Publicerat November 11, 201213 yr hejsan! vet att det finns mycket folk här med olika ställande hundar som kan har nått intressant att säga, då jag har en karelar tik på 14 månader som inte söker ut för 5 öre.. Sen jag fick henne har vi varit i skogen riktigt mycket. i perioder har vi varit ute varje eller varannan dag.. så skogstid har hon verkligen fått och hon blir helt galen när man säger "ska vi åka till skogen" hon har skällt älg ett antal gånger.. allt från bara några minuter till 35 minuter en gång, fast med stöd från mig då upptagen blir på runt 100 meter ifrån mig... även kört henne i hägn där hon funka väldigt bra faktiskt.. Men nu till frågan. varför söker hon inte ut? hon verkar ha ett jävla intresse och har spårat fram till 2 älgar som vi fått avfånga och hon har luggat som tusan i dom.. och går jag i lina så blir hon som ett monster och vill iväg om vi går på nya älgspår, men släpper jag henne då så drar hon max 100 meter och sen kommer tillbaka.. hör hon att eller ser hon djuret kan hon dra nästan 200 meter men sen vänder hon om det inte stannat inom synhåll för henne.. och söket ligger bara mellan 20-60 meter.. vad ska man göra? jag har suttit ett antal gånger och tjurat i 3,5-4 timmar utan att hon ger sig av mer än 30-40 meter.. och ibland lägger hon sig bara brevid mig.. har spårat rätt mycket i lina när hon va lite mindre så vet inte om detta har förstört söket? fundera på att bo i skogen ett par dagar och sova i tält och låta hunden va lös bara haha.. vet liksom inte vad som hjälper.. en del säger att det kommer, men tycker hon har fått så sjukt många timmar i skogen nu så tycker hon borde sticka ett par hundra meter iaf.. vore trevligt om nån kan berätta lite som haft samma problem där det blev bra till slut eller hur ni gjorde.. om det finns några knep eller om det går att påverka över huvud taget.. släppa med nån annan hund har en del pratat om, men jag vet inte.. känns som hon har ett jävla intresse och är väldigt lyhörd så hade hon bara vågat söka och va för sig själv så hade det nog kunnat bli bra.. Skriv gärna vad ni tänker.. MVH Patrik
Publicerat November 11, 201213 yr Tyvärr? Det är väll bra om det bara sitter i om hon är omogen! Dom växer ju till sig. Finns lusten så kommer det nog ska du se
Publicerat November 11, 201213 yr jo men det lät som att det skulle vara snabba lösningar och omognad finns inga snabba lösningar på därför tyvärr
Publicerat November 11, 201213 yr Ja du kan nog vara lugn, vet hundar som var 3-4 år innan " polletten trillade ner" . Kan ta tid för vissa hundar att mogna, inte så kul, men det är ju som det är.
Publicerat November 11, 201213 yr Författare ja hon är fortfarande rätt omogen.. men just söket brukar väll finnas där ändå? blir ju så jävla svårt att få kontakt med älgar åtminstone när det inte finns nått sök.. vet ju att det kan ta tid och att dom kan mogna sent.. tycker hon borde känna sig trygg och dra iväg längre ändå.. jag står ju alltid kvar när hon försvinner från synhåll, så jag finns ju där när hon kommer tillbaka.. tycker hon borde lära sig snart att hon kan dra sticka längre.. känns nästan som hon tror att det är jag som ska hitta älgen åt henne.. går man i planteringar söker hon bara 20-30 meter... går man i lite mer storskog kan det va längre.. ingen mer som har några åsikter?
Publicerat November 11, 201213 yr Hur har du rört dig när du varit i skogen för skogsvaneträning? Jag tror man kan strypa söket om man går för mycket i unga dar, bättre att gå ut och sätta sig på en stubbe från början..
Publicerat November 11, 201213 yr Författare ja vi rörde väll oss lite grann men aldrig mycket.. däremot har jag ju spårat rätt mycket i lina.. dom måste ju ändå gå att få ut henne ett par eller tre hundra meter.. det som är jobbigt är ju att hon verkar så jävla intresserad och framåt annars.. ruskar du i dö älgar så skäller hon ju som fan och luggar i dom och i lina är hon tuff. men när hon söka själv så är det riktigt dåligt.. visst.. står älgarna 100-150 meter ifrån så kan hon ju ta dom men är ju inte lätt.. hon verkar vilja ha koll på mig.. tycker vi har varit ute så extremt mycket att den rädslan borde släppa snart
Publicerat November 11, 201213 yr Författare ja det kommer jag göra.. undrar bara om det finns nått sätt som är bättre än nått annat just nu i denna åldern.. hade varit fint om man bodde mer inne i skogen så man bara kunde släppa ut hunden så fick den springa utan att jag påverkar nått liksom..
