Jump to content

Hur blev det med medlemstappet efter tvångsanslutningen till Sv.Jakt

Recommended Posts

Har inte sett några oficiella siffror på hur stort medlemstappet blev efter årets tvångsanslutning till Sv.Jakt och prishöjningen på medlemsavgiften.

Tar för givet att det är klart nu hur många medlemmar som stannade kvar i SJF eftersom det nu gått 4 månader sen fakturan skulle varit betald,

Har hört lite lösa siffror från de i kretsen men ingenstans har jag sett någon oficiell siffra.

Hur gick det?

Andreas

• Like 1
  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Daniel Ligne

14

• Outdoorsman

9

• maddog

6

• Siggy-Stardust

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej Linkis   Här är jag, antagligen en av dom som ni har svårt att komma i kontakt med. Jag är snart 40 år gammal. Ingen av mina föräldrar eller släkt jagar. Jag tog jägarexamen för lite drygt 10 å

Jag kan kommentera den biten som tidigare fackpamp... Det är få familjer - procentuellt - där de förvärvsarbetande tillhör samma förbund, men även om det hovrar mellan fem- och tioprocentstrecket blir

Undrar om det blir ett reportage om bäverjakt i april och bockjakt i augusti?

Posted Images

Outdoorsman

Ett fullständigt ärligt svar är att vi faktiskt inte vet det ännu. Vi gjorde om medlemskapen, så att de inte längre löper per jaktår utan rullande vilket gör det svårjämfört. Dessutom har medlemsavdelningen i år legat senare med påminnelserna; i vanliga fall skulle en fjärde påminnelse ha gått ut, men just nu kommer istället resultatet av den andra påmminelsen. Vart vi landar vet vi alltså inte ännu, och det går inte att jämföra september 2012 med september 2011.

Klart att det går att jämföra September med September. Att man däremot inte kan påstå att skillnaden beror på en viss företeelse när det är flera saker som skiljer är en annan sak.

Outdoorsman

Visst, ok, det går, men säger inget. Eller i alla fall mycket litet.

Merparten av våra medlemmar betalar vid aviseringen, eller efter första påminnelsen. Sedan går tillflödet ned stegvis, och en bit in på hösten har vi i huvudsak bara ett tillflöde av nya medlemmar. Ett "vanligt år" infaller detta ungefär nu, men i år kanske om en månad eller två. Då kan vi alltså göra en jämförelse, men jämföreslen mellan september och september är inte relevant.

• 4 months later...

post-1964-0-57737700-1359757262_thumb.jp

Det är faktiskt VÄRRE än jag befarade, iallafall i västerbotten

Ett strålande bevis på att alla som röstade igenom medlemshöjningen vid förra årsstämman bör avgå

Andreas

jag har ju inte gillat tidningen förrut men tänkte att det kan ju vara trevligt att ha något att läsa ändå så av lättja betalade jag och såg glad ut.

men tidningen var inte min stil precis som jag kom ihåg så flera nr har bara skummats igenom på sin höjd.

tyvärr blir det urgång nu för jag vill inte köpa tidningen mer, hade det funnits ett alternativ att skänka dom pengarna till barncancerfonden i stället för att köpa tidningen hade jag varit medlem men jag vill verkligen inte köpa tidningen.

jag har ju inte gillat tidningen förrut men tänkte att det kan ju vara trevligt att ha något att läsa ändå så av lättja betalade jag och såg glad ut.

men tidningen var inte min stil precis som jag kom ihåg så flera nr har bara skummats igenom på sin höjd.

tyvärr blir det urgång nu för jag vill inte köpa tidningen mer, hade det funnits ett alternativ att skänka dom pengarna till barncancerfonden i stället för att köpa tidningen hade jag varit medlem men jag vill verkligen inte köpa tidningen.

Tja fast nu kan du vara reducerad medem utan tidning för 300:- per år igen...

http://www.jagareforbundet.se/blimedlem/

Outdoorsman

Jo, att det där inte var ett lyckat grepp står helt klart. Onekligen det beslut som jag haft störst problem att förhålla mig lojal mot som tjänsteman inom förbundet. Men nu borta igen, som sagt.

Siggy-Stardust

attachicon.gifmedlemsutv.jpg

Det är faktiskt VÄRRE än jag befarade, iallafall i västerbotten

Ett strålande bevis på att alla som röstade igenom medlemshöjningen vid förra årsstämman bör avgå

Andreas

Verkligen katastorfalt!

I verkliga livet, arbetslivet osv., så skulle någon sannerligen få ta ansvar för detta. Jag menar inte att huvuden måste rulla men

man måste inse att man inte kan leka som i sandlådan och inte bry sig.

