Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stående fågelhund i vargområde?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

jag tror nog att det ska gå bra. finns ju tydligen dom som lyckats få sin vorsteh att minska ner söket på kommando. med bra kontroll på hunden hoppas jag det funkar. tänker inte låta några vargar hindra mig från jakt i alla fall och har man hunden nära så finns ju möjligheter med stöd av paragraf 28.

i nuläget så passerar endast vargarna över de delar av marken jag jagar på ibland. paret uppehåller sig mest på de norra delarna av vvo:t. alltså ett par tre mil norr om de delar jag jagar på. men har situationen spårat ur när man väl skaffar hunden så är det inte långt till fjällen heller......

Publicerat

Tur att vi har klarat oss rätt bra från varg här uppe :)

Publicerat

Jagade/kommer att jaga med strh vorsteh på vargmark i södra delarna av Värmland. Känner ingen större oro. Ett ganska trångt sök gör att man med en kort språngmarsch kan hinna fram om det händer något. Men om vorsteh´n jagar hårvilt med skall, är det värre.

Tror mig säkert veta att trafiken är värre :sweat:

Publicerat

Håller med,trafiken är helt klart ett av de största hoten mot våra älskade hundar,men det försvarar inte på långt när vargpopulationen i våra marker.

Vargen utrotades inte av våra förfäder för nöjets skull,de var helt enkelt en stor jävla plåga för dom o deras husdjur och kommer förmodligen att bli det igen om vi inte tar tag i det NU!

Som jämförelse kan vi idag se hur det gått med både Kanadagås o vildsvin som terroriserar våra grödor,trädgårdar o badstränder osv.Ingen jävel har ork o hålla efter de!

Publicerat

Vargen utrotades inte av "våra förfäder", bara som en detalj i sammanhanget - uppenbart viktig sådan.

Stående hundar arbetar rimligen på ett sådant sätt i sådana miljöer och sammanhang att vargen lika rimligen inte kan vara ett problem att räkna med.

Publicerat

Tänkte bara inflika det jag skrev förut, Jag släpper aldrig hunden i ett känt vargrevir! inte en chans, där jag brukar släppa så är det inge revir men det är ju inte så jättelångt bort till ett sådant och man kan ju aldrig garantera någonting det går ju inte.

Jag har min första hund och kan bara hålla med om att det är ofantligt mycket jobb, ska du veta.

Ibland så ångrar man sig lite att man skaffade när det är så pass med varg överallt och man aldrig är säker, men nu är man där och med den jaktlusten min pointer har så mår jag dåligt av att se han inte jaga och mest troligt även han dåligt att bara ut och springa med cykel och liknande och inte få jaga eftersom det är det han är född till.

Men det är en klump när man väl släpper som sagt.

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Nej några garantier finns ju aldrig. Och när det nu tyvärr ser ut som det gör så får man ju förhålla sig till det.

Och efte vad jag har läst så tycker jag att det verkar som om riskerna går att hantera i alla fall gällande stående hundar. Även om det bästa vore att det inte fanns varg på marken alls..........

Publicerat

Vargen skall inte få stoppa min jakt!

En del uttycker sig så, men jag lovar vargen stoppar er löshundsjakt.

I skultunareviret Västmanland var det en älgjägare som fick sin älghund tagen av varg.

Han tyckte också att vargen inte skulle få stoppa hans jakt, för då har ju vargen vunnit!

Han kollade med forskarna på Grimsö och att få sin hund tagen av varg två gånger var otänkbart.

Han skaffade en ny älghund och det otänkbara inträffade även den blev vargdödad.

Så länge det finns varg i markerna så kommer den tyvärr att vinna.

Publicerat

Jag har tidigare tyckt som alla andra att det måste vara ett elände att få varg på jaktmarken.

Men när det hände att att vargarna etablerade sig på min jaktmark insåg jag det var en dramatiskt mycket värre situation!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag fick tala om för min fyrbenta jaktkompis att tyvärr kommer du inte i resten av ditt liv att få sträcka ut lös och jaga på vår mark mera.

Återigen, det är mer dramatiskt än dom flesta kan förstå.

Min jaktkamrat som inget hellre vill än springa och jaga för att utvecklas och må bra.

Så jag har nu skaffat jaktmark 50 mil norrut för att jag och min jaktkamrat skall må bra.

Lång att åka, ja det får vi stå ut med tack vare "den svenska vargstammen"!?!?

Publicerat

Oj,Oj,Oj.

Välkommen i skogen,om du nu inte har en knäsittarhund,så händer det allt som oftast att hunden oavsett ras OCH dressyr, att den går"ur handen"på dig och var är vargen?det vet du inte,så när du hör skriket,ja då är det redan försent,med eller utan pejl!

johha säger i ett inlägg nånting om p.28,vad det nu är,nån nödvärnsrätt?? skit samma,vargen kan inte läsa i vilket fall!

Publicerat

Var och gör ju sin bedömning om vad som är rimligt farligt för sin egna hund, men om man jämför jakt med en tyst stående som ska jobba i närheten av sin förare med att släppa en drivande/ställande hund som fungerar som en ljudfyr i markerna kanske flera kilometer ifrån föraren så tror då jag mig veta viken jaktform/hund som ligger mest pyrt till.

Publicerat

Och jag tycker det är lite konstigt att inte spaniels har fått ett större uppsving i dylika områden.

Borde ju vara det minst riskfyllda. OK kanske inte lika effektivt som de lite mer vidsträkta stående raserna men riktigt kul ändå.

Publicerat

Strävhår,det handlar inte om Km.ulven kan iakta dig på 100 m utan att du har en aning om det ! Det är ett utpräglat intelligent rovdjur som läser av o lär av vårt mänskliga beteende.

Och Henke 67,du har helt rätt,köp en spaniel,det är nog ganska tryggt,Men har man som jag haft Vorsther i nästan hela mitt liv,då byter man inte till en spaniel,som att byta bort en Hemi V8 mot en Saab V4!

Och?? varför ska vi behöva anpassa vår jakt för att en klase tokstollar i myndigheterna kommer på ett rent ut livsfarligt experiment,dom kan ju lika gärna släppa ut ett dammoln med mjältbrandssporer o se hur befolkningeng tar det,eller??