Publicerat November 11, 201213 yr Vi har inte haft detta problem men ibland om man bara sitter och väntar på att dom ska ut och söka så kan dom bli lite tveksamma så mitt tips är att då hon ska ut och söka kan du prova gå me hon för att påså sätt trycka iväg henne på sök och då kanske hon känner att du endå är med och känner sig trygg. Vet inte om detta funkar men värt ett försök iallafall Mvh och lycka till
Publicerat November 11, 201213 yr Författare Det är så jag gör nu AnteL.. jag går sakta framåt och så fort hon börja komma en lite bit ifrån mig så stannar jag.. och ibland stannar jag lite så får hon göra vad hon vill.. Men undra om söket kan komma när man fått skjuta för henne?
Publicerat November 11, 201213 yr jo men ger du hon bara tid i skogen och låter hon utvecklas i sin takt så blir de nog bättre
Publicerat November 11, 201213 yr pröva å låna ut henne till någon annan som får gå med henne som hon inte känner så väl... min hane oxå rätt undlig 2,5 år å ojämn som fan ibland drar han iväg rätt bra å ibland knapt inte alls men han verkar inte ha nåt system när han drar iväg han går jämt sina bakspår tillbaka... men säger som alla andra det kommer nog..
Publicerat November 11, 201213 yr Författare okej.. Ja man får väll hoppas det.. verkar inte va så vanligt ändå kanske att hundar söker ut dåligt? hade varit skoj och hört om någon haft en hund med samma sök där det ändrades med tiden.. tycker man hör att antingen söker dom eller så gör dom det inte..
Publicerat November 11, 201213 yr Söket nedärvs ju också i hög grad, troligtvis får hon ett längre sök men kommer kanske inte bli långsökt....
Publicerat November 11, 201213 yr Författare Säg att söket inte blir nått vidare, då vill man ju ändå att hon ska kunna gå en hyffsad bit på nya spår iaf.. men det kommer väll kanske? är kanske mer en mognadsgrej att hon ska våga gå längre.. för hon tycker ju helt klart det är intressant.. man ser ju hur hon blir helt förändrad när hon känner älg men vågar ju inte sticka mer än 100 plus minus innan hon vänder :/
Publicerat November 11, 201213 yr Låt hon mogna så ska du se att det kommer.. Min ena tik har haft väldigt dåligt sök hela tiden även nu har hon dåligt kallsök, men tar upp på ganska långa håll ändå, spårar gör hon i upp till 3 km... hon är 4 nu i höst
Publicerat November 11, 201213 yr Författare jadå det hade varit fantastiskt gött om hon kunde gå 700-800 hundra meter när hon får nått i näsan iaf.. sen om söket inte blir så bra men bara hon går längre när hon får nått färskt i näsan.. ska man fortsätta spåra fram till skjuta grisar och älgar eller ska man släppa henne på spåret 100 meter innan djuret så hon får hitta det själv?
Publicerat November 11, 201213 yr Tjena. Min förra tik jag hade var likadan. Skällde gärna men sökte aldrig aktivt efter älg. Jagade med hon i 3 år utan att det blev någon skillnad även fast ja sköt älg när hon stod och skällde. Ingen passar fick skjuta pga att hon släppte oftast innan det hade hunnit fram till dem. så älg sköts men hjälpte icket. Vissa hundar har det bara inte i sig, men din är ju ung än så hopp finns ju fortfarande=) De nog bara nöta på, har hon det i sig så kommer det annars inte och då är bara frågan hur länge du själv orkar hålla på.
Publicerat November 13, 201213 yr tyvärr så kommer nog inte den hunn få nått bra sök. Sen kommer det säkert bli bättre men kanske inte så bra som du själv vill. Sen kan du nog få ett bättre förföljande men det är ju nått hellt annat.
Publicerat November 13, 201213 yr Författare att söket inte blir nått vidare skulle jag kunna ta.. men förföljandet måste bli bättre.. men just förföljandet brukar väll komma hos dom flesta fastän söket kan va dåligt?
Publicerat November 13, 201213 yr Författare hon känns väldigt valpig än ska tillägas, men att hon visar sånt intresse så länge hon är i närheten av mig måste ju tyda på nått tycker man? när vi va i hägn va hon helt självständig egentligen.. verkar va roligare med gris.. och min tanke från första början va att ha henne till endast gris, men vill ju gärna ha henne till älg med.. hon spårar iaf väldigt bra i lina och det var ett plus i älgjakten nu då vi hade 2 stycken skadeskjutningar som hon redde upp
Publicerat November 13, 201213 yr Jag tänker så här, att om du vet att något är skjutet och ligger, så närma dig med hunden lös och upp i vind. Du borde kunna se på henne när hon känner vittringen och då håller du där så att hon tvingas/lockas att söka rätt på det själv. Försök på lite håll men i värsta fall får du väl närma dig till dina 100m eller vad som krävs. Min tanke är att hon ska komma på att hon kan hitta det roliga själv, om du går i lina så blir det kanske alltid att ni gör det roliga ihop. Det här är lösa och oprövade idéer men har du möjligheten så kan det kanske vara värt att prova. Annars tror jag mycket på att det kan vara en mognadsprocess.