Jump to content

Tax, driva rå och kron

Recommended Posts

Ja jag har hållit på med hundar väldigt länge, dock har det varit schäfrar och bruks tidigare.

Men nu när jag har börjat jaga, och vi på marken har en del kronhjortar, och ingen i laget har annat än jämte eller gråhund så tänkte jag testa släppa min normalstora långhårstax. Detta är dock min sambos ögonsten, hon brinner för utställning så han är inte köpt av någon jaktuppfödare.

Jag harhaft han med ut i skogen, vi har spårat en del med gott resultat så intresset finns iaf för spårning. Men jag har aldrig släppt han tidigare och vet inte hur han kommer att reagera, han är 2 år gammal.

Jag vill alltså testa och se vad som händer, blir det inge bra så gör inte det så mycket då han aldrig varit tänkt till någon jakthund, men det skulle vara väldigt kul att testa.

Vad ska jag tänka på? Gps är ett måste enligt sambon annars får jag inte släppa, men det kan jag låna i laget. Jag tänkte släppa och sen om han ens väljer att ge sig ivä på egen hand så sitter jag kvar och låter han ta bakspår när han väljer att komma tillbaka.

Jag är som sagt väldigt grön på detta med hakthundar och tar gärna emot synpunkter :)

Klart du skall prova. Tyvärr så är det väldigt sällan som långhårstaxar ens får chansen att jaga då dom oftast är sällskapshundar.

Men det finns långårstaxar som jagar lika bra som de andra hårlagen.

Gå ut i skogen där viltet brukar finnas och släpp taxen och se vad han hittar på, söker han inte ut så sätt dig på en stubbe och ge honom tid att undersöka omgivningen innan du sakta förflyttar dig till nästa stubbe.

Får du chansen att spåra fram till ett skjutet vilt så ta den direkt, då får du möjligheten att berömma honom. Men det skall vara ett vilt som han sedan skall jaga tex rådjur.

Lycka till.

Mvh Einar

Säger som ovanstående skribent, bara att släppa och låta hunden söka ut:) finns ju i någon jakttidning att en farbror låtit sin långhåriga tax fått jaga och det buktar trångt ;)

Ja det låter bra, då är det inte så mycket mer än att ge sig ut i skogen och ge hunden den tid han behöver för att våga sig söka ut. Dock tveksam att han skulle få till nått skall, men den här hunden har förvånat mig tidigare så det är inte omöjligt :D

Skallet kommer nog, vi har en tax som är helt tyst förutom vid jakt. Då kommer det desto mer :thumbsup::biggrin:

Låter bra :D

Hoppas kunna komma ut med han på måndag. Går han ut på egen hand så är jag nöjd, tror det är största problemet.

Som nämts tidigare. släpp hunden i skogen och sätt dig för att hunden skall börja söka ut. sitt kvar dom första gångerna hunden kommer tillbaka om söket är trångt. hunden skall veta att du finns där han lämnade dig. om det blir drev och inte skjuts låter du hunden gå bakspår tillbaka. Letar du upp honom med pejlen får du göra det varje gång du släpper i framtiden.

Urban

• 4 weeks later...

Tyvärr inte så bra, eller hunden har inte ens fått chansen. Jag och min sambo är inte överrens, detta är hennes ögonsten och det krävs mer övertalning än jag först hade anat för att få släppa.

Det jobbigaste är att jag har blivit erbjuden att få komma till bra rådjursmarker och testa släppa, men "hennes" hund lös i skogen verkar vara svårt för henne att bli bekväm med.

Men det kommer nog lösa sig. Hon är väldigt ointresserad av jakt, men hon gillar ju hundar, så min plan är att få med henne på jakt med hund så hon får se charmen med det och då kanske det lossnar. Alternativt så får jag köpa mig en "egen" tax. Men denna säsong tror jag tyvärr inte jag hinner med.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 weeks later...
Christian N

Det är han säkert, fn att jag skulle titta på den filmen, jag är ju sanslöst svag för taxar och just rådjursjakt med tax är så lagom, spännade men ändå avkopplat, jag hoppas verkligen att du lyckas i detta Nolfie. /Christian

calle fille

Håller med dig Christian! Det är något otroligt tilltalande med tax och dess drev som ofta resulterar i lugna och spännande skottsituationer.

Ja jag får se vad som händer, jag har förhoppning om att kunna jaga nästa säsong med en egen tax :) kommer veta mer om 8 veckor ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 weeks later...

Bra är den inte men den är på min äldre tax när vi är i småland på jakt. Hon är väldigt trång i söket när vi inte är på hemmaplan.

• 1 month later...

släpper Bella efter att vilat sig i form efter några månaders vila. Snö och operation har hindrat jakt sen brunstuppehållet på dovhjortarna.

blir inget riktigt upptag på filmen utan hon är mest glad för att få vara med och jaga igen. Några minuter senare får hon tag i en spets och en skovel.

Idag så kom en strävhårstax hem! Så nu börjar mitt riktigt jaktäventyr! :)

Det är bara att gratulera. Det blir inte bättre. =)

Stort Grattis.

Vilket spännande jaktår du får nästa år :tongue:

Köp en bra sax så du kan klippa håren mellan klorna. (hade du inte behövt om du köpt korthårig :biggrin: :biggrin: )

Min lilla körde en flock på ca 10 dovhjortar i en och en halv timme idag.

Stora tack, ja det känns fantastiskt bra. Längtar nått otroligt till våren sommaren när han börjar bli lite större och det är mindre snö så man kan börja med spårträningen.

Jadå, saxar finns det gott om i hushållet, frugans största intresse är utställningsringen och långhåriga taxar. Tur att det är vårbocksjakt här så man kan få tag på rådjursklövar till våren :)

det skall bli kul att höra om hur utvecklingen går med din valp.

Bilder säger mer än tusen ord sägs det. Jag lägger med två tusen ord på mina

post-10445-0-38000400-1358705963_thumb.j

post-10445-0-49701000-1358705992_thumb.j

Bella är min första egna hund. Pappa har alltid haft hund som jag lånat vid behov efter att jag flyttade hemifrån. Blir något extra när det är ens egen hund. Doris (valpen på bilderna) kan aldrig mäta sig med Bella. Hur bra hon än är eller blir.