Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny stock till Rem 700 SPS Varmint

Featured Replies

Publicerat

Blev med Remington 700 SPS Varmint i 243 idag. Eller åtminstone en licensansökan - än så länge ;)

Stocken på dessa är ju som de flesta vet ganska trist, så tankarna på en ersättningsstock finns redan. En trevlig grej med Remington är onekligen utbudet av stockar, men det kan också vara en nackdel med denna oerhörda valfrihet :rolleyes:

Jag har några konkreta frågor:

- Hur bestämmer man egentligen lämplig LOP för liggandeskytte? Till TRG:n hade jag en rejäl förlängning på 4 cm, men frågan är om det verkligen var korrekt? Jag är som ni vet inte världens kortaste kille så jag kanske behöver något längre.

- Vilka tillverkare kan leverera stockar inom rimlig framtid och utan strul med frakt och diverse regler?

Jag har mest tittat på McMillans hemsida än så länge, och funnit några stockar som känns intressanta. Om jag ska speca vad stocken ska vara bra på så vore det ju kul med en allroundstock, men med handen på hjärtat så är denna bössa tänkt för långhållsskytte och jakt på längre håll. Det talar nästan uteslutande för liggande skytte vilket gör att man vill ha upp bakkappan en hel del jämfört med när man sitter i torn etc. Och för jakt från torn kan jag alltid förlita mig på R8 223:an ut till 200 meter eller så, så 243 kommer egentligen inte behöva fixa de högre skjutställningarna. Men lite input där kan inte skada.

A-TH tycker jag ser enormt spännande ut för liggandeskytte med tumhål och hela baletten, men helt klart en uttalad design för just liggande:

ath-lg.jpg

HTG brukar ju hyllas, men jag tycker den ser lite "fattig" ut. Kanske är färgsättningen?

m40a1_adj.jpg

Då tycker jag nog att A1-3 ser ruskigt intressant ut:

a1-3lg.jpg

Inte lätt detta :blush: Jag vill inte ha en för slank och "snygg" stock, men inte heller en för avancerad som ser ut som ett rymdskepp.

Synpunkter från ni lite mer erfarna på detta område?

Publicerat

Är det uteslutande liggande skytte skulle jag satsa på A5 eller liknande PTS gör även fina stockar och troligen snabbare än Mcmillan. Hans E-tac är rätt lik A5 men lite modernare konstruktion och lättare

http://www.pse-composites.com/

Är tanken med bössan liggande tycker jag inte du ska kompromissa på det, går trots allt utmärkt att skjuta både stående och från torn med tex en A5 inte optimal men inte speciellt hämmande om det inte är drevjakt och snabba skott.

Publicerat

Jahadu min vän,

Vi har ju pratat lite om det här innan men jag har lite synpunkter här ändå ;)

Tycker personligen att A1-3 påminner i framstock om en ultimatesniper stock och finns det något fulare än en Ultimatesniper kolv?

Du vet ju att jag har en febless för just HTG stocken och då i synnerhet HTG adj.

Pistolgreppet på HTGn är precis som på A1-3an, dvs relativt brant och bör fungera bra vid liggande skytte.

Färgsättningen på "visningskolven" på deras hemsida är tämligen trisst, vilket är tråkigt då den är värd bättre.

Har alltid velat ha en HTG adj. i sandcamo färg, tror det är svårt att hitta något som smälter in bättre på våra svenska gulnande hyggen :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Jag är otroligt nöjd med min Bell&Carlson för liggande skytte, men den ser ut som Starship Enterprise.

Den går å andra sidan att justera i höjd och längd samt bakkappans höjd och vinkel från scratch.

Publicerat
  • Författare

Är det uteslutande liggande skytte skulle jag satsa på A5 eller liknande PTS gör även fina stockar och troligen snabbare än Mcmillan. Hans E-tac är rätt lik A5 men lite modernare konstruktion och lättare

http://www.pse-composites.com/

Är tanken med bössan liggande tycker jag inte du ska kompromissa på det, går trots allt utmärkt att skjuta både stående och från torn med tex en A5 inte optimal men inte speciellt hämmande om det inte är drevjakt och snabba skott.

