Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Antenn DC40

Featured Replies

Publicerat

Fick låna ett annat halsband. Ibland hittar jag de ena och ibland de andra?

Måste va handenheten som ballat ur?

S

Är det en 220 så är det jordbryggan vid antennfästet som gått. Är ett rätt vanligt fel. Skicka den på rep.

Publicerat

Är det svårt att byta antenn själv på DC40...finns det några 'minor' att tänka på!? :-)

Det är busenkelt, lossa på 3st stjärnskruvar :thumbsup:

Publicerat

Det är busenkelt, lossa på 3st stjärnskruvar :thumbsup:

Perfekt...jag har 'jynat' på de skruvarna...men inte kommit 'till skott' ännu. Nu ska jag bara beställa en ny antenn. Skulle dock behöva en som inte är alltför lång eftersom pejlen mest används på en liten nobs-tik. 57 cm Tuff Skin känns för lång. Behöver inte superlång räckvidd...1 km skapligt regelmässigt räcker gott. Har ni nån antennrekommendation efter nämnda premisser!? :-)

Publicerat

Är det en 220 så är det jordbryggan vid antennfästet som gått. Är ett rätt vanligt fel. Skicka den på rep.

Japp en 220

Publicerat

Perfekt...jag har 'jynat' på de skruvarna...men inte kommit 'till skott' ännu. Nu ska jag bara beställa en ny antenn. Skulle dock behöva en som inte är alltför lång eftersom pejlen mest används på en liten nobs-tik. 57 cm Tuff Skin känns för lång. Behöver inte superlång räckvidd...1 km skapligt regelmässigt räcker gott. Har ni nån antennrekommendation efter nämnda premisser!? :-)

Har faktiskt aldrig sett några under 48cm. Kanske går att korta någon?

Publicerat

Antennen ska vara 46 cm på en Nordic och 47 cm på en US (ungefär, det är inte dödsnoga). De längre antennerna är källan till en hel del svärande, då de ger kortare räckvidd - helt bortsett från att de är tunga och klumpiga...

Jag har knåpat ihop några olika varianter på antenner, återkommer med rapport efter jaktsäsongens slut.

-- Mats

Publicerat

Antennen ska vara 46 cm på en Nordic och 47 cm på en US (ungefär, det är inte dödsnoga). De längre antennerna är källan till en hel del svärande, då de ger kortare räckvidd - helt bortsett från att de är tunga och klumpiga...

Jag har knåpat ihop några olika varianter på antenner, återkommer med rapport efter jaktsäsongens slut.

-- Mats

Där håller jag inte riktigt med. Hade orginal och bytte till en "tuff skin" på 57cm. Den fungerar mkt bättre och går inte av lika lätt. (använder mig av GPS-väst).

Publicerat

-- Mats

Kör de inte 57cm på DC50?

Publicerat

Jag ljög. Dom jag har och även säljer för 250kr är visst 53cm ink fästet :)

Publicerat

Man räknar ut antennlängden genom att dela 300/(med den aktuella frekvensen i MHz).

En del påstår att man sen multiplicerar resultatet med 0,96 då vågorna går inte lika fort i trådar och antennrör.

Jag har gjort antenner utan denna omräkningsfaktor på 0,96 och det fungerar utmärkt.

http://www.ham.se/antenner-och-master/5402-berakna-antennlangd-till-27-mhz.html

http://www.jaktojagare.se/nytt-halsband-till-astron

För en Astro Nordic på 155,475Mhz blir antennlängden --> 300 / 155.475 ~1,93m för en helvågsantenn.

Halvvåg ~96,5cm

Kvartsvåg ~48,2cm

En halvvågsantenn (96,5cm)  kan vara lindad inne i ett plaströr, krympslang eller liknande som är kortare än 96.5 och ändå fungera bra.

Det är min erfarenhet. Man kan också prova olika material. De flesta är ju av stål men jag har gjort av mjukglödgat koppar då det är en bättre ledare än stål.

Publicerat

Tuff Skin på 48 cm verkar ju väl uttänkt då...för 1/4-våg.

Kommer ihåg när man höll på och joxade med kastantenner för 27 Mhz på 80-talet...hade med ett 7-meters teleskopmetspö ut i skogen och spände upp antennen med (1/2-våg??)...det var tider det... :biggrin:

Publicerat

Blev nog kuttamaräng det där. Funkar bra gör den också...längre räckvidd än jag nånsin haft med org.antennen även som ny B)

abyzuput.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Har ett gäng tuffskin antenner till DC40/DC30 till salu. Funkar bättre än orginal i både räckvidd och stryktåligare än orginal. 

1st 250kr

2st 475kr

3st 650kr

4st 800kr

5st 900kr