Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 75 i 270 Win

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Ni känner igen mig va? Ni vet, han som brukar byta bössor? :P

För att göra en lång historia kort (nåja) så slog det mig häromdagen med full kraft att jag i dagarna kommer ha en studsarpark bestående av en Tikka M690 6,5x55 (med av bönhas brutalkortad stock) samt en Ruger No 1 i 416 Rigby. Två bössor varav jag inte har den där 100%-iga känslan för någondera.

I fjol hade jag mitt mest framgångsrika och givande jaktår hittills, där tre bockar, en räv, och en älgkalv, nedlades med en Sako 75 Lyx i 30-06 utrustad med en S&B 1,5-6x42. Jag deltog även i mitt livs två första kuljaktstigar med denna bössa och placerade mig på 5:e plats av 100 på ena tävlingen, och 7:a av 70 på den andra. Varför gjorde jag mig då av med den bössan??? Motiverad fråga. Egentligen finns inget bra svar annat än att jag upplevde Lyx:en som lite väl prålig och högglanspolerad, och 30-06 är väl inte den mest upphetsande kamringen man kan tänka sig kanske. Jag har dock aldrig skjutit så bra med någon bössa som med denna, och detta är tack vare balans och trycke - de passar mig jäkligt bra helt enkelt. När jag grundligt utvärderade Sako 75:or på Torsbo för ett drygt år sen så kom jag fram till att Sako III-lådan à la 308 gjorde bössorna lite väl "vispiga", medan Sako V-lådan var lite väl klumpig. De som kändes allra bäst var 6,5x55 och 30-06, och de har förstås IV-lådan gemensamt. Jag har ju även haft en 9,3x62 och även denna hade mycket fin balans.

Sako 75 är utan tvekan de fabriksvapen som passar mig allra bäst, tillsammans med Blaser, och då har jag ändå gått igenom Torsbos sortiment vid inte mindre än tre tillfällen. Jag har faktiskt inget övrigt att anmärka på när det gäller dessa bössor. Lyx:en jag framgångsrikt använde i fjol hade ju fast magasin men jag måste säga att efter att ha ägt både en Varmint 308:a och en Hunter 9,3x62 så gillar jag verkligen de löstagbara magasinen på Sako 75:an. Eller snarare: jag älskar dem! :D

För nån månad sen eller två gjorde jag en ganska grundlig vindavdriftsutvärdering (nämnde jag denna iom beställningen av 270 WSM-pipan till den dåvarande Blasern?) för att hitta den optimala hyggespatronen - inte baserat på "flackskjutande" vilket enligt min mening är en betydligt överdriven egenskap hos en patron/kula, utan för att tackla den mest svårkontrollerbara aspekten i fält, dvs vinden. I fjol sköt jag nämligen en bock på ett hygge sent på kvällen. Det blåste ganska frisk vind från vänster och trots att jag använde en Accubond 180 i 30-06:an så tog kulan 1,5 dm åt höger. Avståndet var dryga 120 meter och det blev förvisso knall-och-fall, men episoden har satt griller i huvudet på mig. Hade jag suttit med en 222 eller 223 där kulorna överlag har dålig bc så hade detta skott antagligen resulterat en bom eller en ful skadeskjutning. Även om vikten av hög bc och låg vindavdrift inte ska överdrivas, så fick jag mig en fältmässig lektion i hur det kan gå.

Jag gjorde ett Excelark med olika patroner och vindavdrift, och drog några intressanta slutsatser, bl.a. att framför allt kaliber 22 (och även 6mm i viss utsträckning) är mer eller mindre värdelös i vindavdriftsavseende. Vidare visade experimentet "tyvärr" att för att minimera avdriften så behöver man hög bc och utgångshastighet. Högre bc får man genom att gå upp i kuldiameter och 50 BMG är väl något av ett extremfall med kulor som har bc över 1,0. Allt detta innebär givetvis att man får kompromissa så man väljer något som har en rimlig rekylnivå, eftersom man avser träffa det man skjuter på också. Utan att byta bössa så bör man välja en jaktkula med en så hög bc som möjligt, och detta kommer knappast som en överraskning för någon. Jag var ute efter en småviltskaliber vid tillfället, och 270 WSM visade sig vara en av de allra lämpligaste. Den gode Henrik rekommenderade själv en 270 Win efter, i vanlig ordning, flitig mailväxling oss emellan.

Det gick ju bra att göra den här historien kort... :D

Var slutar då allt detta? Jo, det slutade i att jag av en händelse var inne på Karlsson Jakts hemsida i helgen och sprang på följande:

sako75.jpg

Inget mindre än en Sako 75 Hunter i 270 Win, i nyskick :D

För mig är det ingen tvekan om att det var en högre makt som arbetade för mig denna dag. Mina erfarenheter och funderingar, både vapen- och kalibermässigt, föll på plats med en gång. Bössan saknar t.o.m. öppna riktmedel vilket åtminstone jag uppskattar ordentligt.