Hade inte kunnat gissa att tappet var så stort.

• Like 1
Outdoorsman

Verkligen katastorfalt!

I verkliga livet, arbetslivet osv., så skulle någon sannerligen få ta ansvar för detta. Jag menar inte att huvuden måste rulla men

man måste inse att man inte kan leka som i sandlådan och inte bry sig.

Hade inte kunnat gissa att tappet var så stort.

Tja, vi har bytt ordförande, medlemschefen har slutat och vi har inlett det största arbetet på 180 år med att staka ut mål och färdväg... samtidigt som hela nationella kansliet inklusive ledningsgruppen håller på att struktureras om.

• Like 1
Siggy-Stardust

Tja, vi har bytt ordförande, medlemschefen har slutat och vi har inlett det största arbetet på 180 år med att staka ut mål och färdväg... samtidigt som hela nationella kansliet inklusive ledningsgruppen håller på att struktureras om.

Ett bra exempel på ett förbund som tar ansvar och gör något.

Daniel Ligne

Jag fick precis medlemssiffrorna per den sista januari i år. Då var vi 153 375 medlemmar i förbundet.

Eftersom vi tidigare endast redovisat medlemssiffror per jaktår, dvs den 30/6, och numera har endast 9 kategorier medlemmar att jämföra med tidigare drygt 400 kategorier blir jämförelserna lite haltande. Ifjol vid halvårsskiftet var vi då knappt 175 000 medlemmar vilket innebär att vi om vi inte rekryterar en enda medlem under våren har tappat cirka 20 000 medlemmar. Nu går det rätt bra med rekryteringen, bara under januari fick vi 5 000 nya medlemmar. Så ni får göra era egna prognoser. En mycket tydlig trend är att vi inte tappat alls så mycket bland de betalande medlemmarna som vi gjort bland olika sorters "reducerade" eller "gratismedlemsskap".

Ökningen är också helt proportionerlig sett över landet. Ingen landsända är bättre eller sämre på rekryteringen.

Jag fick precis medlemssiffrorna per den sista januari i år. Då var vi 153 375 medlemmar i förbundet.

Eftersom vi tidigare endast redovisat medlemssiffror per jaktår, dvs den 30/6, och numera har endast 9 kategorier medlemmar att jämföra med tidigare drygt 400 kategorier blir jämförelserna lite haltande. Ifjol vid halvårsskiftet var vi då knappt 175 000 medlemmar vilket innebär att vi om vi inte rekryterar en enda medlem under våren har tappat cirka 20 000 medlemmar. Nu går det rätt bra med rekryteringen, bara under januari fick vi 5 000 nya medlemmar. Så ni får göra era egna prognoser. En mycket tydlig trend är att vi inte tappat alls så mycket bland de betalande medlemmarna som vi gjort bland olika sorters "reducerade" eller "gratismedlemsskap".

Ökningen är också helt proportionerlig sett över landet. Ingen landsända är bättre eller sämre på rekryteringen.

Men om ni fick 5000 nya medlemmar under januari så bör väl dom vara inräknade i medlemssiffrorna för den sista januari, eller tänker jag fel nu igen?

Daniel Ligne

Nej, du tänker rätt. I de 153 375 så är januaris anslutna medlemmar med.

Går det lika bra i februari tillochmed juni så kommer vi alltså att öka medlemsantalet något. Så optimistisk är inte ens jag, men det är onekligen svårt att sia...

Daniel Ligne

Sax: Om vi inte rekryterar en enda medlem till under våren har vi tappat ungefär 10% av medlemmarna. Det är självfallet inte bra men det är inget nytt. Det blir i så fall det tolfte året på rad som vi tappar medlemmar, det gör mig betydligt mer orolig. Det har dock aldrig hänt att vi inte rekryterat medlemmar under våren och vi låg definitivt inte på 175 000 medlemmar vid den här tiden på året ifjol heller. Det svåra här är att jämföra äpplen med päron, jag är definitivt inte rätt man då jag inte ens jobbar med medlemsfrågor.

Med sådan här statistik kan man bevisa ungefär vad som helst. Är man positivt lagd kan man säga att om vi ökar i samma takt som vi gjort de senaste månaderna så ökar vi för första gången på ett decennium, i totalt medlemsantal. Är man negativ så kan man tolka det som att vi med stor sannolikhet kommer att tappa någonstans mellan 10 och 5 %, det här året igen. Beroende på vilket syfte man har så är det bara att välja och vraka. Jag försöker bara vara öppen med info om hur det ligger till, som trådskaparen efterlyste.

