Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Måste välja en kaliber.

Featured Replies

Publicerat

120 grains Kalahari i .270 är en rätt så frisk klass 2 patron...

Den kan nog slå sönder rådjuren ordentligt om inte skottet sitter perfekt.

Du kan ju också testa Normas laddningar med Nosler Ballistic Tip. Samma princip som Kalahari, dvs snabb expansion.

Men inget för klass 1, tycker jag.

Publicerat
  • Författare

Skriver såhär då.

Att det blir antingen 308w eller 270w är redan bestämt. Och inget handladdande för mig.

Jagar 40 % gris på åtel och åkrar, 40 % smyg/vak på dov/kronhjort, 10 % på övrigt vilt och 10 % drevjakt på allt vilt.

Vilken kula i i vilken av 2 kalibrar hade ni tagit?

Publicerat

Eftersom du jagar typ 90% klass1 vilt så går 120gr kalahari i 270W bort helt då det är en klass 2 patron,ska du absolut ha 270W så blir det 150gr Oyx istället.

Bägge patronerna kommer göra vad du begär av dom fullt ut,min röst går dock till 308w pga bättre egenprecision och bredare ammoutbud.

/Mike

Publicerat

Oavsett 270 eller 308 så skulle jag vilja testskjuta om jag ville vara säker på att nå klass 1. Allt under 10gram är lite kinkigt pga högre krav på energi. Att fet dödar ändå är en annan sak...

Publicerat

.308W med Norma Oryx eller Lapua Mega kommer att fixa allt.

Lite "tråkigt" - men tryggt och säkert.

Publicerat

308an alla dar i veckan. väldigt okomplicerad kaliber. skjuter nästan alltid bra,alla andra kal i 308 segmentet är kinkigare..vad kulvalet anbelangar tycker jag oryxen är helt ok till det mesta.dyr dock,,,,,

Publicerat

Jag tycker du kan köra på en vanlig blyspets till 308w om du vill, den går inte fasligt fort. Titta på Hornady, Millforce och Lapua.

Publicerat

"sprang" på en Winchester70 .270 häromsistens och än sålänge är det bara ren kärlek!! och ju mer jag läser om kalibern desto mer övertygad blir jag!!

Kalaharidatan på normas sida är ju bara.... :woot: Kalahari sa bill .... flackskjutande sa bull

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/12137-sako-75-i-270-win/ en mycket underhållande tråd!!

Normas vulcan sköt jag en kalv med härom veckan och den skjuter klockrent i bössan!! :smile: Laddar själv och svängde förbi torsbo för ett inköp av verktyg, nu laddat en stege med interlock som jag ska testa snarligen!!

Kul halvuddakaliber i mina ögon!!

mvh Y