Du har onekligen en poäng i att optimera stocken för just liggande. Blir ju inte tal om nån drevjakt eller kuljaktstig med denna bössan liksom ;)

Tycker personligen att A1-3 påminner i framstock om en ultimatesniper stock och finns det något fulare än en Ultimatesniper kolv?

Du vet ju att jag har en febless för just HTG stocken och då i synnerhet HTG adj.

Pistolgreppet på HTGn är precis som på A1-3an, dvs relativt brant och bör fungera bra vid liggande skytte.

Färgsättningen på "visningskolven" på deras hemsida är tämligen trisst, vilket är tråkigt då den är värd bättre.

Har alltid velat ha en HTG adj. i sandcamo färg, tror det är svårt att hitta något som smälter in bättre på våra svenska gulnande hyggen :thumbsup:

Ultimate Sniper kanske inte vinner några skönhetstävlingar, men största problemet var onekligen materialet och den sladdriga framstocken. Det problemet lär man inte få med en McMillan eller liknande. Sen så ska ju undersidan av framstocken helst inte slutta så mycket som på "Ultimate Sniper" men det är mest ett problem om man kör med Harrisbenstöd som har inbyggd vinkel. Ett par Atlas kanske skulle funka bättre :blush:

Jag är otroligt nöjd med min Bell&Carlson för liggande skytte, men den ser ut som Starship Enterprise.

Den går å andra sidan att justera i höjd och längd samt bakkappans höjd och vinkel från scratch.

Stocken du har är helt klart justerbar på många sätt, men jag tycker det sker på bekostnad av utseendet ;)

Publicerat

Tror det har nämnts tidigare, men kan inte GRS vara ett alternativ? finns väl numera med justerbar bakkappa.

Sen går den tydligen att beställa från utlandet för att få ner priset något...

Publicerat

Får väl lägga ett inlägg i tråden, då den helt klart är intressant. Jag har samma frågeställning, fast med rakt motsatt kroppsform (dvs kort, snygg och smal...eller nja).

Om man skulle bli med remington är jag personligen mest sugen på en hs-precision eller McMillan adjustable A3-5. Den sista kanske är för rymdig, men verkar trevlig.

Vi har redan avhandlat AICS som "passar för barn"...

Publicerat

Jo min kolv är rätt skabbig, iaf om man har din sketasnygga R8 som personlig referens. ;)

Publicerat

Jag har några konkreta frågor:

- Hur bestämmer man egentligen lämplig LOP för liggandeskytte? Till TRG:n hade jag en rejäl förlängning på 4 cm, men frågan är om det verkligen var korrekt? Jag är som ni vet inte världens kortaste kille så jag kanske behöver något längre.

- Vilka tillverkare kan leverera stockar inom rimlig framtid och utan strul med frakt och diverse regler?

Två relevanta frågeställningar.

Det finns ingen riktigt universell tumregel för LOP när det gäller stockar för liggandeskytte utan det handlar om att hitta en längd som ger dig en fullgod siktesbild med korrekt skjutställning. med det menar jag att du inte skall behöva spänna dig eller "möta kolven" med axeln. min egen erfarenhet är att detta ofta innebär kolvar som är 2-5 cm längre än optimalt kolvmått för ståendeskytte.

Även om Mcmillan för många är det naturliga valet så är den enda egentliga fördelen med dem att de har ett stort utbud av olika kolvar, kvaliten är helt OK men på senare år har det dykt upp tillverkare som jag håller för något vassare.

Manners och Robertsson är två tillverkare som jag har egen erfarenhet av och som jag inte tvekar att hålla snäppet före Mcmillan.