Positivt på framtiden ser jag dock i vilket fall som helst. Fjolårets klavertramp är i de flesta fall åtgärdade och nu handlar det mer om att förtjäna gamla medlemmars förtroende igen. Det kan man t ex göra genom att inleda det största förändringsarbetet i förbundets 183-åriga historia, "Jakten på framtiden". Allra viktigast är nog dock att se hur vi kan förändra oss för att passa den alltmer ökande andel jaktkortslösare som inte väljer att vara med i något jägareförbund. Där har du den verkligt stora utmaningen inför framtiden...

Siggy-Stardust

Tappa medlemmar hit och dit. Det där är egentligen oviktigt - varför?

Jag tycker det viktigaste är varför medlemmarna lämnar organisationen.

Om man lämnar för att organisationen inte fungerar bra så är det katastrof, från år ett. Eller karastrof och katastrof.
Skuggan faller då på organisationen som sitter på alldeles för höga hästar.

Om man tappar för att inget intresse finns för att ha en organisation så är situationen en annan.

Med organisationer, som Jägareförbundet, så är det onödigt svårt ta sig in i gemenskapen. Väl inne så
kan man säkert jobba hur mycket som helst, men vägen dit.

Det snackas i en träd om hur aktiv ens krets är, http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/41556-hur-aktiv-%C3%A4r-din-krets/#entry683649.
Visar inte detta att det är något galet på organisationen, jag väljer att kalla moderorg., kretsar och hela raden av grupperingar för organisationen,
och att man måste öppna dörren redan där.

Men som sagts flera gånger. Jag tycker initiativet med enkäten och allt annat arbete med förändring är oerhört bra - så tro inte att jag
står i en klagokör, för det gör jag inte.

Varför lämnar medlemmarna Svenska Jägareförbundet?

• Like 1

Linkis: Jag menade inget illa. Tyckte bara att din beskrivning av läget lät lite väl positiv i förhållande till hur siffrorna såg ut.

Siggy har en viktig poäng. Varför lämnar medlemmarna?

Jag vet varför jag gjorde det ialla fall....

Daniel Ligne

Jag håller helt med er. Frågan om varför man lämnar oss är helt central. Men benar man lite i statistiken så är faktiskt inte det stora problemet att folk lämnar aktivt, som till exempel du Sax. Den kategorin har faktiskt inte ökat nämnvärt. Vi har fortfarande enormt trogna medlemmar. Vanligaste orsaken till att man går ur är fortfarande med bred marginal att man dör eller slutar jaga. Problemet är solklart att vi inte fyller på "i andra ändan" i lika hög utsträckning som tidigare. Vi attraherar inte nya unga medlemmar.

Senaste året hade vi en betydligt hörge andel som gick ur mer eller mindre aktivt när de tyckte vi agerade tokigt med tidningar, medlemsstrul mm. Men, de är nog i ganska hög utsträckning på väg tillbaka.

Antalet jaktkortslösare mellan 18 och 30 år har nästan tredubblats senaste decenniet. Det borde vara ett guldläge för oss, men vi attraherar dem inte. Där tror jag vi har pudelns kärna. Nu ska jag inte gå händelserna i förväg och gissa alltför mycket vad medlemmarna och organisationen tycker, webenkäten är t ex öppen hela februari och förslaget till förändring läggs fram först på stämman i början av juni. Men, jag tror Siggy har en poäng i svårigheterna att sig in i förbundet och faktiskt kunna påverka och göra skillnad.

En ung människa idag är ofta väldigt engagerad, det är en myt att de inte har tid till ideellt engagemang. Dock vill de jobba med sakfrågor de brinner för, inte i en kretsstyrelse med administration... Det är en av utmaningarna vi står inför.

Varför lämnade du Sax?

lsjonsson

Senaste året hade vi en betydligt hörge andel som gick ur mer eller mindre aktivt när de tyckte vi agerade tokigt med tidningar, medlemsstrul mm. Men, de är nog i ganska hög utsträckning på väg tillbaka.

Det hade ni nästan kunnat förutspå att det skulle bli tokigt när ni beslutade om att alla medlemmar skulle ha en tidning.

Jag lämnade förbundet (inte personligen men fru och barn gick ur) enbart för tidningseländet - ren principsak

Andreas

Daniel Ligne

Jo, så här i efterhand är vi säkert många, såväl anställda som förtroendevalda, som tycker att vi borde insett det tokiga med tidningen. Huvudsaken i min värld var ändå att vi rättade till det. Vi kommer att göra fel igen och då kan man fundera på hur fort och på vilka sätt man snappar upp medlemmarnas vilja att ändra "tillbaka" eller åt något nytt håll.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Create New...