ju en ganska stor grupp som säkert skulle kunna ha nytta av Nya Svenska Jägareförbundet.

lite av vägen till att attrahera nya jägare går ju via gamla jägare.

jag minns när jag skulle börja jaga älg så sa jaktledaren att försäkring var ett måste och han rekommenderade att bli medlem i sjf.

hade det inte varit för det hade det kunnat bli något annat och jag hade i min tur rekommenderat något annat till dom nya jägare jag träffat.

Daniel Ligne

Maddog: Jo, du har en väldigt viktig poäng där. Men, jag tror också att den grupp vi är allra sämst på att rekrytera är den nya, snabbt växande gruppen, som börjar jaga utan någon som helst koppling till vare sig en jaktmark eller "mentorer". De är svåra att fånga upp...

På årsmötet i kretsen pratade utbildaren i jägarexamen om att tidigare ingick ett medlemskap första året när man köpte jägarpaketet. Dock är det borttaget nu och han tyckte det var dumt, för det skolade in en del i jägarförbundet också...

Siggy-Stardust

På årsmötet i kretsen pratade utbildaren i jägarexamen om att tidigare ingick ett medlemskap första året när man köpte jägarpaketet. Dock är det borttaget nu och han tyckte det var dumt, för det skolade in en del i jägarförbundet också...

När jag skulle bli medlem så läste jag på hemsidan om vad som ingår osv.

Då stod det att det ingick ett sånt jägarpaket - kanon tänkte jag, hyggligt. Även om det inte var avgörande så var dte en trevlig bonus.

Ni förstår att man kände sig hyffsat lurad när det senare uppdagades att den inte alls ingick. Tydligen fanns det en hel massa saker som inte ingår men som det står om på hemsidan... Jag fick det inofficiella uppdraget av medlemsavdelningen att e-posta alla saker som står som att de ingår. För det skulle jag få en mycket trevlig present. Det kom ingen present. När jag pratade med samma person igen så visste hon inget... tur att jag sparade e-posten.

Jag kände mig som den gnidigaste snubben i världen bara av att ta upp detta, men till slut kom det ett par handskar och en fällkvin som ingår om man väljer autogiro. Visst blev jag glad för det, men något jägarpaket var det då inte.

Har medlemsavdelnignen problem? Absolut. Allvarliga sådana. Man kan bli runtdribblad till olika personer. Vid försäkringsfrågor så ombeds man läsa på hemsidan för man vet inte vad man erbjuder och hur det fungerar. Man återkopplar inte i ärenden som man har liggandes. Man beter sig allmänt kyligt och får den enskilde medlemmen att känna sig som ett pucko. Ja, det är mina egna upplevelser och jag hoppas att det är isolerat till bara mig, för annars är det oerhört ruttet.

• Like 1
Kias Husse

Maddog: Jo, du har en väldigt viktig poäng där. Men, jag tror också att den grupp vi är allra sämst på att rekrytera är den nya, snabbt växande gruppen, som börjar jaga utan någon som helst koppling till vare sig en jaktmark eller "mentorer". De är svåra att fånga upp...

Dessa nya är ju heller inte speciellt sugna att gå med i fackföreningar och liknande. Dom vill sköta sig själv och har ingen förståelse för vilka fördelar det är att ha en förening bakom sig. Även om inte alla frågor går den väg som varje enskild vill.

Lite av mentaliteten att jag reder mig bäst själv..... Jag löser mina egna problem och vill inte hjälpa andra med deras. Dom vill ha allt exakt som dom vill. Om dom måste kompromissa eller ge upp något för att få något annat, ja då står dom oftast hellre helt utanför..... 

Att engagera nya unga är en mycket svår uppgift som alla typer av föreningar har problem med. Men det är rätt att inte bara ge upp, utan försöka söka nya vägar fast än det ser mörkt ut. Så jobba på! Ni kanske hittar en väg.

lsjonsson

Dessa nya är ju heller inte speciellt sugna att gå med i fackföreningar och liknande. Dom vill sköta sig själv och har ingen förståelse för vilka fördelar det är att ha en förening bakom sig. Även om inte alla frågor går den väg som varje enskild vill.

Lite av mentaliteten att jag reder mig bäst själv..... Jag löser mina egna problem och vill inte hjälpa andra med deras. Dom vill ha allt exakt som dom vill. Om dom måste kompromissa eller ge upp något för att få något annat, ja då står dom oftast hellre helt utanför..... 

Att engagera nya unga är en mycket svår uppgift som alla typer av föreningar har problem med. Men det är rätt att inte bara ge upp, utan försöka söka nya vägar fast än det ser mörkt ut. Så jobba på! Ni kanske hittar en väg.

+1 Kostar för mycket i fackavgift har man hört t. ex.

Tycker faktiskt att Svensk jakt är en bra tidning men det räcker med en i familjen.

Är glad att vi inte har några hemmaboende jagande ungar, det räcker med min & frugans tidning. 

Det är dessutom ett vansinnigt slöseri med papper att slänga olästa tidningar i pappersmakulaturen.

Jämförelsen med fackförbund är löjligt för i normalfamiljen är man är inte medlemmar i samma fackförbund. 

//Lars D.

Daniel Ligne

Galne: De där gratismedlemsskapen utvärderades noga förra året och de gav i princip inga nya betalande medlemmar. Det beror helt säkert på att vi inte jobbade tillräckligt med dem men de förnyade inte sitt medlemsskap per automatik i alla fall.

Siggy: Det där har jag hört många uttala senaste åren. Just därför gör vi nu om lite...

Kias husse: Jag är helt enig med dig. Det där är exakt vår utmaning inför framtiden. Det finns idag inget medlemsförbund nationellt som har lyckats lösa ekvationen på annat sätt än att förändra sig ganska radikalt, jag hoppas vi kan finna en egen väg som funkar. Den som lever får se...

LEHD: Är du helt säker på att det finns fler familjer där båda är medlemmar i Jägareförbundet än där båda är medlemmar i samma fack? Jag är rätt säker på att det är tvärtom, sedan behöver inte jämförelsen vara bra eller relevant för det...

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Create New...