Det blir väldigt många logiska resonemang när jag kommer igång kring varför jag gör som jag gör, och måhända är förtroendet hos omvärlden alltjämt minskande, men vad gör det? Jag tycker jag gör helt rätt som nu kommer sälja Ruger 1:an (pm:a vid intresse) och satsa på en riktigt bra allroundbössa istället. Tikka 6,5:an som är på ingång får väl tjänstgöra som backupbössa eller som grund för nåt kul bygge framöver (har bl.a. varit sugen på 338-06 AI en längre tid).

270 får anses vara en god allroundpatron och den relativt låga rekylnivån är förstås bara ett plus. Jag är helt övertygad om att jag kommer att bli nöjd med bössan så länge den inte skjuter som skräp, men det har ingen Sako 75:a jag haft eller hört talas om gjort.

Det som återstår nu är att fundera ut en lämplig kikare. Jag var väldigt nöjd med den S&B 1,5-6x42 som jag hade på bössan i fjol. Smolket i glädjebägaren med denna kikare var att det var distorsion i kanterna på kikaren, dvs om jag rörde huvudet från sida till sida så blev hårkorset böjt åt olika håll - lite kaleidoskopeffekt. Inget stort problem för mig iof sig, men det sade mig att detta inte var "top of the line". Nu hade jag inte väntat mig så mycket bättre för 6500 kr, men jag trodde nog att S&B var snäppet bättre. Var nog nån form av budgetmodell, antar jag.

Kikaren ska vara nåt som funkar både till drev och pürsch och älgjakt. En 1,5-6x42:a ligger förstås återigen bra till.

Lite kommentarer skulle uppskattas, som alltid.

"En gång Sako 75 - alltid Sako 75" :D;)

• Svar 63
  • Visningar 16,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

*ASG*

Du är så j-la sjuk, I love it!!!

Grattis till en sjukt fin bössa i en grym kaliber, saknar den något förjävligt ibland och saknaden blir inte mindre av att läsa dina tankar..

Jag har ju fastnat för en vispig Finnligt .308 men har ngn diffus tanke om att Finnlighten blir mindre vispig med den långa lådan händelsevis i kal .270 :D

Har dock inte budget för det ännu men någon gång..

Mvh!

Publicerat
:D
Publicerat
  • Författare

Tackar :D

Vad tror herrskapet om Barnes Tipped TSX 110? Skulle kunna bli en riktig liten screamer på rådjur.

Nån Ballistic Tip, Interbond, eller Accubond, i 140-grainsklassen borde duga annars?

Publicerat

Mmm... Sako är fina bössor kanske man skulle sätta upp sig som köpare på den direkt för du säljer väl snart :angry:

Verkar som jag hängt med dåligt har du sålt Blasern eller bara skippat 270 WSM-pipan?

Publicerat
  • Författare
Verkar som jag hängt med dåligt har du sålt Blasern eller bara skippat 270 WSM-pipan?

Både och :angry:

Publicerat
Vad tror herrskapet om Barnes Tipped TSX 110? Skulle kunna bli en riktig liten screamer på rådjur.

Nån Ballistic Tip, Interbond, eller Accubond, i 140-grainsklassen borde duga annars?

Nu vet jag inte vilka preferenser du har men kulvikterna tyder på klass 2 vilt i första hand.

När jag funderade på ny kula till .243:an så slutade det med att jag uteslöt allt av koppar samt allt bondat.. var väl iofs bara Oryxen men iaf. Grejen är att med så här pass potenta prylar mot ett så pass litet vilt som ett rådjur så spelar det i praktiken ingen som helst roll egentligen vad man väljer för kula. Vad du än stoppar i så fäller det ett rådjur. Givet att "vinsten" med en bondad kula (mer eller mindre kontrollerad expantion och hög restvikt) alltid och uteslutande hamnar i marken bakom rådjuret så skulle jag alla dagar i veckan välja en konventionell kula. Ballistic tippen är ett utmärkt val, brukar skjuta bra och bra effekt.

Sen har ju Hornady en massa ack så tråkiga men nog så bra blyspetsar..

Sen har jag för mej att jag efter ganska mycket letande hittade en helmantel från Sako som efter förvånansvärt lite meck vid laddbänken gav rätt trevliga grupper. Kulan är svår att finna men får du tag på den så är det en trevlig övningsplugg..som iofs inte lär samskjuta med en ev jaktkula om du väljer allt för lätta kulor... Fan va sugen jag blir!!! Sen har ju Norma nu mera helmantel, har inte en susning om hur bra den skjuter, men den finns iaf om du ska skjuta pappälg.

