mattemos

Tana skinn

6 inlägg i detta ämne

Hejsan!

Jag har hört att man kan behandla ett skrapat skinn i tvättmaskin genom att man använder biologiskt tvättmedel, svara gärna om det är sant det jag säger eller om jag har hört fel?

(jag hoppas att ni förstod vad jag menade)

Mattias

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter väldigt konstigt. De skinn som man kan tvätta i maskin är vissa typer av kromberedda skinn. Möjligen så skulle man kunna skölja (eller tvätta med lite såpa) ett skinn i maskin inför behandling (beredning) för att få pälssidan ren, men någon centrifugering att tala om skall man ju givetvis inte ha....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Okej kan du tipsa mig om hur du gör så jag vet tillsvidare

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Är du ute efter att bereda skinnet så att det kan användas till något eller är det något annat du är ute efter?

Uringarvning skall tydligen vara bäst vad gäller mård, mink, iller etc, men jag kan inte tänka mig något annat än att fettgarvning också skulle funka.

En bra beskrivning på hur man fettbereder skinn hittar du här: http://medeltiden.ifokus.se/articles/4d7148c9b9cb46221d05d44f-garva-ditt-skinn-med-fett

Och hur man uringarvar finns beskrivet i denna tråd: http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1767

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Okej tack för länkarna jag hade först och främst tänkt att göra mink hanskar men sedan ska jag hitta på något annat, jag har hört lite grand om fettgarvning, men jag såg någon på youtube som gjorde det jag förklarade och hans skinn blev ganska bra han gjorde en väska av det, men jag ska kolla runt lite till om saken så jag blir mer säker om grejen.

Ha det bra Mattias.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hur går det  ? Fick du till något med skinnet ..Ja har nyligen gjort ett förkläde i Älgskin som ja tog på jakten som ja har fettgarvat ,,Och ja tyckte det blev ganska bra ..Förra året gjorde ja halsband till hunden och några knivslidor ,,.Så vore kul att veta om du fick till något ...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE

• Liknande innehåll

• Wallman
      Av Wallman
      Hejsan folket! 
      Knåpat ihop ytterligare två bälten. 
      Vegetabiliskt garvat läder, 3,5mm tjockt sytt med lintråd och ett mässingsspänne.
      Det andra bältet gjorde jag till mig själv, 5,5mm tjockt vegetabiliskt garvat läder, sytt med lintråd och ett mässingsspänne. 
      Ha det fint! 

• Nils l
      Av Nils l
      Dags för en ny tråd med nytt år i lockjaktens elfte timme. Fruktansvärt trögt år i år. Lyckades få in en pytteliten tik nu på morgonen. Den kom längs en sjökant efter att ha förförts av smäktande toner från HS strut,s raspy old hen membran. Fruktansvärt effektiv sak om man tar sig tid att lära sig den. Dessutom så får man oftast respons med ljud från intresserade rävar. Så också denna gång även om det mera lät som en stressad lavskrika än en räv som svarade. Hann rikta om och göra mig beredd fem minuter innan den visade sig. Skottet tog lite högt då jag hade en liten buske precis i vägen och var tvungen att skjuta ovanför några kvistar. Den dog absolut omedelbart och hörde aldrig smällen.

• MIcke.s
      Av MIcke.s
      Hej, 
      Relativt nybliven jägare sedan 2 år tillbaka söker medlemskap i jaktlag för Älg,rådjur, vildvin sökes i Stockholm,Uppsala trakten.
      Har tidigare varit med som gäst i ett par lag, men vill nu bli medlem i ett jaktlag.
      Väl Mött!
      micke.s@hotmail.com
      Micke

• JaktOscar
      Av JaktOscar
      Hej!
      Undrar om du/ni har några förslag på hur man ska jaga in en Wachtel. Har tänkt att jaga in den på rå, dov, kron och vildsvin. Tacksam för svar! Skitjakt!
    • JaktOscar
      Av JaktOscar
      Hej! Jag undrar om det är någon som vet hur en ADB jagar och om det finns några aktiva kennlar nära västra Götaland !?! Har inga problem att åka en bra sväng för dem. Vet ni också vad priset ligger på, på en sådan hund?
      tacksam för alla svar!! Skitjakt!!