Publicerat November 18, 201213 yr Hej, Hämtade ny bössa igår Sako 85 Hunter. Skulle skjuta in den idag. Skjuter ca 20 skott över 2,5 timmar och sedan sista skottet går iväg och jag ska repetera. Detta visar sig vara omöjligt, den har alltså kilat fast sig ordentligt. Hylsan sitter kvar i. Några tips någon? Jag menar jag har ägt bössan i 24 timmar så då borde väll butiken stå för eventuell reparation ? Måste ju vara garanti på grejerna ? Känns inte skitbra, inget bra första intryck av bössan. Ammunitioner jag använde var Normas jaktmatch.
Publicerat November 18, 201213 yr Spaken sitter fast i nedåtläge och går inte att lyfta om jag förstår dig rätt.
Publicerat November 18, 201213 yr Författare Just precis ! Skitjobbigt, känns som det kan bli hur dyrt som helst.
Publicerat November 18, 201213 yr Har det hänt med köpt ammo så bör det vara handlarens/Norma som får fixa detta börja med att kontakta handlaren. Var smällen och rekylen normal även på skottet som fastnade?
Publicerat November 18, 201213 yr Det kan ju även vara ammon som falerat. Det blir liknande om trycket varit högt.
Publicerat November 18, 201213 yr Använt lämpligt fett på låsklackarna? Nya bössor är extra känsliga. Hur som, tillbaka till handlaren så får han avgöra vad som gått galet!
Publicerat November 18, 201213 yr Står ju Norma jaktmatch... Har en gång för mycket länge sedan fått bryta en jakt då slutstycket nöp helt vid repetering. Sedan dess smörjer jag mer noggrant. Detta måste dock i mina ögon med absolut självklarhet gå på garantin, om det nu skulle kosta något med en åtgärd.
Publicerat November 20, 201213 yr Jag gissar på en rostfri, osmord bössa som skurit. Om handlaren skickar iväg en dylik utan att ha ombesörjt en duglig uppsmörjning samt klargjort den extrema vikten av detsamma så får de nog fan stå för reklamationen också... -- Mats
Publicerat November 20, 201213 yr Författare Jag lämnade in bössan på Huntyard i Vårby där jag köpt den! Det visade sig att patronläget var en smula för tight, dem ska skicka vapnet till en vapensmed för putsa upp patronläget lite för bättre passform. Killarna på Huntyard har verkligen varit hjälpsamma och det var aldrig något snack om vem som skulle stå för eventuella kostnader, det var givetvis en garantisak. Som sagt kan varmt rekomendera Huntyard i Vårby, otroligt professionella och hjälpsamma.
Publicerat November 20, 201213 yr Olsson- det där var en förklaring som i varje fall i mina öron inte låter rätt, inte ett dugg. Om jag vore dig, skulle jag be om att få tala direkt med den smed som skall "putsa" upp patronläget, inte bara för att man inte gör just det, man brotschar om patronlägen när de inte är korrekta, det är inte en förklaring som anger varför din pang låste sig. Skurna låsklackar eller ett rejält övertryck i hylsan som avlossades är de två förklaringar som jag kan se. (Läs jag anser att killarna på Huntyard, medvetet eller omedvetet, vilket de facto är värre, helt sonika inte är ärliga mot dig angående denna pang) Jag hade inte nöjt mig med det läge du är idag, jag hade krävt att få se hylsan, få titta på klackarna på slutstycket, få veta exakt vad man avser att göra med pangen för att återställa den, från en vapensmed, ingen annan. Men det är jag, du får givetvis ta de intryck av det jag skrivit ovan som du vill och välja din egen väg framåt i tillvaron. /CHristian
Publicerat November 20, 201213 yr grabbarna i butiken kan nog vara ok dom flesta vill inte ha någon närmare förklaring på vad som har hänt och ska göras. men om det är goa gubbar så berättar dom säkert mer ingående och ger dig numret till smeden. det låter som en lite för enkel lösning för mig, kontakten med smeden är avgörande.
Publicerat November 20, 201213 yr Författare Olsson- det där var en förklaring som i varje fall i mina öron inte låter rätt, inte ett dugg. Om jag vore dig, skulle jag be om att få tala direkt med den smed som skall "putsa" upp patronläget, inte bara för att man inte gör just det, man brotschar om patronlägen när de inte är korrekta, det är inte en förklaring som anger varför din pang låste sig. Skurna låsklackar eller ett rejält övertryck i hylsan som avlossades är de två förklaringar som jag kan se. (Läs jag anser att killarna på Huntyard, medvetet eller omedvetet, vilket de facto är värre, helt sonika inte är ärliga mot dig angående denna pang) Jag hade inte nöjt mig med det läge du är idag, jag hade krävt att få se hylsan, få titta på klackarna på slutstycket, få veta exakt vad man avser att göra med pangen för att återställa den, från en vapensmed, ingen annan. Men det är jag, du får givetvis ta de intryck av det jag skrivit ovan som du vill och välja din egen väg framåt i tillvaron. /CHristian Nu förstår jag inte riktigt, av vilken anledning skulle dem vara oärliga mot mig ? Jag lämnar in mitt vapen för att få det fungerande och jag får tillbaka ett som fungerar, så enkelt är det väll? Ordet putsa använda jag endast pga okunskap Jag menar hittar dem några övriga fel så utgår jag ifrån att dem meddelar mig om det.