Den kanske allra lämpligaste tillverkaren för dig är PSE som Lars länkade till ovan, dock har den gode Edmund inte i närheten av utbudet hos Mcmillan eller manners men hans E-Tac kolv är oerhört genomtänkt och välkonstruerad. Fördelen med PSE bland annat att Irland där företaget är beläget är en del av EU vilket innebär minimalt med strul, prisbilden är tilltalande och inte minst så är Edmund definitionen på Serviceminded! Dessutom har du med all säkerhet kolven i handen långt innan du har bössan i handen.

Om du bestämt dig för en mcmillan så finns möjligheten att via någon handlare med lager få hem kolven snabbt och lätt (men knappast billigt).

Henrik

Publicerat

Kul!

Detta med att veta vilken LOP man skall ha är inte lätt så min allra första McMillankolv jag köpte var en A3-5 med deras spacer system för att prova mig fram,liten extrakostnad för att få det riktigt bra,mina två andra beställde jag med fixed LOP när jag hade koll.

A3-5 var min allra första kolv och fortfarande är det den jag tycker bäst om,även om den huvudsakligen är tänkt för liggandeskytte så funkar den riktigt bra med improviserade skjutställningar.

M40-HTG tycker jag inte du ska döma ut enbart på McM bild,den är större och fylligare än vad den ser ut och är mitt val på min allround jaktbössa,väljer du sen sniper fill så blir den riktigt stadig för liggande skytte,den sluttande undersidan på denna typ av kolvar gör skytte med baksäck lite mer pillrigare men om syftet är ett skott en träff är det ointressant,vidare lämpar dom sig för användning av bakre monopod vilket jag ofta har när jakt står på agendan.

Alla kolvar med plan undersida kräver att baksäck,ryggsäck,midjeväska medförs för att få bra stöd på långa håll.

Som grädde på moset så har McM många intressanta färgsättningar att erbjuda vilket är nog så viktigt :tongue: åtminstone för mig,numera kan man ju få molded in camopatterns vilket snart nog kommer få mig att beställa en i Sand camo :woot: .

Har en dålig bild på en Custom stock lineupp,M40-HTG längst till vänster,två A3-5 i mitten och en Manners T5-A till höger,notera hur M40 storleksmässigt ser ut mot de andra.

/Mike

post-240-0-83249800-1349372741_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tack för er respons! :thumbsup:

Mike - jag får tillstå att HTG:n på din bild ser betydligt mer intressant ut än på hemsidan, även om det är samma stock :blush: Fördelen med den om man kollar på din bild är att den jämfört med de andra ser betydligt mer "normal" ut. Dvs en hygglig allroundstock utan att se ut som ett rymdskepp. Jag har inte skjutit tillräckligt mycket med stockar med sådan undersida där bak för att förstå/veta om det är bra eller inte. Både Ultimate Snipern och TRG:n är ju relativt/helt raka undertill vilket underlättar en del med beanbag. Men nu ska ju denna bössan funka både till jakt och skytte så den behöver liksom inte vara optimerad för fältskytte. Dvs det är inte superviktigt att kunna skjuta sex skott på 35 sekunder så bra och lätt som möjligt.

Spacersystem för LOP låter ruskigt vettigt. En nackdel med TRG:n var att den var ganska statisk i detta och spacern jag beställde från Terje var ju fullkomligt statisk. Vilket även gällde kindstödet. Det hade nog varit bra att prova på banan några gånger med lite olika LOP för att se vad som funkar bäst.

Jag får titta lite mer på tillverkarnas leveranstider och försöka komma fram till något. Nu är det inte nån extrem brådis att beställa en stock, men å andra sidan så är det ju det om leveranstiden är lång :geek: Det kommer nog bli ruskigt intressant att se skillnaden mellan Big Pack-stocken som sitter på från fabrik och en customdito :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

PSE känns faktiskt lite småspännande. Dels har de få modeller vilket är bra för en klydderöv som mig :biggrin: och sen verkar ju leveranstiderna rentav anständiga i sammanhanget. Men Hunterstocken har ett väldigt skumt pistolgrepp:

8268400_orig.jpg

Fast det här ser bättre ut - nästan exakt så SPS Varminten skulle se ut i slik stock :woot:

5287027_orig.jpg

Det här ser också helt ok ut:

4902282_orig.jpg

Hmm... Hur tror ni att Hunterstockens icke reglerbara kindstöd lirar?