Jag köpte även ngn blyspets, minns inte vad det var för kula, men 110 gr vägde den iaf. När jag satt ihop dessa så såg de helt sjukt söta ut! Fick dem aldrig att skjuta bra men de var ju så söta och ack så billiga :angry:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tja, det blir antagligen dels en rådjurskula, och dels en högviltskula. Det skadar väl inte om det är samma kula och laddningar iof sig. En Accubond eller TSX 140 skulle nog göra jobbet med bravur, misstänker jag.

Mina två rådjur och en räv skjutna med lungskott med Accubond 180 i 30-06 gjorde klart för mig att den kulan är direkt olämpligt för just detta ändamål. Nu är det lite mer flås i 270 Win så möjligen kommer man undan med en Accubond för rådjur med denna, men jag är skeptisk. Jag vill kunna skjuta lungskott utan 100+ meters flyktsträcka. Där misstänker jag att både TSX och Interbond öppnar upp snabbare. Även Sierra Gameking känns intressant, och dessutom billig nog för att köpa en ask bara för att testa.

Får väl i vanlig ordning köpa på mig ett lass kulor och se hur de går innan jag bestämmer mig.

Publicerat

Förlåt att jag frågar....

Men varför i allvärldens noshörningar behöll du inte blasern :D Du säger ju att den passade dig mycket bra, och du sköt gudomligt med bössan. Du hade ju pipor i både .223 och 300 Win mag och .22 Mag.

Du täcker ju upp allt i sverige med dessa kalibrar, dessutam var den ju sjukt snygg med träkolven, om du skulle ut och gå i nåt tätt snår så slänger du bara på proff. kolven.

Kunde det bli bättre?

Nu ska du hålla på och byta bössor och kalibrar och kikarsikten etc.

Jag fatter det int´ :D

Men jag förstår att du hade ett bra skäl :angry:

//

Gabbe

Publicerat
  • Författare
Men jag förstår att du hade ett bra skäl :angry:

Yes! Det låg på tok för mycket pengar nerplöjda i detta kit. Så enkelt är det.

Publicerat
Yes! Det låg på tok för mycket pengar nerplöjda i detta kit. Så enkelt är det.

Ok.

Men ett fint kit var det :angry:

//

Gabbe

Publicerat

Vad hade du för problem med 180 grains AB?

Jag har jagat två säsonger med Nosler AB 150 grain visserligen och tycker den fungerar bra, hyfsad kompromiss som man kan skjuta både på större vilt likt gris och älg samt då även rådjur..

Mvh!

Publicerat

Under det året jag jagade med 270 win så sköt jag några rävar (tror det var 5-6 st) och en Råbock med TSX i vikten 140 grain.

Effekten i rävarna var ordentlig samtidigt som råbocken (som jag sköt ett skott för mycket på) klarade sig undan med minimal köttförstöring.

Första skottet på bocken tog bakom höger bog och gick ut framkant på vänster bog, utgångshålet var som en enkrona.

I min iver att ha fått avlossa mitt första skott på en råbock i norrbottens inland så släppte jag iväg mitt andra skott även fast bocken sakta vacklade iväg. Detta skott gick in genom högra steken och ut bakom vänstra bogen. Då gick bocken omkull.

Båda skotten sköts från ca 180 meter och det var inte många köttbullar som gick till spillo.

Hade jag skaffat en .277 kaliber igen så hade mitt var blivit TSX. Förövrigt så sköt vapnet grymt tätt med den kulan.

Publicerat

Haha,kul o se att det finns någon mer som är helt antivapenbefriad :D

Min kära sambo(som har slutat fråga om mina vapen) bad mig här en dag att betänka vilka vapen jag har haft de senaste tre åren.

Svaret blev följande:

1. Husqvarna m96 6,5*55

2. Husqvarna 1640 9,3'57

3. Husqvarna 300c jakt 12/76

4. Sako 75 finnlight 300wm

5. Blaser r93 300wsm

6. Tikka t3 supervarmint 300wsm

7. Husqvarna 300c jakt 20/70

8. Sako 75 hunter rostfri m. träkolv 338wm

9. Remington LVSF 22-250

10. Lakelander 375 300wm

11. Husqvarna 300c jakt light 12/76

12. Tikka t3 tactical 308win

13. Sako 85 finnlight 308

14. Brno 452 22.lr

15. Merkel kr1 6,5*55 m. pipa 9,3*62

16. Winchester 94 22wm

17. Sako 75 hunter rostfri med träkolv 300wm

18. Bernadelli kombi 6,5*55-12/76

19. En belgisk hagelbössa sbs 12/70

Med detta i åtanke när vi nu fått reda på att min sambo ska kalva igen ( första älgjaktsdagen :) ) så har jag insett att det finns annat att lägga pengarna på!