Publicerat November 20, 201213 yr Se ovan, Tight patronläge är inte en förklaring som anger varför din pang låste sig. Skurna låsklackar eller ett rejält övertryck i hylsan som avlossades är de två förklaringar som jag kan se. Det är förklaringen, antingen vet man inte som handlare själv vad som är fel, det är ok, men då säger man det, eller så är man medveten om att man vilseleder kunden, slutsatsen jag vill göra klar är att man kan inte glida med sanningen mot kund. Endera av de två ovan angivna felen har skadat vapnet, lite eller mycket och det är inget som en putsning/brotschning av patronläget löser. Därav att jag skulle ha krävt att få tala med smeden som skall få pangen i hand. Men som sagt, detta är jag och mina krav. /Christian
Publicerat November 20, 201213 yr Killarna på huntyard gav dig säkert det svar de själva trodde på! Med ett tight patronläge hade du kunnat öppna slutstycket fram till utdragningskurvan, där det tagit stopp. Men ett så pass tight patronläge på en fabriksbössa är omöjligt, sålänge de inte skurit patronläge med annat än brotch(vilket de nog inte gjort). Som Christian sa, antingen högt tryck eller så har klackarna skurit ihop fullständigt, oavsett har du helt klart haft otur. Och superhögt tryck med norma jaktmatch är inte vanligt! Satt slutstycket helt bombfast när du försökte öppna?
Publicerat November 20, 201213 yr Föresten så är alternativet totalskurna låsklackar till den grad där man inte kan rubba slutstycket ganska otroligt också...
Publicerat November 20, 201213 yr Författare Låt säga att klackarna har skurit ihop så ser dem väll det och lagar det ? Ja det var helt bomfast, jag ringde dock idag och dem hade fått upp slutstycket med hjälp av gummihammare.
Publicerat November 20, 201213 yr Ta gärna ett par bilder om du känner för det, kan ju alltid hjälpa nån
Publicerat November 20, 201213 yr Tvivlar inte på att de kommer fixa problemet, det som pågår nu är snarast en gissningslek kring vad som kan ha orsakat det! Hur som, ju mer jag tänker på det desto otroligare låter det att klackarna skurit från noll till 100 fast utan tidigare antydan, men man vet ju aldrig. Har det skurit är det ett elände att återställa fullständigt. Bäst att bara ta det värsta med diamant/keramiskt bryne och sedan se till att man håller klackarna välfettade så det inte blir värre. Alternativet är att skära om ytorna och sätta tillbaka pipan, men det blir inte billigt. Troligast är felaktig ammunition.
Publicerat November 20, 201213 yr Författare Alltså jag kände så fort jag börja repetera med ammunition att rörelsen var väldigt trög. Jag har testat andra vapen och dem har inte varit så tröga att repetera med ammunition. Hur som helst så känner jag mig helt trygg i att jag får tillbaka ett fungerande vapen. Man får ju dock hoppas på att man inte fått en Måndagsexemplar som alltid kommer att strula på olika sätt.
Publicerat November 20, 201213 yr Blir automatiskt trögt i och med tre låsklackar jämfört med två, slagfjädern ska spännas på 60graders öppning av slutstycket iställlet för 90. Samma kraft, men över kortare sträcka. Om det sedan var trögare än normalt är omöjligt att reda ut över internet! Hur som, återkom gärna när du fått tillbaka bössan, och innan du tar hem bössan från butiken, kolla så att inte låsklackarna visar tecken på att ha skurit(djupa repor eller små åsar på låsytorna)
Publicerat November 20, 201213 yr Även om jag håller med Christian att det knappast beror på trångt patronläge så ska vi inte döma handlaren. Kolla låsklackarna när du får igen bössan så att dem inte är repiga gick det tungt innan också så kan det börjat skära och fastnat vid skott. Du märkte ingen skillnad på smäll eller rekyl i sista skottet?
Publicerat November 21, 201213 yr Föresten så är alternativet totalskurna låsklackar till den grad där man inte kan rubba slutstycket ganska otroligt också... Skurna klackar/låsytor till den grad att man får bruka kraftigt våld för att öppna bössan är långt ifrån otroligt - speciellt inte på en rostfri bössa, och verkligen inte på en rostfri Sako. Tror du nåt annat så rekommenderas besök på närmsta älgbana i augusti/september och i närmsta vapenaffär valfri tid på året - hittar du en Sako utan såriga låsytor har du hittat en oskjuten. -- Mats