Publicerat

Vill du ha bra kindkontakt så får du nog använda ett stock pack.

Fult pistolgrepp :yucky:

/Mike

Publicerat

Kör på E-tac jag har en men tyvärr inte hunnit skjuta något med den men känns minst lika bra som min A5.

Fördelen med PSE är låg vikt och formen på förstocken fungerar bättre i bänkstöd speciellt om man väljer bort struktur för det är inga problem att göra ändringar som det verkar

Publicerat

HTG ser ut att ge lite väl låg bakkappa för liggande skytte, kanske en synvilla?

Publicerat

Det där med bakkappans placering är en intressant fråga,det generella rådet för allt liggande skytte och alla skyttar är att skaffa en bakkappa som är justerbar i höjd för att få bra axelkontakt, oftast monteras dessa på kolvar konstruerade enbart för liggande skytte.

Om det har med kropssformen eller skjutställningen att göra kan diskuteras men jag har oavsett kolvmodel inga problem att få i det närmaste full axelkontakt utan sådan bakkappa.

Många har dock väldigt liten axelkontakt med kolvar typ M40 i liggande så det tål att funderas över.

Således ser jag inte behovet,ännu mindre då jag skjuter med mina bössor i alla tänkbara improviserade skjutställningar.

En kolv liknande M40 är snabbare och enklare att komma till skott med om skjutställningen är i någon form av knä eller helt stående än vad typ A3-5 är,dock skulle en justerbar bakkappa döda smidigheten ganska effektivt.

/Mike

Publicerat

PSE känns faktiskt lite småspännande. Dels har de få modeller vilket är bra för en klydderöv som mig :biggrin: och sen verkar ju leveranstiderna rentav anständiga i sammanhanget. Men Hunterstocken har ett väldigt skumt pistolgrepp:

8268400_orig.jpg

Fast det här ser bättre ut - nästan exakt så SPS Varminten skulle se ut i slik stock :woot:

Hmm... Hur tror ni att Hunterstockens icke reglerbara kindstöd lirar?

Frågar du din vän bönhasen rekommenderar han säkerligen PSE - då han och jag talades vid var han nyfiken på PSEs produkter men hade inte fått möjlighet att olla någon sådan stock ännu. Jag var inne på en PSE hunterstock men efter besöket hos MadMike där jag fick möjlighet att klämma på hans och Christian Ns HTG riggar så föll jag som en fura. Det justerbara kindstödet gör att den känns så ruskigt bra och är ändamålet en allround-rigg så hade jag nog gärna haft ett sådant. Kommer att bygga om min R700 till sommaren och då blir det i en M40HTG som systemet landar i. Dock kommer jag inte att installera någon magasinslösning som Mike och C gjort på sina riggar.

Nu är jag å andra sidan inte överdrivet lång så mig passar nog en HTG bättre även vid liggande skytte. Klarar man sig utan de justerbara kindstödet så vinner PSEs hunterkolv på pris och leveranstid. E-tac ser trevlig ut och jag tror jag hade trivts lika bra med den som jag gör med McM A3-5 kolven MadMike utrustade Lillan med. Med sniperfill blir det dock lite tungt i längden att bära runt på, dock har den visat sig vara ruskigt stadig även vid skjutställningar annat än där jag ligger ned. Ruskigt stadig då man tar stöd mot träd etc. vilket gjort att den fungerat ypperligt vid avskjutning i hägn.

En PSE Hunter med justerbar bakkappa vore nog trevligt, bönhasen kanske t.om kan fixa till justerbar kolvkam!

/M

Publicerat

Wow, det här är ett svårt ämne och jag är faktskt ganska tråkig som person/skytt, det enda jag vet är att en HTG har lite för låg bakkappa för att vara toppen bra i låga liggande ställningar, höjer man ställningen bara en aningens, typ en decimeter från marken så är den mer än tillräckligt bra,

i dag har jag HTG-adj, en A3-5:a och en Sako varmint bastard, samtliga fyller sina funktioner väl och jag kan skjuta väl med den inom ramen för kaliber/laddning/pipa ut till 600 meter, därefter är HTG:n lite för svår att hantera för mig i 308:a, dvs jag klarar inte av att hålla skallen på en 1/3 militärfigur.

Om jag skulle köpa en ny vanlig stock idag, är själv sugen på en vikkolv så skulle jag köpa en Game Scout,

GameScout.jpg

Ovanstående kolv har det pistolgrepp som krävs, särskilt om man har stora händer, Rikard, inte jag, för att skjut i såväl ligg som andra ställningar obehindrat och med ett gott grepp om pangen.

Vidare tror jag faktiskt att den uppfyller Rikards tankar om en bra kolv, om Edi på PSE kan tänka sig att skapa en slik pang, en alien, en bastard, en cross over, ja då hade jag gått på deras prylar då de är bra, men annars är det helt klart som så att jag hade gått med Mcm-killarna och tjejerna.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Jag har absolut tänkt på bakkappans placering i höjdled och inser att HTG:n är just "allround". I mitt fall kommer 95% av skyttet att ske i liggande förutom när jag testar laddningar i bänk. Därför kanske jag bör satsa på ett "rymdskepp" ändå. Får nog säga att E-Tac:en känns mest intressant just nu mtp pris och leveranstider. Mailade dem igår med lite frågor.

Man har betydligt färre val av färger men även det ser jag som positivt. Att som i McMillan-fallet ha 25 stockar att välja bland och oändliga färgkombinationer stjälper mer än hjälper för en sån som jag :ph34r:

Någon som vågar sig på en gissning vad SPS Varmint:en skulle väga i en E-Tac på ett ungefär? Utan sikte?

Publicerat

Någon sorts mönster/färgpreferens måste du väl ändå ha? bara grönt verkar lite tråkigt i längden?

Jag är väldigt svag för alla typer av öken/sand/stäpp camo :tongue: så givetvis har jag matchande desertboots/pants/rapid assault shirt/gloves/shemag and a pair of bad ass shades till min desertrigg :biggrin:

Tillbehören gör mannen :wink:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Någon sorts mönster/färgpreferens måste du väl ändå ha? bara grönt verkar lite tråkigt i längden?

Jovars, jag gillar mönstret på A1-3:an i mitt första inlägg :wub:

Men till det mattsvarta SPS-systemet tror jag på Keep It Simple Stupid och kör nog med mattsvart stock eller möjligen FN Green eller Tactical Green :woot:

Publicerat

det mattsvarta SPS-systemet

Dags för robban att skaffa tryckluftskompressor,airbrush och för er två to enter the wonderfull world of Duracoating :tongue:

/Mike

Publicerat

Duracoat är bra

post-2426-0-17983800-1349435857_thumb.jp

:woot:

Publicerat
  • Författare

Dags för robban att skaffa tryckluftskompressor,airbrush och för er två to enter the wonderfull world of Duracoating :tongue:

Faktum är att han sprejade sin 260 riktigt jäkla läcker, men minns inte om det var Duracoat eller inte :rolleyes:

Duracoat är bra

post-2426-0-17983800-1349435857_thumb.jp

:woot:

Biohazard Yellow - jo tjena :biggrin:

Publicerat

Räkna med 1000gram på e-tec kan pressas lite. Nackdelen är att den bara kommer lackad lättare men inte lika stryktålig!