KOLVAR OCH KIKARSIKTEN!!!

Inte kan man vell bara sluta rakt av, det finns inga avvänjningskliniker för sånna som oss än :D

Publicerat
  • Författare
Vad hade du för problem med 180 grains AB?

Problem och problem - jag upplever den som "för" hård, helt enkelt. Visst är den antagligen utmärkt för bogskott på både älg och gris (nu spekulerar jag), men i mindre vilt hinner den inte expandera nämnvärt. Bocken i sidovinden "blev" ett bogskott pga vindavdriften och då funkade kulan kanon. De två bockar jag sköt med lungskott hade ganska maffiga flyktsträckor båda två. Den ena av dem uppvisade absolut sämsta skottverkan jag varit med om.

Jag sågar inte kulan som sådan, utan i mitt fall så kanske jag borde ha gått ner i vikt om jag skulle fortsätta använda Accubond i 30-06. Svårare än så är det väl egentligen inte. Bc:n kan man ju åtminstone inte klaga på :D

Publicerat

chucky

tror det finns någon tråd som heter Memory Lane där vi listat alla vapen vi haft genom tiderna, lägg in din imponerande samling där!

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11455

Exabit.. finns väl ingen anledning att skjuta 180 grain? Gå ned i vikt och öka hastighet så får du en flackskjutande tingest som fungerar bra :blink:

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Exabit.. finns väl ingen anledning att skjuta 180 grain? Gå ned i vikt och öka hastighet så får du en flackskjutande tingest som fungerar bra :)

I hear ya, brotha! <_<

Publicerat
  • Författare

Men om vi då fokuserar på en icke premiumkula - vad finns det att välja bland? Blyspetsarna (typ Gameking) går bort iom spetsdeformation i magasinet? Vad återstår då? SST, Ballistic Tip. Vilka icke premiumkulor skulle funka på högvilt? Eller är det korkat att inte välja en bondad eller helkopparkula till älg och gris?

Publicerat

Tar mej friheten att göra mej till språkrör för Mr Mauser som för tillfället är upptagen med annat <_<

Pratar vi skott under lugna former så lär en "standard" kula fungera då du har alla möjligheter i världen att sätta kulan rätt och givet detta så ska det inte vara ngr problem. Förutom Nosler BT så finns ju Lapua Mega som jag tycker är rätt mysig och som torde fungera även om BC:n kanske inte är så där strålande.

Sen vill jag nog ånyo slå ett slag för Hornadys blyspetsar.. skjutit ngr älgar med deras 180 grainare och fått ruskigt fina resultat faktiskt. Interlock tror jag de heter.. Dock så är BCn bättre på Ballistic tippen..

Sen har vi ju då den här Bergerkulan :)

Tror dock att i just detta ämne så finns andra personer tex Henrik som kan komma med intressanta synpunkter!

Mvh!

Publicerat

Jag har i många år använt Nosler Solid Base i både 243 och 270 win och det har fungerat helt utmärkt med ingen eller mycket kort flyktsträcka

samt minimal köttförstöring. Solid Base har jag använt till allt utom gris där jag använt 140-grainsAccubond, jag skulle gärna se Accubonden i

en 150-grains version.

Dock har jag ännu ett litet lager Solid Base i 270 kvar så jag har inte testat Noslers ersättare Ballistisk Tip än. Solid Base fungerar utmärkt för

älg, hjort och rådjur och det borde väl även Ballistisk Tip göra.

MVh Leif

Publicerat
  • Författare

Beställde häromdagen ett mindre lager Ballistic Tip 140 samt Accubond 140. BT:n borde funka fint till rådjur och räv, och med lite tur kanske den samskjuter med den hårdare Accubonden som jag tar fram då det vankas gris och älg.

Tack för all värdefull input i frågan!

Publicerat

Ja jädrar i den sumpen... ;)

Några dagar i sjuksängen och jag missade att få ha en samskjutningn med våra Ettor i Torestorp... :rolleyes:

Vi får träffas där när du fått din nykomling, så ska jag fresta dig med en rostfri Ruger i lagom kaliber! Än har du inte köpt din sista bössa!

Du är faktiskt en skön prick. <_<

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Bössan ska anlända i veckan. Äntligen... :D

Publicerat
  • Författare

Fick på kikaren igår. Kikaren köpt från PeterM och fästen från Henrik. Blev riktigt bra tycker jag. Sköt in bössan med Jaktmatch igår kväll, och sköt guld på älgen imorse. Fin jaktmaskin, detta :D

Sako_270_1.JPG

Sako_270_2.JPG

Sako_270_3.JPG

Sako_270_4.JPG

Sako_270_5.JPG

Publicerat

Ahhh, härligt! En bössa helt i min smak. Hoppas att den kommer serva dig en låååång stund. :rolleyes: